Annons:
Etikettallmänt
Läst 814 ggr
Draken
2020-03-23 14:13

Inkoppning av fisk. Hur gör ni ?

Hur gör ni när får hem nya fiskar från  butiken eller från privatperson ?

Svara på frågorna under och motivera gärna svaret i kommentarsfältet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2020-03-23 14:19
#1

Jag svarade annat.

Alltid när jag kommer hem med nya fiskar så blir de inkoppade väldigt lungt och försiktigt. Sätter fiskarna i en hink eller balja med det vatten som finns i påsarna.

Tar sakta men säkert ut allt vatten som är i baljan och byter ut det med vatten från akvariumet.

När allt vatten i baljan är samma som det är i akvariumet, så väntar jag ytterligare en halv till en timme (beroende på vilka fiskar det är) Innan fiskarna släpps ner i akvariumet.

När fiskarna väl är i akvariumet, Släcker jag ner och låter dem bara vara.

Matar ingenting de två första dygnen.

Har sällan och aldrig dödsfall eller sjukdom i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-23 14:35
#2

Jag följer i stort sett instruktionerna som ibland är tryckta på påsen. Skulle gissa att inkoppningarna tar ett par timmar ungefär. Håller ljuset släckt för att minska stressen. När påsarna är nästan fulla med vatten håvar jag upp fiskarna och släpper ut dom i akvariet. Har aldrig haft något dödsfall som direkt kan kopplas till inkoppningen. En pansarmal dog för ett par veckor sedan men då hade den gått i karet ett litet tag. Det är det enda dödsfallet jag haft som har skett strax efter införskaffandet.

Draken
2020-03-23 16:46
#3

Jag är ju lite skadat eftersom jag har haft de fiskar jag har haft . Man vågar inte skynda om man ska koppa in vissa arter ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-23 17:19
#4

Oj, vad länge ni koppar in jämför mig med 🙈 Jag lägger påsen i akvariet, låter den ligga där i ca 30min. Sedan öppnar jag påsen med sax och häller i lite av akvarievattnet, väntar ca 10min och sedan häller jag i lite till. Väntar 10min och sedan håvar jag upp dom och släpper ut dom i karet, alternativt häller ut vattnet från påsen och fiskarna ner i karet. Detta fick jag lära mig när jag började med fiskar igen efter drygt 10 års uppehåll. Jag gör nog jävligt fel, men har inte haft så mycket dödsfall som kan kopplas till inkoppningen.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-03-23 17:38
#5

#4 Är du säker på det? Jag tyckte du skrev att du haft flera dödsfall nu med de  nya fiskarna. Det kan ju bero på att de inte fått vänja sig tillräckligt länge.

Jag lägger påsen med fisk i karet de ska vara i. Där får de vara i upp till en timme för att vattnet ska bli samma temp som i mitt kar.

Sen öppnar jag påsen och fyller på lite av mitt vatten i påsen. Det handlar då om ett medicinmått som jag använder. Alltså ca 25 ml åt gången. Är det mycket vatten i påsen häller jag ut lite i t ex en kanna innan och det vattnet slänger jag. 

Så håller jag på tills i stort sett allt vattnet är utbytt. Det tar mellan 2-3 timmar. Då häller jag av nästan allt vatten i kannan och släpper i fiskarna i karet med bara pyttelite vatten kvar i påsen. Det för att inte få med det "köpta" vattnet ner i mitt kar.

Catlady91
2020-03-23 17:52
#6

#5 är två dödsfall mycket?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-03-23 17:57
#7

#6 Det skulle nog jag tycka. Med mina fiskar, och de jag hjälpt min syster med, har jag koppat in ca 50 fiskar. Pansarmalen jag skrev om tidigare dog efter ca två veckor hos mig och den var blek och smal från början.

Lillyrod
2020-03-23 18:10
#8

Ja jag tycker att om man inte ser något på fisken innan, som t ex att den är mycket mindre än de andra, så ska alla klara en inkoppning. Det kan nästan aldrig bli för länge när det gäller att vänja sig vid nytt vatten.

Catlady91
2020-03-23 18:56
#9

Jag tycker de far runt som galningar i påsen ibland, så är rädd att de inte får luft 😕 jag ska nog börja göra som er, låta det ta en timme eller två. Men vad är bäst? Ha påsen i karet, eller hålla ut dom i hink och tillföra akvarievatten?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-03-23 19:01
#10

#9 Far de runt även om ljuset är släckt? Tycker inte mina brukar fara runt så mycket när det är lite mörkare. Jag föredrar påsar om fiskarna inte är så stora för då blir temperaturen exakt samma som i akvariet. Om jag skaffade större fiskar så kanske jag skulle välja hink istället…

Catlady91
2020-03-23 19:23
#11

#10 brukar oftast handla när akvariet är tänt. Har det betydelse, alltså? 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-03-23 19:26
#12

#11 Ja, jag tycker det gör stor skillnad. Om akvariet är tänt så släcker jag det under inkoppningen och låter det även vara släckt ett tag till även efter fiskarna släppts ut i vattnet.

Catlady91
2020-03-23 20:16
#13

#12 ok, då ska jag prova det nästa gång. Gud vad dum jag känner mig nu! 😭

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-03-23 20:27
#14

#13 Ja, det tycker jag att du ska testa! Känn dig inte dum! Det är så mycket man lär sig med tiden tycker jag och ibland blir det knasigt för man fått lära sig av någon som inte gör på bästa sätt. Det viktigaste är att man vill lära sig hela tiden och försöker göra det så bra som möjligt 🙂

Cecilia.S
2020-03-23 20:34
#15

Jag klickade i det första svarsalternativet. När en ny fiskpåse följer med hem lägger jag den alltid i akvariet så att temperaturen blir densamma. Efter en stund klipper jag försiktigt upp påsen upptill och tejpar fast den mot akvariekanten, så att jag lätt kan hälla i vatten från akvariet med ett decilitermått. En skopa vatten hälls ner var 10:e minut, så det brukar ta ett bra tag innan påsen är full. Därefter håvar jag upp fiskarna, eller låter de simma ur påsen och ut i akvariet beroende på hur skitigt vattnet har hunnit bli.

Nu har jag även blivit tipsad om att lägga påsen på ytan så att den flyter, göra ca 3 mindre hål i den och vända på påsen. På så sätt kommer akvarievatten försiktigt läcka in i påsen under en längre tid utan att man behöver koppa med ett mått. Det är ganska smart faktiskt!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
2020-03-23 20:34
#16

Beror på fisk och känslighet, oftast låter jag det tar ett par tre timmar, och koppar sakta men säkert in, men som mest har jag väl tagit en fem-sex timmar på mig, då när jag hade elefantnos, och Slammisar bar för att försäkra mig om att dom inte ska få en chock å dö

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
2020-03-23 20:58
#17

#15 Rinner det in eller läcker det ut? Jag ser en tom påse med sprattlande fisk framför mej 😃

Catlady91
2020-03-23 21:00
#18

#17 om jag förstår det hela rätt, så blir den inte tom. Det rinner sakta in vatten i påsen från akvariet, så det blir nog snarare +-0 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

piggelina123
2020-03-23 21:03
#19

Hur gör ni om ni flyttar fiskar mellan era akvarier hemma? Är det samma procedur eller håvar ni bara över dem?

Lillyrod
2020-03-23 21:16
#20

Om hålen är nedåt bör vattnet rinna ut. Är de uppåt så ligger de över vattenytan. Lite så tänker jag.

#19 Eftersom jag i stort sett aldrig flyttar några fiskar mellan karen har jag aldrig tänkt på det. Jag kan iallafall inte komma på någon mer än linslusen, min gamla Sorgmanteltetra. Henne koppade jag inte in mellan karen.

Annons:
5ara
2020-03-23 21:19
#21

#17 Jag föredrar att inte få vattnet från påsen i akvariet men annars är det ett smidigt sätt! Smart! #19 Här hemma flyttar jag utan någon särskild procedur. Fångar fisken med håven och lägger sen direkt i den i det akvariet den ska till. Jag tar hand om alla mina kar på i stort sett samma sätt och håller samma temperatur i allihop.

Cecilia.S
2020-03-23 21:24
#22

#17 Det är lite oklart 😂 Jag kommer nog fortsätta med den vanliga inkoppningen men det vore intressant att testa iofs haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
2020-03-24 01:02
#23

#19, förhoppningsvis har man samma vattenkvalite i alla olika kar, så då blir det bara att flutta

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2020-03-24 10:50
#24

Jag brukar inte koppa över från ett akvarium till ett annat. Då flyttar jag bara.

jag kör med hink oftast, men , som jag skrev tidigare, jag är skadad med tanke på vilka fiskar jag har haft tidigare ;) Numera har jag , om det inte är väldigt känsliga fiskar, försökt använda den "vanliga" metoden med påsen i vattnet ;)

Malawi är väldigt tåliga fiskar, MEN det fungerar endast om hannarna singelpackas, annars slår hannen ihjäl honorna i påsen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-03-26 14:20
#25

Ni som använder slang direkt till avloppet… Använder ni någon klämma för att hålla slangen kvar i akvariet när ni går till kranen? Jag har försökt leta runt lite men hittar bara den här… 🤔

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/klammor/universalklamma-2000030765

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2020-03-26 14:47
#26

Jag använder en sugkopp som sitter på en klämma för t ex doppvärmare 😊 sätter den på utsidan av karet, då är slangen kvar 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-03-26 18:54
#27

#25 Jag använder de klämmorna :)  De är jättebra 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2020-03-26 19:19
#28

#26 Men what, det var ju supersmart! Jag har några såna sugkoppar liggandes från mitt Eheim ytterfilter. Iofs sitter det inte lika stadigt som en klämma, inte med dom sugkopparna jag har i alla fall 🤔

#27 Ja men så bra! Vilken tur jag har!😃 Funderar faktiskt på att köpa 10 m slang och använda den vid tömning i alla fall. Påfyllning har jag inte löst ännu eftersom jag inte vet vad som ska användas för att koppla 10 m slangen till kranen på toaletten…  #27 #26 Har ni något hett tips där med, Kampfisk & Rovfisk? 😎

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2020-03-26 19:27
#29

Kopplar slangen till duschen, och fyller därifrån 😊 vanlig trädgårdsslang som min pappa hade hemma och kapade till rätt längd, sedan vanlig koppling 😊 superenkelt!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-03-26 19:53
#30

Kopplar bort duschmunstycket och kopplar slangen den vägen :) Det finns kopplingar att köpa, och de är inte alls dyra :)

https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/kopplingar/

Det finns på flera butiker, länken är bara för att se hur de ser ut ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: