Annons:
Etikettallmänt
Läst 452 ggr
Tinisblom
3/22/20, 3:28 AM

Fläckar på akvariumet

Hej! Jag har köpt ett gammalt akvarium. Jag har gjort allt i min väg för att försöka få bort den permanenta linjen från vattenytan ifrån glaset, men det verkar totalt omöjligt.
Jag har skrapat med rakblad, skrubbat med svinto, äppelcidervinäger, låtit det ligga i blöt med äppelcider vinäger över natten, skrubba med salt, skubbat med avkalkning. Känns hopplöst.

Fläckarna syns inte lika väl ifall dom är blöta, men väldigt tydliga det är torrt.

Jag ska använda akvariumet som en hamsterbur, och vill därför ha bort dom eftersom det inte ska vara blött.

Hur ska jag gå till väga?
Tror ni att det funkar om man lackar det med klarlack?
Vad tror ni om denna lack?
http://www.epotex.se/epotex-webbutik/akvarie-och-terrarie

Alla tips mottages varmt.
Tack.

Annons:
Lillyrod
3/22/20, 6:30 AM
#1

Det har förmodligen satt sig i glaset. Du har ju ett alternativ till och det är citronsyra. Funkar inte det så få du nog leva med randen tyvärr. 

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5e6ced03ce12c426710036e6-snabbtest-attika-vs-citronsyra?discussions-2

Cecilia.S
3/22/20, 9:54 AM
#2

Hmm. Undrar om klorin kanske kan fungera? I så fall bleks det bort. Var dock försiktig om du testar det här eftersom klorin lätt kan bleka de flesta ytor - väldigt snabbt.

För övrigt hade jag nog också testat med citronsyra. Lilly länkade en spännande tråd som var aktiv för ett litet tag sedan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
3/22/20, 10:35 AM
#3

Jag hat haft framgång med badrumsrent och gröna sidan på en tvättsvamp. Har det faktiskt påverkat glaset så är det dock inte mycket att göra. Jag har aldrig prövat att lacka ett akvarium.

PeG
3/22/20, 10:36 AM
#4

Och förstås, om du använder kemikalier så gör rent noga efteråt

piggelina123
3/22/20, 11:16 AM
#5

Ättika, om du inte testat det. Funkade för mig.

Draken
3/22/20, 11:47 AM
#6

Cillit bang ( stvaning ?)  för badrum. Spruta på låt verka några minuter och försök gnugga med den gröna sidan på en svamp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
3/22/20, 12:25 PM
#7

Gröna sidan repar. Vita repar inte. Om man tycker det har betydelse 🙂

5ara
3/22/20, 12:35 PM
#8

Efter det lilla testet jag gjorde så rekommenderar jag absolut varm och mättad citronsyra. Tror nästan man får så lågt pH som 2. Surt löser den stabila basiska kalken på glaset. Om inte det funkar är det väl bara att försöka hitta något ännu surare. Att lacka kommer inte att hjälpa; då kapslar du bara in kalket innanför lacket. Det som möjligtvis skulle kunna fungera annars är att polera bort det men kalk är hårt och det kommer repa glaset ordentligt i processen.

PeG
3/22/20, 1:41 PM
#9

För mig fungerade inte den vita och jag valde att riskera lite repor. Fick dock inga som syns

Draken
3/22/20, 3:33 PM
#10

Jag fick heller inga repor som syns, men har man otur så kan man ju får det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tinisblom
3/22/20, 6:33 PM
#11

Tack så hemskt mycket för alla era svar! Jag har varit och köpt två påsar citron syra nu :) Testade skrubba lite, och tyckte mig se om någon liten skillnad iaf. Låter det vara lite blött med mättad citronsyra en stund, ska testa skrubba igen effter ett litet tag. Spännande!! Kommer publicera bilder senare hur det har gått :)

Tinisblom
3/22/20, 6:57 PM
#12

Hurvida bra det fungerar på glas återstår att se, men det fungerar toppen på plast i allafall! Försvinner kalkavlagringar utan mycket möda och besvär, och utan att låta det ligga och gro. Före och efterbilder på det kommer snart.

Tinisblom
3/22/20, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Före och efter mättad citronsyra på plast

Annons:
Cecilia.S
3/22/20, 8:10 PM
#14

Oj, wow! Hoppas det går lika bra med glaset!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tinisblom
3/22/20, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Tyvärr. Det fungerade inte. Jag ser ingen skillnad alls. 😭

Tinisblom
3/22/20, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

En annan vinkel

Tinisblom
3/22/20, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#17

Såhär såg det ut när jag tog hem det iaf.. Så nån skillnad har jag lyckats göra iaf. Känns fortfarande trisst att jag inte lyckats få bort kanten efter så mycket jobb.. Jag tror att jag målat kanten svart. Den biten av glaset kommer ändå inte att användas. Ett annat alternativ är ju att gravera något mönster högst upp, men det skulle ta år och dar att göra.

Tinisblom
3/22/20, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#18

Listerna efter allt skrubbande

Cecilia.S
3/22/20, 8:35 PM
#19

Tråkigt att det inte går bort! Det jag hade gjort i ditt fall är nog att tejpa längs den övre kanten med tjock eltejp, så att det täcks över i alla fall!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
3/22/20, 10:03 PM
#20

Stor skillnad blev det i alla fall! Bra jobbat! Synd att allt inte gick bort… jag tycker också det låter som en bra idé att täcka över det på något sätt.

Annons:
Tinisblom
3/22/20, 11:17 PM
#21

Jag bestämde mig för att måla en svart kant med akrylfärg från insidan (dels för att det är där fläckarna sitter + så får jag hela utsidan av glas i blänk och mer enhetligt)
Det ser jättebra ut hittills! :) Jag ska dela bilder när det har torkat helt och jag har tagit bort tejpen :)

Tinisblom
3/23/20, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#22

Kolla vad bra det blev! Börjar nästan gråta över hur fint det blev, äntligen, efter alla timmar! 😭❤️

Cecilia.S
3/23/20, 8:25 AM
#23

Jättefint! Skönt att det äntligen kunde lösas på något vis 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
3/23/20, 9:48 AM
#24

#22 Blev ju toppen! Riktigt bra insats du har gjort där! Hamstern som får bo så fint är lyckligt lottad!

Draken
3/23/20, 10:35 AM
#25

Blev jättebra i slutänden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tinisblom
3/23/20, 4:05 PM
#26

Tack så mycket för allas tips och fina kommentarer! 😍 Har varit väldigt kul att ni var med på resan! 🙂 Det är ett bra tag kvar tills jag ska inskaffa hamstrarna, men jag kommer uppdatera bilder så fort jag byggt ett nytt lock och inrett så ni får se! 🙂❤️

Upp till toppen
Annons: