Annons:
Etikettväxter
Läst 733 ggr
piggelina123
3/17/20, 9:37 AM

Vart köper man PMDD?

Vart köper man PMDD billigast när man räknar inkl. Frakt? Vilka internetbutiker säljer färdiga PMDD kit? Tål räkor och snäckor pmdd? Vilka växter klarar att leva i akvarium med mycket svag belysning? Nystartat räkakvarium som behöver växter, men har dålig belysning. Belysningen kommer åtgärdas så småningom men växterna behövs omgående. Försöker undvika nitritspik, vill därför i med någon växt så jag ska slippa mata räkorna. Akvariet har varit igång utan fisk en vecka, sedan med en fisk. Nu efter två veckor bor 2 guppys och fyra räkor där i. Ca 40 liter.

Annons:
5ara
3/17/20, 11:03 AM
#1

Kul med ett litet räkakvarium!!! Om belysningen är dålig vet jag inte om näring är direkt nödvändigt, visst, lite mikrogödning är väl inte dumt men makrogödning tror jag knappt du behöver tillsätta. Växter som anubias är väldigt tåliga, kräver lite ljus och växer även långsamt. Jag har exempelvis ganska starkt ljus i mina kar och anubiasen tycker jag håller sig snyggast när den skuggas av typ vallisneria eller flytväxter. Räkor uppskattar även mossa och jag tycker ”weeping moss” verkar vara en tålig sort. Mina tonårs-scalarer rycker dagligen loss en del från rötterna där mossan egentligen ska vara. Även om den då hamnar i ett mörkt hörn, skuggad av andra växter och inredning, så fortsätter den att växa. Vilken typ av räkor är det du har? Överlag är det bäst att ta det lite lugnt med gödning när det är just räkor det handlar om. Neocaridina har i regel inga problem med en låg dos PMDD men känsligare sorter kan helt enkelt stryka med i värsta fall. Jag står själv lite i startgroparna med ett räkakvarium och kommer hålla mig till det lite tåligare släktet Neocaridina och en låg dos mikrogödning tror jag. Om det är alger du är ute efter borde du kunna tillsätta lite mikrogödning och ha på ljuset många timmar. Växter konkurrerar med alger om näringen och just mycket växter är ett av de bästa vapnen mot dom, därför är inte växter nödvändigt just för algtillväxten, snarare tvärtom. Däremot tycker räkorna om att ha bra ställen att gömma sig på och framförallt mossa att plocka i. Men döda växtdelar är uppskattat så klart men det går att plocka löv utomhus och ge dom om det är det man är ute efter. Kort sagt; utifrån vad du skriver så tycker jag i nuläget att PMDD, med alla fyra beståndsdelarna, känns en aning ”overkill”. Du skulle eventuellt kunna beställa hem mikrogödning och kaliumsulfat men den övriga makrogödning (nitrat och fosfat) tror jag inte behövs. Alger klarar sig på i stort sett ingenting, men visst, en gnutta nitrat skulle så klart inte vara till nackdel. Gällande snäckor tror jag att de i regel klarar PMDD utan större problem men jag har inte superbra koll här. Mina malaysiska sandsnäckor och militärhjälmsnäckor verkar inte ha några problem med det i alla fall. En mikrogödning som många slutar med på grund av att den ofta ger mycket alger är Happy Life växtgödning. Det kanske kunde vara något. Var PMDD är absolut billigast någonstans vet jag inte. Överlag så blir den billigare än andra sorter oavsett var man beställer. Senast beställde jag från aquawarehouse.se. Kanske kan vara värt att kolla upp. Det här är mina reflektioner i frågan men jag är mycket långtifrån allvetande så förhoppningsvis kan någon annan hoppa in och hjälpa till också…

5ara
3/17/20, 11:53 AM
#2

Kom att tänka på ett exempel på hur lite näring alger behöver. Om du tar ett glas med kranvatten och ställer så det nås av solljus så kommer det bli alger där i utan någon form av näringstillsats. Bra att ha som referens tänker jag…

Draken
3/17/20, 1:05 PM
#3

Tror alla välsorterade butiker har PMDD eller åtminstone kan ta hem på beställning. Pris har jag ingen aning om, för jag använder det inte, men nätbutiker brukar ju kunna ligga lägre i pris än våra lokala handlare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/17/20, 1:32 PM
#4

Här i Jönköping är det inga butiker som har det, men det skiljer väl så klart mellan olika städer.

Draken
3/17/20, 2:07 PM
#5

Arken här har hemma, och har de inte det så beställer de om du vill ha .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
3/17/20, 3:47 PM
#6

Zoo.se har i den fysiska butiken men verkar inte ha det på hemsidan. Det kanske går att fixa.

Annons:
piggelina123
3/18/20, 2:37 AM
#7

Alger vill jag inte ha. Jag vill ha näring de växter jag ska plantera. Snabbväxande till expempel behöver nitrat för att inte gulna och dö. Jag har precis fått mitt första akvarium i balans, utan nitrit, och istället nitrat naturligt från bakterierna, såpass att växterna överlever. Nya räkkaret innehåller ingen inredning, bara sand, pump, två guppys och fyra räkor. Guppysarna håller redan på att tappa hjärncellerna och dö av tristess för att de har tråkigt. Räkorna sitter på pumpen. Jag vill plantera in växter så räkorna får nått att göra, och guppyna får tillbaka livsgnistan. PMDD verkar vara det som alla rekommenderar. Tänkt att använda det i alla akvarium. Att stoppa ner en växt som direkt kommer få nitrat brist och dö är onödigt, det har jag gjort flera gånger och tänker inte göra det igen. Död hornsärv är det värsta skräpet som finns. Att stoppa ner en växt som inte behöver så mycket ljus är det som gäller. Men den behöver fortfarande näring, och jag kan inte vänta på att nitrit/nitrat balansen ska uppstå, för då kommer räkorna ha svultit ihjäl och guppysarna dött av brist på stimulans, eller så dör de av nitritspik. Så, åter igen, vart på internet kan man få tag i pmdd? Jag har trådalger i första akvariet, men det var tydligen inte gott, för varken räkorna eller snäckorna äter det. Har Körsbärsräka, physa, dammsnäcka och posthorn. Även om det står på nätet att dessa djur äter trådalger, så äter de hellre skräp än mina trådalger, ja de äter till och med döda kompisar hellre än trådalger. Försökte också se om vanliga gröna alger som satt på väggarna i en bunke som stått i solen, var något gott. Stoppa i två snäckor. De kämpade för livet i några dagar, men dog sedan, så det gröna slemmet var nog giftigt. Så -inga alger önskas -växt som inte behöver så mycket ljus och näring -anubias är inte ett alternativ eftersom att de är giftiga för räkor enligt vissa. Även hon som sålde räkorna sa det. -förutom mossor, vilka växter kan överleva låg belysning och utan näring ett par månader?

Lillyrod
3/18/20, 5:56 AM
#8

Hygrophila polysperma och guppygräs t ex växer snabbt och behöver inte så mycket näring. Jag har aldrig hört att Anubias ska vara farlig för räkor. Mina räkor har inte heller hört det för de har inga problem med växten. Däremot sägs det att man inte ska dela den under vatten för växtsaften inte är bra. Som väl är vet inte mina räkor och fiskar det heller för jag har gjort det utan problem. Jag rekommenderar Profito växtnäring istället för pmdd. Den är enklare att hantera och feldosering ger inte en explosion av alger vilket pmdd kan göra. Pmdd är bra men svårdoserad tycker jag. Profito är enklare.

5ara
3/18/20, 9:56 AM
#9

Okej, jag missförstod tydligen här då för jag trodde att du ville få fram mat till dina räkor och alger är en del av deras kost. Har du kollat upp aquawarehouse.se som jag skrev om? Precis som Lillyrod skriver är det att dela och ansa anubias under vattnet som i så fall ska undvikas men jag förstår om du inte vill ha det.

Draken
3/18/20, 11:14 AM
#10

Jag har ansat/klippt Anubia under vatten, och det har inte varit något problem, inte vad jag har märkt i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/18/20, 11:23 AM
#11

#10 nä, personligen har jag fått uppfattningen av att det är lite av en skröna att räkor inte tål delning och ansning av anubias under vatten…

Upp till toppen
Annons: