Annons:
Etikettfoder
Läst 458 ggr
Gittrix
2020-03-08 08:10

Fiskfoder

Hej! Fick tips att köpa oxhjärta till fiskarna men hittade inget så jag köpte lammhjärta. Hjärta som hjärta tänker jag men är osäker på om jag ska använda det. Någon som har provat? I övrigt matar jag med flingfoder, räkor, musslor och grönsaker.

Annons:
Lillyrod
2020-03-08 08:16
#1

Det beror ju helt på vilka fiskar du har vad de behöver i matväg. Själv har jag aldrig matat med oxhjärta. Det känns inte som något naturligt för fiskarna 😉

Oxhjärta köper man väl oftast i akvarieaffären vad jag vet iallafall. Hur det funkar med annat kött har jag ingen aning om.

5ara
2020-03-08 09:35
#2

Nu blev jag lite nyfiken; varför vill man mata med den typen av kött? Är det Diskus du har? Tänkte bara eftersom det är vanligt att man ger oxhjärta till dom. Av många odlare anses det dock som negativt att ge det. Visst, fiskarna växer fort men samtidigt betraktas det lite som att låta dom äta från McDonalds varje dag… Tyvärr har jag inget svar på din fråga som du märker men om du orkar får du gärna upplysa mig.

PeG
2020-03-08 10:49
#3

Oxhjärta brukar som sagt finnas tillsammans med annat fruset foder i akvarieaffären. Jag tror mig veta att anledningen till att man använder hjärta är att det innehåller väldigt lite animaliskt fett som fiskarna inte klarar av att bryta ner och mycket protein. Jag har aldrig använt animaliska produkter till fiskfoder utöver vad som ibland ingår i flingor/pellets.

Draken
2020-03-08 12:18
#4

Jag matade ibland med oxhjärta när jag hade stora ciklider, men dels blev vattnet väldigt skitigt och dels blev fiskarna väldigt tjurig med annan mat.

Men det finns att köpa i akvariebutikerna med annat frysfoder.

Jag kör fryst krill och krillgranulat som basfoder, sen ger jag annat frysfoder, grönsaker och räkmix imellan åt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
2020-03-08 17:53
#5

Tack alla för svar 😊. Struntar nog i att ge hjärta över huvud taget, verkar lite överambitiöst till mina sällskapsfiskar.

Draken
2020-03-09 10:43
#6

Jo till sällskapsfiskar är det nog väldigt överambitiöst ;)  De som oftast använder oxhjärta är de som har rovfiskar eller Diskus :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: