Annons:
Etikettallmänt
Läst 402 ggr
5ara
2020-03-15 10:30

Fiskar ihop med räkor

Jag går i tankarna att låta ett nyinförskaffat kar på 30 liter bli hem åt ett gäng räkor och eventuellt snäckor. Ju mer insatt jag blir i det här med räkakvarium får jag uppfattningen av att nematoder, planaria, hoppkräftor och andra smådjur finns i större mängder när det saknas fiskar i miljön. Fiskars närvaro gör kanske inte att de försvinner helt men det verkar helt klart minska mängden. Därför överväger jag nu att slopa idén med att ha just det här karet till räkor och istället skaffa ett lite större som jag även kan ha småfisk i. Galaxyrasbora är till exempel en fisk jag väldigt gärna skulle vilja ha. Visst en del räklingar kommer bli mat men överlag så verkar en hel del klara sig tack vare att fiskarna har så små munnar och det inte tar lång tid för de små räkorna att bli så stora att de inte längre betraktas som mat. Ge mig gärna lite råd; hur skulle ni göra? Har jag fått fel uppfattning om planaria och annat otyg i räkakvarier?

Annons:
Lillyrod
2020-03-15 10:47
#1

Det beror nog lite på hur man gör. Var man köper sina grejer osv. Jag har råkat ut för planaria en gång. Fick det i 2 kar 54-liter med räkor och fisk, och i 60 liter med bara fisk…. 

Karet med bara räkor har jag aldrig haft något konstigt i. 

Så det där att fiskar håller efter allehanda varelser som hamnar i våra kar stämmer inte riktigt. Jag hade dessutom Corydoras i båda karen som drabbades och de äter ju sånt här. 

Jag hade kört på räkor i 30-liters karet utan att tveka 👍

Planaria är dessutom väldigt lätt att få bort. En kur med No Planaria och de är borta. Sandsnäckorna klarar inte kuren men alla andra gör det så det var inga problem.

Det här är flera år sedan och jag har inte fått tillbaka varken Planaria eller något annat.

5ara
2020-03-15 11:55
#2

#1 Åh, det var trevligt att höra! Då är det nog överrepresenterat på FB och övriga internet med inlägg som handlar om detta. Misstänkte att det kunde vara så… Om det skulle dyka upp planaria så kanske man får hålla koll så vattenkvaliteten inte blir dålig av massa döda sandsnäckor bara då.

Maleficum
2020-03-15 12:41
#3

Lyckades få planaria vid ett tillfälle (och då har jag haft akvarium i mer än 30 år) bla i mitt lilla kar (tror jag bara hade räkor och snäckor där i just då) men det kom även i mitt ena stora med fiskar (där verkar de dock försvunnit helt av sig själv).

Körde ett tag med fälla för att hålla beståndet nere men senare starta jag helt enkelt om akvariet (bytte till ett av mina andra) och har inte haft någon planaria sen dess.

Sen om du nu ändå skulle vilja ha lite större för att kunna ha galaxyrasboror (dem är ju fina) tror jag inte du behöver oroa dig så mycket för räklingarna. Har räkor i alla mina kar utan problem och har då Guppy av olika slag i alla, i ett går även kolglödstetror och några pansarmalar, ett annat finns siamesiska algätare och i tredje har jag fembandsbarber och några kvarvarande nätbarber (och mycket växter då i alla kar), är bara i akvariet med barberna som man inte ser räkorna så ofta då de håller sig bland växterna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-03-15 15:02
#4

#3 Tack för ditt utförliga svar! Låter jättebra att många räklingar kan klara sig trots att det även går fisk i karet.

Draken
2020-03-16 16:33
#5

Har haft planaria 1 gång och det kom med växter från en privatperson.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: