Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 829 ggr
stainer
2020-03-12 17:20

Alternativa sjukdomar??

Har ett akvarium som rymmer kanske 100l. Ingen aning om värden på vattnet. Jag har haft akvariet i ca 1-2 år. Har en Ancistrus, ca 10-15cm lång som är skygg och en albino Ancistrus, ca 5cm lång. Har även en Corydoras (Fläckig pansarmal) som har en konstig vit prick på ögat. Till sist har jag några få Black molly samt Black molly Dalmatin. Endast köpt ny fisk till akvariet en gång och det var albinon, vilket fungerade bra. När jag fick akvariet var det endast ca 10 Black molly, sedan har det ökat och hade ett tag 25-35st. Nu har jag endast ca 10st igen. Förr fastnade de i sugproppen på pumpen och klämdes på glaset och dog. Men nu dör de när som och vet aldrig varför, brukar hitta fiskarna vita på större delen av kroppen. Ser jag en död fisk tar jag upp den strax därefter. På glasskivan är det hål vid två av hörnen där fiskarna får mat och de är ofta där och simmar, brukar ge de mat lite då och då, kke 2-3 gånger per dag, flingfoder. Har även någon rund typ av mat till malar som jag slänger i ca en gång i veckan. Får inga yngel längre, har växter som man kan gömma sig i plus 3 gömställen där de två Ancistrus malarna är. Jag tror att mina fiskar har vita pricksjukan. En Black molly har fått en bananliknande kropp, simmar som om hen vore förlamad nertill. Analfenan är också konstig. Hen ligger ofta på botten och det tar tid att komma upp till ytan. Idag när jag kom hem var två fiskar (Black Molly) döda. Ena hade någon/några fiskar bitit på. Den andra var in princip vit så vet ej om ngn av de haft sjukdomen. Jag kollade på bananliknande fisken då jag varit lite orolig över den och ser att den har enstaka vita prickar, är inte säker på om det är vita pricksjukan eller inte. Jag bor på landet och har nån timme till närmsta djuraffär så kan ej köpa botemedel eller fråga någon på en djuraffär så frågar er istället. Kontakta mig på Instagram @stainer04 för att se bilder - Kan vita pricksjukan botas utan medicin? - Vet ni varför en av fiskarna är så konstigt formade? - Och till sist, varför är Pansarmalens ena öga som en vit utåtstickande prick?

Annons:
Lillyrod
2020-03-12 17:45
#1

Nej du kan inte bota vita prick utan medicin. Är det vita prick så kommer dina fiskar att dö.

Fel på ögonen beror ofta på dålig vattenkvalité. Pansarmalar är en stimfisk så den stackars ensamma mår nog inte så bra. 

Om fisken blir deformerad brukar det bero på sjukdom eller ålder. Utan några bilder eller vattenvärden går det egentligen inte att varken svara på frågor eller komma med tips tyvärr.

PeG
2020-03-12 18:11
#2

Mitt första tips är täta och stora vattenbyten. Vattenvärden dvs någon form av mätning av nitrat och ammoniak skulle vara bra. Har du ändrat något eller tillfört något till akvariet? Ny sand? Ny dekoration?

stainer
2020-03-12 18:37
#3

@ Lillyrod Jag hade två Pansarmalar till men de försvann. Dog förmodligen såklart men hittade dem aldrig :/ Hur man tar reda på vattenvärden vet jag ärligt talat inte hur. Fiskarnas förra hem var inte bra alls. Det var min skola som hade det och de ägde inte ens några växter och de lät elever ej vara så shysst mot fiskarna. Jag fick sedan erbjudandet av skolan tro det eller ej att ”ta över” det, vilket jag gjorde. Kan ibland ångra det då jag inte mår bra psykiskt och känner enorm press och ansvar över akvariet och enorm skuld och skam när fiskar dör. Jag har bilder, försökte lägga till dem men lyckades ej. Vill du se, så jag ska göra ett nytt försök?

stainer
2020-03-12 18:39
#4

@PeG Vattenbyte gör jag ungefär 1 gång i månaden. Som jag svarade till personen innan, jag har ingen aning hur man tar reda på vattenvärdet Jag införskaffade mig nya växter me det var ett ganska bra tag sedan nu. Utöver det har jag ej ändrat något i akvariet

stainer
2020-03-12 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Bild på pansarmalen samt på black mollyn vars form jag är orolig över. På en av bilderna kan du också se att det är något fel med analfenan

Lillyrod
2020-03-12 18:51
#6

Man får inte ha för bråttom när man lägger upp bilder. Det är det vanligaste felet man gör 🙂

Vattenvärden mäter man med stickor eller dropptester. De senare är mer tillförlitliga men det funkar med stickor också så man får ett hum om något är fel. 

Det viktigaste är att inte ha för mycket fiskar i sitt kar och att göra regelbundna vattenbyten. 

Att ha ett akvarium med bra balans och mycket växter och fina fiskar är väldigt rogivande att sitta och titta på. Det är bra för själen 🙂

Klicka gärna på fliken artiklar uppe till vänster så hittar du mycket om vattenbyten, vattenvärden mm

Annons:
stainer
2020-03-12 19:18
#7

@Lillyrod Jaa jag kan sitta länge och bara kolla på fiskarna! :) Såg du bilderna jag postade? Tänkte främst på black mollyn

Lillyrod
2020-03-12 19:41
#8

Nu syns bilderna. Jag såg dem inte från början. Vattenbyten bör man göra en gång i veckan. Jag tror att det är ditt största problem. 

Molly är väldigt känslig för vattenvärden och jag tror att det är problemet där också. 

Som jag sa innan. Läs artiklarna om vattenkemi mm så tror jag att du kommer på rätt köl 🙂

5ara
2020-03-12 21:09
#9

Jag kan tyvärr inte säga vad för specifika sjukdomar dina fiskar råkat ut för men som övriga skriver tror även jag att det största problemet är att det byts för lite vatten i dagsläget. Som riktlinje brukar man säga att 25% - 30% av vattnet bör bytas varje vecka. För att få ordning på dina värden vore det bästa om du kunde byta mer vatten än så till att börja med. Om du har råd rekommenderar jag att skaffa dropptester för att kunna hålla koll, men i annat fall kommer vattenvärdena bli bättre automatiskt om du byter mer vatten. Detta är förstås förutsatt att du har vettigt vatten i din kran. Har du kommunalt vatten eller är det egen brunn?

Draken
2020-03-12 23:53
#10

Håller med övriga. Större och tätare vattenbyten och kolla vattenvärdena.

Black Mollyn är deformerad, förmodligen pga för hård avel och även inavel. Ganska vanligt hos levandefödarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

stainer
2020-03-13 08:13
#11

@5ara Ska beställa tester hade jag tänkt. Googlade runt igår i 6 timmar om akvarium osv. Lite orolig dock då jag är ganska säker att åtminstone en av fiskarna har vita pricksjukan och det tar minst 5 dagar att få hem medicin om jag beställer (bor lååångt ute på landet). Har egen brunn @Rocfisk Ska kolla vattenvärdena när jag får hem testerna! Black Mollyn har ej varit deformerad från start utan blivit det nu. Fisken är inte så jätteung heller för den delen. Men kan den alltså ha blivit deformerad nu menar du?

stainer
2020-03-13 08:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Även denna fisk har fått som en gråaktig fläck :/

Lillyrod
2020-03-13 08:27
#13

Jag tror fortfarande att ditt vatten är problemet. Börja med ett rejält vattenbyte och fortsätt sen med regelbundna vattenbyten varje vecka. 

Att ha egen brunn kan vara problematiskt men om det visar sig att vattnet innehåller ämnen som inte är så bra så kan det lösas med hjälp av vattenberedningsmedel som t ex Easy-Life Filtermedium.

Annons:
5ara
2020-03-13 09:33
#14

Jag vågar verkligen inte svära på att jag har rätt men rent spontant tycker jag inte det ser ut som ”vita prick”. Fisksjukdomar är svårt, exempelvis svamp och bakterien columnaris kan se väldigt lika ut. Det som är gemensamt för de flesta sjukdomar är dock att de i regel alltid finns i vattnet i ett akvarium. De får dock inte fäste förrän fisken mår dåligt av någon anledning. Den vanligaste anledningen till att fiskar mår dåligt och får försämrat immunförsvar är dålig vattenkvalitet. Därför pratar vi alla så mycket om det. När jag hade egen brunn skickade vi in vattenprover till laboratorium emellanåt. Genom dom rapporterna får man väldigt bra grepp om kranvattnets kvalitet. Har du någon sån rapport som du kan kolla på? Där jag bodde var exempelvis nitrathalten så pass hög att vattnet nästan var otjänligt. Då är det viktigt att man gör vad man kan för att hålla den nere. Nitrat är det sista steget i den så kallade kvävecykeln och i regel behöver man byta vatten för att göra sig av med en del.

Draken
2020-03-13 10:58
#15

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

stainer
2020-03-13 16:31
#16

Kom nyss hem och den deformerade fisken låg död och en Ancistrus låg och nafsade på den, tog genast upp fisken. Fiskarna har som grå/blå/vita fläckar typ. Som om de tappat fjäll eller något. Såg nu också att en av fiskarnas ryggfena är delad. Vad är det som händer????

stainer
2020-03-13 16:32
#17

@5ara har inte sådan rapport tyvärr

5ara
2020-03-13 17:17
#18

#16 kan till exempel vara columnaris som fått fäste då. Det är en bakterie som alltid finns i akvarier men som fiskarna klarar att hålla i schack om de mår bra. Om det är columnaris finns det medicin att behandla med men det skulle behövas bättre bilder på de sjuka fiskarna för att jag skulle kunna våga yttra mig om vad det är. #17 okej, då får vi göra det bästa av situationen ändå. Har du bytt något vatten? Om jag var du skulle jag till att börja med byta runt 50% på en gång. Mest troligt är fiskarna dåliga på grund av vattenkvaliteten i karet och att få bättre värden på vattnet hjälper fiskarnas egna immunförsvar att bekämpa sjukdomen/sjukdomarna. Ofta kan de ändå behöva hjälp med medicin för de är så pass nedsatta men inget borde blir sämre av ordentliga vattenbyten förutsatt att det inte är helt tokiga värden på det som kommer ur din kran. Om du vill skona fiskarna från en ökad mängd koppar så koka upp kallvatten som du häller i hinken med vattnet som du ska hälla i akvariet så det får en temperatur som ligger nära den i akvariet. Stora temperatursvängningar kan även det påverka fiskens immunförsvar negativt så för att ta det säkra före det osäkra i det här fallet tänker jag att det borde vara det bästa.

stainer
2020-03-20 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19
stainer
2020-03-20 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20
Annons:
5ara
2020-03-20 18:10
#21

Toppen att du skaffat test! Det syns ganska tydligt att det byts för lite vatten. Nitratet är väldigt, väldigt högt (den översta rutan). Det som hjälper mot en hög nitratnivå är att byta vatten. En del nitrat i vattnet är i regel inga problem men som riktlinje brukar man säga att det är bra att hålla det under 50 mg/l. I ditt vatten ser det ut att ligga på 250 mg/l. Personligen håller jag det mellan 12,5 och 25 mg/l. Då upplever jag att både fiskar och växter mår bra. Kan du testa ditt kranvatten med? Då vet man lite mer vad som finns att jobba med.

Draken
2020-03-20 23:33
#22

Bra att du har kollat värdena. Nitrat är högt, som skrivet ovan. En bra nyhet är dock att du inte verkar ha nitrit i karet vilket är mycket dödligt för fiskar i väldigt små doser.🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

stainer
2020-03-21 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Såhär var kranvattnet så det är i själva akvariet det översta värdet är väldigt högt. Och tack så otroligt mycket för att ni hjälper mig och inte dömer mig heller för den delen. Har bott i fosterfamilj innan så har endast kunnat ta hand om fiskarna varje/varannan helg. Men flyttade hem för några veckor sedan (där fiskarna är) så att byta vatten ska nog inte bli något problem nu

stainer
2020-03-21 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Såhär såg värdena ut nu efter ca 5 minuter. Ett värdes färg ändrades ganska mycket under minuterna

Lillyrod
2020-03-21 15:11
#25

Jag tror man ska läsa av efter 1 minut. Sen ändras det så man vet inte vad det ska vara.

Huvudsaken är att nitriten är 0. De andra värdena är bra att kolla men inte lika viktiga. Nitrit är dödligt. Det andra går att fixa till 👍

5ara
2020-03-21 16:03
#26

Kranvattnet ser bra ut! Ja, om du får möjlighet att byta mer vatten så tror jag att det kommer ordna till sig! Som Lillyrod skriver ska man läsa av efter en minut, det är de färgerna som gäller.

Draken
2020-03-21 16:46
#27

#23 Här inne blir man inte dömd. Det godtar varken jag eller mina Medarbetare, och våra medlemmar är väl medvetna om vad som gäller.

Värdena ser fortfarande bra ut, kranvattnet såg också bra ut. Se till att du byter vatten lite oftare så får du nog bukt med nitraten också :)

Och kom ihåg , det finns inga dumma frågor, bara dumma svar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2020-03-21 19:15
#28

Självklart dömer vi ingen här 🤗

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: