Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 983 ggr
fluffis
3/2/20, 9:00 PM

Några frågor i samband med uppstart

Hej!

Är ny inom akvariefiskvärlden och tar gärna emot råd och tips. Jag har ett Eheim-akvarium på 126 liter med medföljande tillbehör. Jag har en stor mangroverot, en kokosgrotta och det fylls på med växter. Har även skaffat några flytväxter men de ser än så länge rätt ynkliga ut :)

Jag har sex kopparbarber som är helt underbart söta :) Dessutom har jag fem sebrasnäckor och tre Wizard white-snäckor som redan har fått två småttingar.

Jag gör vattenbyte med cirka 25 liter per vecka. Jag tillsatte Tetra aquasafe vid första vattenfyllningen av akvariet och jag har lagt i en tablett Flora Ferropol tabs för växterna efter en vecka.

Akvariet startades upp för tre veckor sedan och värdena har varit likadana varje gång. pH ligger på 8 (även från kranen). Jag trodde det skulle sänkas men än så länge har det inte gjort det. Tror ni det kommer att sänkas med tiden? Framför allt med tanke på den stora roten i akvariet.

Nitrit ligger på 0,3 mg/l med ett test från Tetra med två små flaskor. De säger att om det är högre så mår fiskarna inte bra, så där klarar jag mig precis men vill naturligtvis få ner det. Jag funderar på att flytta ut några/alla snäckor för det känns som om det är de som skitar ner mest. Eller kommer det att stabilisera sig med tiden ändå?

Javaormbunkarna har börjat bli lite bruna. Några tips?

När kan jag ha i fler fiskar?

Hur kan jag få flytväxterna (frogbit) att ligga stilla? Läste något om att sätta en tråd. Vilken slags tråd i så fall?

Filtermedia… Trots att jag har läst en del så fattar jag inte så mycket än. Vad skulle jag kunna ha i utrustningen som följer med akvariet? Skulle jag kunna ha JBL Micromec biofilterpellets? Eller Eheim filtersubstrat pro? Eller något liknande? Vilket filtermaterial skulle min setup må bra av?

Oj, vad många frågor det blev. Hoppas någon är sugen på att svara :)

Jag får väl slänga upp några bilder också, det är alltid trevligt med bilder tycker jag :)

Annons:
fluffis
3/2/20, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En vecka gammalt.

fluffis
3/2/20, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den ljusa verkar vara den enda honan av dem om man går efter färgen.

fluffis
3/2/20, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Två veckor gammalt.

Lillyrod
3/2/20, 9:20 PM
#4

Det ser jättefint ut ditt akvarium. För det första skynda långsamt med allting. Det är förutsättningen för att allt ska bli bra i slutänden.

Nitriten bör du jobba med hela tiden tills det är borta. Gör ett större vattenbyte och sedan mindre byten varje dag till det är borta. Redan små mängder påverkar fiskarna negativt. Mata också väldigt sparsamt.

Att växterna blir lite missfärgade i början får man ta. Det tar sin lilla tid innan sjön i hemmet blir stabil 🙂

Ju längre du väntar med nya invånare desto bättre skulle jag säga. De du har är precis lagom att börja med. 

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?articles-3

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?articles-3

Länkar till 2 av våra artiklar som man kan läsa lite i. Det är en del matnyttigt som står där. 

Du kan använda vilken tråd du vill för att stänga in dina flytväxter. Det mesta funkar. 

När det gäller frågorna om ditt filtermateriel så överlämnar jag det till någon annan 😃

Bara fråga på så ska vi försöka svara så gott vi kan 🙂

Sist men inte minst Välkommen hit.

Fislisa
3/2/20, 9:34 PM
#5

Välkommen och jätte fint kar 😊

fluffis
3/3/20, 9:45 AM
#6

Tack snälla :)

Det där med tålamod har jag förstått. Är jättenöjd med mina små gulliga än så länge :)

Artiklarna här är underbara, de har jag haft jättemycket nytta av redan :)

Annons:
5ara
3/3/20, 10:16 AM
#7

Ser fint ut och kommer bli riktigt snyggt när det kommit igång ordentligt! Tetras nitrit-test är lite knepiga tycker jag för det finns inte 0, utan den lägsta graderingen på skalan är <0,3. Om du provar på vanligt kranvatten så kan du se att när det är 0 så blir färgen typ neongul, lite, lite åt det gröna hållet. Så fort färgen inte har den lite grön-gula tonen betraktar jag det som att nitriten måste minskas. Precis som Lillyrod säger påverkar även mycket små mängder nitrit fiskarna. Syreupptagningen blir försämrad, även om det inte är så pass att de går upp till ytan och snappar luft så är det en form av stress för deras kroppar och kan öka risken för sjukdomar på lite längre sikt. Har du något nitrat-test? Om du har det så mät gärna för om du har nitrat i vattnet är det ett gott tecken för det betyder att bakterierna som omvandlar nitrit till mer ofarligt nitrat finns där, de är bara inte tillräckligt många än. Detta är dock förutsatt att du inte har nitrat i ditt kranvatten, om du har det får du försöka se om nitratet är högre i akvariet än ur kranen. Kort sagt; byt gärna mer vatten så länge det finns nitrit i vattnet. Vad gäller filtermedierna du nämner så undrar jag varför du vill byta. Vad är du inte nöjd med idag? Kul med ett så fint akvarium och det kommer bli jättebra! Toppen att du börjat med så pass få fiskar. Jag skulle inte tillsätta fler förrän nitriten är helt borta.

Draken
3/3/20, 12:14 PM
#8

Välkommen hit. Jättefint kar och snygg uppsättning :)

Ser att du har fått bra med tips från de andra, så jag tänker bara tillägga att Ph kan sjunka av roten, men du kan också slänga i lite alkottar och eklöv, det sänker Ph ytterligare :) Tror det är bara Malawi och tanganyika som klarar ett Ph på 8.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/5/20, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har inget nitrat-test. Vilket är bra?

Anledningen till att jag funderar på filtermedia är att jag har läst att många gillar den typen av filtermedia. Flera nämner biobollar.

Jag har bytt vatten extra. Hoppas det ger resultat även om det inte blivit varje dag.

Herregud vad det där Hygrophila-växterna växer snabbt :) Lägger med en bild från i dag.

5ara
3/6/20, 8:36 AM
#10

Jag använder mig av Tetras nitrat-test och det är av den enkla anledningen att det är det enda som säljs i den butiken som har nitrat-test här i stan. Tycker det funkar och vad jag har förstått är även JBLs test bra. Seras vet jag inte. Om du inte kan mäta nitrat nu under uppstarten spelar det inte så stor roll för när nitriten försvunnit så har du tillräckligt med bakterier som omvandlar från nitrit till nitrat. Jag tänkte bara ifall du råkade ha det hemma så kunde det vara intressant att se ifall nitratbakterier är närvarande eller inte än. Jag kollar nitratvärdet i mina kar emellanåt för att vara säker på att jag byter tillräckligt mycket vatten. Fiskarna kan bli dåliga av för höga värden. Har du planer på att byta filter för biobollar är vanligast att man använder i ytterfilter och sumpar? De är i regel ganska stora. I vanliga, lite mindre, innerfilter är det nog smidigast med vanliga filtersvampar. Toppen att du byter extra vatten! Nitriten brukar ge med sig efter ett par veckor ungefär. Härligt att det växer så bra! Väldigt fint!

Lillyrod
3/6/20, 7:17 PM
#11

Jag skulle nog flytta på doppvärmaren. Om den sitter på motsatta sidan mot pumpen så blir temperaturen jämnare i karet. 

Annars är karet jättefint 👍

Cecilia.S
3/6/20, 8:00 PM
#12

Ser fint ut tycker jag! För övrigt har du redan fått en massa bra svar på dina frågor! 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/7/20, 1:05 PM
#13

Akvariumet ser jättefint ut :)

Jag använder Seras dropptest, tycker det är lite lättare att hantera än tetras :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
3/7/20, 10:33 PM
#14

Tack för alla svar! 👍😀

fluffis
3/10/20, 12:22 PM
#15

Nu har nitriten sjunkit till < 0,3 men färgen är klargul så det finns lite mer att jobba på. Har skaffat javamossa som jag tänkte ska fästa på roten. Den är så himla stor (roten alltså) att det är svårt att sätta växter där, blir så mörkt under. Fiskarna verkar gilla javamossa men jag tycker inte det passar in så bra. Vi får väl se hur det blir i framtiden :) Stackars honan, hon blir ordentligt jagad.

5ara
3/10/20, 1:10 PM
#16

#15 Härligt! Då är ditt kar snart färdigcyklat :D Vad gäller att fästa mossa och växter på rötter så kan man använda snabblim som består av cyanoakrylat och/eller etylcyanoakrylat. Kan vara enklare än att knyta om roten är stor.

5ara
3/10/20, 1:13 PM
#17

Är det en kopparbarbshona som blir jagad? I så fall kanske det vore idé att skaffa några fler honor sen när nitriten försvunnit…

fluffis
3/10/20, 3:30 PM
#18

Tack för tipsen! Ja, det är en kopparbarbshona som blir jagad. Verkar som om det bara är en hona i gruppen på sex kopparbarber. Ja, känns som om det vore en bra idé att skaffa fler honor.

Draken
3/10/20, 3:54 PM
#19

har använt vanligt superlim när jag har fäst växter och mossa på stenar och rötter, funkar klockrent :)

Fler honor när nitriten ligger på noll tror jag också skulle vara en bra ide.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/17/20, 10:48 PM
#20

Vid senaste mätningen var nitrit lågt igen. Kollade kranvattnet för att jämföra färgen men såg ingen större skillnad. Skaffat nitrattest också. Det låg på mellan 0 och 12,5 mg/l. Vad säger det mig?

Annons:
5ara
3/17/20, 11:03 PM
#21

Men åh, vad härligt! Då har du gott om goda bakterier nu! Bra jobbat! Nitrat vill man inte ha för mycket av för fiskarnas skull. Personligen håller jag det mellan 12,5 och 25 mg/l och det är för växternas skull. Jag tycker det är en bra nivå, både växter och fiskar trivs. Nitratet kan vara bra att mäta någon gång emellanåt för att säkerställa att man byter tillräckligt med vatten. För människor anses vatten otjänligt om nitratet överstiger 50 mg/l och många skriver att detta kan vara en god riktlinje även för akvarier. Här kommer även olika fiskars känslighet in, en del kan klara mycket högre nivåer än andra. I den andra änden av skalan så finns de fruktade algerna. De kan klara sig på mycket små mängder näring och en otäck sort är cyano, som dock är en sorts bakterier med fotosyntes. Just cyano kan vara mycket besvärligt att bli av med och en anledning till att det får fäste är ibland en mycket låg nitrathalt. Därför kan det även vara bra att se till att man inte ”nollar” nitratet. Har du någon gödning till dina växter?

Draken
3/18/20, 10:13 AM
#22

Nitrit kan ju tyvärr vara dödligt för fiskarna i mycket liten koncentration .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/18/20, 10:26 AM
#23

Tack för utförlig förklaring. Det är så kul när man lär sig nåt nytt :) Jag lade i en halv tablett Flora Ferropol tabs i söndags efter vattenbytet. Jag vill att det växer "lite lagom" men polysperman växer som tokig men det får jag nog räkna med oavsett har jag förstått :) Även jag har börjat bli sugen på ett akvarium med räkor och har beställt ett Tetra aquaart halfmoon 60 l. Tänkte skaffa ett gäng kopparbarbshonor som får bajsa in det, som jag sen flyttar över till mitt större akvarium.

5ara
3/18/20, 10:39 AM
#24

#23 Haha! Ja, Polysperma är en riktig rackare till att växa! Tröttnade faktiskt på just det i mitt första kar och slängde ut den efter ett tag. Men åh, vad roligt!!! Kommer bli riktigt läckert! Vet du vad du ska ha för räkor? Jag kan inte riktigt bestämma mig… Nu när du fått en så fin filterkultur i ditt större kar kan du bara ta ur en av filtersvamparna och krama ur lite ”gojs” i det nya karet eller direkt i dess filter. Toppen som startkultur och jag har sluppit nitriten helt när jag gjort så. Fasen med nitrit är något som jag helst skippar…

fluffis
3/18/20, 9:52 PM
#25

Jag tycker crystal red är fina. Vi får se, har inte grottat ner mig särskilt mycket än. Tillsammans med räkorna vill jag ha pärl-/galaxyrasbora för jag är helt såld på dem :) Vilka räkor har du fastnat för?

5ara
3/19/20, 9:06 AM
#26

Åh, galaxyrasboras! De är så fina! Överväger faktiskt att skaffa mig ett större kar så att jag kan ha ett gäng såna med… jag har ett 30 liters men det känns för litet för att ha fiskar i. Ja, crystal red är riktigt läckra! Jag lutar dock åt att hålla mig till Neocaridina för de verkar vara lite tåligare och kan klara sig utan soil och så.

Maleficum
3/19/20, 12:54 PM
#27

#26 Jag har crystal räkor (vildfärg, röda och vita) i alla mina kar utom ett (där jag har körsbärsräkor, dem blev tyvärr utkonkurrerade i de andra karen så höll på att förlora dem) utan problem, har ingen soil eller annat speciellt till dem utan de går tillsammans med fiskar, snäckor och amanoräkor.

#25 Tycker crystalräkorna är mer framme och syns mer än mina körsbär som hellre är inne bland växterna och gömmer sig (när jag fortfarande hade körsbär i mitt sovrumskar trodde jag ett tag de nästan dött ut tills jag stoppa ner alg tabletter och en hel arme av små räkor dök upp).

Men amanoräkorna är nog ändå min favorit av de räkor jag haft!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
3/19/20, 1:12 PM
#28

#27 Nämen, där ser man! Tror du de fixar ett pH på 7,5? Det är vad det brukar landa på i mina kar… Crystal är så läckra tycker jag!

Maleficum
3/19/20, 2:24 PM
#29

På Zoopet står det Ph 6-7,8 så de borde ju klara det (har faktiskt ingen koll på vad jag har i mitt kar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
3/20/20, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Växterna växer på :)

Draken
3/21/20, 12:12 AM
#31

Det verkar ta sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
3/21/20, 7:44 AM
#32

Så fint!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
3/21/20, 9:54 AM
#33

#30 Känns som din uppstart går riktigt bra! Växer ordentligt. Tjusigt!

Upp till toppen
Annons: