Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1062 ggr
martinrosen
3/4/20, 11:31 AM

Rekommendation av bra/billig LEDbelysning

Jag har idag 2 st 25w T8-lysrör till mitt akvarium. Ett 180literskar med ett djup på 55 cm. 
I min mening räcker inte ljuset till och många av växterna blir bruna. 

Jag behöver komplettera med mer ljus och jag kikar på olika LEDljuslösningar. Jag vet dock inte om ljuset är rätt på de produkter som inte är högspecialicerade. 
Vet någon om en bra billig lösning på LED på kanske 50w med rätt temperatur för sötvattensväxter. 

Har funderat lite på denna, men vet inte om ljuset är rätt eller räcker till…

https://fyndiq.se/product/28276570-led-armatur-akvariebelysning-120cm/?gla=true&gclid=CjwKCAiAnfjyBRBxEiwA-EECLJg-RQoRmJsA3UUaDn4NcAGp8kQi4zHrOMljcl1NQuq6cNUH8befyRoCv7YQAvD_BwE#28276495-led-armatur-akvariebelysning-90cm

Annons:
Lillyrod
3/4/20, 5:37 PM
#1

Det kan man ju inte veta eftersom det inte står någonting om ljuset. Inga kelvin, inga lumen ingenting. 

Priset säger väl en del men sånt där är riktigt svårt. Det kan vara skit och det kan funka jättebra. 

Jag har bara en ledramp och den ligger på mitt 60-liters kar. En person i Sverige som importerade och sålde dessa men det verkar inte finnas kvar. Märket är Beamswork.  De var billiga om man jämförde med annat. 

Jag tycker det där med led är riktigt svårt.

Cecilia.S
3/4/20, 8:41 PM
#2

Är det ett Juwel Rio 180 som du har? I så fall fungerar den medföljande lysrampen alldeles utmärkt. Byt ut lysrören mot Daylight och köp hem två reflektorer (ett till vardera lysrör) så har du en bra belysning till växterna. Det tillsammans med en bra flytande växtnäring, t.ex. Easylife Profito, räcker långt! :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

martinrosen
3/5/20, 7:30 AM
#3

Jag har ett juwel vision 180. 
Jag har lysramp på 2x25w med reflektorer. 

Ger näring i form av PMDD.
Men jag tycker ändå att det blir otillräckligt längst ner. 

Bladen på växterna blir snabbt bruna i de nedre regionerna och det är lite skumt ljus längst ner.

5ara
3/5/20, 11:19 AM
#4

Nu gissar jag bara men jag tycker att det ser ut att vara ganska många blåa och röda dioder på rampen du länkade till så därför tänker jag att det finns risk att ljuset ser en aning lila ut. Är du med i Fb-gruppen Akvarister 2.0? Jag har sett flertalet inlägg som handlar om belysning där så om jag var du skulle jag göra en sökning och se vad folk skriver om vilka alternativ som finns. Har den extra LED-slingan du beställde från Kina kommit än?

martinrosen
3/5/20, 11:28 AM
#5

#4 Ja den har kommit. Den fungerar men har en sammansatt ljusstyrka av ett halvt värmeljus… så den gav inte mer än att ungarna tycker det är fränt att leka disco med blinkfunktionen… 

Jag behöver alltså något som trycker ner mer ljus djupare ner i vattnet. 

kollar på FB-gruppen

5ara
3/5/20, 11:34 AM
#6

#5 åh, det var ju ovärt förstås men lite kul för barnen i alla fall. Hoppas du hittar något annars kan du ju prova att skriva ett eget inlägg i gruppen och hoppas att någon duktig orkar engagera sig och svara.

Annons:
5ara
3/6/20, 8:09 AM
#7

Såg en på FB som hade två sådana här strålkastare som enda belysningen i sitt 400 liters akvarium. Jag hade nog viljat ha lite mer ljus men det verkar ändå vara bra tryck i dom. De ser platta och fina ut men jag har ingen konkret idé om hur man skulle kunna montera dom. Det är IP65 på dom så akvariemiljö ska dom klara. https://www.ledgrossisten.se/sv/led-stralkastare-c-24/led-stralkastare-20w-p-252

martinrosen
3/26/20, 8:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Det blev att skaffa en enklare ledramp på 25w.  (Kan inte avläsa mängden lumen på kartongen). Ljustemperaturen är lite varmare, vilket inte blev lika snyggt. Men det är klart ljusare i akvariet nu. 

Vi får se om jag får justera PMDD-näringen nu och/eller lägga till min co2-utrustning. Saken är att det växer så pass snabbt att jag inte hinner gallra ibland. Så det är ingen brist på tillväxten… allt växer väldigt fort även om Hygrophilia Polysperma ( i bakgrunden) vinner i kapplöpningen. Den är helt brutal. ca 5 cm per dygn.

5ara
3/26/20, 8:58 AM
#9

Härligt! Ser betydligt ljusare ut! Intressant att se vad växterna tycker. Är det den rampen som du länkade till i första inlägget?

Cecilia.S
3/26/20, 9:26 AM
#10

Ser trevligt ut! Hoppas att det funkar bra nu då! 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

martinrosen
3/26/20, 10:16 AM
#11

#9 Ja det är den rampen. Det var den enda som passade måttet på mitt kar. 
Hade gärna velat stänga igen locket på karet, men det går inte längre, men frun skall bygga en liten djungel med hängande växter ovanifrån så det blir nog bra ändå.

Cecilia.S
3/26/20, 11:08 AM
#12

Åh det låter som att det kommer bli riktigt snyggt 😍 Du får gärna visa bilder på djungeln sen när den är uppe. Det vore kul att få se!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
3/26/20, 12:34 PM
#13

Vilket kul projekt! Typ gullrankor tycker jag är snyggt. Vad blir det för ljus till ”övervattens-växterna”?

Annons:
martinrosen
3/27/20, 7:38 AM
#14

#13 Vet inte, men planen är att ha två stycken konsollhyllor i svart/brunt. En övre som har ett djup på 30 cm och en undre med djup på 20 cm. Under båda hyllorna och uppe i taket sätter vi nog små spottar med lite varmare ljus. 
Sen hoppas jag kunna ha storbladiga gröna hängväxter där ljuset kommer fram mellan bladen. 
Troligen behöver vi måla väggen bakom i någon mörk nyans.

Draken
3/27/20, 7:44 AM
#15

Tror det kommer bli otroligt snyggt 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/27/20, 8:59 AM
#16

#14 Låter jättehäftigt! Vilket roligt projekt! Kul att man fick se hur ljuset från rampen såg ut förresten. Inte alls så som jag trodde att det skulle vara. Bra att veta!

Upp till toppen
Annons: