Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1107 ggr
piggelina123
2020-03-24 12:47

Vitt ludd på botten

I mitt nystartade räkkar fick jag en rejäl nitritspik efter att ha matat pyttelite. Jag hällde i en skvätt happylife startbakterier. Jag bytte 50% vatten långsamt, jag lät bytet ta ett par timmar. Det blir ju som en grå dimma av bakterierna, men nu dagen efter så är botten täckt av ett gråvitt ludd. Är detta bakterierna eller är det mögel? Ska det vara kvar eller ska det bort? Lägger upp en bild strax. Cirkulationen i karet är svag, och skall vara för att jag har räklingar på gång. Har en liten nano pump klädd med strumpbyxa. Behöver jag öka cirkulationen? Isåfall måste jag byta pump.

Annons:
Cecilia.S
2020-03-24 15:50
#1

Väntar fortfarande på bilden! 😊 Det är så svårt att säga utan bild.

Det kan vara matrester som har möglat på botten. Din Happylife borde ha spätt ut i akvariet vid det här laget så den bör inte vara boven i dramat. Var du noggrann med att ge rätt mängd?

Hur stort är akvariet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
2020-03-25 00:04
#2

Det var svårt att få nån bild där det syntes, denna är den enda jag får till. Det är alltså lite ynklig mossa som ska växa till sig, och ca 1 cm av den och allt annat på botten är nu klätt av nått vitt ludd. Akvariet är på ca 40 liter. Försökt suga försiktigt med bottensugen men det är svårt när det är räkor där i. Provar att skicka bilden separat

piggelina123
2020-03-25 00:06
#3
piggelina123
2020-03-25 00:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Cecilia.S
2020-03-25 13:02
#5

Har du någon rot i akvariet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
2020-03-25 13:27
#6

Nej, ingen rot. Två små stenar, två tomma snäckskal, två små växter, andmat på ytan, några skott hornsärv på ytan. Två små posthorn, några guppyyngel som är ca 3 dagar gamla. Inte matat på snart en vecka, knappt innan heller. Akvariet har varit igång ca 3 veckor, tyckt jag gjort allt rätt. Detta ludd, ska det bort eller vara kvar? Skyhög nitrit, ett under att de lever pga höga nitriten, byter vatten försiktigt varje dag. Har dåligt kranvatten och kan inte hälla direkt från kran, måste låta vattnet stå i hinkar ett dygn, sen skopar jag ur och i försiktigt. Är luddet bakterier som bryter ner nitrit, eller är det mögel eller nått som ökar nitriten? Ska det bort, vändas ner i sanden, eller ligga kvar? Kan någon tipsa om en pump som är bra till yngel och räkor. Gärna länk.

Annons:
Draken
2020-03-25 16:22
#7

det är jättesvårt att se vad det kan vara. Första tanken var att mat har ledat och möglat. men eftersom du inte har matat något, så har jag svårt att tro att det kan vara det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-03-25 18:48
#8

Min första tanke var också mat, sedan tänkte jag på cellulosa från rötter… Men inget av det kan stämma. Väldigt underligt!

Försök få bort det med en slamsugare och se om det kommer tillbaka.

Angående pump brukar Lillyrod vara duktig på små och bra pumpar. Förhoppningsvis hittar hon hit! 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2020-03-25 18:58
#9

Här är jag!

När det gäller pumpar till räkor så är Aqua-el bra. Den här har jag till 54-liter och det räcker bra. En nylonstrumpa över gallret så är det helt räksäkert. Jag har 2 sådana här pumpar och har aldrig fått in en räka i dem. Inte ens de pyttesmå. 

https://www.djurmaxi.se/aquael-fan-1-60-100-23098.html

Var du köper den kvittar. Länken är bara för att visa modellen 🙂

Cecilia.S
2020-03-25 19:09
#10

#9 😃🌺🎈

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-03-26 11:57
#11

#9 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
2020-03-27 12:37
#12

Efter att ha tillsatt flytande filtermedia, gjort två försiktiga vattenbyten samt släppt i ca 5st av mina största skräpgubbar (physor) så har luddet nästan försvunnit helt. Konstaterade också några saker. Cirkulationen i mitt kar är nästan noll, så jag måste skaffa mig en bättre pump. Allt skräpigt samlas på botten och är svårt att få bort. Tex ömsade räkskal, blad och småskräp från växter, döda snäckor och annat smått. Att slamsuga akvariet är svårt pga alla små invånare, räkor och guppyyngel. Hur gör man för att få upp bottenskräpet utan att få med sig räkor? Finns det några växter som håller till på botten som är snabbväxande och inte skräpar så mycket? Har just nu hornsärv men den flyter ju på ytan. Går det att få upp bottenskräpet eller ska jag försöka vända ner det i sanden istället? Ska jag isåfall skaffa sandsnäckor? Många frågor, hoppas på svar 💕

Cecilia.S
2020-03-28 09:14
#13

Så bra att du fick bort det! Låter som att det var en hel del död materia som hade samlats på botten på grund av akvariets dåliga vattencirkulation. Bra att du fick undan det innan du fick problem med vattenvärdena 👍

Räkorna flyttar sig! Slamsug ner till en hink och kolla noggrant igenom hinken innan du häller ut vattnet. Guppyyngel håller sig ofta i den övre halvan så dom brukar inte vara något större problem. Slamsugning är ganska viktigt just eftersom död materia ofta hamnar på botten - och död materia leder till nedbrytningsprocesser som påverkar vattnets värden. Vänd inte ner det i sanden!

Snabbväxande växter som håller till på botten… Nanoakvarium med svagare ljus och mindre näring. Klurigt. Hornsärven går att fästa i sanden. Knipsar du av toppskotten så får du mindre plantor. Varför vill du ha en som är låg? 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2020-03-28 09:16
#14

Kan för övrigt rekommendera sajtens Växtlexikon! Där hittar du massvis med bra info och inspiration när det kommer till just växter 🌺

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-03-28 09:47
#15

Ett gäng sandsnäckor vore nog inte dumt även om du byter pump. Bra idé! Kom att tänka på vallisneria som växt. Jag har uppfattning att de klarar sig med relativt lite ljus och de håller sig på bottnen. De trivs även i lite hårdare vatten och är snabbväxande. I ett litet kar skulle jag nog inte välja just jättevallisneria men det går så klart det också, bara att man får trimma och vara beredd på att plantan blir ganska bred med tiden. Tigervallisnerian håller sig lite mindre både på bredden och höjden.

Lillyrod
2020-03-28 09:54
#16

Finns det inte någon sort av minivalle också? Jag har för mej jag har sett det i någon säljgrupp. 

Annars har jag Helanthium Quadricostatus som växer ungefär likadant som Vallesneria men blir max 15 cm hög. Hojta om någon är intresserad!

5ara
2020-03-28 10:07
#17

#16 Kanske det är vallisneria nana du tänker på? Den har smalare blad men kan ändå bli ganska hög på typiskt vallisneriasätt. Helsnthium Quadricostatus verkar också klara sig med lite ljus. Det kanske kunde vara något för henne!

piggelina123
2020-03-28 14:59
#18

Jag tänkte mest eftersom att djuren i akvariet inte håller till så mycket på botten, utan övre halvan, vill därför ha en växt som växer nerifrån, att den verkligen suger näringen från botten mer än vattnet… De växter jag har hemma i karen har inte direkt några rotsystem, men här känns det dom att jag vill ha en växt som får mycket rötter och drar näring från botten. Otroligt hur mycket snäckor och räkor bajsar och skräpar i förhållande till sin storlek, och att jag inte matar i princip alls…

Cecilia.S
2020-03-28 18:46
#19

#18 Gissar att du bara har vanlig sand i botten? I så fall får växterna ingen näring därifrån ändå, såvida du inte lägger ner näringskulor i sanden :)

Gälört är dock en snygg och enkel växt som brukar funka bra i små akvarium! Har för mig att den ska vara bland de bästa nybörjar-plantorna i akvarium just eftersom dom är anpassningsbara och växer bra.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
2020-03-28 19:12
#20

Så allt bajs som ramlar ner på botten ger ingen näring? Hur funkar det då, i räkakvarium och sånt? Om man har svampfilter eller svag cirkulation blir ju det mesta kvar på botten? Det finns väl även Nano Akvarium utan pump. Alla bakterier bor väl inte i pumpen? Hur funkar det i naturen? Då ramlar ju skräp till botten? Varför kan växterna ta näring från rotsticks, men inte från bajset? Känner mig dum nu som inte förstår…

Annons:
5ara
2020-03-28 19:25
#21

Om du skaffar typ sandsnäckor som vänder ner skräpet kommer en del näring göras tillgänglig ifrån sanden. När det ligger ovanpå sanden så kommer ämnena till största delen lösas i vattnet, inte tränga ner i sanden. Rotsticks sticker man ju ner i sanden för att göra ämnena tillgängliga för växternas rötter. Här får man kanske passa på att varna för att vända ner skiten i sanden själv. Det finns risk att sumpgas bildas i så pass stora mängder att det kan bli skadligt för akvarieinvånarna. Därför är sandsnäckor bra då de vänder runt sanden och ser till att det inte blir större gas-samlingar som kan tränga upp och skada. En typ av näring som växterna oavsett inte kommer få är mikronäring. Det måste man tillsätta i form av mikrogödning.

Draken
2020-03-29 12:02
#22

Håller med flera andra här. Sandsnäckor är jättebra. Du kan också stoppa ner näringskulor eller näringsstickor i sanden vid rötterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: