Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 782 ggr
N04H
2020-03-11 08:02

neolamprologus multifasciatus

Hej! Skall ta över en grupp neolamprologus multifasciatus nu i veckan, och har några frågor. 1. Kan man ha posthorssnäckor eller några andra algätande snäckor med dom? Vet att det inte går med malar eftersom dom hänger så mycket på bottnen. Så, låter multisarna snäckorna vara? 2. Finns det några levande växter man kan ha med dom? 3. Hur ofta skall jag göra vattenbyte? I ett 30L. Och hur stor mängd skall jag byta? 1/3? 2/3? 4. När man byter vattnet, skall jag "dammsuga" sanden då? Eller föredrar multisarna att jag låter det vara? 5. Kan man ha rötter i karet? Eller förstör det pH värdet? 6. Hur ofta skall jag mata en grupp på fem? Och kommer dom upp till ytan och äter flingor? Eller måste jag köpa frysta röda larver? Lite många frågor, men vill göra så rätt som möjligt!

Annons:
Lillyrod
2020-03-11 19:35
#1

Vad roligt att du ska bli akvarieägare. 

Tyvärr så vet jag inte någonting om just de fiskarna men jag hoppas någon annan vet lite om dem och kan svara på dina frågor 🙂

Här kan du läsa lite om dem. Notera att de bytt latinskt namn vilket är vanligt bland akvariefiskar.

https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117

N04H
2020-03-11 20:44
#2

#1 Tack för infon om namnbytet, hade ingen aning! :)

PeG
2020-03-12 08:13
#3

Några mer allmänna svar. 3. I ett så litet akvarium och med relativt mycket fisk så kommer du attbehöva byta vatten ofta. Min gissning är en gång i veckan och kanske 1/3 varje gång. Särskilt i början är det viktigt att du möter nitrit och ammoniak i vattnet med täta mellanrum. Gör detta med ett dropptest eftersom de är bättre än stickorna som finns. 4 det beror lite på. Fiskarna bryr sig inte om de inte är i lek och du stör dem. Oftast bör det inte samlas en massa skräp på sanden och då behöver den inte dammsugas. Jag har inte gjort det i mitt akvarium med sand på flera år. 5 rötter är normalt sett inga problem så länge vi pratar om rötter avsedda för akvariebruk. Om du vill samla själv i naturen så lös på ordentligt eftersom olika rötter fungerar olika bra. Rötter kan färga vattnet när de är nya och flyter ibland men det går att fixa. 6 röda mygglarver är starkt allergiframkallande och jag rekommenderar inte att man använder det. De flesta fiskar vill ha mat kanske två gånger per dag när de är yngel och sedan brukar det räcka med en. En varierad kost är oftast bäst men vad den består av beror på arten.

N04H
2020-03-12 08:42
#4

#3 Tack!! Eftersom dom vill ha riktigt högt pH så tänkte jag så om rötter kanske sänker pH:n? I så fall vill jag ha såna man köpt från djuraffär :)

Draken
2020-03-12 09:13
#5

Dessa fiskar är snäcklekare från tanganyika, de äter även snäckor, så du kan inte ha posthornsnäckor med dem, de blir bara mat.

30 liter är i minsta laget då de behöver bottenyta. Satsa på ett akvarium på kanske 50-60 liter istället, det är mer lämpligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-03-12 09:39
#6

Rötter kan påverka pH men effekten är inte så stor. Om fiskarna vill ha högt pH så använd tex krossade snäckskal eller liknande. Finns att köpa i säckar för lågt pris på tex Granngården. Ett lite större akvarium kommer utöver att fiskarna blir glada också medföra avsevärt mindre arbete med vattenbyten osv.

Annons:
5ara
2020-03-12 10:37
#7

Jag tänker också att bottenytan kan vara lite för liten för att fem stycken ska kunna ha var sin snäcka med tillhörande revir runt den. Vad är det för bottenmått på karet? Om det är ovanlig form med stor bottenarea och liten höjd är det mer lämpligt än de moderna nanokaren som är relativt höga…

N04H
2020-03-12 11:38
#8

#6 finns redan Malawi sand i karet sa säljaren :) Problemet är att farsan ej låter mig ha större akvarium, då han är orolig med vårt gammla trägolv. Får väl skaffa en Kampfisk istället då och hitta nytt hem till multisarna i fall dom ej mår bra i 30L. Karet är väldigt avlångt, är en fluval edge.

N04H
2020-03-12 11:39
#9

#7 är en fluval edge, är avlång. Skall mäta i kväll.

5ara
2020-03-12 13:40
#10

#7 ja, gör gärna det. Blir lite fundersam över volymen, vad jag vet finns Edge i 23 liter och 46 liter… men det är också mycket jag inte vet.

N04H
2020-03-12 18:59
#11

#10 ahhh faaan.. du har rätt! Blir 25L när jag räknar.. Jag som sa till säljaren att jag ville ha ett 30L :(

5ara
2020-03-12 20:58
#12

För bottenytans skull spelar det ingen roll om det är 23 liter eller 46 liter. Den är samma, karen skiljer sig bara åt på höjden. Som sagt är jag lite orolig över att multisarna kan uppfatta det som trångt men jag har aldrig haft några själv utan bara läst om dom så jag kan egentligen varken säga bu eller bä känner jag. Det man kan säga är att tack vare att karet inte är så högt så finns det i alla fall en del bottenyta trots att volymen inte är särskilt stor.

N04H
2020-03-13 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12

Annons:
5ara
2020-03-13 10:24
#14

#13 Fint! Om jag inte missminner mig så vill dom ha en ruta på ungefär 8*8 cm runt sin snäcka så att sprida ut dom så mycket som det bara går är nog det bästa när det är så pass litet.

N04H
2020-03-13 10:41
#15

#14 Ok, tack!

Upp till toppen
Annons: