Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3667 ggr
5ara
3/5/20, 10:04 AM

5aras Akvarietråd 2

Till följd av att den förra tråden börjar bli seg drar jag igång en uppföljare här. Inledningsvis gör jag en liten sammanfattning. Jag har tre kar igång; samtliga av märket Juwel med originalbelysning (LED) och originalfiltrering.

Om någon är intresserad av den gamla tråden finns den här:

5aras Akvarietråd

Annons:
5ara
3/5/20, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är på 240 liter och är ett av mina ”kvällsakvarier”. Belysningen tänds på eftermiddagen och är sen igång cirka 6 timmar. Det startades upp i augusti 2019. Göder gör jag med PMDD, dock endast Micro och kaliumsulfat. Invånarna består av: 17 st Scalarer 11 st Corydoras, CW009, kallas gröngölingar av mig 2 st Ancistrus, Calico (brunfläckiga på orange botten), vet ej kön på dessa ännu 3 st Militärhjälmsnäckor, Neritina Pulligera Okänt antal Malaysiska Sandsnäckor Den uppmärksamme läsaren noterar kanske att det är en mindre gröngöling än tidigare. Jag vet inte varför en dog. Jag gissar att den var lite känslig och inte klarade flytten. Övriga gröngölingar ser pigga ut så jag känner mig inte direkt orolig över att det är någon sjukdom som spökar.

5ara
3/5/20, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det andra karet i min kvällsuppsättning är på 120 liter. Belysning är på samma tider som i karet som presenterades här ovanför och jag göder på samma sätt. Det startades upp i juni 2019. Invånarna är: 11 st Scalarer 6 st Corydoras Duplicareus 2 st Ancistrus, 1 st Citron (hane) och 1 st Calico (hona) 2 st Militärhjälmsnäckor, Neritina Pulligera Okänt antal Malaysiska Sandsnäckor Som synes är besättningarna i de två kvällskaren mycket lika. Värt att nämnas är att den gula ancistrus-pojken i detta nu fläktar ägg för fjärde dagen under roten där han och hans tjej gjort en grotta.

5ara
3/5/20, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Först ut i förra tråden, och sist ut i denna; mitt morgonakvarium på 240 liter. Det står i sovrummet och ljuset tänds innan jag vaknar och är sen på i 8 timmar. Det startades upp i maj 2018 och var mitt första akvarium. Här göder jag med Micro och kaliumsulfat som i de andra, men eftersom jag matar aningen mindre än i kvällskaren med tonårs-scalarer tillsätter jag även lite kaliumnitrat i detta. Invånarna är följande: 4 st Scalarer, två stabila par som leker regelbundet varav det ena paret är föräldrar till alla scalarer i kvällsakvarierna. Det var 145 st yngel från början, de flesta är dock sålda och det är 28 st kvar. 9 st Odessabarber, Puntius Padamaya 5 st Siamesiska Algätare, Crossocheilus Oblongus 2 st Ancistrus, vanliga bruna (honor) Minst 1 st Militärhjälmsnäcka. Har hängt med sen uppstart och de var 3 st från början. Det här karet mest bara rullar på och är väldigt lättsamt att sköta. Vid varje vattenbyte rensar jag växter men i övrigt händer inte särskilt mycket. Relativt nyligen skaffade jag en bunt ”red root floaters” som inte verkade gilla miljön till att börja med men de tar sig. Bilden togs i januari, innan de nya flytväxterna kom.

5ara
3/5/20, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

De ”röda flytande rötterna” har verkligen satt igång att växa på allvar nu, så inom det närmsta ska jag försöka fixa till någon snyggare form av hage åt dom. Utan något som håller dom på plats åker de gärna med strömmen och fastnar på filterinsuget som på Juwel-kar är placerat uppe vid ytan. Bladens undersidor och rötter får mer och mer av en rödaktig ton. Hoppas att det fortsätter så!

5ara
3/5/20, 11:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

På ovansidan kommer det mycket nya blad och överlag börjar jag känna mig ganska säker på att de kommer överleva.

Lillyrod
3/5/20, 1:25 PM
#6

Vad roligt att de får bo i en hage flytväxterna 😄 Skönt att de tar sig och växer fint. De kan bli ganska långa till slut. Jag har remsor med blad på över decimetern.

Annons:
5ara
3/5/20, 3:00 PM
#7

#6 Låter jättebra! Om det blir lite mer storlek på dom så kan nog vallisneria-bladen räcka för att hålla dom på plats. De är dock mycket mer medgörliga redan nu än när de var förkrympta och bestod av enstaka blad utan rötter. De nya bladen verkar dessutom ha lite flytkraft jämfört med de förtvinade varianterna så det är inte omöjligt att de kan klara att vara helt lösa sen utan att fastna i insuget. Som musselblommorna i de andra karen.

Lillyrod
3/5/20, 3:08 PM
#8

Ja fast det blir inte långa rötter som på musselblommor. Rötterna håller sig runt centimetern. Det är revor med blad som blir lite längd på 😊

5ara
3/5/20, 3:17 PM
#9

Nä, att inte rötterna blir så långa är jag med på. Rötterna gör det bara lättare så länge de är i hagar. Innan kunde bladen rymma över hagen för det fanns inga rötter som tog emot. De rymde även under för bladen knappt hade någon flytkraft alls. Nu för tiden håller de sig snällt i hagen då de har både rötter och flyter bättre. Syftade på att om de får lite mer flytkraft, som musselblommorna har, så sugs de inte ner under ytan utan kan vara lösa i karet utan risk för att drunkna. Det är ju inget starkt sug in i filtret så det krävs inte särskilt mycket för att de inte ska dras ner.

Draken
3/5/20, 3:51 PM
#10

Härliga bilder, och jättesnygg binge till flytväxterna 👍

Låste din förra tråd ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/5/20, 4:24 PM
#11

#10 tack så mycket! Då är allt i sin ordning.

Lillyrod
3/5/20, 6:35 PM
#12

#9 De har lätt för att lägga sig under om man har andra flytväxter i samma kar. Även under varandra om "strömmen" är för stark.

 I mitt 30-liters kar är de tunnare men med mycket mer färg än de som är i 152-liters karet. De är grönare men lite tjockare eller vad man ska säga i bladen. De växer bäst i 30-liters karet med sämst belysning. Underliga växter 😃

5ara
3/5/20, 6:49 PM
#13

#9 några andra flytväxter har jag inte tänkt att ha med dom men då kanske det inte kommer funka att ha dom helt ”lösa” om de även har benägenhet att hamna under varandra. Får se hur det blir i slutändan då. Haha! Ja, de verkar allt vara lite underliga av sig!

Annons:
5ara
3/9/20, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Om det inte händer så mycket i ett akvarium får man förstora upp det lilla som faktiskt sker 😉

De "flytande röda rötterna" i morgonkaret är verkligen på gång. Mängden fula "hagar" har utökats med ännu en av sugrör för det blev trångt och jag verkar ha väldigt svårt att styra upp något snyggare. Den övre bilden togs för fyra dagar sedan och den nedre idag.

5ara
3/9/20, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

I helgen fixade jag även lite ”godis” åt pansarmalarna genom att kläcka artemia. Jag har en del ägg kvar sen scalare-ynglen var små. Den kläckta artemian har jag sen lagt i frysen, i en isbits-form, för när de små krypen lever simmar de gärna upp till ytan och där är ju inte pansarmalarna och letar mat. Min uppfattning är att när scalarer blivit lite större är deras intresse för artemia-nauplier ganska begränsat och mycket sugs därför in i filtret. På bilden syns min kläcknings-utrustning. Värmedyna som får upp tempen till ungefär 28 grader, artemiasåll, modifierad glassburk och en liten spruta med en bit luftslang på. Utöver detta använder jag havssalt utan några tillsatser, bikarbonat och givetvis artemiaägg.

Draken
3/9/20, 11:32 AM
#16

Smart utrustning 👍

Man kan göra mycket själv för att hålla kostnaderna nere :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/9/20, 11:40 AM
#17

#16 ja, mycket pengar har inte den utrustningen kostat och med några burkar igång går det kläcka en hel del. Det skulle säkert bli högre kläckningsgrad med lite syresättning av vattnet men jag avskyr ljudet från luftpumpar så det får gå ändå. Det var lite svårt att få fram tillräckligt mycket med artemia till 150 st små scalarer så för större mängder är det nog bättre med någon annan lösning.

Draken
3/9/20, 12:12 PM
#18

Jag har faktiskt investerat i en artemiakläckare när jag hade Malawi. Vet faktiskt inte var den tog vägen sedan .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/9/20, 12:50 PM
#19

#18 Haha! Känner igen fenomenet! Hoppas att du kan hitta den då ifall behovet skulle uppstå.

5ara
3/9/20, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Min nyfikenhet verkar ha fått ancistrus-pojken att överge ynglen. Jag ville gärna se hur det gick för honom i förrgår så jag lyfte på roten för att kunna det och där under var det ett litet gäng yngel. De såg mest ut som orangea bollar med små svansar. De blev dessvärre livrädda och flydde hals över huvud upp i en hålighet under roten. Efter detta har pappa Ancistrus slutat hålla sig längst in under roten och kommer ut och äter i stort sett som vanligt. Så dumt det kan bli! En malgrotta är i alla fall beställd så nu hoppas jag att paret låter bli att bygga fler dödsfällor och jag kan förhoppningsvis kolla läget med en lampa utan att förstöra alltihop.

Annons:
5ara
3/13/20, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

En hemma-dag som denna borde jag egentligen ta tag i det här karet som jag hittade på Marketplace för ett par hundra. Vilka är era bästa tips för att få bort kalk? Med ”rakbladsskrapan” kan jag ta bort det värsta men hur gör jag med de ”tunna” resterna som den inte tar? Lysrören i samtliga kar behöver också få sig en rengöring. Hur gör ni med dom?

5ara
3/13/20, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

För övrigt gick den nya malgrottan hem hos gulingen. Först var han jättesur och viftade argt på svansen när jag fyllde igen hålan under roten, men efter ett dygn ungefär lugnade han ner sig och verkar numera nöjd med det nya inredningstillskottet.

Lillyrod
3/13/20, 10:57 AM
#23

Ättika! Ett fantastiskt medel som fixar det mesta. Det dunstar dessutom bort så det är helt ofarligt. Jag har alltid en sprayflaska med ättika och vatten färdigblandad. Måttar som jag känner för bara. Sitter det hårt fast tar jag ren ättika.

Använder till marsvinsburen. Akvarieglas mm mm. 

Ren ättika som sköljmedel till marsvinens filtar och till att kalka av kaffebryggaren bl a.

5ara
3/13/20, 11:03 AM
#24

#23 Åh, det låter hur bra som helst! Tusen tack för tipset!!!

5ara
3/13/20, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tack vare min älskade Handy-skrapa och ättika ser karet väldigt mycket bättre ut!!! Kommer eventuellt provfylla i helgen. När det sen fylls på riktigt ska det vara ett ordentligt akvarieunderlägg och inte en handduk.

Lillyrod
3/13/20, 6:05 PM
#26

Original följer ett underlägg. Det har jag till mitt. Det går säkert att använda något annat till underlägg. 

Räkor på g eller? 😉

5ara
3/13/20, 6:17 PM
#27

Nä, något tillhörande underlägg fick jag inte med men jag utgår ifrån att såna som finns i djuraffären funkar lika bra eller är det något special med dom? Ja, alltså räkor är jag ju så sugen på så jag tror knappt att jag kan låta bli! Tänker dock att när mina ancistrusar leker igen kanske man kunde ha några bebisar där i den första tiden tills tonårs-scalarerna flyttat, alternativt att de fått lite storlek. Är som sagt nyfiken på vad det skulle bli för färg.

Annons:
Lillyrod
3/13/20, 6:19 PM
#28

Det var en tunn duk av skumgummi som följde med karet när jag köpte. Något special tror jag inte det är utan bara tunn skumgummi.

5ara
3/13/20, 6:31 PM
#29

Då borde ett sånt med förtryckta streck från affären funka tycker jag. De jag menar är just ganska tunn skumgummi.

Draken
3/14/20, 11:06 AM
#30

Snyggt. Jäklar vad rent det blev :D

Tror jag skall försöka på mina terrarium, där dörrarna ser hemska ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/14/20, 11:24 AM
#31

#30 ja, det blev lite skillnad! Ättikan gjorde en del men skrapan är oslagbar på plana ytor tycker jag. Först skrapade jag bort det värsta. Tog outspädd ättika (24%) och lät det verka en stund. Gnuggade med en svamp och sköljde sen. Efter detta gick det ändå få bort ytterligare lite smårester med skrapan.

Maleficum
3/14/20, 12:48 PM
#32

Bästa kalklösningen jag brukar använda är att koka upp lite citronsyra (finns i kryddhyllan) i vatten, oftast gör jag det i vattenkokaren (kanske använder max en matsked för hela vattenkokaren) så blir den avkalkad på samma gång, sen tar jag en svamp och tvättar med (man kan låta det svalna en del så man inte bränner fingrarna ;)).

När jag avkalkar Kenzies toalåda brukar jag hälla i det och låta det verka en stund innan jag diskar ur den för det brukar bli ganska tjockt med kalk i botten.

Använder det även på glasväggarna i duschkabin och på täckglasen på akvarierna.

Man ska väl även kunna använda färsk citron och gnida med.

Tycker det funkar mycket bättre än ättika (men tror man kan blanda för bättre effekt men jag brukar inte göra det eftersom jag inte gillar doften av ättika).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
3/14/20, 12:53 PM
#33

Ättika luktar starkt det är sant men jag tycker att lukten försvinner ganska fort.

Citronsyra har jag letat efter i affärerna men aldrig hittat någon. Ändå har jag ganska nya glasögon 😎 Jag får fråga nästa gång jag kommer ihåg att leta efter det.

Maleficum
3/14/20, 1:10 PM
#34

#33 Ofta finns det i kryddhyllan men har hittills bara sett det i påsform (så man inte kikar på glasburkarna).

Brukar köpa på Willys eller Dollarstore men vet att de större ICA butikerna har också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
3/14/20, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Det här är Pyret. Här var det nog något som inte blev riktigt som det skulle… den är dessutom mindre än dom andra. Som tur är har min syster fäst sig vid den så när jag kan ta hem mina scalarer från henne så får denna flytta dit. Tycker den är jättesöt och ganska fräck med sina special-fenor. Äter bra och verkar pigg så får inte känslan av att det är defekter som stör. Tjafsar minst lika kaxigt med sina syskon som alla de andra.

5ara
3/15/20, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu börjar jag allt bli lite trött! Jag har fyra mindre innerfilter som skulle kunna vara aktuella i det nya 30 liters karet. Tre av dom går dessvärre bort för dom låter för mycket. Det fjärde, som är tillräckligt tyst, är tyvärr det största och tar upp lite väl mycket plats tycker jag… det är ett Fluval 2 plus. Kanske jag ska se om det går att hitta något mindre Fluval-filter eller är det någon som har ett bra tips på ett litet och tyst innerfilter? Allra helst räksäkert.

5ara
3/15/20, 3:39 PM
#37

Kriteriet för att vara tillräckligt tyst är satt utifrån mina Juwel-kar. Det ska inte låta mer om det lilla karet än de betydligt större Juwel-karen som står bredvid…

Lillyrod
3/15/20, 3:48 PM
#38

Jag köpte den här senast. Den är riktigt söt i storlek 😃 Den säger absolut ingenting och med en liten nylonstrumpa över gallret är den helt räksäker. Har samma filter i större modell också och de funkar bra. 

https://www.djurmaxi.se/aquael-fan-mini-30-60-23097.html

Den fanns något billigare på andra sidor med dessa sidor där de är billigast kanske inte är att rekommendera 😉

Hittade en länk till: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/aquael/aquael-fan-mini-innerfilter.html

5ara
3/15/20, 4:18 PM
#39

#38 Toppen! Tack ännu en gång för din hjälp! En strumpa hade jag fått sätta på Fluval-filtret med så där spelar egentligen ingen roll.

Cecilia.S
3/15/20, 5:41 PM
#40

Ååh så roligt med ett nytt projekt! Räkor är verkligen underbara små liv 😍

Förstår problemet med pumpen men där verkar du redan ha fått ett ruskigt bra tips från Lilly… Hon tycks alltid veta vilken pump som är bäst 😂 Särskilt när det gäller räkor!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
3/18/20, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

I väntan på att jag ska lyckas bestämma mig för vad jag vill hitta på. Bra att veta att karet är tätt och att doppvärmare och ljus fungerar men längre än så har jag egentligen inte kommit…

Annons:
Cecilia.S
3/19/20, 9:09 AM
#42

😂 Snyggt akvarium! ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
3/19/20, 9:20 AM
#43

Mmm… eller hur?! Bättre än inget antar jag.

Cecilia.S
3/19/20, 9:23 AM
#44

Ganska fiffigt ändå. Jag gillar det faktiskt 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/19/20, 11:10 AM
#45

Det är riktigt snyggt med blomman där :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
3/19/20, 11:51 AM
#46

Jag hade faktiskt lika dant här hemma för några vintrar sen, använde mitt lilla kubakvarium som växthus till en av mina sticklingar :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
3/20/20, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Nu är försäljningen av tonårs-scalarer igång igen. Pausade den ett par veckor på grund av att en nyinköpt pansarmal dog. Jag ville vara säker på att dödsorsaken inte var någon smittsam sjukdom. Nu när de nya pansarmalarna har bott här i över en månad utan att några andra fiskar blivit dåliga så känner jag mig trygg med att låta tonåringarna få flytta. Nu är det inte många kvar; bara 5 st i 120:an och 11 st i 240 liters baljan. Känns lite tomt måste jag säga. Tror allt att jag kan börja byta lite mindre vatten än ca 50% varje vecka från och med nu…

5ara
3/20/20, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

De röda flytande rötterna börjar bli så fina tycker jag! Mycket vacker växt!

Annons:
5ara
3/20/20, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Om jag inte haft färgad plast som täckte hela vattenytan så hade jag även fått se deras fina blad. Rekommenderar varmt denna växt! Funderar på att byta ut musselblommorna mot såna här i kvällsakvarierna. Musselblommorna växer så fasligt snabbt och jag börjar redan tröttna lite på mängden jag får slänga varje vecka.

Cecilia.S
3/20/20, 10:50 AM
#50

Ååååh så fint 😍 !!!!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/20/20, 1:23 PM
#51

Vackert. Och vad skönt att du får iväg scalarena :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/20/20, 4:07 PM
#52

Vackra akvarier! Vilka snygga röda rötter. Vad heter växten?

5ara
3/20/20, 4:16 PM
#53

#52 Ja, jag tycker den är fantastiskt fin! Har inte haft den så länge och det var Lillyrod, här på forumet, som jag fick köpa av. Den kallas logiskt nog ”Red root floaters” och det latinska namnet är Phyllantus Fluitans.

5ara
3/26/20, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Grönt är skönt, eller kan det bli för mycket? För tillfället får vallisnerian i alla mina kar härja ohämmat. Jag blev kontaktad av en som vill köpa allt jag kan avvara till uppstarten av hens nya akvarium. Mest troligt kommer det skickas i början på nästa vecka. Uppdatering gällande mina tonårs-scalarer; det är bara 6 st kvar nu. I 120:an är det inga och det känns väldigt tomt… hoppas ancistrusarna leker snart igen så det känns som att det händer något där i.

5ara
4/1/20, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

I 120:an har det flyttat in 3 st Duplicareus till så nu är de 9 st. Som jag tidigare nämnt misstänker jag att det bara varit honor tidigare och hoppas att det kan vara hanar bland de nya. Till vänster är en av mina gamla och de två till höger är nyförvärv. Så små och söta! Det är något med Duplicareus utseende och sätt att röra sig som gör att de påminner om små gnagare som kilar runt på botten. Så väldigt söta!!! Därför har det blivit så att jag kallar dom för mina marsvin. De som jag pratar med om mina akvarier mest är min mamma och syster och ingen tycker meningen; ”marsvinen har lagt ägg igen” är konstig… Tyvärr blev det dålig skärpa på bilden men storleksskillnaden går nog se i alla fall.

Annons:
5ara
4/1/20, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

I 120:an närmar det sig nog även lek igen för ancistrusparet. Honan börjar se ganska rund ut.

5ara
4/1/20, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Som de flesta känner till är Ancistrus ganska bra på att skifta i färgen. Min uppfattning är att det är främst den vanliga bruna färgen som de har förmåga att tona ner och på så vis låta bottenfärgen synas tydligare. Så här ser honan ut för det mesta.

5ara
4/1/20, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Ibland ser hon ut så här istället. Jag upplever att hon är mer benägen att skifta i färg när det närmar sig lek. Förutom de här två ”färglägena” kan hon även vara mörkare i färgen.

Draken
4/1/20, 1:22 PM
#59

mina ändrar färg lite hur som de också. Och det är bara de bruna, vad jag har sett.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/5/20, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Någon som vet hur länge Neritina-snäckor lever? Jag trodde att jag efter nästan två år eventuellt hade en, eller max två, kvar i mitt morgonakvarium. Tror jag har läst att de i regel blir 1-1,5 år men att de kan bli upp till två år. När jag flyttade, för snart ett år sen, hittade jag ingen men minst en visste jag hade klarat sig ändå för en snäcka har jag sett nästan varje dag efter flytten. Hur som helst; för en liten stund sen såg jag att alla tre snäckorna är ”still going strong”. Jag trodde att det kanske var i undantagsfall de kunde bli två år, men så verkar det inte vara. Kul att de verkar så pass långlivade!

Lillyrod
4/5/20, 8:55 AM
#61

Jag har aldrig haft Neritina men jättekul att de lever så länge. Min sista elefantsnäcka var över 4 år när den dog så nog kan snäckor leva länge.

5ara
4/5/20, 9:21 AM
#62

#61 Oj, det var verkligen länge! Häftigt! Elefantsnäckor är också något som jag vill ha någon gång men så varmt som de vill ha har jag inte i mina kar…

Annons:
5ara
4/5/20, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Skam den som ger sig! Jag missade när Aloy och Larsa lekte och såg bara att de fläktade ägg på förmiddagen igår. Med andra ord är äggen minst ett dygn nu och Larsa verkar lyckas allt bättre med befruktningen. Ska bli intressant att se ifall paret låter bli att äta upp äggen när svansarna börjar sprattla. Kanske det kan hjälpa att det verkar vara så många befruktade den här gången.

Draken
4/5/20, 11:17 AM
#64

Grattis 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/6/20, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Tänka sig vad scalarer lär sig med tiden! Sprattlet är nu flyttat till ett nytt ställe. Ingen av föräldrarna visar några tendenser till att vilja äta upp dom. Det där med att städa bort mögliga ägg har de dock inte lärt sig än…

Cecilia.S
4/6/20, 10:15 AM
#66

Åh! Spännande 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
4/6/20, 10:21 AM
#67

Får se nu om du får ytterligare en kull som du måste försöka sälja av så småningom ;) Fast du verkar ha bra kontakt med djurbutiken, de brukar väl gärna ta in hemodlade fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/6/20, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Nä, just dom här blir nog inget av. Odessabarberna lär plocka dom illa kvickt när de blivit frisimmande men någon gång längre fram skulle man ju kanske kunna prova att låta dom dra upp en kull i eget akvarium. Känns tomt nu när alla yngel är sålda… Är fascinerad över hur de successivt har lärt sig och hur det kan löna sig att bara låta dom få försöka! Och ja; jag har ju en bra djurbutik som verkar uppskatta mina yngel. Idag blev det visst stora växtskickar-dagen. Nästan 1kg vallisneria i skokartongen och i de små plastburkarna med silvertejp ligger det Red Root Floaters. Det jag köpte av Lillyrod har minst sagt gått ihop sig nu.

Lillyrod
4/6/20, 5:03 PM
#69

Det var kul att se. Ni var 2 som sålde RRF och båda kommer från mej 😃

Jättekul att de trivs och växer när de var lite tunna i början.

Annons:
Maleficum
4/6/20, 6:49 PM
#70

#69 Var det dem som ursprungligen kom från mig?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
4/6/20, 7:10 PM
#71

Det vet jag inte. Jag köpte dem i facebookgruppen Akvarieväxter Säljes/bytes/köpes eller vad den heter av Jan Tropicalfishlover Wirén.

5ara
4/6/20, 8:47 PM
#72

#69 Men det var ju lite häftigt! Riktigt bra kvalitet på växterna från dig då! Kändes betydligt roligare att sälja dom än att bara slänga. De är ju så vackra tycker jag.

Maleficum
4/6/20, 10:21 PM
#73

#71 Vet bara att jag skicka mina till nån här på akvariefisk i fokus för nå år sen men kanske var nån annan :)

#72 Jag är tyvärr för lat att sälja växter så slänger dem tyvärr oftast. Var bara ett tillfälle jag skickade. Men de är supervackra och när de trivs så växer de som ogräs!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
4/8/20, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Nu när det är fyra dygn sedan äggen blev lagda syns ögonen tydligt på det lilla sprattlet. Känns allt lite tråkigt att de kommer bli mat allihop som det är nu… Jag har mitt lilla extra kar på 54 liter igång utan varken växter eller fiskar i. Kanske jag blir tvungen att rädda några genom att flytta ett gäng dit när de blivit frisimmande.

5ara
4/9/20, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Larsas och Aloys små rackare har redan börjat ge sig ut på små simturer. Föräldrarna är nästan ständigt upptagna med att fånga upp dom och spotta tillbaks dom på bladen där de tycker att de hör hemma. Det andra scalare-parets yngel har börjat simma senare. Tror inte att de började göra såna här små turer förrän på sjunde dagen så i det avseendet är de här ynglen ett par dagar tidigare. Därför ska jag kanske vara redo med nykläckt artemia tidigare än med det andra parets yngel. De har inte börjat äta förrän på åttonde dagen men här kan det nog vara bra att ha mat redo på sjunde dagen. Som det känns nu kommer jag yngelsäkra 120:an och låta några flytta dit. Föräldrarna kommer få behålla en del men eftersom jag är nyfiken på hur ynglen utvecklas så kommer som sagt några flyttas dit trots att jag egentligen föredrar att ha ynglen med sina föräldrar i åtminstone några veckor.

Lillyrod
4/9/20, 11:52 AM
#76

När man ser de där små är det ganska fantastiskt att ens någon klarar sig till vuxen ålder 🙂

Annons:
5ara
4/9/20, 11:54 AM
#77

#76 Håller verkligen med! De är ju så små, så små! Känns otroligt att det blir stora scalarer sen och att se hur föräldrarna har stenkoll på de små pluttarna är ganska häftigt tycker jag.

Lillyrod
4/9/20, 12:02 PM
#78

Ja jag tyckte det var jobbigt med två…..

5ara
4/9/20, 12:24 PM
#79

#78 Hahaha! Förstår precis vad du menar! Ex-sambon hade två små barn och det var tillräckligt för man skulle slita sitt hår emellanåt. Att de orkar de där fiskarna!

Lillyrod
4/9/20, 12:25 PM
#80

Jag har tvillingar 😃

5ara
4/9/20, 12:30 PM
#81

#80 Men gud! Då vet du verkligen hur lite sömn man kan klara sig med. All respekt!

Draken
4/10/20, 12:29 PM
#82

Helt fantastiskt att de kan klara sig till vuxen ålder. Som de ser ut just nu, så kan det ju egentligen vara vad som helst ;)

#80 Tvillingar 😮 Jösses, all respekt till dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/12/20, 8:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Minst sagt bråda dagar för Aloy och Larsa nu! Många fiskar som måste jagas bort från deras ände av akvariet. Trots att dessa yngel var lite tidigare med att börja simma var det inte förrän nu på åttonde dagen som de var mer intresserade av att äta. Några få åt lite nykläckt artemia igår men intresset var mycket begränsat. Idag var det fler. Än har de dock inte fått någon riktig aptit men det går att se att de flesta har lyckats få i sig lite grand. Så länge ynglen håller sig så här nära föräldrarna får de bo kvar med dom. Sen när de börjar ge sig ut mer på upptäcksfärd kommer jag, som sagt, rädda några till 120:an istället.

Annons:
Maleficum
4/12/20, 12:20 PM
#84

Svårt att förstå att dem där små pluttarna kommer utvecklas, byta kroppsform och bli så stora som sina föräldrar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
4/12/20, 12:24 PM
#85

#84 Haha! Håller verkligen med! De liknar inte scalarer det minsta i nuläget.

5ara
4/12/20, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Nu har jag inte en enda tonårs-scalare kvar. Känns konstigt! I samband med att de sista flyttade idag så hämtade jag hem de två scalarerna som fått bo hos min syster. De har inte gått i karet många timmar och är lite skeptiska än. Den gula Fideli har jag sparat från min första kull med yngel och till min glädje har hon utvecklats bra tycker jag. Fina, höga fenor och hög kroppsform. Växer bra gör hon med. Känns skönt att fiskarna jag sålt verkar ha en bra kvalitet. I maj blir hon ett år gammal. Fjällen blev lite ruggade när hon flyttades men de borde vara fina igen om ett par dagar så det känner jag mig inte orolig över. Antar att hon skrapat emot något; typ håven.

Lillyrod
4/12/20, 8:10 PM
#87

Skalarer är så fina. Önskar jag kunde ha men har inget kar som passar dem tyvärr.

Draken
4/13/20, 10:06 AM
#88

Jättefina 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/13/20, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Fler gröngölingar på ingång! Sen hoppas jag att jag kan nöja mig… blir lite väl dyrt annars.

Draken
4/14/20, 10:23 AM
#90

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
4/17/20, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Ynglen äter mycket bra och de har fortsatt att hålla sig nära föräldrarna så de går fortfarande kvar med dom. Svart pigmentering kan anas liksom antydan till rygg- och analfena. Idag är det sjätte dagen som frisimmande.

5ara
4/17/20, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Mina nya gröngölingar, F1, har bott in sig lite mer och redan dagen efter de flyttade in (i onsdags) hade de börjat färga ut fint. De är ännu bättre i färgen nu men det har jag ingen bild på.

5ara
4/17/20, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Tyvärr riktigt kass bild men här ser man de nattade ynglen. Inte lätt att fota med mobilen när det är helt mörkt. Scalarers yngelvård är otrolig! Så häftigt att de har sån koll på sina yngel både under dagen och natten. Nu börjar de dock bli så pass gamla att jag tvivlar på att de kommer gå med på att nattas ikväll.

Draken
4/17/20, 10:31 AM
#94

Spännande :) Ska du behålla några ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/17/20, 11:41 AM
#95

#94 Ja, jag är ju nyfiken på hur ynglen tar sig så jag ska försöka hålla några vid liv. Tycker hanen är ganska snygg. Honan är väl helt okej förutom att hon är liten. Det som är lite tråkigt med koi-scalarer är att de ofta har en aning kortare fenor och precis så är det med henne. Jag vill se om hennes lilla storlek beror på gener eller om det varit något i miljön som påverkat att hon blivit så liten. Om de blir normalstora innebär förstås inte det att hon inte bär på gener för liten storlek men det kan tyda på att det är något i hennes uppväxtmiljö som påverkat. Detta är med andra ord en liten experiment-kull som jag vill spara några av.

fluffis
4/17/20, 12:13 PM
#96

Vad gulligt att ta hand om sina små så omsorgsfullt :)

Draken
4/17/20, 12:45 PM
#97

#95 ÅHHH så spännande 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
4/17/20, 5:11 PM
#98

Det är fascinerande. Vad ska man med tv till när det finns akvarium. Och hos mej marsvinstv 😉

5ara
4/17/20, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

#98 Exakt så jag känner! Om det inte var för att jag gillar att spela lite TV-spel ibland hade jag inte behövt någon dumburk. Sitter i detta nu med en kopp te och kollar på undervattens-TV. Inte tokigt alls! Marsvins-TV också hade gjort det hela ännu bättre! Var marsvinsvakt åt en kompis som åkte bort en gång och jag gillade dom verkligen! Deras söta ”kuttrande” var så himla mysigt.

Lillyrod
4/17/20, 5:39 PM
#100

Din soffa har ett fantastiskt läge 👍

De gallskriker också. Varje gång man närmar sig kylskåpet. Nu har jag ju 5 stycken som håller igång 😃

5ara
4/17/20, 5:44 PM
#101

Ja, jag trivs med det men om man inte gillar att stå i soffan och byta vatten ska man undvika sån här möblering. Haha! De har full koll på när det är möjligt att det kommer mat då. Kan tänka mig att 5 st låter en del.

Lillyrod
4/17/20, 5:48 PM
#102

Jag skulle nog ha svårt för att stå i soffan vid vattenbyte men annars var det väldigt snyggt. Du har så fina kar.

Mina 3 som varit här ett tag skriker inte så högt. De knoockar lite och springer fram och tillbaka när det tror det vankas mat. De nyanlända som svultit sig nästan till döds skriker mer. Fullt förståeligt.

5ara
4/17/20, 5:59 PM
#103

Tack! Så kul att höra 🙂 glasen behöver skrapas men algerna syns visst inte på bilden. Ja, just det ja; det är ju två stycken som kommer från lite sämre omständigheter. Det kan man verkligen förstå om de skriker. Vad betyder knoocka? Har inte hört det ordet innan.

Lillyrod
4/17/20, 6:03 PM
#104

Det är jag som försöker förklara hur de låter. Det är ett svagt ljud som låter ungefär som knoock. 😃 Som om du vore täppt i näsan och andas genom den och stöter ut luften. Oj det låter konstigt men de låter ungefär så när de springer fram och tillbaka och tigger.

Tänk ordet på engelska 😃

Annons:
5ara
4/17/20, 6:06 PM
#105

#104 nu sitter jag här och säger knoock för mig själv på engelska men inser att det här ljudet måste jag nog höra i verkligheten för att förstå hur det låter. Känns som att det kan vara gulligt när ett marsvin låter så, dock inte så gulligt när jag försöker.

Lillyrod
4/17/20, 6:24 PM
#106

Hahahah det är det närmaste jag kommer i stavning. Någon gång ska jag försöka filma när de låter sådär. Svårt att filma och fixa mat samtidigt bara 😂

Draken
4/19/20, 5:09 PM
#107

Vilka fina kar, och vilken möblering du har, helt underbart :D

Här har jag reptiltv, och hör ofta sjungande gräshoppor och syrsor. Ett och annat väsande hörs också ibland ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/20/20, 9:53 AM
#108

#107 Så kul att höra! Tack! Du har inte heller något större behov av en vanlig TV :)

5ara
4/20/20, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Ynglen äter och växer fint! En del har nog blivit mat åt odessabarberna men föräldrarna vaktar bra och ynglen är relativt förståndiga och håller sig lite gömda kring växterna så jag får det till att cirka 30 st lever än. Kullen var inte så stor och jag fick antalet till lite drygt 30 st när de precis blivit frisimmande. På bilden går det se hur det svarta pigmentet börjat synas och magarna är tydligt färgade orange av den nykläckta artemian de får. Eftersom fenorna är genomskinliga är det svårt att se på bilden men antydan till både ryggfena och analfena syns tydligt i bra ljus.

Maleficum
4/20/20, 11:52 AM
#110

#19 De är ju underbart söta! 😍

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
4/20/20, 11:59 AM
#111

#110 Instämmer helt! Jättesöta! Tycker det är kul med just scalarer för de ändras så i kroppen och nu närmar sig åldern när de börjar ändra sig riktigt snabbt. Syns från dag till dag hur de utvecklas. Så intressant tycker jag!

Annons:
Lillyrod
4/20/20, 12:04 PM
#112

Så söta små pjuttar. Riktigt roligt att få se bilder på dem här. Uppdatera ofta 5ara!

Draken
4/20/20, 3:26 PM
#113

Hur söta som helst 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/21/20, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Hygroryza Aristata - asiatiskt vattengräs/flytande bambugräs. Någon som har erfarenhet av den? Har nyligen fått hem några toppskott och funderar på om det finns något jag kan göra för att öka chanserna för att den ska trivas. De är i ”morgonakvariet” där red root floaters växer som ogräs. Har fått uppfattningen att de borde trivas i samma miljö.

5ara
4/22/20, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Inatt verkar det ha varit yngelkalas. Igår var de nästan 30 st och idag är de bara 14 st. Jag glömde tända nattlampan som brukar vara på från när solen går ner tills den går upp igen. Antar att det har med det att göra. De kvarvarande ser i alla fall välmående ut och idag kan man ana mycket små antydningar till att ”spröten” som scalarer har nere på magen är på gång. Syns tyvärr inte på mina dåliga bilder…

Draken
4/22/20, 4:39 PM
#116

❤️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/25/20, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Nu kan man nästan ana att det är scalarer det handlar om. Tyvärr är det bara 10 st kvar nu för tiden. Antar att de är väldigt smakliga i den här storleken.

5ara
4/25/20, 11:11 AM
#118

Föräldrarna har börjat småputsa växter så jag tror att de är på gång att leka snart igen så i veckan kommer jag flytta ynglen, om det är några kvar…

Annons:
Lillyrod
4/25/20, 12:10 PM
#119

Stackarna. De är väl lagom mumsbitar nu. De är supersöta 😍

5ara
4/25/20, 12:36 PM
#120

#119 Tydligen lika goda som de är söta… lite förvånad över att de började försvinna så väldigt snabbt trots att de verkar hålla sig lika nära föräldrarna som förut.

Lillyrod
4/25/20, 12:57 PM
#121

Föräldrarna kanske inte vaktar lika aktivt om de är på gång med ny kull.

5ara
4/25/20, 1:51 PM
#122

#121 Inte alls omöjligt. Jag märker ingen skillnad direkt men när de till exempel putsar växter så har de ju automatiskt sämre koll så det kan mycket väl bero på det.

Draken
4/25/20, 1:57 PM
#123

Flytta dem till ett eget akvarium vettja ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/25/20, 2:22 PM
#124

#123 Du har så rätt! Om jag vill ha några kvar så borde jag allt göra det snarast. Ska försöka hinna yngelsäkra 120:an idag och flytta dom.

5ara
4/25/20, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

7 st yngel är nu flyttade till 120:an. Lämnade 3 st som jag eventuellt tar imorgon. Ville inte göra föräldrarna alltför upprörda… Det verkar som de tappade bort varandra när jag släppte i dom men de lär hitta varandra snart igen.

Annons:
Lillyrod
4/25/20, 4:16 PM
#126

Hur stora är de ungefär?

5ara
4/25/20, 4:36 PM
#127

#126 inklusive stjärtfenan skulle jag säga att de är runt 1 cm långa nu.

Lillyrod
4/25/20, 4:37 PM
#128

Det är inte mycket det. Helt otroligt att de blir så stora sen : )

5ara
4/25/20, 5:15 PM
#129

Nä, de är verkligen pyttesmå! Just nu är de dessutom i fasen när de växer mest på höjden så på längden ökar de inte mycket.

Draken
4/26/20, 11:44 AM
#130

Hoppas att de går till sig riktigt bra i 120 litern :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/26/20, 3:56 PM
#131

Ynglen i 120:an mår inte bra, de är nästan apatiska och ointresserade av att äta. Ett yngel saknas och jag gissar att det redan har dött. De som går kvar med föräldrarna mår prima och har väldig aptit. Kollade vattnet för säkerhets skull i 120:an men det verkar riktigt bra och det byttes vatten igår. Jag antar att ynglen känner sig väldigt osäkra utan föräldrarna i den nya miljön. Kan de vänja sig eller ska jag flytta tillbaka dom till karet med föräldrarna istället även om dödsrisken är hög där?

Draken
4/27/20, 9:35 AM
#132

Låter som de är lite chockade, vet inte vad som blir bäst att göra faktiskt.

Om du flyttar tillbaka dem är ju frågan om föräldrarna känner igen dem eller lämnar dem helt vind för våg.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
4/27/20, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Ynglen fick flytta tillbaka till sina föräldrar och mördar-barberna på kvällen igår. Föräldrarna betedde sig som att de aldrig varit borta och tog dom direkt under sina vingar igen. Tror inte det tar många dagar till innan de är för höga för att odessabarberna ska ge sig på dom. Hoppas att några klarar sig!

5ara
4/27/20, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

När flytväxterna får så här söta små blommor tycker jag nästan att mina täcklock i svart plast mest bara är i vägen…

5ara
4/27/20, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Det nya asiatiska vattengräset verkar trivas och det kommer fina rötter. Påminner lite om musselblommors rötter men med ett ”busigare” växtsätt. Än så länge gillar jag växten skarpt! Skönt med något större som inte åker runt så lätt och det är ganska glest mellan bladen så den skuggar inte växterna på botten lika mycket som typ musselblommor.

Lillyrod
4/27/20, 7:09 PM
#136

Nä vilka fina blommor. Det har jag inte fått på mina. Har flyttat runt lite på dem nu så vi får se. Får förmodligen hem en ny ramp på onsdag. Ingen värsting men det ska ändå bli spännande att prova. Kanske jag också kan få blommor på dem då 🙂

Vattengräs har jag inga men har kikat på dem.

Draken
4/27/20, 7:20 PM
#137

Vilka fina blommor :D Kasta bort locket vettja, om du inte har fiskar som kan hoppa ur :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/27/20, 7:23 PM
#138

#136 Det är bara de som ligger precis mitt under lysrören som blommar så det verkar krävas ordentligt med ljus för det. Kul med ny ramp! Hoppas att du blir nöjd med den! #137 Funderade lite på det. Kanske inte är en tokig idé. Tror varken odessabarber eller siamesiska algätare är särskilt benägna att hoppa. Råkar du veta hur det är med dom?

Lillyrod
4/27/20, 7:29 PM
#139

Jag har inte lock på något av mina kar. Allt blir så mycket enklare då. Man kan aldrig använda handcreme eller kroppslotion på armarna för rätt som det är ser man något och sticker ner handen eller hela armen 😃

Annons:
5ara
4/27/20, 7:35 PM
#140

#139 Haha! Kan verkligen tänka mig det! Tror allt att luckorna/locken åker av.

5ara
4/29/20, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Ynglen har verkligen blivit mer scalare-lika i kroppen de senaste dagarna. Den mörka pappans svärta verkar nedärvas i stor grad; de blir mörkare för var dag som går. De är åtta stycken nu men det har de varit sen morgonen efter de flyttade tillbaka till föräldrarna så bortfallet kan bero på att något yngel tog för mycket stryk av flyttarna, inte helt givet att mördar-barberna är skyldiga.

Maleficum
4/29/20, 11:37 AM
#142

Gud vad söta de är! 😍

Man önskar ju nästan de kunde stanna i växten, tänkt att kunna ha ett kar med massor av såna där små mini scalarer som aldrig blev större.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
4/29/20, 1:12 PM
#143

#142 Ja, det vore ju något; små miniscalarer… de är så enkla med när de är unga och har stimfiskmentalitet än. Inget tjafs med varandra utan de glider bara omkring och är lättsamma.

Draken
4/29/20, 5:22 PM
#144

Ojoj, det går fort med utvecklingen. Nu ser man ju faktiskt riktigt att det är scalarer 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/2/20, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

De åtta som levde efter mitt yngelflyttande hänger fortfarande med allihop. Nu har de börjat ge sig ut på små utflykter i akvariet och eftersom antalet inte minskar trots det så drar jag slutsatsen att de blivit tillräckligt stora för att inte längre betraktas som mat av barberna. De enda med farligt stora munnar nu är det andra scalare-paret men de är så stora och långsamma så ynglen verkar hinna undan från dom. Liten recap; så här såg de ut för nästan tre veckor sedan när de började simma ordentligt.

5ara
5/2/20, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Så här ser de ut idag. Ynglen utvecklas helt normalt så än så länge finns inget som återspeglar att deras mamma är ganska liten.

Annons:
5ara
5/4/20, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Brukar det hända att några ägg hamnar utanför grottan eller är det bara ett dåligt ancistrus-par jag har? Jag har ingen direkt erfarenhet av ancistrusar som leker då jag tidigare valt att hålla honor och hanar i olika kar. Hanen ligger i grottan och fläktar men man undrar ju nästan hur bra han är på det när två ägg hamnat utanför… De har lekt relativt nyss för honan var tjock i går kväll.

Maleficum
5/4/20, 5:00 PM
#148

#147 Tror inte jag råkat ut för att ägg åkt ut, men kan såklart inte vara säker då mina ofta gått med fiskar som säkerligen mumsat i sig äggen om de får chansen! Men som mina bor (speciellt nu) så vet jag inte ens att de leker förrän jag ser småttingar sitta på glaset efter lyset har släckts för natten 😛

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/4/20, 5:33 PM
#149

#148 Tack för svaret 🙂 kan ju kanske vara att de är oerfarna. Vad jag vet har de bara lekt en gång tidigare. Måste vara kul att se hur det dyker upp småttingar emellanåt! Jag är allt förvånad över att inte corysarna ätit upp dom än. Är väl dock bara en tidsfråga. Deras egna ägg verkar de sluka direkt. Hittar bara något enstaka då och då och mig veterligen lägger de mer än ett ägg åt gången…

Maleficum
5/4/20, 6:08 PM
#150

#149 Blir alltid lika förvånad varje gång, speciellt den gången jag trodde hanen dött för jag hade inte sett skymten av den på flera månader! Har faktiskt små ynglingar just nu som dök upp för nån vecka sedan :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/4/20, 7:35 PM
#151

#150 om du inte sett hanen på länge förstår jag verkligen att du blev förvånad! Så roligt! Matar du bebisarna med något särskilt eller funkar det med samma mat som till de äldre?

Maleficum
5/5/20, 12:10 PM
#152

#151 Matar med samma sak som de vuxna, aldrig gett något speciellt (besökte dock en annan som födde upp och som brukade stoppa ner glasskivor täckta med alger som han "odlat" i andra akvarium).

Men just nu eftersom jag inte har något större intresse av att få jättemånga fler malar (orkar helt enkelt inte hålla på och sälja och sånt och har inte längre så många i min närhet med akvarium som kan ta emot överskottet) så gör jag ingen större skillnad i matningen och får ju bara ett fåtal som överlever då (hur hårt det än må låta så är det väl lite naturens gång). Just nu har jag lite barber i karet också så vet inte om dem kan ha tagit några småttingar också (inte sett dem vara intresserade men man vet ju aldrig).

För ett antal år sedan så flytta jag grottan till ett annat akvarium när de började bli dags för ynglerna att lämna och födde upp en del av dem, men blir ju väldigt många (men hade då tre personer med flera akvarium som gärna tog några)! Men du verkar ju ha bra kontakt med din zoo affär så de kanske är intresserade att ta emot!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/5/20, 1:48 PM
#153

#152 Stort tack för ditt utförliga svar!!! Tror inte jag kommer orka krångla med något special till dom då. Känns fullt tillräckligt med att kläcka artemia stup i kvarten till scalare-ynglen. Får väl se hur det känns med ancistrus-bebisar. Om de får någon lite ”roligare” färg än brun så borde det vara aningens lättare att hitta hem åt dom. Har också svårt att tro att jag inte skulle få lämna dom hos ”min” djuraffär även om de blir bruna men man lär inte få något för dom då förstås…

Annons:
Maleficum
5/5/20, 2:14 PM
#154

#153 Tror också det är lättare om man har nåt annat än brunt. Jag har tyvärr bara bruna (hade två albinos tidigare jag fått i present men dem han tyvärr aldrig yngla av sig innan de dog, dem var helt klart betydligt mer känsliga än mina bruna jag har).

Det jag väl märkt med mina Ancistrus yngel är ju att de verkar främst vara framme på natten så kan ju vara en bra ide att mata lite efter akvarierna har släckts.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/6/20, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Att ge pansarmalarna levande föda visade sig vara något jag tycker är kul. I karet med gröngölingar och scalarer hamnar dock det mesta i scalarernas magar. De går snabbt över bottnen och suger i sig allt som rör sig. Av en salladsslunga som aldrig används har jag därför försökt göra en ”feeding cage” som pansarmalarna kommer in i men inte scalarerna. Vid första testet igår tog sig de skeptiska pansarmalarna in så småningom men det tog ganska lång tid. Hoppas på att de är mindre avvaktande vid dagens matning i eftermiddag.

Draken
5/6/20, 11:13 AM
#156

Vad roligt med bebisar :) Har troligtvis några i miott kar också, både Malawi och Ancistrus, men har inte sett några än ;)

Tre av honorna har spottat och malparet lekte här om dagen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/6/20, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

#156 Åh, har dom spottat nu? Vad spännande! Hoppas det börjar kika fram smått så småningom! Den modifierade salladsslungan fyller sin funktion. Gröngölingarna simmade snabbt in i den efter att tubifexen hade serverats. De glupska scalarerna fick så klart lite också men för en gångs skull fick nog gröngölingarna det mesta. Synd att den är så fruktansvärt ful bara… men den är ju inte där hela tiden utan bara vid matning med levande föda så det går nog stå ut med.

Lillyrod
5/6/20, 6:08 PM
#158

Man tager vad man haver. Bara det funkar så. Lite missbelåten scalar där med nu då : )

5ara
5/6/20, 6:46 PM
#159

#158 Haha! Ja, så blev det verkligen i det här fallet. Letade på nätet efter något att köpa så jag skulle slippa en ful hemmagjord lösning men hittade inget så det fick bli på det här viset. Hittade till räkor och mossa men det blir ju för smått… Scalarerna var inte helt nöjda, nä :P

Maleficum
5/6/20, 7:14 PM
#160

#159 Du får väl börja odla mossa på den så överdelen blir täckt ;) Då får de ju en liten mossgrotta!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
5/6/20, 7:23 PM
#161

#160 hade faktiskt den tanken ett kort slag men det blir ju en fasligt stor mossklump i så fall…

Maleficum
5/6/20, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

#161 Och vad gör det ;) Mitt lilla kar är en ända stor mossklump! Räkorna älskar det!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/6/20, 8:41 PM
#163

#162 Good point!!! :)

Cecilia.S
5/7/20, 7:35 AM
#164

Så smart med din feeding cage!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
5/7/20, 10:32 AM
#165

alla sätt är bra utom de dåliga sägs det ju ;) Funkar det, så kör på 😃

Håller med maleficum, skulle vara snyggt med mossa på "feedern"😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/7/20, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

Ja, jag ska nog klura lite på att inkorporera den i inredningen men om de får en så fin grotta lär de väl aldrig komma ut igen. De trivs i den redan nu och hänger gärna där inne även när maskarna är slut. Verkar som jag har första parkett på ancistrus-äggs utveckling. De två äggen som på något vis hamnat utanför grottan är fortfarande orörda. Tror ni dom kommer kläckas? Nu är de nog snart fyra dygn gamla och har inte möglat än. Har förövrigt kollat med djuraffären jag brukar lämna scalarer till och de sa att jag kan få några kronor för även bruna ancistrusar. Känns skönt att veta att jag inte kommer stå med ancistrusar jag inte kan bli av med även om hela gänget skulle visa sig få den vanliga bruna färgen.

5ara
5/8/20, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Min knasiga ancistrus-pojke hade ”tappat” två ägg till utanför grottan idag så när jag kom hem lade jag de fyra äggen i en yngelkasse. Har ju inga fiskar som simmar runt direkt i det karet så jag tvivlar på att ynglen kommer känna sig stressade. De fick en rot att sitta på också. En timme senare kläcktes det första ägget. Roligt att se ett alldeles nykläckt ancistrus-yngel och det satte sig direkt på roten. Vilken stor gulesäck! Tyvärr var det nästan omöjligt att få en bild på det men den stora gulesäcken går att ana med lite god vilja.

Annons:
Draken
5/9/20, 1:03 PM
#168

Spännande :D Hoppas de anra kläcks också :)

Vilken tur att din djurbutik tar in fisk från privatpersoner, lycko dig 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/9/20, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Oj, vad det sprattlar i grottan inne hos pappa Ancistrus och de andra tre äggen i yngelkassen har också kläckts nu. Alla ynglen i kassen sitter på roten, ett av dom satt så det faktiskt gick att se svansen och gulesäcken uppifrån ytan. Den sitter med magen/gulesäcken uppåt på typiskt ancistrus-vis. Vilken liten och nästan genomskinlig stjärt i förhållande till den stora och färgade gulesäcken!

Draken
5/10/20, 11:36 AM
#170

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/10/20, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

#168 Ja, jag känner mig lyckligt lottad vad gäller att ha någonstans att lämna yngel. Veckans scalare-uppdatering: nu när ynglen varit frisimmande i fyra veckor blev det dags för dom att skiljas från föräldrarna. Anledningen var främst att föräldrarna vaktade ynglen så pass under deras små utflykter att alla andra fiskar i karet nästintill var ihopträngda i ett hörn. Att flytta dom vid fyra, istället för två, veckors ålder har funkat mycket bättre! De är nyfikna, aktiva och matglada. Det är för övrigt ungefär vid den åldern jag delat på scalare-yngel och deras föräldrar tidigare. Alla yngel ser ut att bli nästan lika svarta som sin pappa. Att de har en koi-mamma syns inte alls. De växer förövrigt mycket bra!

Draken
5/11/20, 11:30 AM
#172

Otroligt snygga kommer de att bli :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/11/20, 12:04 PM
#173

#172 Jag tycker marmor-scalarer med mycket svärta är snyggt, antar att du gör det med? :) Kul att fenorna ser ut att bli riktigt höga och fina! Tror till och med de ser snäppet bättre ut än vad de gjort på det andra parets yngel. Att mammans lilla storlek inte verkar vara synbar överhuvudtaget är också positivt. De är nästan lika stora som hon var när jag köpte henne redan nu. Jag tror hon haft det lite tufft som yngel. Min uppfattning är att scalarer växer som mest de två första åren och om de inte får tillräckligt med mat och plats under den första tiden hinner de liksom inte bli så stora som de skulle blivit under andra förutsättningar.

Draken
5/11/20, 12:12 PM
#174

#173 Ja jag älskar marmor med mycket svärta 😃 Var det så tydligt 😊😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
5/13/20, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Igår nämnde jag av en händelse för mina föräldrar att jag är sugen på räkor som helst ska gå i osmosvatten. Då visar det sig att de fått ett RO-filter i present av en amerikanare för några år sedan. Det har bara blivit liggandes i källaren så jag fick det av dom. Räkorna jag är sugen på är för övrigt Blue Bolt. Nu blir det till att nörda in sig på det här med räkor! Än så länge består inköpslistan av: -Soil -Preparat för återsaltning av RO-vattnet -TDS-mätare Något mer ni kan komma på? Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

5ara
5/14/20, 4:14 PM
#176

Nu är räkprojektet i rullning på allvar! -RO-filtret är testkört och verkar fungera som det ska. -Soil, salt, foder och TDS-mätare är beställt. -10 st Taiwan Bee Blue Bolt är bokade med planerad avhämtning om cirka två veckor. Känns väldigt spännande och undrar om jag ska klara att hålla de små rackarna vid liv 🙈

Draken
5/15/20, 11:20 AM
#177

Ojojoj vad spännande :D

Har ett önskemål 😊 Kan inte du starta en helt egen tråd om detta projekt, och uppdatera eftersom 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/15/20, 12:35 PM
#178

#177 Visst kan jag göra det men tänkte att intresset kanske inte finns i en grupp för akvariefisk. Kommer inte gå några fiskar där i…

Lillyrod
5/15/20, 6:03 PM
#179

Jag tror det är många som har fiskar som har lite räkor också. De är roliga djur som är väldigt intressanta att titta på. De har en energi som jag gärna skulle vilja ha lite av 😃

5ara
5/15/20, 7:42 PM
#180

#179 Men då gör jag en sån tråd. Om man inte är intresserad kan man ju bara strunta i att läsa 🙂

Draken
5/16/20, 10:33 AM
#181

👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
5/18/20, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

13 dygn efter att ancistrusarna lekte såg jag det första lilla ynglet på utflykt igår kväll. Precis som Maleficum sa verkar de vara benägna att visa sig efter belysningen i akvariet släckts. Den stora gulesäcken de har när de kläcks räcker verkligen länge för det är fortfarande flera stycken kvar i grottan med pappa Ancistrus. Jag har försökt lysa in emellanåt för att se hur det går och vad jag kan se är alla yngel vanliga bruna så jag är glad att jag redan kollat upp så jag kommer kunna bli av med dom. Ruskigt söta är de!!!

5ara
5/18/20, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Aloy och Larsa har fått nytt sprattel. Efter att jag har rensat ut en hel del vallisneria i karet verkar det som att de nöjer sig med att flytta sprattlet från ovansidan av anubiasens blad till undersidan. Tycker de är så roliga!

Lillyrod
5/18/20, 5:31 PM
#184

Scalarer är så fina. Ancistrus däremot är inte jag så förtjust i. Ibland känns det som om det bara är jag som inte gillar dem 😃

5ara
5/18/20, 6:00 PM
#185

Haha! Ja, många verkar gilla de där avlånga, egensinniga och växtätande bajsmaskinerna. När man räknar upp deras egenskaper förstår jag mycket väl att man kanske inte är så förtjust i dom ;)

Draken
5/19/20, 8:50 AM
#186

vilka söta enar 😍 

Spännande med scalareyngel igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/23/20, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Sedan ett par dagar tillbaks är grottan tom på yngel. Som mest har jag sett 14 st på en gång så det verkar vara ett gäng. Eftersom jag helst inte vill ha fler vanliga bruna bebisar har jag tänkt att flytta den calico-färgade honan till karet med två andra hanar. Den ena är röd med en del bruna små prickar, vet inte om den räknas som super rot eller calico. Den andra hanen i det karet är calico, precis som honan. Kanske det finns chans till något annat än bara bruna med dessa två hanar istället för citron-hanen som är pappa till den här kullen med yngel. Dessutom går det ett par större scalarer i det karet som får se till att det inte blir några mängder med ancistrus-bebisar. Nu undrar jag om det finns någon som har ett bra tips på hur jag kan få tag på honan. Karet har massa växter och hon är en skygg typ. Skulle helst slippa att riva ut allt för att få tag på henne…

Lillyrod
5/23/20, 10:17 AM
#188

Lägg något gott på en fri yta. Vänta tills hon kommer fram, det kan ta en stund. Sänk sakta ner en håv över henne när hon sitter och äter. De brukar inte vilja släppa något gott i första taget så det brukar gå att ta dem så. Jag fångade båda mina honor på det viset när jag absolut tröttnat på Ancistrus och gav bort dem. Det tog mindre än en halvtimme att få tag på båda.

Men det måste vara något de inte kan motstå.

Annons:
5ara
5/23/20, 10:58 AM
#189

#188 Tusen tack för tipset! Ska se om jag kan få tag på henne någon gång under helgen.

Maleficum
5/23/20, 11:00 AM
#190

Jag brukar använda "fälla" när jag ska fånga mina ancistrusar (är i princip en petflaska där jag skurit av toppen och vänt den inåt i flaskan och sen nån god algtablett däri så brukar de simma in efter en stund). Dock lite jobbigt när man ha massa småfiskar och räkor tillsammans med dem för de vill gärna in och ha maten också :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/23/20, 11:15 AM
#191

#190 har läst om den typen av fällor och funderar på det men tänker att det finns risk att de relativt små scalare-ynglen, som går i just det karet, försöker ta sig in i den och då skadar sina fenor. Provar nog utan fälla först enligt Lillyrods tips.

Maleficum
5/23/20, 11:20 AM
#192

#191 Med scalaryngel förstår jag du vill vara försiktig! Annars är det en superbra metod (förutom när jag skulle fånga in just en specifik av alla mina ancistrusar för alla utom just den simma in i fällan så jag fick släppa ut dem hela tiden 😛 ibland känns det som att de vet vem man försöker få tag på).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
5/23/20, 11:36 AM
#193

Det vet de. På något underligt vis läser de av en och vet precis vem man är ute efter. 14 fiskar kan stå stilla och titta och den femtonde simmar för livet. Det är den man ska ha 😃

Draken
5/23/20, 11:54 AM
#194

Hoppas du får tag på henne och att det blir annat än bruna efter henne och nån av de andra två hanarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/27/20, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Woho! Ancistrus-honan är äntligen fångad! Jag har försökt få tag på henne sen i lördags. Håv, godsaker och släckt ljus fungerade inte. Hon var för mycket på sin vakt för att jag skulle kunna få tag på henne så. I söndags kväll gjorde jag därför en klassisk fälla av en PET-flaska. Innan honan väl simmade in så har jag fått släppa ut ancistrus-hanen, två ancistrus-yngel, ett scalare-yngel och sju stycken corys. På morgonen idag så var det utöver honan fyra stycken corys och två ancistrus-yngel i fällan. Detta innebär att minst en cory simmat in i fällan mer än en gång. Bra att veta ifall man vill fånga dom någon gång. Scalare-ynglen simmade ut och in lite som dom ville, de hade inte så svårt att lista ut hur man kom ut ur fällan. Honan har börjat bli rund om magen så det kändes bra att äntligen få tag på henne innan det blev fler bruna ancistrus-bebisar.

Annons:
Draken
5/27/20, 5:59 PM
#196

Härligt att du äntligen fick tag på henne :) Hoppas på guldiga eller röda bäbisar nu då 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/31/20, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Igår fick lite Red Root Floaters flytta utomhus. Vad jag läst ska de kunna bli riktigt röda när de får solljus så det ska bli intressant att se. Har lagt i en liten musselblomma också. Kändes lite ”platt” med bara flytväxter så jag var hos en bekant och hämtade lite andra vattenlevande växter. Kaveldunet, den stora i mitten, verkar ta det bra än så länge men det andra gräset, eller vad det är, trivs inte så det lär nog få rivas ut snart igen.

Draken
5/31/20, 4:50 PM
#198

"197 Spännande att se vad som händer med flytväxterna :) Håller med om att "gräset" ser lite ledset ut.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/4/20, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

Oj, vilken skillnad lite sol gör! Rötterna och bladens undersidor är efter fem dagar betydligt rödare trots att baljan står i skugga för det mesta.

Draken
6/6/20, 11:22 AM
#200

Wow vilken skillnad 😮

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
6/6/20, 5:11 PM
#201

Verkligen superröda! Mina brukar bli superröda när de ligger precis under lysrören och dem som ligger lite utanför blir mer gröna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
6/7/20, 9:01 AM
#202

#201 Ja, jag tycker mina som ligger under lyset i akvarierna blir ganska röda dom med men de som är utomhus har fått en mörkare och fylligare ton. De i karen är liksom lite mer åt det rosa hållet. Du kanske har bättre ljus än jag då 🙂 I mitt morgonakvarium har jag upptäckt hoppstjärtar så nu är all form av försäljning av flytväxter ifrån det karet pausad. Misstänker att det kom med det asiatiska vattengräset jag köpte för ett tag sen. Anledningen till att jag misstänker det är att det inte finns hoppstjärtar i något annat kar, utan bara i detta där vattengräset är. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas bli av med dom. Det första steget blir i alla fall att flytta alla Red Roots till utomhusbaljan så hoppstjärtarna inte har lika många bra ställen att sitta på. Sen är min plan att regelbundet köra över ytan med hårfön för att ha ihjäl så många som möjligt. Önskar att jag hade haft lite mindre fiskar som varit intresserade av att äta de små krypen… Någon annan som råkat ut för hoppstjärtar i sitt akvarium? Om det inte var för att jag säljer en del flytväxter från det här akvariet hade jag nog inte brytt mig men man vill ju inte råka sprida det till andra.

Annons:
Draken
6/7/20, 10:51 AM
#203

har aldrig haft hoppstjärtar i karen, men har köpt på terrariemässor och släppt in i terrarierna ;) Hoppstjärtar i samband med gråsuggor är jättebra om man vill ha ett bioaktivt terrarium :)

Tror dock inte det är så roligt att ha dem i akvariumet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/7/20, 12:33 PM
#204

Haha! Väldigt synd att det inte är ett bioaktivt terrarium jag vill ha. I så fall hade jag istället kunnat glädja mig åt att jag var en god bit på väg. Som jag fattat det gör de ingen skada men som sagt vill jag ju inte råka föra det vidare till någon stackars oanande växtköpare.

Maleficum
6/7/20, 12:35 PM
#205

#202 Har haft power-glo lysrör så dem är ju rätt kraftiga och är bara nån cm mellan rören och växterna i det akvariet! Behöver dock byta rör nu för dem har börjat tappa ganska mycket i effekt nu.

Hade gissat på att mina Guppy hade slukat dem! De äter det mesta (även planaria vilket jag misstänker är anledningen till att jag bara fått problem med det i lilla akvariet där det inte bor några guppys just nu).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
6/7/20, 12:44 PM
#206

Har nästan funderat på att skaffa ett gäng Guppy som får lösa problemet åt mig. Har läst att de är duktiga på att ta hand om den här typen av ohyra; de letar gärna mat vid ytan och är tillräckligt små för att bry sig om något så smått som hoppstjärtar…

Maleficum
6/7/20, 12:55 PM
#207

Hade du bott nära hade du kunnat plocka upp lite vildguppys från mig (skulle behöva minska antalet lite innan sommaren). Tänkt jag ska försöka annonsera ut några men är nog för lat för det :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
6/7/20, 1:02 PM
#208

Det hade ju varit klockrent! Men visst bor du en bit från Jönköping?

Maleficum
6/7/20, 1:09 PM
#209

#208 Bor mellan Stockholm och Enköping.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
6/7/20, 1:18 PM
#210

#209 Hmmm… synd att jag inte har någon resa planerad åt det hållet. Annars hade jag mer än gärna köpt ett gäng av dig! Men vem vet; det kanske dyker upp 🙂

Draken
6/8/20, 8:06 AM
#211

Guppy är jätteduktiga på hoppstjärtar och planaria.

Brukar mata med hoppstjärtar ibland om jag orkar jaga dem ,  det finns mängder att ta av ;)

Malawicikliderna äter det också. Försökte med några stycken i det karet, och det sa bara swopp så var alla borta  😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/14/20, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Frisimmande sedan nio veckor och är i vad jag kallar för ”slyngel-åldern”. Ständigt hungriga, växer så det knakar, småbråkar med sina syskon och hittar på hyss. Den här ”frisyren” är inte helt ovanlig när de är slyngel; något intressant, och trångt utrymme, har antagligen utforskats där den varit tvungen att backa ut. Då blir man så här tjusig. Som tur är läker det på bara ett par dagar. Kropparna är ungefär 2 cm ifall någon är nyfiken. Skulle säga att totalhöjden, inklusive fenor, är cirka 5-6 cm.

Lillyrod
6/14/20, 10:34 AM
#213

De är så fina 😍

5ara
6/14/20, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

I ett av 240-literskaren är det förhoppningsvis en kull calico-ancistrus på gång. Både honan och hanen är calico så jag tycker det borde bli yngel med den färgen. Tror det är ungefär en vecka sedan de lekte nu. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på för jag är tydligen inte duktig på att hålla ancistrus-yngel vid liv. Alla i den förra kullen verkar ha dött. Jag fick uppfattningen att de inte hittade maten utan envisades med att försöka äta gröna prickalger på glasen. Ingen Ancistrus rår på dom för de sitter för hårt. Funderar på att dra igång ett av mina mindre extra-kar för att säkerställa att de inte missar maten jag lägger i. Tänker jag knasigt? Hjälp mottages gärna!

Lillyrod
6/14/20, 11:00 AM
#215

Konstigt för är det någonting som fiskar hittar så är det mat. Det borde de här små också begripit. Vad fick de att äta? Gärna något som luktar mycket. Jag har alltid i vitlök när jag gör egen fiskmat.

5ara
6/14/20, 11:09 AM
#216

#215 Ja, jag tycker det känns lite konstigt! För ancistrusarnas del lade jag i välkokt broccoli och algtabletter. Bara en gång såg jag ett yngel äta på broccolin. Fattar inte riktigt. Funderar på om det är något annat som inte är bra i det karet men vet inte riktigt vad det skulle vara. Juwel-karen har överlag klent flöde med originalpumpen. Vet inte om det kan spöka men scalare-ynglen mår prima, Duplicareusarna leker och vattenvärdena ser bra ut. Gula pappa Ancistrus ser också välmående ut.

Annons:
Maleficum
6/14/20, 11:14 AM
#217

#214 Jag har aldrig separerat ut yngel från mina (enda undantaget var när jag skulle flytta då hamna alla yngel i en egen burk) och får alltid några att överleva (trots att jag inte ens försöker så matar inte extra eller nåt sånt) så låter konstigt dina inte klarat sig som får extramat.

Men är väl större chans för överlevnad om man separerar dem så det inte blir så stor konkurrens med de vuxna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
6/14/20, 11:19 AM
#218

#217 Nä, jag får inte ihop det riktigt. Några borde ha överlevt tycker jag… som experiment kanske jag ska låta kullen som är på fläktning gå kvar i det stora karet och göra precis likadant och se ifall några överlever ändå.

Draken
6/14/20, 11:22 AM
#219

#212 WOW 😍 Så otroligt vackra.

Jag har haft ancistrusyngel vid ett par tillfällen, och jag har heller inte lyckats få dem att överleva riktigt, inte ens de vanliga bruna. Har också matat extra, kanske skall strunta i det nästa gång ;)

Fast nu är de i malawikaret, så då är väl möjligheten till överlevnad för evt kullar lika med 0 misstänker jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/17/20, 9:32 AM
#220

#219 Tack! Nu blev jag glad! Nä, med malawis blir det nog inte många överlevande ancistrus-yngel. Kanske ska prova taktiken att inte mata extra då ;)

Draken
6/20/20, 3:43 PM
#221

#220 prova kan man ju alltid göra ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/20/20, 3:57 PM
#222

Nu blir jag konfunderad. Alla sprattlande och nykläckta ancistrusar är borta. Hanen råkade fläkta ut tio stycken ur grottan så med tanken att jag skulle dra igång ett litet extra kar så lade jag dom i yngelkassen. Dagen efter var alla tio i kassen döda och gänget inne hos hanen antar jag också har dött. Någon som vet ifall de kan vara känsliga? Jag har inte orkat kolla allt men nitriten är 0, nitrat runt 15 och pH 7,5. Kan det relativt höga pH:t vara vad som ställer till det?

Lillyrod
6/24/20, 8:50 PM
#223

Har du kommit på vad som hände med dina ancistrusbarn? Att unga ancistrusar kan vara känsliga vet jag men annars vet jag inte mycket om dem. De är ju inte favoriter här 😃

Jag väntar på bild på ditt akvarium med fina växter 😉

Annons:
5ara
6/25/20, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#224

#223 Nä, än så länge är det ett mysterium vad som hände med ancistrus-bebisarna. De bruna blev ju åtminstone så pass stora att de kom ut ur grottan men de eventuellt calico-färgade verkar som sagt ha dött strax efter de kläckts. Nu har jag ju ingen direkt dröm om att bli ancistrus-odlare men som experiment funderar jag på att flytta pappan och grotta till ett litet extra kar och byta mycket vatten i det och se om det hjälper. Förhoppningsvis kommer det bilder på fina växter så småningom men än så länge håller de fortfarande på att acklimatisera sig tror jag. Det kommer nya blad i topparna som verkar klara sig men de gamla faller av ett efter ett. Tyvärr är de inte särskilt röda i färgen men kanske det också rättar till sig om ett tag. En växt som klarar sig förvånansvärt bra än så länge är Rotala H’ra. De kom samma dag som ’Cuban’ från dig.

5ara
6/25/20, 8:59 AM
#225

Kanske ska tillägga att alla växter får ligga i kolsyrat mineralvatten några timmar innan plantering för att eventuella snäckor ska släppa. Kan ju vara så att de inte gillade den behandlingen. Red Rootsen verkade inte göra det men tog sig gjorde de så småningom ändå.

Lillyrod
6/25/20, 9:44 AM
#226

Att de gamla bladen faller av kan nog ha med acklimatisering att göra. Det kan också vara ljuset. Det blir för mörkt längre ner. De är som sagt lite knepiga de där cubanerna. Jag ska se om jag kan uppdatera mina växter. Jag kan ju bara lägga in bilder ibland.

5ara
6/25/20, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#227

Karet har blivit så där väldigt fullt med vallisneria igen så ljustillgången är dessvärre en aning begränsad för tillfället. Ska skicka ett gäng på måndag och förhoppningsvis gillar de miljön ännu bättre när de blir högre. Håller tummarna! Det är i alla fall skönt att jag kände till en del av cubanernas nycker i förväg.

Draken
6/25/20, 11:47 AM
#228

Lite vildvuxen djungel, det gillar jag 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/26/20, 10:45 AM
#229

#228 Ja, jag tycker inte heller det är så tokigt men de lite mer ljuskrävande växterna nere på bottnen verkar inte lika nöjda med att ytan är täckt av massa jättevalle…

Draken
6/26/20, 3:08 PM
#230

Jag brukar klippa ner vallen om den blir för lång. Det funkar jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
6/26/20, 5:16 PM
#231

Den går att klippa men jag tycker topparna blir så fula. Jag plockar ur de längsta och säljer 😃

Det är många som vill ha Vallisneria.

Draken
6/26/20, 8:10 PM
#232

#231 Så kan man ju också göra, men jag är oftast för lat för att hålla på med försäljning och skicka växter😉 Däremot köper jag gärna av privatpersoner som säljer och skickar över nätet 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/27/20, 7:41 AM
#233

#230 Ja, jag har provat det men jag är nog som Lillyrod i frågan och gillade inte riktigt hur topparna såg ut. Jag säljer ibland, och ibland inte. Beror på hur mycket jag har att göra för övrigt. Denna gång är det sålt och ska skickas på måndag.

Draken
6/27/20, 12:17 PM
#234

Kan lägga upp en blänkare på FB men inte så mycket mer, och då får folk dessutom komma och hämta, eller mötas upp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/3/20, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#235

Igår köpte jag på mig en påse ”gott och blandat” för en billig peng. Vet inte vad jag ska ha det till riktigt i nuläget men det visar sig väl… Någon annan som inte kan låta låta bli att köpa saker bara för att det är billigt?

Lillyrod
7/3/20, 5:54 PM
#236

Det händer men det är sällan jag ramlar över något akvarierelaterat.  Det där ser ju väldigt användbart ut.

Maleficum
7/3/20, 6:36 PM
#237

Ser ju ut som bra grejer :) Har aldrig köpt saker men däremot fått när släkt och vänner lagt ner sina akvarier. Alltid användbart med extrasaker!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
7/4/20, 11:40 AM
#238

Jag tror också att det är bra grejer att ha men i nuläget undrar jag mest var jag ska göra av det och det är inget av det jag behöver just för tillfället. Om jag drar igång ett sulawesi-kar är så klart doppvärmare bra att ha. I övrigt blir det nog inga fler kar med fisk för jag har så svajiga golv i huset att jag inte vågar ta in fler större… Tycker det är lite dålig cirkulation i karen; innerfiltren kanske går att modifiera till typ streamers på något sätt 🤔

Draken
7/4/20, 12:18 PM
#239

Mycket bra och ha saker 😃 Det har hänt att jag köpt en blandat "gottapåse" med akvarierelaterade prylar, men det är sällan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/5/20, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

Pudeln verkar tycka att ancistrusarna inte behöver bli större nu. Igår när det bjöds på broccoli morrade han åt herr Röd som stillsamt gnagde på sin grönsaksbit…

5ara
7/27/20, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Vad gäller mina fisk-akvarier rullar de mest bara på. Slynglen växer så det knakar och egentligen är de tillräckligt stora för att säljas men jag tycker de är roliga att ha så jag behåller dom nog ett par månader till eller så. Ynglen växer precis som de ska så jag lutar än mer åt att mamman till dom är liten på grund av att hon inte hade så bra förutsättningar när hon var yngel. De gröna prickalgerna på rutan bjuder jag på ;)

Draken
7/30/20, 4:06 PM
#242

Vad otroligt vackra de har blivit. Ser även ut som du har fått en och annan Koi i det där gänget också .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/31/20, 9:24 AM
#243

#242 Så snäll du är! Tack :D

5ara
8/11/20, 11:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

Häromdagen upptäckte jag att mina Duplicareus lekt igen. Ancistrusen som bor i karet är skäligen misstänkt för äggslukande av tidigare ägg så för att undvika det har en serveringskorg av plast hängts ner framför äggen den här gången. Jag är ganska säker på att en av de nya jag skaffade för ett tag sen är en hane så jag är nyfiken på ifall äggen är befruktade. Slumpen har därmed gjort att jag ser ut att ha 8 honor och 1 hane… bättre med en än ingen i alla fall.

Annons:
5ara
8/11/20, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#245

Inspirerad av en här på forumet blev jag också sugen på en kull Ancistrus så en liten kub drogs igång förra veckan och pappan flyttades dit tillsammans med äggen och grottan. Äggen är kläckta sen några dagar tillbaka och det ser ut att vara ganska många små som sprattlar där inne så jag misstänker att jag får dra igång ett 54-liters till dom istället ganska snart.

Draken
8/11/20, 4:11 PM
#246

Spännande :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/14/20, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

Kan fiskar få stroke? Häromdagen var det en odessabarb som dog lite hastigt och lustigt. Jag har inte sett några sjukdomstecken; alla har varit pigga, aktiva och haft fina, starka färger. På morgonen var allt som vanligt men på eftermiddagen när jag kom hem simmade en av dom omkring med magen i vädret uppe vid ytan. Scalarerna var på den så jag tog upp den och lade den i en plastback. Den fortsatte simma omkring på detta konstiga vis några minuter och sen var den död. De är väl åtminstone två och ett halvt år gamla så de är ju inte jätteunga längre men inte heller gamla. Inga av de som är kvar visar någon form av tecken på att må dåligt. Bilden är tagen med blixt så det är därför ögat ser ljust ut.

Draken
8/14/20, 11:01 AM
#248

Oj. Märkligt.

Tror inte fiskar kan drabbas av stroke/hjärnblödning, men det vet jag inte. Andra djur kan ju få hjärnblödning, så varför inte fiskar egentligen .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/14/20, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

#248 Fattar inte riktigt vad det skulle vara annars. Det kan inte ha pågått särskilt länge heller för barben hade inte hunnit få några skador av scalarernas nafsande. Skumt! Fortsätter väl lite på dödens tema här. Nu kommer jag nog inte försöka rädda några fler av Duplicareusarna ägg i deras akvarium. I så fall får det bli i en liten separat burk med alkottar för äggen möglar obönhörligen. Visserligen kan de ha varit obefruktade men hur ska man veta det?

5ara
8/14/20, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#250

Så till ett inlägg med motsatt tema. Nu har ancistrus-bebisarna börjat komma ut ur grottan och de ser ut att vara calico som sina föräldrar med varierande mängd av bruna fläckar. Tycker faktiskt de är rätt söta! Igår försökte jag mata dom med broccoli, ärtor och algtablett men det var de helt ointresserade av så jag testade att hälla i lite sprirulinapulver och det var tydligen jättegott. Skönt att ha hittat något de kan tänka sig att äta!

5ara
8/14/20, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#251

Pappa Ancistrus är minst sagt på helspänn och attackerade nyss en bit algtablett jag lade i åt honom. Han puttade iväg den till andra änden av akvariet och blåste argt upp både ryggfena och gällock…

Annons:
5ara
8/14/20, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#252

Här är ett yngel med lite mer brunt på.

Draken
8/16/20, 10:33 AM
#253

Synd med Duplicarusens ägg. Riktigt söta små Ancistrus.

Algtabletten kan ju har varit något som var farligt för de små, så den måste ju tuktas ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/16/20, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#254

Ja, de verkar lite svåra de där äggen… kan ju vara att cirkulationen är lite för klen som påverkar också och som sagt; med bara en hane är det väl ganska stor risk att de inte var befruktade heller. Men skam den som ger sig. Drog igång ett kar åt mina gröna lasrar (cw009) så får vi se ifall de kanske kan bli på lekhumör så småningom. De verkar trivas bra i karet och en anledning är nog den starka cirkulationen. Tyvärr är de lite ljusskygga av sig och här hade jag precis tänt lyset så de håller sig undan för tillfället.

Draken
8/17/20, 3:15 PM
#255

Snyggt kar. Hopas att lasrarna kommer på att de vill leka :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/22/20, 2:08 PM
#256

Flyttar min "dagbok" till en ny tråd eftersom det börjar bli segt här nu:

5aras Akvarietråd 3

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: