Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 3467 ggr
Lillyrod
2020-02-27 18:50

Bubbeltråden 2

Här kommer en ny Bubbeltråd då den gamla började bli seg. 

Välkomna att bubbla på om vad ni vill.

  • Redigerat 2021-06-10 11:25 av Draken
Annons:
Lillyrod
2020-02-27 18:57
#1

Ska vi börja med vädret? 

Har ni fått någon snö nu senaste dagarna? Här kom det lite igår men det försvann lika fort igen. Däremot stannade minusgraderna kvar och dom tycker jag inte om. Det har varken varit snö eller minusgrader innan i vinter så för mej har det varit perfekt 👍

5ara
2020-02-27 21:04
#2

Ja, här kom det också lite snö. Nu är det inte mycket kvar av den utan det mesta smälte och blev till is. Hundpromenaderna är allt lite mer spännande för tillfället. Jag är inte heller förtjust i kyla så minusgraderna får gärna bli plusgrader igen för min del.

Maleficum
2020-02-27 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kom snö här, började lite igår men det mesta kom under natten. Kenzie vart inte glad med Mira blev helt tokigt glad då det faktiskt är första gången hon fått se snö!

Lilla Mira firar dessutom 6 månader idag! Hon väger bara 5,5kg än så länge (till skillnad från ena brorsan som väger 7,6kg).

Fota svart hund i snö under skymning är ju inte den bästa iden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-02-28 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ingen snö kom här men det blev svinkallt med 17 minusgrader igår 😮 Lite snö ligger dock sedan innan ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-02-28 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Igår kväll upptäckte jag att jag fått en elefantbebis!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
2020-02-28 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ingen snö här, men väldigt kallt! Slängde ner en algtablett i guppykaret, så de fick lite fredagsgötta! Lillen håller sig lite i bakgrunden och funderar. ”Vägar man sig fram till storebror?”

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Maleficum
2020-02-28 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag fick min Assbutt en kompis :) Vet dock inte vad den ska kallas, någon med ett bra namnförslag? Är en blandning mellan humla och kanin :)

Funderar på om man ska göra lite gula pluppar på gräset också så man får en maskros äng, hade först tänkt göra en annan blomma för den att sitta på men vad kan vara mer passande än en maskros?

Planen från början var att ha moln på himlen också men kan inte måla moln så den planen skrotades.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-02-28 17:34
#8

#3 Visst är det konstigt det där med hundar och snö. De ligger på både rygg och mage och kasar omkring. Sen sticker de ner skallen i snödrivorna så de inte syns, alltmedan en annan står där och håller på att frysa ihjäl bara man ser dem.

#4 Fy fasen vad kallt. Här var det 4.5 minus i morse och det är nog det kallaste vi haft i vinter. Tur det ska bli plus dygnet runt igen på söndag 👍

#5 Vad roligt med en elefant. Min sista, som var riktigt stor, dog när jag var tvungen att flytta honom/henne till stora karet från 60-liters karet pga medicinering för något år sedan. Gillade inte flytten. Dessutom åt den rackarn växter hela tiden. Det var jag inte så glad åt.

#6 Fina malar. Jag är ju inte så förtjust i malar själv men ser dem gärna i andras kar. Jag tycker att de grisar ner för mycket 😃

Maleficum
2020-02-28 17:56
#9

#8 Peppar, peppar men hos mig äter de inte växter :) Fick ett gäng från min kompis så hoppas de förökar sig snabbare än de dör så jag får ha dem kvar länge för dem är så häftiga :D Är dock lite förvånad att jag fått bebisar (hitta en till som är lite större) för de har nog inte optimal temperatur just nu och har varit ganska sega.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-02-28 18:05
#10

De vill ju ha ganska varmt så de gick med mina endlers som tål lite vad som helst i temperatur. Jag hade nog inte optimal temperatur heller men den som blev kvar av tre, blev riktigt stor.

Lillyrod
2020-02-29 07:33
#11

God morgon alla!

Prognosen säger regn här idag så det blir nog en akvariepysseldag. Känns som om det är läge att stanna inomhus.

Det kan bli så att jag rastar dammsugaren också 🙂

Draken
2020-02-29 12:53
#12

Jättefina teckningar Maleficum :)

sjukskrev mig Lördag och Söndag. Hostar som bara den och har feber till och från, men inte värre än att jag är på benen. men våran koordinator tyckte att jag kunde hålla mig hemma i ett par dagar till, när jag kollade läget med jobbet igår. Är dessutom ledig på Måndag och Tisdag, så detg blev lite långledigt. Ungarna har dessutom sportlov till veckan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-02-29 13:02
#13

Väldigt mycket förkylningar som går nu. Jag hade ju en omgång för några veckor sedan. Finns flera att välja på 😃

Annons:
Maleficum
2020-02-29 18:38
#14

#12 Tack :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-03-01 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ungefär såhär känner vi oss här idag. Gizmo kryper ihop i sin monamössa 😍

Maleficum
2020-03-01 13:06
#16

#15 Ser mysigt ut! Är lite sugen på att följa exemplet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-03-01 13:14
#17

#16 Ja jag med. Det är väldigt slött här idag 😃

Draken
2020-03-01 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det är väldigt slött idag. Vi har varit ute och handlat hem lite basvaror och middag för några dagar framöver, ifall vi skulle snöa inne. Men utöver det har vi inte gjort nånting, och vi tanker inte göra så mycket mer heller 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-03-01 15:16
#19

Det där var väl ett ordentligt vårtecken 👍

Catlady91
2020-03-01 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här har det kommit en del snö.. Vaknade med ögonmigrän imorse, så var bara upp och gav katten mat. Sen var det på med ögonmask så det blev extra mörkt, och sängläge igen. Vaknade inte förrän vid 12, och sen har jag suttit i soffan och tittat på tv och tänkt på allt jag skulle ha behövt göra. Som t ex skotta min parkering.. Som tur var så kom min käre far och hjälpte mig med det 😊 men jag fick iallafall energi till att byta gardiner! Utan att putsa fönster, för det var det för kallt för 😋 nu samlar jag energi för att göra vb i gupyykaret, sen blir det dusch och soffläge innan kudden kallar..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
2020-03-01 18:29
#21

Jag har precis kommit in från en promenad. Plus 5 grader ute. Var skönt att röra på sig en stund 🙂

Draken
2020-03-02 11:47
#22

#19 Skulle kunna ha varit, om det inte vore för att det har kommit nästan 3 dm snö under gårdagen och natten 😓

#20 har ni också fått det vita möglet ;)

#21 Det är jätteskönt att bara gå en promenad i sakta mak, medans hunden studsar runt mig. Är så skönt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-02 12:12
#23

#22 ja, tyvärr! Jävla onödigt skit! Det är ju mars, nu ska snön börja försvinna och fåglar kvittra!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2020-03-02 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag har den stora glädjen idag att ha stopp i avloppet (även grannen har stopp)!

Väntar med tålamod på att någon ska komma och fixa det någon gång (älskar när dem säger dem ska ringa ut en bil men man får ingen tidsangivelse på när de eventuellt kan tänkas dyka upp).

Ringde om hjälp för två timmar sen och dem ringde och sa de skulle ringa ut en för en timme sedan och inte hört något sedan dess.

Är bara glad att det finns en toa borta vid tvättstugan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-03-03 11:42
#25

Stopp i avloppet är inte roligt. Hoppas de kommer och fixar det snart .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-03 12:05
#26

Tycker det ska sluta snöa! Och det inte bara snöar, det blåser nästan storm dessutom!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2020-03-03 12:18
#27

#25 Kom en kille och fixa det 10 minuter efter mitt inlägg 🙂

Tyvärr är det väl så att min granne spolar ner sånt som inte ska spolas ner och så fastnar det där våra rör går ihop 😕

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2020-03-03 12:34
#28

Inte kul när grannarnba spolar ner sånt som inte skall spolas ner 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-03-03 12:56
#29

#28 Blir ju lite jobbigt när man själv gör allt för att undvika stopp men samtidigt veta att det troligtvis kommer bli stopp igen pga grannen. Men fick tips från han som kom och spola rören att jag ska gå och spola lite extra i toan så kanske sånt som är på väg att fastna får lite extra skjuts.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-03-03 13:29
#30

Hoppas att du slipper mer problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-03 20:44
#31

#29 riktigt otacksam situation! Hoppas att det kan hjälpa med lite extra spolande.

Maleficum
2020-03-03 22:37
#32

Hoppas på det. Var ju tredje gången på ett år så det börjar ju bli lite jobbigt :(

Värst var nog ändå en sommar för några år sedan när det blev stopp när jag var bortrest. Som tur är var min brorsa på väg hem samma dag så han kunde svänga förbi och spola ner all skit som kommit upp..

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-03-04 10:51
#33

Vad gör grannen då ? vad kastar h*n i toaletten ? man tycker ju att en vuxen människa ska veta vad man kan och inte kan spola ner 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-03-04 12:36
#34

#33 Misstänker att grannen bla kastar våtservetter och sånt (torkar alltid hunden i rumpan så fort den varit ute och bajsat bla), tyvärr mår grannen rätt dåligt psykiskt så känns inte som jag direkt kan gå över och prata om saken heller.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
fluffis
2020-03-06 07:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Var på Den blå planet i Köpenhamn igår. Riktigt härligt. Lägger med en bild på det stora akvariet.

5ara
2020-03-06 08:01
#36

#35 Wow! Dit vill jag verkligen åka någon gång i framtiden.

Lillyrod
2020-03-06 20:29
#37

Jag vill också åka till Den blå planet någon gång. Har sett fler fantastiska bilder därifrån.

Draken
2020-03-07 13:21
#38

#34 Förstår atyt det kan vara svårt att sä'ga något om h*n mår såpass dåligt psykiskt, det gör nog mer skada än nytta. Men jag hoppas, för din del, att h*n kanske kommer underfund om att man kanske inte kan kasta allt i toaletten och spola.

#35 Dit ska jag åka nångång. Vi tänkte antigen där eller London i sommar, men vi avvaktar nog lite med planeringen, tills vi vet exact hur det ser ut med corona då. ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-09 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#39

Nu kommer ett inlägg med två ämnen 😊 Måste först skryta om min älskade kisse! Hon gillar INTE att bli borstad, och hon löser så otroligt mycket hår nu. Har ”bråkat” lite med henne om borstning, som slutat med att mitt tålamod tagit slut och hon vunnit. Hon är inte så förtjust i att bli tvingad till saker(vem gör det?) som kloklipp, tandborstning och borstning av päls. Men idag verkade hon så nöjd med tillvaron, kom och la sig hos mig i soffan och kurrade högt, så jag såg chansen. Först klippte bli klor, sedan kollade vi tänder och borstade dom. Sedan kom kardan fram. Jag tänkte direkt att nu sticker hon. Inte ens med godis som muta har hon låtit mig borsta henne. Men idag fick jag borsta henne! Inte hela henne, men nästan! Hade hennes favoritgodis i handen i småbitar, öppnade handen när hon började ledsna på borstning, så hon fick äta lite godis medan jag fortsatte borsta. Hon accepterade det! Det är tredje gången jag borstar henne nu, och brukar få hålla på i en minut kanske. Idag satt jag i fem minuter och borstade! Hon låg och kurrade, åt lite godis och verkade inse att det var ganska skönt! Min älskling gör framsteg hela tiden! Hon har varit hos mig i snart 6 månader, och att gå från att ha varit nästan ohanterad(men snäll och social) till att låta mig göra allt detta är otroligt! Blir så glad så jag nästan gråter!! Och avslutningsvis, vad har mina fiskar/snäckor emot min snygga djurskalle? Jag lägger den perfekt, men den flyttas alltid insidors eller som nu, knuffas upp 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-03-11 19:25
#40

Vad roligt att din katt har fått sånt förtroende för dig att den låter dig hållas med sånt som den egentligen inte gillar. Då blir man både glad och stolt.

Lillyrod
2020-03-12 18:23
#41

Oj vad det har blåst här idag eller rättare sagt i eftermiddag. Aprilväder kan man säga. Regn, hagel och sol om vartannat. 

När jag åkte hem så höll personal på att såga tallar som blåst omkull över vägen. Då är detta i tättbebyggt område. Södra Sverige har fått ordentligt med vind idag. 

Hur ser det ut hos er?

Annons:
Maleficum
2020-03-12 21:29
#42

Regnat en hel del och en kort period blandades det även av stora snöflingor. Som tur är inte speciellt mycket blåst!

Är glad detta väder inte kom igår när jag hade hunden hos mig så kunde komma iväg på en ganska ordentligt promenad igår men i morse ville hon bara ut och bajsa och sen direkt hem igen eftersom det regnade 😛

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-03-13 00:37
#43

Vi fick igenom att det skall vara besöksförbud på sjukhuset. Undantag görs endast om patienten är döende. Men regionscheferna har försatt alla tre sjukhusen (Sundsvall, Ö-vi och Sollefteå) i stabsläge, och vi har full beredskap.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-03-13 21:14
#44

Vi mätte och vägde Mira igår (nu är väl mätningen inte helt exakt som de väl blir mätta på tävling) så igår var hon 37cm hög och vägde 5,7kg så hon har iaf lyckats bli mellanpudel (uppfödaren var lite osäker om hon skulle bli på gränsen till dvärg eftersom hon var så liten i jämförelse med syskonen).

Ska bli spännande att se om hon kommer växa mer (mer vikt kommer hon förhoppningsvis lägga på sig iaf). Vad tror ni? Någon som vågar gissa?

Om två veckor är hon 7 månader (redan) går så himla fort!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-03-14 10:18
#45

#44 Ja, då är hon allt en mellanpudel den lilla sötnosen. Nu är hon ungefär lika stor som min var när han var 14 veckor; typ exakt samma höjd men har för mig att han vägde 6,3 kg. Han växte tills han var typ 12-13 månader så jag tycker nästan att hon borde kunna klämma till med någon centimeter till i mankhöjd. Hon är trots allt bara lite drygt sex månader. Men jag gissar bara och det kanske är större skillnad än vad jag tror gällande när stor- och mellanpudlar slutar växa på höjden. Min är 58-59 cm i mankhöjd ungefär och var minst i kullen, men så väldigt liten blev han med andra ord inte i slutändan ändå.

Draken
2020-03-14 11:33
#46

#44 tror nog att hon kommer kunna växa på sig nån/några cm till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-03-14 12:57
#47

Hon är lite åt det magra hållet så hon hade nog varit närmre i vikt om hon haft lite mer hull på sig :) Roligt att han ändå växte på sig, vet du hur nära syskonen han hamna i storlek? Just nu så är iaf ena brorsan 2 cm högre och väger 2kg mer (så roligt att kunna följa några av syskonen).

Ska som sagt bli spännande att se :D Hoppas mest hon växer lite till på längden så hon växer i Fjants täcken lite bättre (hon kan ha dem nu men de är lite stora).

Minns ju inte med Gletta när hon vuxit färdigt, vet bara att när hon vägde 9 kg vägde hennes ena brorsa det dubbla och hon förblev ju ganska liten i slutändan.

Nu väntar vi bara på könsmognad och första löp och pälsbyte och allt annat som kommer hända :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-03-14 13:22
#48

#47 nä, storleksmässigt har jag tyvärr ingen koll på de andra i hans kull men han växte om både sin mamma och pappa märkte jag när vi var och hälsade på för några år sedan. Mycket större var han inte men någon centimeter skiljde det. Ja, ni har ju en hel del framför er.

Annons:
Maleficum
2020-03-14 13:33
#49

#48 Häftigt att han växte om sina föräldrar :)

Jag hoppas Mira ärver pappans kramighet (han älskade verkligen att komma och kramas när vi hälsade på).

Man har ju glömt så mycket också om hur det är att ha valp!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-03-14 13:50
#50

#49 ja, han segade sig vidare på höjden. En av pappans kullbröder är väldigt stor så även om pappan själv är liten så verkade han inte nedärva någon särskilt liten storlek till min hund i alla fall. Min blev dock nästan en kopia av sin mamma, både till sättet och utseendet. Hon var bara något nättare både i kroppen och i ansiktet, så vart pappans gener tog vägen undrar jag nästan ibland… Då håller vi tummarna för att din ärver sin pappas kramighet på samma sätt som min ärvde sin mammas. Haha! Ja, att ha valp är minst sagt en aning speciellt!

Draken
2020-03-16 15:28
#51

Blir nog valp framöver här också, men det lär dröja ett litet tag till i varje fall :)

Yngsta dottern ska eventuellt få en assistanshund.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-03-18 15:37
#52

Som denna video visar är det ju lättare sagt än gjort att inte peta sig i ansiktet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-03-18 17:21
#53

Hahah den sista bakom kom ju på sig själv iallafall 😃

5ara
2020-03-18 20:38
#54

Haha! Ja, det är verkligen jättesvårt att inte göra det!

Maleficum
2020-03-18 20:50
#55

Jag kan själv komma på mig att klia i ögonen och liknande så i måndags när jag var i affären hade jag faktiskt vantar på mig (gillar normalt sett inte att ha vantar och hatar känslan av vantar mot huden så väldigt effektivt att hindra mig själv från att peta i ansiktet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2020-03-19 09:37
#56

Brukar klia ögonen men sen kommer jag på mig ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-03-20 16:51
#57

Då var det redan helg igen. Kära nån så fort veckorna går. Vad Rovfisk och Kampfisk ska göra i helgen vet vi men vad tänker ni andra hitta på?

Jag ska försöka få min bil tvättad och någorlunda städad. Den ser hemsk ut. Både in och utvändigt.

Maleficum
2020-03-20 17:52
#58

Min kompis kommer hit på söndag, sover över och sen ska vi upp supertidigt och åka iväg med hennes honkanin till veterinären för kastrering (kaninerna kom hit redan idag och ska sen bo här ett tag medan hon läker eftersom jag är hemma mer och kan ha bättre koll om något skulle hända).

Skulle ha kastrerats i tisdags men veterinären var sjuk då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-03-20 17:59
#59

Lite värre med honor än hanar.  Vad säger Kenzie om gästerna?

Maleficum
2020-03-20 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

#59 Jo, är ju lite värre med honorna och är ju inte alla veterinärer som gör det (de flesta gör hanar) därför kompisen ska komma hit för det är närmre till veterinären från mig än hemma från henne så hon slipper gå upp i ottan.

Kenzie är inte superglad i andra kaniner (föredrar hundar) men han har träffat dem förut (speciellt Harry har varit här många gånger) så han accepterar dem (tar dock några dagar innan han tillåter Harry att putsa på honom men han putsar aldrig tillbaka). Märks att Zerelda nog luktar lite annorlunda nu än sist dem var här (hon har ju blivit könsmogen nu och nog varit lite brunstig för inte så länge sen) för han var lite mer intresserad av henne än vad han varit tidigare (då han mest ignorerat henne).

(Dem är bra på att hålla social distans 😉)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-03-20 19:39
#61

Jaha är det det paret som är på besök. Ja de har jag ju sett förut och det har ju gått bra då. Hoppas allt funkar fint denna gången också och att kastreringen går bra med 🙂

Maleficum
2020-03-20 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#62

Än så länge funkar det, är alltid precis i början Kenzie ska knorra lite på dem (som om han vill påminna om reglerna) och sen är det lugnt (blir mindre knorr för varje gång dem träffas så man märker att dem känner igen varandra). Sen har de ju stor utrymme (hela min lägenhet plus tomten när jag är hemma) så tror det funkar så bra för att Kenzie alltid kan gå undan när han tycker det blir för jobbigt (sen tycker han det är lite skönt när dem andra blir instängda i extrarummet under natten 😉). Just nu tex ligger Zerelda och Harry bredvid mig och Kenzie tror jag är ute på tomten (eller möjligen inne i sovrummet).

Liten utmaningen ligger i matningen, alla tre äter olika mat och olika mängd! Harry ("dammsugaren") får bli inlåst i hagen i extrarummet då han äter fortast och ska ha minst mat. Zerelda äter i köket eftersom Kenzie inte hoppar in där och Kenzie äter i soffan som han brukar. Brukar ta någon dag för Harry och Zerelda då båda följer efter mig in i extrarummet men ganska snabbt brukar Zerelda fatta hon får sin mat i köket och följer med mig dit och lämnar Harrys mat i fred (och Kenzie sitter alltid snällt utanför och väntar på sin tur).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2020-03-20 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

#57 Men HUUUUR kan du veta vilka hyss jag och Kampfisk har för oss 😊😂

Nu är mitt akvarium klart för inflyttning i varje fall. Undrar hur det går för Kampfisk, hon skall fånga Malawi och DET är inte det roligaste. Jag har ju min lilla hjälpreda som sköter fiskandet åt mig, duktig är hon också ;)

#58 Klart att Kenzie skall tala om vem som betsätämmer, helt rätt och riktigt ;)

Hoppas det går bra med kastreringen och det inte blir nåt tok. ja vist är det så att de känner igen varandra även fast de har varit separerade ett tag ?

Bjuder på en bild på mammas lilla hjälpreda ❤️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-21 10:08
#64

#57 Min bil borde också få lite kärlek! Hinner nog inte med det i helgen dock… #62 Vad mysigt med så många söta kaniner! Gillar hur du lyckats klura ut hur det går att mata dom med alla olika foder och mängder. #63 Vilken duktig tjej som hjälper mamma!

Cecilia.S
2020-03-21 10:27
#65

En ledig dag, sitter bakom datorn och kikar på Akvariefisk iFokus med Green Aqua YouTube videor i bakgrunden. En burk Coca Cola bredvid datorn, köttbullar med stuvade makaroner till kvällen och snart ett besök till stallet. Kan det bli en bättre start på helgen? 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-03-21 10:50
#66

#65 låter inte dumt! Känner du dig fortfarande sjuk eller mår du bättre? I eftermiddag ska jag kolla när min kompis tränar dressyr. Hennes nya unghäst är så fin och det är inte omöjligt att den har Grand Prix-potential. Som dressyrtant utan häst är det ett av de få hästrelaterade nöjena jag har numera…

Maleficum
2020-03-21 11:20
#67

Kenzies frusna hjärta verkar ha smält lite på äldre dagar för redan igår tillät han Harry att putsa på honom (brukar i normala fall dröja några dagar innan han ger med sig) och han har till och med försökt tigga puts från Zerelda vilket aldrig skett tidigare!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cecilia.S
2020-03-21 11:35
#68

#66 Jag mår bättre! Riktigt skönt 😃

Åh så roligt! Häftigt med en häst som har så grym potential!

#67 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-03-21 11:42
#69

Jag har helgen väl inrutat. Har gjort klart akvariumet, skall ut till birsta sedan och hämta fisk.

Ikväll ska vi ha middagsgäster, och de har bett om inte jag kan göra min lövbiff i gräddsås med potatisgratäng till, den är tydligen uppskattat :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2020-03-21 12:37
#70

Kenzie är charmig som vanligt 😃 https://www.instagram.com/p/B9_nQiCF3OF/ Han ber minsann inte om något utan han kräver sakerna istället! Är tur Harry är så snäll och full av kärlek!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-03-27 14:43
#71

Vilket väder det är här idag. Solen skiner och det är 10 plusgrader i skuggan. Jag har varit ute och gått i en timme tillsammans med min syster. Hon åker elrullstol så takten är ganska hög. Jag blev genomsvett i vinterjackan ☀️🙂

Maleficum
2020-03-27 16:01
#72

Vi har också härligt väder!

Hade dock dålig inspiration idag så har inte fått något målande gjort idag. Någon som har något bra förslag på vad jag ska måla? Är lite sugen på nåt nytt kombo djur (som min senaste humlekanin och åsnefjärilen #7 ) men skulle behöva lite förlag på några roliga djur man kan kombinera (gärna som ger roliga namn när man kombinerar dem också).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-03-29 10:42
#73

Härligt vårväder här också, men det blåser snålvindar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-03-30 20:24
#74

Hur gick det med våren?? Jag har bytt till sommardäck både på privatbilen och jobbarbilen. Nu toksnöar det ute. Dumheter!

Maleficum
2020-03-30 22:05
#75

Känner mig så glad och nöjd just nu!

Hade en superbra hopplektion idag! Var först orolig när jag såg vilken häst jag skulle ha (sist jag såg han hoppa såg det helt okontrollerat ut och han skutta typ jämfota över hindren med huvudet upp i vädret) och han har dessutom stått en vecka då han fick en brodd spark på bogen förra måndagen så han hade massor av energi men när vi väl började hoppa gick det mycket bättre än förväntat och speciellt de sista språnget blev perfekt!

Kan knappt fatta själv att jag bara för några år sedan var jätterädd för att hoppa och nu inte alls har problem att hoppa en häst som drar på och hoppar som om hindren var dubbelt så höga utan bara tycker det är skoj.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-03-31 10:44
#76

#74 Ja, var kom kylan ifrån egentligen?! Det är jag inte helt nöjd med! Jag har dock inte hunnit byta däck än men kallt vill jag inte ha oavsett. #75 Så kul för dig att det gick så bra!

Annons:
Draken
2020-03-31 13:37
#77

Vi fick full vinter igen 😓 Det vräkte ner 2 dm snö under helgen 😭

Vi hade ju mässa i helgen, men eftersom det kom nya restriktioner om folksamlingar, så fick vi tänka om. Vi funderade länge fram och tillbaka, men beslöt att hålla öppet för leveranser och avhämtning av djur, tillbehör och foder. 2 säljare var redan på pålats när ändringen kom, och en tredje var på väg.

Vi skickade ut meddelanden i både gruppen och  på hemsidan. Så under de 5 timmar vi hade öppet så var det exakt 136 besökare inne fördelat över 5 timmar och med en lokal på nästan 1000 kvm :)

Det blev jättebra, en av säljarna som redan var på plats hade frysfoder, och de flesta hamstrade (även jag och Molam) så han åkte hem med två tomma frysboxar på 250 liter vardera ;)

Jag fick hem Kami och snokis och molam fick hem sin också :) Doick fick inmte molam hem sin Black night leopardgecko. Den får hon ta vid ett annat tillfälle.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
2020-03-31 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Någon som ser det?

Lillyrod
2020-03-31 17:05
#79

Det är bra hållbarhet på den du 👍

Draken
2020-04-01 11:10
#80

Jädrar vilken bra hållbarhet 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-04-01 11:20
#81

#77 Låter som att ni organiserade det bra utefter omständigheterna! Blir det några foton på nyförvärven? #78 känns väldigt konstigt att det står att bröden inte innehåller konserveringsmedel och sen har den hållbarheten!

Draken
2020-04-01 12:46
#82

#81 Jo vi ordnade det till det bästa för alla. Vi hade stenhård koll på besökare i lokalen under hela tiden, tror vi hade 20-25 pers inne på samma gång. Säljarna skickade ut om förbeställningar, så det bara var att hämta. 2 var ju redan, som sagt, på plats i lokalen. Besökarna som kom på Lördagen, var uteslutande de som behövde handla eller hade förbeställt djur. Många hade även förbeställd  mat. Så allt gick väldigt smidigt.

Jadå, det kommer bilder på djuren när de tittar fram ur sina grottor ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-04-10 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Var ut och fiska lite mygglarver idag till fiskarnas stora lycka! Fanns inte så mycket på mitt vanliga ställe men hitta ett nytt ställe på vägen hem med massor av larver, mycket närmre hemma så ska gå dit först nästa gång.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lillyrod
2020-04-10 15:36
#84

Att se Corydoras jaga levande foder är riktigt roligt. Då får man se hur det ska vara : )

Maleficum
2020-04-10 15:41
#85

#84 Det kan jag tänka mig! Tyvärr han inte mina fram innan guppysarna lyckats äta alla larver! (Har bara ett fåtal som jag fick av min kompis när hon la ner sitt akvarium). Får hoppas det kommer mer larver snart jag kan gå och fiska så dem också får en chans!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-04-12 11:11
#86

#83 Vilken lycka med färskfångat foder :) Vi har en liten bäck några hundra meter ner i skogen hem ifrån, och där finns det mygglarver till förbannelse på våren. Brukar vara där och fånga till mina fiskar.

#83 En gång har jag sett corydoras jaga bloodworms, och sanden yrde på hela botten, man såg knappt vad som hände

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-04-12 11:34
#87

#86 Mina jagade uppe i vattnet också. De är skickliga där med även om de kommer bäst till sin rätt nere i sanden. Jag brukar köpa levande när de har inne i fiskaffären och ibland fångar jag själv i vattentunnor hos kompisar. Har aldrig tagit ute i bäckar eller så.

5ara
2020-04-12 11:59
#88

Fånga ute orkar jag nog inte göra men jag kanske skulle ta och köpa hem något levande när jag lämnar de sista tonårs-scalarerna i djuraffären idag. Låter väldigt kul att studera malarna jaga levande! Finns det något ni rekommenderar som passar pansarmalar?

Lillyrod
2020-04-12 12:20
#89

Jag köpte svarta mygglarver. De håller sig ca 1 vecka i kylskåp så man kan ta hem litegrann.  Jag använde pincett att plocka upp dem med och släppa i karet för de ligger i ett stort nystan så det är svårt att dela dem annars. 

Här tar de inte hem så ofta för de måste beställa en viss mängd. Får de det inte sålt så hinner ju larverna dö.

5ara
2020-04-12 12:22
#90

#89 Tack Lillyrod! Då får det bli svarta mygglarver om det finns! Här är det likadant; finns inte alltid hemma i butiken.

Annons:
5ara
2020-04-12 15:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Hur blev det här då? Massa levandeföda! Fanns dock inga svarta mygglarver så det fick bli tubifex och blackworms. Hoppas fiskarna uppskattar det för det kommer bli en del den närmsta tiden…

Lillyrod
2020-04-12 15:38
#92

Det kanske var blackworms jag köpte nu när jag ser det. Ligger de som ett nystan på botten av påsen?

5ara
2020-04-12 16:03
#93

#92 Ja, det gör dom! Tänkte just på det du beskrev om hur dom låg i ett nystan när jag tog dom här. Tyckte det borde funka lika bra men då kanske det till och med var såna du gav. Ännu bättre!

Lillyrod
2020-04-12 16:28
#94

Det är förmodligen jag som minns fel. Nåja svarta maskar var det iallafall 😃

5ara
2020-04-12 19:17
#95

Mina pansarmalar verkar trasiga; de blev rädda för maskarna. Tror dock att de blivit uppätna till slut, åtminstone de flesta… Malarna kanske behöver vänja sig vid att dom sprattlar. Det enda levande som jag har gett dom tidigare är nykläckt artemia och de här maskarna är ju betydligt större och rör sig väldigt mycket mer.

Lillyrod
2020-04-12 19:21
#96

De lär sig. När de väl känner hur gott det är blir det fart på dem. Mina var nog också lite sega i starten.

5ara
2020-04-12 19:26
#97

#96 Låter lovande! Ser fram emot att se hur de beter sig när de jagar!

Annons:
Draken
2020-04-13 10:04
#98

Black worms har mina fiskar älskat. Har dock inte kört något nu sen jag ändrade om. Vet faktiskt inte om Malawi kan få den typen utav mat. Måste kolla det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-04-17 10:07
#99

Mina pansarmalar är fortfarande inte särskilt imponerande av blackworms. Har provat tubifex nu och det gillade de mer. Antar att det helt enkelt beror på att tubifex är mycket mindre och inte sprattlar så våldsamt. Synd att de ofta fångas i skitigt vatten. Jag sköljer tubifexen i artemiasållet innan matning men har ingen aning om ifall det får bort en del av skiten och bakterierna som man eventuellt inte vill ha ner i sina akvarier. Hur gör ni; vågar ni mata med tubifex?

Draken
2020-04-17 10:34
#100

jag har gett tubifex, och jag tycker inte det har skitat ner mer än annat levandefoder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-04-17 11:26
#101

#100 Nä, i akvariet blir det inte smutsigt. Jag tänker mer på skit som inte syns och bakterier och liknande som finns i tarmsystemet hos tubifexen. Men jag kanske bara oroar mig i onödan…

Lillyrod
2020-04-17 11:39
#102

Jag har aldrig matat med levande tubifex så det kan jag inte svara på. Odlas de på samma sätt som röda mygglarver eller? Sen är ju jag fröken frågvis så följdfråga blir hur vet man vad de odlas i?

5ara
2020-04-17 11:44
#103

#102 Tubifex kan nog liknas vid röda mygglarver; de odlas inte i särskilt stor omfattning utan är vildfångade. Åtminstone de jag har är vildfångade för det står på förpackningarna. I vilken miljö de fångas har jag ingen aning och det är därför jag nojar. Tror dock inte att de klarar riktigt lika skitiga miljöer som röda mygglarver.

Draken
2020-04-17 12:29
#104

Jag har heller ingen aning hur och var de odlas, jag har köpt direkt från butik och de har varit viltfångade varje gång.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-04-17 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Mer fiskmat i denna tråden; forellpellets. De som jag köpte mina senaste cw009 av matar sina corys och ciklider med det här. Köpte hem lite för att prova. Fiskarna som kommer därifrån lär väl bli glada över mat de känner igen. Ska bli spännande att se vad övriga tycker. Någon annan som matat med forellpellets någon gång?

Lillyrod
2020-04-17 17:14
#106

Jag har inte använt forellpellets men hört mycket talas om dem. Hur stora är de? Jag har krillgranulat som basföda just nu och det kan ju vara kul för fiskarna med lite variation. Jag har ju små fiskar och forell låter stort 🤔

5ara
2020-04-17 17:35
#107

De är små. Kanske finns i olika storlekar men just de här är bara 0,5-1 mm. Man kanske matar små foreller med detta.

Lillyrod
2020-04-17 17:40
#108

Pyttesmå foreller. Ja men då vet jag att det finns i olika storlekar det också. Samma med krillgranulat. Var köper du dina?

5ara
2020-04-17 17:47
#109

Snudifys Akvarium en bit utanför Vetlanda. De finns på FB och jag betalade 110:- för 500g inklusive frakt. Tror inte man måste köpa så mycket för de säljer det i lösvikt men det gjorde jag…

Lillyrod
2020-04-17 17:49
#110

Ok då vet jag var. Åker förbi där ibland i jobbet men nu var det ett tag sen.

TccT
2020-04-17 20:04
#111

Varför använda yngelfoder åt regnbåge som vanligt foder till akvariefisk? Det är alltså inte forell det heter

Annons:
5ara
2020-04-17 22:49
#112

#111 De kallade det forellpellets och i en omärkt påse vet jag så klart inte vad det heter egentligen. Du menar alltså att jag har köpt yngelfoder åt regnbåge och inte forellpellets? Vad är regnbåge för fisk? Regnbågsforell kanske? Flera av mina corys är inte fullvuxna så det är nog inte helt tokigt ändå i så fall och scalare-ynglen funkar det nog till med. Anledningen är att de corysar jag köpte av dom var så fina; både i färger och kroppsform så därför ville jag prova.

Lillyrod
2020-04-18 07:25
#113

God morgon alla!

Nu är det helg igen. Veckorna går fort när det bara är 4 arbetsdagar för oss som bara jobbar sådana. Vad gör ni i helgen?

Här ska det bytas vatten i några akvarier och förhoppningsvis ska den inglasade balkongen tömmas och städas. Tänkte lägga ett golv där för nuvarande nålfiltsmatta som ligger där är inte vacker längre.

TccT
2020-04-18 09:16
#114

#112 Det var inte menat som nåt slags gnäll åt just dig. Det var överhuvudtaget. Med omärkta påsen bara har du ingen aning om datum ens. Knappast ovanligt att laxfoder används för fiskarna äter det. Men det är ju egentligen tänkt för att få matfiskar att växa på. Inget att mata med i akvarium varje dag kanske. Regnbåge kallas ofta forell till exempel låter det tydligen "finare" när det gäller mat🤔

5ara
2020-04-18 10:13
#115

#113 Fräscht med lite nytt på balkongen! Nytt golv / ny matta gör ofta stor skillnad. #114 Intressant! Jag tog det inte som någon form av gnäll emot mig. Jag är bara nyfiken. Jag testar maten av nyfikenhet och samma nyfikenhet vill veta både för och nackdelar. Det jag såg var att de har väldigt fina fiskar och där kan väl maten ha en ganska stor bidragande faktor? Men rent hypotetiskt; med fiskar som växer borde väl mat för fiskar som växer funka bra? Nä, med den omärkta påsen har jag ingen aning alls. Har bara kollat så det luktar som lämplig fiskmat och sen lagt den i frysen och tar fram lite i taget. Jag tycker det är kul med experiment och köpet av den här maten kan nog klassas som det.

Maleficum
2020-04-18 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

#113 Och jag behöver städa och fixa min altan och förbereda så fåglarna kan flytta ut när vädret tillåter, får se om jag lyckas få det gjort idag :P

Blev väckt tidigt idag av en envis Kenzie som absolut var tvungen att gå ut på tomten så han kunde gå på toa (lilla fluffet föredrar att toa ute på tomten än i toalådorna inne). Vakna av att han grävde på filten framför altandörren, sen kom in skuttande i sovrummet och grävde på "björnfällen" jag har nedanför sängen, sen ut igen och gräva på filten och tillbaka in i sovrummet och så höll han på tills jag åbäka mig med att ta mig upp ur sängen (han är verkligen tydlig med vad han vill). Fick gosa en riktigt kort stund med honom också innan han var iväg igen :P

Nu är han på tomten och lär inte se skymten av honom förrän åtta ikväll när det är matdags :P Saknar kompisens kaniner lite för när dem är här har jag iaf någon att gosa med!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-04-18 11:52
#117

En självständig herre Kenzie. Jag tycker han är underbar ❤️

Maleficum
2020-04-18 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

#117 Det är han verkligen!

Fick lära mig väldigt fort på vilken sida av altandörren jag fick ha mina träskor! Får ha dem ifred på vänster sida om dörren men råkar jag ställa dem på höger sida (eller ännu värre mitt för dörren) så utsätts dem direkt för sabotage och kastas iväg 😛 Ska väl vara glad jag får ha dem nere på golvet någonstans över huvud taget 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
2020-04-18 15:25
#119

#116 #117 Alltså; den där Kenzie! Sån otrolig personlighet!

Draken
2020-04-19 17:22
#120

Har jobbat helgen, skall jobba imorron också, men sen är jag ledig 2 dagar. Tänkte försöka göra ett vattenbyte i akvariumet, och städa de sista två terrarierna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-04-20 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Har letat efter kinder maxi, som jag älskar, men det har inte funnits nånstans. Idag åkte jag upp på Lidl efter jobbet, och där fanns det hur mycket som helst! Passade på att köpa på mig lite då 😋 köpte en leksak till katten också, men hon verkar tycka den är konstig. Sitter på långt håll och tittar mellan den och mig 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-04-20 15:40
#122

#121 Kinder maxi är ju så himla gott 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-04-20 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

#121 #122 Nu blev jag nästan sugen på att prova, kan inte påminna mig att jag testat dem (är inte så mycket för godis och icke mörk choklad då det mesta smakar så sött).

Denna milda vinter som varit fick mossan i trädgården att explodera så har nu kört med mossrivare så nu ser tomten brun och tråkig ut (och Kenzie håller gräset vältrimmat nu när det växer så långsamt). Hoppas gräset tar sig och växer in ordentligt innan mossan börjar växa igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
2020-04-20 18:43
#124

#123 har du ätit kinder ägg? Samma sak, fast utan leksak 😋 finns att köpa styckevis också 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

molam
2020-04-21 02:13
#125

JAg kan ha "råkat" köpa en liten klänning till Azzy av den simpla anledningen att jag skämtade med mamma om att köpa en för ett tag sedan, och hennes första reaktion när jag sa det var att hon skulle skjuta mig om jag skaffade en klänning till min hanhund xD

Så han fick en söt liten blå och grå klänning idag xD skulle kostat 500, men var på Rea, så fick den för 100 =3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Maleficum
2020-04-21 13:01
#126

#124 Jo dem har jag ju ätit men var många år sedan nu. Tyvärr för söta för min smak.

#125 Nu måste du ju bara visa bildbevis på det också!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-04-21 13:07
#127

#125 instämmer med #126; bild på detta tack ;)

Draken
2020-04-22 16:11
#128

#126 #127 Ska se till att den där klänningen försvinner i ett mörkt hål nånstans. 😓

Det är dessutom en hane 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2020-04-22 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#129

MEn han är ju så söt i sin lilla klänning 😂

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2020-04-22 17:15
#130

#129 😓🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-04-22 19:11
#131

#129 Supersöt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-04-23 09:35
#132

#129 Han är visst lika söt oavsett vad du hittar på! Det var en gullig klänning du hittat! Förstår även din mammas reaktion; inget jag skulle sätta på min hund. Täcke om det är kallt och han är lite kortklippt, annars inget…

Annons:
molam
2020-04-23 12:57
#133

#132 oroa dig inte, mina hundar har inte kläder om inte nödvändigt eller om jag vill ta söta bilder xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sugar Mist
2020-04-23 20:58
#134

Nu så! Nu har jag lagt på ett fint optiwhite 54l som kommer på tisdag, så kan jag börja pilla med det innan jag slänger i dvärgkulfiskarna som fått bo kvar i butiken i väntan på min lön. Vad jag ser fram emot att mina elaka små pluttisar ska få flytta hem till mig :)

-

5ara
2020-04-24 10:00
#135

#134 oj, vilket roligt projekt du har på gång! Så spännande! Vilka kulor ska du ha? Fig 8?

Draken
2020-04-25 10:33
#136

#134 Roligt med nya projekt :D Starta gärna en tråd när du börjar bygga :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sugar Mist
2020-04-25 14:48
#137

#135 Nää, ett gäng dvärgkulor som har vart i butiken ett tag nu :) Blir mitt första egna kar, ska bli väldigt kul! #136 Det ska jag göra!

-

Catlady91
2020-04-29 11:32
#138

Har man tur eller..? Kom precis hem från jobbet, varit borta drygt 4 timmar. Köpt mer fisk, så ska öppna ena locket till stora karet. Det är redan öppet! Rörde det inte imorse, så det har stått öppet sedan igår kväll. Men ingen ål saknas vad jag kan se! Och katten har inte badat 😂 får kolla noggrannare när det tänts, men tycker mig se alla ålar i karet. Har man tur, eller fiskar som trivs? 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2020-05-31 21:09
#139

Såg precis denna film som verkligen visar hur viktig handhygien är :) Blev nästan lite sugen på att skaffa sånt pulver själv bara för att kunna se vad man faktiskt tar på och hur bra man är på att faktiskt tvätta händerna när man kommer hem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Catlady91
2020-06-02 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Alltså, nu måste jag få skryta lite 😎

Mysan avskyr buren. Hon verkligen avskyr den, vägrar kliva in i den, trots att jag har den framme och öppen i lägenheten jämt! Så för nån vecka sen så köpte jag en sele som man kan sätta fast i bältet. Tänkte att hon kanske ville åka så istället? Igår, helt plötsligt, klev hon in i buren och la sig! Självmant! Jag satt och tittade på tv,  är hon plötsligt klev in i buren och la sig! Och när hon la sig, så tittade hon emot mig och kisade lite. Jag blev så chockad så jag visste inte vad jag skulle göra! Skulle jag bara vara tyst och njuta av ögonblicket, eller skulle jag berömma? Jag ringde mamma, som jag pratat med 2 minuter tidigare, och nästan grät av lycka. Mamma började nästan också gråta. Som jag kämpat med denna katt och buren, och plötsligt så bara klickar det. Jag rörde inte buren, bara lät henne ligga där. Jag blir nästan gråtfärdig när jag skriver det här, är så glad för min kisse! ❤️

Nu ser hon nästan rädd ut på bilden, men hon blir alltid nyfiken när jag tar fram mobilen 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2020-06-02 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

#140 Är ju så härligt när de plötsligt gör något man kämpat för helt på egen hand! Hoppas det kommer fortsätta gå bra med transporten!

För tre somrar sedan när jag höll på att packa för att åka hem från sommarstugan hörde jag något och när jag vänder mig om så har Kenzie (blind redan då) hoppat in i sin transportbur :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2020-06-03 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#142

Fick hem det andra akvariet från kusinen och det var lite mer saker i det bla denna pryl. Någon som vet vad den ska användas till? Verkar ju som det är meningen att skruvas fast på glaset iaf. Antar något ska söttas i hålet sen men vad? Den är inte superstor och den passar inte på glasen på mina större akvarium så antar det är till ett nanokar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-06-04 10:12
#143

Jag håller med om att det ser ut som någon form av hållare men till vad har jag ingen aning om.

Draken
2020-06-06 10:02
#144

Kan det vara en hållare för vattenslang ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-06-06 10:24
#145

Eller luftslang?

Maleficum
2020-06-06 10:28
#146

Nog mer hållare till luftslang isf för hålet är såpass litet. Dock är hålet inte jämnöppet utan har en liten kant nedtill så kanske snarare hållare för någon liten lätt lampa?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2020-06-06 12:57
#147

Nån form av hållare är det förmodligen.

Det regnar ordentligt ute idag, men det är egentligen ganska bra. Dels har det varit väldigt torrt senaste veckan, och dels ska jag städa terrarierna och flytta om reptilerna idag 😉

Vad har ni för planer under dagen och i helgen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-06 13:00
#148

#147 Jag ska göra vb i stora karet idag, och plantera en växt där i 😊 kanske engagera mig lite i katten som äntligen fått lite energi efter några dagars värme. Sedan skulle lägenheten behöva städas.. Nån frivillig? 😄

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
2020-06-06 13:21
#149

Planen för idag blev inte som planerat då det blev att åka och hämta en hästtransport och köra ut till kompisen vara häst gick omkull idag och behöver åka in till klinik. Planen var att fixa det sista inför sommarfåren men som tur är så är det inte mycket kvar så det får bli fixat imorgon precis innan fåren kommer :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2020-06-06 13:32
#151

#148 Som här då ungefär :) Ska bli skönt att få det gjort och sätta ihop de som skall sättas ihop inför parningssäsong.

#149 Usch då 😕 Hoppas det gick bra med både häst och kompis 🤗

Spännande med sommarfår, har ni de gående på bete hos er under sommaren ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-06-06 13:40
#152

Hästen fick ett ganska fult sår på bakknä och kan ha lyckats skada en sena genom att trassla in sig i tyglarna, kompisen verkar vara ok med omtumlad och väldigt orolig för hästen. (Det är dessutom min gamla häst som hon fick köpa av mig då hon förälskade sig i honom och jag inte hade tiden han behövde och förtjänar) :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-06 13:45
#153

Jajjemän! La ut en efterlysning på Facebook efter jag slutat med hästar och börjat med vallning istället om någon behövde bete till några får och om det i så fall fanns möjlighet att få testa att valla lite på dem mot att de fick bete och tillsyn. Så hittade en Familj i närheten som ofta for lite knapert med bete i slutet av sommaren som vi då får låna hem några ifrån så deras ska räcka längre Familjen har morfars gamla familje gård kvar som sommarhus så vi hängnar in en del av marken där som annars skulle växa igen :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
2020-06-06 13:46
#154

#152 Hopas det går bra

#153 Det är ju perfekt ju :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-06 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

#153 vad snällt att dig att hjälpa till 😊 får är ju otroligt fina, och om du dessutom får träna vallning på dom så ör det ju kanon 😊 tävlar du också i vallning? Vad har du för hund? 😊 vår hund som vi hade nu sist kom från ett par som började tävla i vallning med sin bordercollie, men denna(kelpie) ville inte riktigt vara med på det. Han vallade ihop fåren, sedan sprang han emot dom så de sprang åt olika håll, sedan samlade han ihop dom igen för att sedan splittra på dom ännu en gång. Det var väl det enda jag tyckte var roligt med vallningen 😂 men han fick en skada faktiskt i vallning. En bagge som vände sig emot honom och vägrade flytta sig. Tillslut blev hunden stångad rakt i fejan så en tand rök. Det var enda gången han bet ett får, eller bagge i detta fall då 😂 förra ägarna sa att han öronmärkte baggen, och sedan gick baggen så fort hunden kom i närheten 😉

På bilden ser man den fina vovven. Vår älskade Kilo (Aliborgs Kilikanoon Kyle) bodde hos oss i 9 år(3-12år) innan han fick somna in pga hjärtproblem 2016

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
2020-06-06 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Jag har en Australian Shepherd på 2 år :) vi tränar mest för skojs skull och för att det hjälper vår vardags Kommunikation väldigt bra, han är inte från vallningslinjer så nån stjärna kommer han aldrig bli


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Catlady91
2020-06-06 14:53
#157

#156 säg inte det du, allt har inte med blodslinjer att göra 😉

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2020-06-06 17:31
#158

Var på markarbetes/hoppkurs i stallet idag. Var superskoj och gick superbra! Fick rida "min" Jack! Har haft honom de senaste fem lektionerna (ganska ny ponny så jag var första lektionsryttare att rida honom på lektion förut och blev kvar på honom). Gillar honom supermycket och är så glad det gick bra idag, har blivit bättre och bättre för varje dressyrlektion men när vi hade vår hopplektion (andra gången jag red honom) gick det sådär för han sprang förbi hindren och var mer som en ål som slingra sig fram mot hindren så fick lite revansch för mig själv idag!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-06-06 19:04
#159

Jag har varit på min första Babyshower. Det var trevligt. God mat och många skratt. Det enda är att jag ligger lite efter här hemma men det får det vara värt.

Draken
2020-06-07 10:28
#160

#155 #156 Vallning är skoj, har vallat med mina beardisar i alla år :)

#158 Vad det låter underbart att få rida.- Har ridit i många år när jag var ung, har även haft egen häst. Men nu är jag för gammal och värkbruten för att orka hålla mig uppe på hästryggen, väger förmodligen lite för mycket också ;)

#159 Åhh vad kul.  Skulle också vilja gå på en babyshower. Ser hur roligt och mysigt ut som helst 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Nephi
2020-06-09 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Nu har årets damer flyttat in, 3 av dem hade vi som lamm förra året. Men vi bestämde ihop med ägaren att bara få åringar i år då både jag och hunden är rätt gröna fortfarande och tackor med lamm blev lite överkurs för oss :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-06-10 11:35
#162

Vad härligt att kunna valla på egen gård. Det skulle jag också vilja göra 😃

Tackor med lam är inte så kul för en hund och förare som är gröna. ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2020-06-10 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#163

Xeroxen var på spa idag, frisering och Bad stod på agendan! bjuder på flre och efter bild <3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
2020-06-11 13:55
#164

#163 Vad tjusig han blev! :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

molam
2020-06-16 16:41
#165

#164 han säger tack så mycket!

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Catlady91
2020-06-18 16:24
#166

Nu vill jag ha er hjälp! 😊 Funderar på att starta en blogg, som kommer handla om de två ämnen jag brinner mest för: katter och psykisk ohälsa. Det är mest för min egen skull 😊 det kommer innehålla i lägg om en vardag med psykisk ohälsa, hur man kan hjälpa någon i ens närhet om man misstä kee psykisk ohälsa, var man kan få hjälp osv. Samt info om katter och deras beteenden. Lite problemlösningar t ex och framförallt hur jag vunnit Mysans förtroende och hur vi fått så starkt band så enkelt 😊 Vill ha ett namn på bloggen som är lätt att komma ihåg, och som får folk att förstå direkt vad den handlar om, eller får folk att bli nyfikna och vilja se vad den handlar om. Ett namn som väcker intresse alltså 😊 Har ni några förslag?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2020-06-23 21:14
#167

Pappa kom idag med instruktionsboken till det ytterfiltret jag haft längst (brorsan som införskaffa det en gång i tiden). Visste att vi haft det länge men inte att det är 25 år sedan det köptes (Januari 1995)! Är ett Eheim 2211 filter och packningen har behövts bytas några gånger och impellern och axeln har också behövts byta några gånger när de blivit slitna annars har det funkat problemfritt i alla år! Det kan man ju kalla kvalité (är enbart sista året det inte varit igång konstant annars har det alltid varit igång i ett eller annat akvarium).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lillyrod
2020-06-23 21:31
#168

Kan man säga att det var bättre förr? 😉 Det filtret har då gjort vad det skulle. Jag tror inte att ett filter tillverkat idag håller så länge. 

Det gäller nog allt förresten.

Maleficum
2020-06-24 00:04
#169

#168 Tyvärr känns det ju lite så. Allt har blivit mer slit och släng och man ska hela tiden ha det nyaste så saker behöver inte hålla längre.

Blir spännande att se hur många fler år det håller. 🙂

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-06-24 10:00
#170

Wow! Vad häftigt att det har hållit så länge! Vilken kvalitet 🙂

Maleficum
2020-06-24 12:29
#171

#170 Och den går fortfarande! (Behövde sätta upp den igen i mitt ena kar nu inför sommaren för att underlätta akvarier skötseln åt min fiskvakt).

Enda som är lite jobbigt är att jag måste ta ut slangar och allt vid rengöring för det ingick inga "slangdelare" och har varit för lat och snål för att köpa några och fixa till den :P Men det kan jag leva med (även om det ju är bekvämare med mina nyare filter där man kan skruva loss slangarna och låta dem sitta kvar i akvariet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-06-25 11:10
#172

Saker som gjordes förr har mycket bättre kvalitet än det som är gjort idag :)

#166 Har ingen erfarenhet av bloggande, har aldrig bloggat. men jag hoppas nån som tittar in kan hjälpa dig med dina frågor och funderingar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-26 11:34
#173

Har hittat ett namn till bloggen, och den har varit igång sedan midsommardagen 😊 den heter Tassar och Tankar, om nån är intresserad av att läsa lite 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-27 08:03
#174

#173 Det var ett bra namn du kom på! Kul! Var hittar man din blogg?

Annons:
Catlady91
2020-06-27 10:00
#175

tassarochtankar.wordpress.com 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-06-27 12:26
#176

Hmm, jag hittar inte bloggen  😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-27 17:17
#177

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-06-28 11:52
#178

Var in och läste, såg bra ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-28 15:29
#179

Tack 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-07-13 17:23
#180

Vad gör alla "akvariemänniskor"? Har ni semester, sommarlov eller jobbar? 

Själv har jag semester. Har påbörjat ett projekt med att måla och tapetsera om min hall. Jag är bara precis i början än. 

Akvarierna pysslar jag om som vanligt. Både växter och fiskar mår ovanligt bra just nu. Hoppas det fortsätter så 🙂

5ara
2020-07-13 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

#180 Härligt att karen rullar på så fint! Hoppas att hallen blir bra när den är klar. Jag kan tycka den typen av projekt är lite kämpiga men sen när det väl är klart så brukar det kännas väl värt mödan :) Idag var jag, min mamma och min syster på lite utflykt. Ett av stoppen blev här där det inhandlades några kilo lavasten till mitt Sulawesi-projekt.

Annons:
Draken
2020-07-14 12:04
#182

Har semester 😃 Ledig 2 veckor nu, sen jobbar jag en vecka (har sålt tredje semesterveckan) sen är jag ledig den fjärde veckan igen :) 

Pysslar om akvarium och terrarium. Terrariumen blev klar igår, så nu återstår akvariumen. Har fått kiselalger på hörnan, men det var väntat, så det skall jag skrapa bort och göra ett mindre vattenbyte.

Stora akvariumet rullar på. Skall fylla på det som har dunstat. Kör med ventilationsnät på det, så dteinte skall bli så armt, men då dunstar det betydligt mer istället. Brukar få fylla på 20-30 liter varje vecka. Gör inga vattenbyten, och pumpen gjordes ren innan jag gick på semester, så den behöver jag inte bry mig i :) 

Fick hem en liten kille igår. En leopardgeckopojke på 3 månader. Han fick namnet Mikiko och han är Tyfon -possible white & yellow-

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-08-28 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Snacka om cirkus det blev här igår då 🤪

Fick leverans på foderinsekter till ödlorna, en ganska stor leverans. Jag hade gjort iordning alla behållare innan så de var klara att ta emot de nya invånarna.

Började packa upp låda för låda, och släppte ner dem i sina behållare. Det flöt på hur bra som helst, tills jag kom till den absolut sista lådan ….Gräshoppor. De hoppar högt och de är mycket snabba konstaterade jag .

Jag hann inte ens öppna lådan de låg i, därför att de satt och lurpassade i "taket" på lådan som var heltäckt så jag såg inte in i den. När jag tog loss tapen, så kom det först två långa ben  och antenner ut genom springan, sen kom resten. Jag han inte med så fanskapen smet . Slår igen locket och ner i behållaren med hela lådan.

Några kom  undan, så jag jagade gräshoppor över hela köket och vardagsrummet igår. Jag tog dem i luften med håven, och maken låg på golvet och kravlade under köksbordet . De är ganska obehagliga att hålla i, för de "sparkas" med bakbenen, blir en lite obehaglig känsla.

Vågade inte öppna behållaren där resten var. Jag hade 5 i håven och maken hade 3 som han hade fångat in i en glasslåda. Jaha, hur gör vi nudå, öppnar vi behållaren så smiter fler, och vi kan inte passa dessa i evigheter heller. Hundarna var sugen på ett skrovmål, men vi var inte så sugen på att ge dem det ;)

Kom på världens bästa ide, vi öppnar Lucifers terrarium,  så slänger vi in dem där 👍 Lucifer var på alerten, han vet mycket väl vad behållarna uppepå terrariet och ena akvariuet innehåller ;)

Så sagt och gjort. Öppnar terrariet och då sa det bara swish sen satt Lucifer parkerad på behållaren med Gräshopporna 😂

Han älskar sina gräshoppor, så allt blev ju bra i slutänden :)  men vilken syn för gudar, ungarna som var hemma höll på att dö av skratt och hundarna tittade på oss och funderade vad f*n håller de där konstiga människorna på med nu. Husse ligger och kravlar på golvet, medans matte springer runt i rummet och viftar med den håv och svär ve och förbannelse

Det var ju inte riktigt så jag hade tänkt tillbringa eftermiddagen när jag kom hem från jobbet, men man får inte alltid som man vill😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-28 18:32
#184

#183 Hahaha! Vilken cirkus!!! Skönt att ni fick ordning på det. Kan verkligen tänka mig att det var mindre roande att jaga gräshoppor på det viset!

Maleficum
2020-08-28 20:47
#185

#183 Gräshoppor har verkligen bra studs i sig! Vet att vi försökte fånga sånna under somrarna som barn. När man väl fick tag på nån gick det knappt att hinna se dem innan de for ut ur händerna på en.

Men ett gott skratt sägs ju förlänga livet så nu lär dina barn leva länge ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2020-08-29 11:43
#186

Precis vart iväg och hämtat ett gäng akvarium grejer och började räkna, hur många små akvarium han man ha utan att det räknas som att man ger ett problem? 😇 Med 3 igång och nu 6 tomma undrar jag vad jag håller på med egentligen 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2020-08-29 12:17
#187

#186 Så många som man orkar med?

Har fyra akvarium igång nu (tre på 200+l och ett på 50-60l) har ibland igång fler men känner själv att fyra stycken är rätt lagom många.

Har precis testat dela av det lilla för att sortera mina körsbärsräkor (röda på ena sidan och annan färg på andra sidan). Får se om min avdelning funkar annars kommer jag få starta upp fler små akvarium istället.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-08-29 20:10
#188

#186 Tycker Maleficum har en bra poäng där; så länge man tycker det är kul och det känns lättsamt är det absolut inget problem :)

Annons:
TccT
2020-08-29 22:07
#189

#186 Det kan man verkligen undra. Sex stycken är ju tomma😲😲

Catlady91
2020-08-30 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Var och hämtade en liten hemlös kattunge i söndags (23/8) Helt utan mamma och syskon, och ingen ägare. Han bor just nu hos mig och Mysan, där han håller på att matas upp till ett bättre hull än det han hade när han hämtades. Mager som en sticka, och vrålhungrig! Till och med stjäl Mysans mat! I onsdags släpptes de ihop, och nu leker de tillsammans och Mysan tvättar på honom ❤️ han vet dock inte riktigt hur man leker än, men jag hoppas Mysan lär honom 😊 han äter alltid upp sin mat först, sedan går han till Mysan och stoppar huvudet i hennes skål. Då backar hon och tittar medan han äter hennes mat, som är hennes! Så man får vara med vid gemensamma matningar, och vakta den lille lite 😋 han heter Fenix, är enligt veterinären 8-16v men jag tror mer på 8-10v. Han ägs av Bill & Bull katthem i söderhamn, och kommer adopteras när tiden är inne 😊 men det finns risk att han blir kvar, om Mysan tycker om honom 😋

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

zombivarg75
2020-08-30 20:32
#191

#190, Så duktig, snäll och omtänksam du är. Alltid roligt att se/ höra om andra som hjälper dessa hemlösa små stackarna. Önskar dig och Mysan lycka till ❤️

molam
2020-08-31 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#192

Efter att sett bild på kampfisks lilla kisse insåg jag att jag tror inte att jag har delat med mig av en bild på min nyaste lilla prinsessa

Här är Artemis =)
Älskar hennes vita lilla svanstipp och hennes perfekta sockor där dom två färmre är exakt lika stora och täcker bara tassarna, och dom två bakre är också exakt lika stora och täcker precis tassarna där med, fast även lite mer <3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

5ara
2020-08-31 08:19
#193

Åh, så bedårande söta katter <3 #191 Jättefint att du tagit hand om en hemlös sötnos! Håller tummarna för att Mysan ska gilla den lille killens sällskap :)

Maleficum
2020-11-06 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 16
Förhandsgranskning av bild 2 av 16
Förhandsgranskning av bild 3 av 16
Förhandsgranskning av bild 4 av 16
Förhandsgranskning av bild 5 av 16
Förhandsgranskning av bild 6 av 16
Förhandsgranskning av bild 7 av 16
Förhandsgranskning av bild 8 av 16
Förhandsgranskning av bild 9 av 16
Förhandsgranskning av bild 10 av 16
Förhandsgranskning av bild 11 av 16
Förhandsgranskning av bild 12 av 16
Förhandsgranskning av bild 13 av 16
Förhandsgranskning av bild 14 av 16
Förhandsgranskning av bild 15 av 16
Förhandsgranskning av bild 16 av 16
#194

Liter bildbombning nu!

Så jag har, för ovanlighetens skull, haft ett rätt spännande höstlov!

Det började med att jag och mina föräldrar bytte djur, jag tog Mira och mamma och pappa fick hem Kenzie och mina två kvarvarande kanariefåglar (Baltazar och Perun).

Sen packade jag in mig och Mira i kompisens bil tillsammans med henne och hennes två barn (hon är nyligen opererad och därför sjukskriven så passade perfekt att åka iväg) och tog sikte mot västkusten och vår sommarstuga!

Varierat väder och iväg på massa (korta eftersom kompisen inte fick gå för långt) äventyr blev det! Vi lyckades plocka en hel del svamp en dag, baka lussebullar (och gjorde saffransglass). Vi hade för det mesta rätt tur med vädret (även om det var blåsigt) men då vi var längst ut vid Tjurpannan på väg att gå tillbaka till bilen kom helt plötsligt en ordentlig hagelstorm! Mira ville direkt kravla sig upp i min famn och ingen var speciellt lycklig efteråt (jag var genomblöt) så resten av planerna för dagen fick gå på paus och vi åkte hem direkt istället.

Visa sig även att jag lyckats får Borrelia (för första gången, jag som aldrig brukar ha fästingar har haft sjukt många denna säsong) och det blev en tripp till vårdcentralen (världens bästa vårdcentral och är lite glad jag inte var kvar i Stockholm för det brukar ta år och dar innan man kan få en tid, nu fråga dem om jag kunde komma 45 minuter efter jag ringde). Träffa en supertrevlig och glad norsk läkare och efter en snabb undersökning fick jag penicillin utskrivet och färden gick vidare till apoteket.

Barnen fick även testa att spela Star Stable (som jag spelar) och det var mycket uppskattat! Inte lätt att behöva dela dock och som syskon är så passa ju den ena på att rida ner på ett jätteknasigt ställe fast det var dags att byta bara för att göra det extra svårt och krångligt för den andra att kunna fortsätta spela.

Så mycket skoj men även lite skrämmande saker (enligt Mira) har vi haft för oss (men bilderna hamna lite i oordning).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-11-06 13:42
#195

Du verkar ha haft ett jättehärligt höstlov, bortsett från hagelskuren och blåsten :D

Jättefina bilder och goda saffransbullar.

Såg lite ont ut med navelringen ☹

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2020-11-06 13:43 av Draken
Annons:
5ara
2020-11-06 14:29
#196

Åh, vilket härligt lov du/ni har haft 🥰

Draken
2021-01-09 19:09
#197

Vad tycker ni om att man nu är klar med helgerna och allt går tillbaka till det normala igen, så normalt det nu kan bli med rådande pandemi ?

Jag tycker det är riktigt skönt att få in rutinerna igen, särskillt med barnen som bor hemma ;)

Men precis som vi förutsåg på jobbet, så är det en kraftigt ökad tillströmning av patienter som antigen är misstänkt eller har konstaterat covid-19.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-01-09 19:54
#198

Kan tänka mig att det har ökat 😔 hejar på er som sliter i vården och skickar en styrkekram ♥️

Nu när jag inte bor med några barn omkring mig längre så känns skillnaden betydligt mindre. Mest bara lite mer ledighet och tid med familjen.

fluffis
2021-01-10 11:25
#199

Jo, det ska bli skönt att få tillbaka barnen till förskolan imorgon igen. Hur mysigt det än är att ha dem hemma så lir det väldigt intensivt (och skitigt!) :) Här nere i södra Skåne åkte vi pulka i tisdags och onsdags men nu är snön borta igen.

Draken
2021-01-10 12:59
#200

#198 Kan tro att det blir betydligt lugnare utan barn runt omkring ;)

#199 Mina börjar också på skolan imorron, det är skönt när de är på skolan, men samtidigt känner jag att egentligen tycker jag att de skall få distansundervisning, iom att det är en kraftig spridning av Corona just nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sugar Mist
2021-01-11 17:40
#201

Är bra sugen på att byta upp mig i storlek, till ett 96l istället för 56l som jag har nu… har ju eg. lampa, filtrering etc så det räcker upp till det, men vet inte varför jag tvekar

-

5ara
2021-01-11 20:50
#202

96 liter låter som en toppenidé tycker jag! Trevlig storlek och fiskarna får betydligt mycket mer plats 🙂 Just do it säger jag 😉

Kanske du känner ett motstånd för att karet trots allt kostar lite och så är det ju en del jobb med att tömma det gamla och dra igång det nya.

Annons:
Sugar Mist
2021-01-11 21:49
#203

#202 Kostnaden har jag inga problem med men tror det är för att jag har sån himla fin balans i karet nu, aldrig något som bråkar, det gör inget om det går lite längre mellan vattenbytena, växterna stormtrivs och fiskarna mår bra.
Känns ”fel” att riva upp allt… Iof så har jag tänkt bli av med neonerna och ersätta dom med någon roligare tetra, typ kolglöds eller rio, men äeh… vi får se.
Hade velat ha pseudomugil luminatus jag och då kan jag ju passa på att skaffa ett helglas med täckglas.. men äaeh… det tar emot lite 😅

-

5ara
2021-01-11 22:53
#204

#203 Ja, då förstår jag; en bra balans är man ju inte sugen på att rubba så klart. Du får tänka lite till på det helt enkelt 🙂

Maleficum
2021-01-17 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Idag flytta en ny krabat in. En liten kanin vid namn Fluffisen (egentligen Gandalf). Än är det bara på prov men förhoppningen är att han och Kenzie ska kunna tycka om varandra och bli kompisar.

Är egentligen min kusins kanin men då hans kompis Bella dog häromdagen och de inte är sugna på att skaffa en till kanin så fick han flytta hit (de ville inte han ska behöva bo själv).

Än är han lite feg och har inte velat lämna sin transportbur. Planen är att han ska få bo in sig i extrarummet några dagar innan en försiktig introduktion kommer ske. Så de kommer kunna känna lukten av varandra och höra varandra. De har känt lukten av varandra tidigare då de varit vid sommarstugan under somrarna men inte träffats i närkontakt tidigare.

Om det visar sig att de inte kan komma överens så kommer han få flytta tillbaka till kusinen igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-19 09:25
#206

Vilken sötnos 🥰

Hoppas de kommer överens :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-19 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#207

#206: Hoppas det med. Fast än är Fluffisen lite feg och vågar knappt lämna toalådorna (han har bott utomhus i några år nu så tror inte han är så van att vara inne på matta) mer än att flytta sig emellan dem.

Tror han blev lite mer bekväm dock efter att jag klippt bort en del tovor i rumpan på honom och borsta bort en hel del lös päls.

Kenzie verkar inte bry sig att det dykt upp en främling i hemmet. Men misstänker det är för att Fluffisen inte gör så mycket väsen för sig just nu.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-19 21:15
#208

det kanske är bra att han är liyte feg nu och inte gör något väsen av sig. Det lär ju ge Kenzie möjlighet att bekanta sig med "inkräktaren" och kanske komma på att han inte är något "hot"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-19 21:24
#209

#208: Precis min tanke också!

Idag har de nosat på varandra! Satt och borsta Fluffisen i soffan och lät honom sedan undersöka soffan på ena sidan om mig, då hoppa Kenzie upp på andra sidan om mig (ville ha mat) så mata dem med lite pellets sen så sträckte sig Kenzie över mitt knä och de nosa lite på varandra. Gick lugnt till (men lät dem inte hoppa över till den andres sida ifall de skulle blivit bråk). De fick lite mer pellets och sen tröttna Kenzie och hoppa ner från soffan. Så det bådar gott!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-01-19 21:28
#210

Låter toppen. Hoppas det fortsätter i den takten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-19 21:29
#211

#210: Hoppas på det också!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-19 21:31
#212

Håller tummarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-01-20 08:23
#213

Vad härligt att det går så bra än så länge 😀

Maleficum
2021-01-20 12:33
#214

Idag hade Fluffisen vågat sig på att utforska rummet han bor i och kom till och med och mötte mig när jag kom in i rummet för att få lite gos!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-20 12:34
#215

#214: Härligt 🥰

Det är otroligt vad glad man blir för det lilla 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-20 12:36
#216

#215: Verkligen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-01-28 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Jäkla traktor som inte kan skrapa ner blötsnön innan det fryser till igen 🤬

Halkade ner i ett spår och vred till knät, ledbanden har fått sig en rejäl smäll.

Det "tejpades" igår för att stabilisera upp knäskålen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-28 13:12
#218

#217: Aj! Hoppas allt är intakt iaf och att det läker fort!

Vi hade turen att det mesta han smälta bort innan nya minusgrader och snö kom men finns fortfarande några förrädiska fläckar här och där under snön.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-28 13:25
#219

#218: Dom är rädd att det inte är intakt, men det är för svullet och smärtsamt, så de kan inte göra någon bra undersökning pga smärtan och svullnaden.

Här kom det ju 1,5 dm snö under natten, och senarte på dagen blev det plusgrader, för att återigen frysda till på natten. Jag halkade när jag skulle gå till bilen.

Är sjukskriven i minst 2 veckor till att börja med.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-28 13:34
#220

#219: Usch då :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-28 13:38
#221

#220: Bara att ta det lungt med benet i högläge

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-01-28 13:39
#222

#221: Sitta och njuta av de nya fiskarna :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-01-28 13:41
#223

Ja eller hur, det är väl en bra planering 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2021-01-28 15:06
#224

#217:
Aj aj :(

Draken
2021-01-28 15:42
#225

Ajajaj, det bultar och det bankar …😁 Den låten hoppade in i huvudet på mig när jag såg ditt inlägg 🤣

Nej skämt åsido, det gör mest ont om jag vrider eller sträcker ut knät, då känns det som om någon kör en kniv genom benet på mig. Men annars funkar det ganska bra, jag tar det lungt och jag använder kryckor om jag skall ut någonting.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2021-01-28 16:16
#226

Haha, nu fick jag också den låten i huvudet bara för det :)

Det kanske ibland inte är så dumt att få ta det lugnt. Hoppas du blir ompysslad av familjen :)

Draken
2021-01-28 23:45
#227

#226: Jodå de pysslar bra om mig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-02-09 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Alla som tycker Draken ska vara den som premiäråker Gröna lunds nya berg-och-dalbana räcker upp en hand ✋

Nephi
2021-02-09 12:03
#229

🤣


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2021-02-09 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#230

Kenzie har börjat med konst :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-02-10 08:49
#231

#228: Ja det blir ju bra. jag som är höjdrädd så jag inte ens kan kliva upp på en stol utan att få svindel 🤪🤣

#230 Duktiga Kenzie 😁 Kan det vara ett blött bakben på pappersunderlag 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-02-10 08:59
#232

#231: Dom ska nu testa den 2.000 gånger innan premiären 24 april. Jag ringer och säger att du gärna ställer upp och åker 2.000 varv.

Draken
2021-02-10 09:00
#233

#232: Du är fortfarande inte rädd om livhanken 😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-02-10 09:12
#234

#233: Vad har jag gjort, jag som är så omtänksam om tant..

Draken
2021-02-10 09:29
#235

#234: Vill du verkligen veta det 😈
Jag vet var din brevlåda bor 😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-02-10 09:34
#236

#235: Jag har små söta, rara vänner.

Draken
2021-02-10 09:38
#237

#236: 😲🤢 Där satte du ytterligare en spik i kistan bäste herr Jimmy 😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-02-10 09:38 av Draken
Annons:
[Jimmy.L]
2021-02-10 09:41
#238

#237: 😁

Maleficum
2021-02-14 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

#231: Är en kissfläck på fleecefilt (har haft fleecefiltar ovanpå alla mattor medan hans trycksår har läkt).

Idag har Fluffis (#207) flyttat vidare. Tyvärr funka det inte alls med honom och Kenzie (de försökte verkligen bita varandra vid könet). Han har flyttat till min kompis syster (som föder upp kaniner) och ska antingen bo där (beroende på hur det går med hennes andra djur) eller så kommer hon försöka få ihop honom med en kommande unge och hitta ett bra passande hem för dem.

Önskar verkligen han kunnat stanna för han är hur go som helst men då jag vill ha dem frigående så skulle han blivit helt isolerad i extrarummet och känns lite nervöst att lämna de själva hemma (om man verkligen inte skulle stänga dörren till extrarummet) ifall de skulle råka ta sig till varandra och börja bråka när jag inte var i närheten.

Kenzie verkar iaf nöjd att ha blivit av med inkräktaren för han har totalt struntat i mig sen jag kom hem idag (har annars följt mig som en hund för att säkerställa all uppmärksamhet). Förhoppningsvis innebär det också att jag slipper mer kisskonst.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-15 09:37
#240

#239: Jaha. Mönstret såg ut som det skulle kunna vara ett blött bakben som hade stått på papper 😉

Synd att det inte fungerade med Fluffis. Men bra att du kunde lösa det smidigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-15 10:25
#241

#240: Ja det såg verkligen ut som en baktass :D Vet inte hur han lyckades kissa en sån fläck. I vanliga fall brukar det mest vara en rund pöl.

Är ju skönt om han kan stanna där det finns chans att träffa honom igen :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-02-15 11:09
#242

Hoppas Fluffis får det bra! Känns som ett bra beslut att låta honom flytta vidare utifrån förutsättningarna.

[Jimmy.L]
2021-02-19 13:39
#243
Christina är 23 år och har 11 barn – men hon har bara fött ett själv. Nu vill hon ha 100 barn med hjälp av surrogat.
Maleficum
2021-02-19 16:24
#244

Fluffisen har nu fått ett föralltidhem där han redan verkar trivas toppen! Han kommer få gå frigående inne och nya ägarna har god kaninvana sen innan.

Själv försökte jag gå och ge honom frukost de tre första mornarna efter att han flyttade för även om han bara han bo hos mig några veckor så han det bli rutin.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-02-20 10:45
#245

#243: Fabriken är stängd 😁

#244 Men vad skönt.- Det måste kännas jättebra för dig också 😃
Det blir snabbt rutiner när man har med djur att göra 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-20 11:31
#246

#245: Är jätteskönt att veta att han hamnat i ett bra hem där han får stå i centrum precis vad han förtjänar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-20 11:37
#247

#246: Håller med dig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-22 15:37
#248

Prata med brorsan idag och kom in på gamla spel och ci hitta att Settlers history edition (alla sju första Settlers spelen anpassade för moderna datorer) var på rea (endast 140kr) så kunde inte låta bli att införskaffa dem (var några av våra favoritspel när vi var yngre speciellt de tre första spela vi ofta).

Så nu håller jag på med installation och sen ska jag bestämma vilket jag vill börja spela igenom! Om jag ska göra det från början eller hoppa mellan dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2021-02-22 16:09
#249

Här med anmäler jag Draken till denna tävling.
https://www.vgtv.no/video/213395/quis-bad-hvem-holder-lengst-i-vannet

Isbading tar av i Norge, men Spårtsklubben ønsket å ta det et steg videre. Gjengen konkurrerer i hvem som holder lengst i vannet, samtidig som man skal svare på spørsmål av ymse vanskelighetsgrad.
Draken
2021-02-24 08:40
#250

#249: Been there, done that ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-02-24 08:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#251

#250: Du är hopplös 😂

Då får jag väl retas med att våren snart är i Sthlm och jag fotade dessa igår.

Annons:
Draken
2021-02-24 10:30
#252

#251: jag vet, jag har alltid varit hopplös ;)

Jag bor på fel ställe, här är det bara massa lappmögel överallt 🥴

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-02-28 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#253

När man har svårt att bestämma sig för vilket spel man ska spela så man kör båda samtidigt :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2021-02-28 16:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#254

Jag besökte Tropicarium i Kolmården igår och hämtade ett Årskort som jag beställde strax innan jul.

  • Redigerat 2021-02-28 16:55 av [Jimmy.L]
5ara
2021-02-28 19:49
#255

#253 Multitasking på hög nivå 👍

#254 Underbara bilder 🤩

[Jimmy.L]
2021-02-28 20:23
#256

#255: Tack.

Draken
2021-03-01 11:56
#257

#253: ja varför inte 😁

#254 Jätte fina bilder 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-01 11:58
#258

#257: Tack tant Drake.

Annons:
Draken
2021-03-01 12:05
#259

#258: 😋

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-01 12:08
#260

#259: Missade att fota spindlar som du älskar. 😋

Draken
2021-03-01 12:16
#261

#260: Vad bra …😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-01 12:21
#262

#261: Vilken tur att jag har årskort där. 😏

Maleficum
2021-03-01 12:37
#263

Superfina bilder Jimmy! Garden eels (vet inte vad de heter på svenska) är riktigt häftiga!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2021-03-01 12:47
#264

#263: Tack.

Det är rörålar, första gången jag såg sådana var på Aquaria i Stockholm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6r%C3%A5lar

Maleficum
2021-03-01 16:52
#265

Tog mig äntligen tid att se Min vän bläckfisken på SVTplay. Kan verkligen rekommendera den.

Alltid varit fascinerad av bläckfiskar och denna dokumentär får mig ännu mer intresserad!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

På några år har bläckfisken blivit totalt omvärderad, från obehagligt monster till den smartaste mollusken på planeten. Men hur intelligenta är bläckfiskarna egentligen? En forskare i Alaska insåg att enda sättet att verkligen få veta var att låta en flytta in.
Annons:
Draken
2021-03-02 07:52
#266

Har sett något liknande. Där skulle bläckfisken hitta ut ur en labyrint. kommer inte ihåg vad det programmet hette dock.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-02 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#267

Kurre bjuds på hasselnötter

Draken
2021-03-03 11:48
#268

Gottigotta 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-09 15:29
#269
En uppfödare av pytonormar råkade föda upp en orm med tre smileys på ryggen.
Draken
2021-03-10 11:49
#270

#269: Vilken vacker Pied 😍 Hoppas att jag får fram något liknande med den kombon jag har hemma 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-10 12:48
#271

#270: Bara att öppna stora plånboken 😎

Draken
2021-03-10 12:55
#272

#271: det skulle jag lätt ha gjort om jag hade pengarna på banken 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
2021-03-10 13:02
#273

#272: Du ber ju gubben att köpa den 😎

Draken
2021-03-10 13:03
#274

#273: Han är väl inte så väldigt pigg på det 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-10 13:10
#275

#274: Då får han sova på golvet 😁

Draken
2021-03-11 12:24
#276

😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-19 21:03
#277

En norrman hade emigrerat till Sverige. Han blev ständigt mobbad för sitt ursprung och beslutade sig att gå och lära sig tala ren svenska När kursen var slut ville han pröva sina kunskaper.

Han gick in i en butik och sa på god svenska: - Jag… ska be att få två liter mjölk och ett par apelsiner..

Expediten replikerade:

-Du är norrman, eller hur Norrmannen kände sig ledsen av att ha blivit avslöjad, frågade:- Hur kunde du veta det?

Svaret kom direkt.

-Det här är en järnhandel.

  • Redigerat 2021-03-19 21:04 av [Jimmy.L]
Draken
2021-03-19 23:35
#278

😜🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-03-20 01:41
#279

Apropå Norrmans skämt är det någon som minns Shio reklamen? Där någon stod och tanka Shio i en skåpbild med massa frukter på och dem i förgrunden säger att det inte är någon fara för personen är från Norge? Samma reklam gick i Norge men då sa de istället att det inte var någon fara eftersom personen var från Sverige :P

(Och lite fun fact är att vi åkte i den bilen när min brorsa tog studenten, den skrotades ganska snart efter det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-03-20 11:43
#280

Alla skämten om norrmännen finns i Norge, fast med omvända förtecken.

Men jag kan berätta en historia som faktiskt är sann, men det låter helt sjukt. Detta är kanske 10 år sedan.

På vägen in mot Bodö (min hemstad) så finns det en kurva som är feldoserat och väldigt skarp, det var avåkningar hela tiden, rätt ner i havet ( det finns inget vatten just där alls när det är Ebb, däremot när floden kommer in så blir det kanske 3-4 meter djupt)

En svensk ställningsbyggare (han jobbade i Bodö då) kommer körande ganska snabbt efter den vägen, och tänkte inte på den skarpa kurvan. Han åkte så klart rätt ner i vattnet. Han tog sig ut ur bilen (via takluckan vill jag minnas), och upp till ytan (det var flod, så vattnet stog rätt djupt). Han simmade in mot land och klev ur vattnet, varpå det kommer en fastboende i Hopen, som samhället där heter, han gick fram till killen och sa :" Ursäkta, men du glömde lyset på bilen " 🥴

Ja det är sant. Folk var så van att bilarna åkte av just där, så det var ingen som reagerade nämnvärt. Nu har de byggt om vägen där. De har sprängt en tunnel tvärs genom berget istället.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-20 11:49
#281

#280: Och hur många gånger hamnade fru Draken i havet då. 😂

Draken
2021-03-20 13:33
#282

Inte en enda 😁 Som "inföding" visste vi om denna kurva. Det var oftast folk "utifrån" som hamnade i havet 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-03-21 14:51
#283

#282: Äh jag som tänkte döpa kurvan till Drakens Kurva, i Stockholm har vi Kungens Kurva.

  • Redigerat 2021-03-21 15:06 av [Jimmy.L]
Draken
2021-03-21 14:52
#284

#283: 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-04-04 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#285

Idag har min lilla påskhare skuttat vidare på nya äventyr återförenad med sin älskade Fjant 😭

Han fick spendera förmiddagen ute på gräsmattan med att äta gräs, njuta av solen och göra glädjerus och fick under dagen även äta massor av godsaker han normalt bara fått begränsad mängd av. På eftermiddagen fick han en första spruta med sömnmedel och han blev fort trött och somna i min famn och han fick ligga i min famn under hela proceduren tills en lång stund efter att hans hjärta slutat slå.

Är så tacksam över att allt kunde ske under lugna former här hemma.

Tyvärr många små saker som sakta krupit sig på senaste tiden som tillsammans inte kunde fixas.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-04-04 20:06
#286

#285 Åh, kära nån! Beklagar sorgen 😢

Annons:
Maleficum
2021-04-04 20:17
#287

#286: Tack. Känns fortfarande så overkligt! Börja precis kolla mig runt efter honom för han brukar komma och tigga mat vid denna tid :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-04-05 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#288

#285: 😢 Beklagar verkligen, han har varit med oss så länge. Tårarna rinner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2021-04-05 12:30
#289

#285: Vad tråkigt! Beklagar sorgen 😢
Aldrig lätt att förlora ett djur som står en nära.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2021-04-05 13:02
#290

#288: Tack. Han blev 6 år och 9 månader, min sjukaste kanin och samtidigt min äldsta kanin och den av alla kaniner jag haft som lärt mig mest och lämnat det största tomrummet efter sig!

Han var bossig, envis, viljestark, livsglad och hade en otrolig inre styrka som höll i sig in i det sista!

Var många småsaker som börjat smyga sig på senaste dagarna. Påbörjad pododermatit på både fram och baktassarna, trolig gikt (eller liknade) i ena framtassen då den blivit stel och sned (utan att han visat någon hälta eller problem utan hoppat upp och ner i soffan flera gånger om dagen). Problem med kissande (att tömma blåsan och att hålla sig), vätska i buken som gjorde det svårt att andas. Började i onsdags få problem med tänderna och hade svårigheter att hålla, speciellt mjuk, mat i munnen. Hans konstanta ögonproblem blev betydligt värre och han hade sen några år tillbaka höftproblem och speciellt ena bakfoten hade börjat knaka.

Trots alla dessa problem så gjorde han glädjeskutt och glädjerace så sent som i går förmiddag och klängde på mig varje morgon för att få sina ledtabletter.

Nu får han busa runt med sin älskade Fjant igen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-04-05 13:03
#291

#289: Tack! Det är det verkligen inte! Han var min lilla (bossiga) bebis!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-05-23 16:06
#292

Någon som såg Eurovision igår kväll ?

Vinnarlåten var väl hyfsat, men jag hade hellre önskat att Island vann 🤗

Och stackars England, fick inte ett enda poäng. Tror aldrig jag har varit med om det tidigare. Inte vad jag kan minnas i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-05-23 16:08 av Draken
Maleficum
2021-05-24 10:42
#293

Så eftersom jag inte är lika gnällig idag över planarierna så flyttar jag fortsättningen hit från gnälltråden.

När jag gick upp inatt såg jag fyra planarier sega sig runt på rutan, de var extremt bleka och breda och väldigt sega (krulla inte ihop sig till en liten boll så fort jag försökte plocka ut dem). Lyckades få tag på två som jag la i en liten bytta som fick flyta runt på ytan för att se vad som hände. I morse var en helt klart död men den andra var spårlöst borta (ingen aning om den ena dött först och den andra ätit den eller om den lyckats ta sig ur burken trots lock). Känns positivt att ökad värme verkar funka att ta död på dem för då kan man gå den vägen så länge man har invånare som klarar en förhöjd temperatur under några dagar!

Inte sett baby crystalsen än (akvariet är fortfarande släckt) men alla övriga invånare verkar må bra (trots att termometern stod på 32 grader när jag kom upp) posthornen verkar dock lite segare än vad de kan vara (inte för att de brukar vara speciellt aktiva i vanliga fall om de inte vankas mat).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Annons:
Draken
2021-05-24 22:06
#294

Hoppas att du har blivit av med eländet nu då 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2021-05-27 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#295

Håller på för fullt att leta krukor till palettbladen jag köpt till morsdag, har fortfarande inte hittat någon bra 😰
Köpte bara skott så behöver någon snygg kruka som dem inte ser pyttesmå ut men ändå har plats att växa i 😅

Hittade däremot dessa 🤔
Vad tror ni? Kan man använda dem istället för att köpa malgrottor för 80kr


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-05-27 21:47
#296

#295: Tja varför inte ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-06-02 10:23
#297

Är helt skakis just nu! Både jag och kaninerna höll på att få hjärtattack i morse!

Jag hade öppnat åt dem som vanligt så de kunde gå ut på tomten och sen gått och lagt mig i sängen en stund igen. Hör grannhunden Maja komma ut och skälla (som vanligt) och kaninerna sprang såklart in då men så lät de mer panikslagna än vanligt och hörde nåt annat konstigt ljud så kasta mig ut ur sovrummet och möts då av Maja som kommer inspringande! Hon är stor men som tur är extremt vek så när jag kasta mig emot henne sprang hon direkt ut och lyckades ta sig tillbaka hem. Hon hade lyckats ta sig över till mitt jordgubbsland (något hon aldrig försökt tidigare) och sen lyckats meja ner staketet mellan jordgubbslandet och tomten (som ju främst är tänkt att hålla kaniner borta från jordgubbarna och inte hålla en typ 30 kg hund från att ta sig åt andra hållet.

Nu har äntligen kaninerna lugnat ner sig (undrar om dem kommer våga gå ut på tomten igen idag) och jag har satt upp mer galler mellan jordgubbslandet och grannen (samt fäst det mellan tomt och jordgubbar bättre) samt varit över hos grannen och försökt få till lite galler så hon inte kan ta sig till den del av tomten som vetter mot jordgubbarna och hoppas hon stannar på sin sida av tomten nu (risken är väl att hon nu vet att hon kan ta sig över :/).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-06-02 15:42
#298

#297: Läskigt! Vilken tur att det gick bra 😱


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-06-02 15:51
#299

#298: Superläskigt! Satt och skaka långt efteråt! Är så glad ingen av kaninerna blev skadade utan att de han springa in och gömma sig!

Såg Zerelda direkt (hade hoppat in i köket) men först såg jag inte Harry så blev rädd han låg död någonstans men visa sig han hade gömt sig längst in under köksbänken.

Är tur jag känner Maja såpass väl också att jag vet hon aldrig skulle försöka attackera mig (om jag hade behövt ta tag i henne om hon inte klarat att ta sig hem på egen hand) och att hon ändå känner mig en del (hjälpt till att gå promenader med henne för några år sen).

Inte riktigt hur jag hade planerat min morgon.

Nu är kaninerna mer lugna igen och dem har vågat sig ut på tomten (och grannen har hållit Maja inne förutom när hemtjänsten kommit förbi men då står Maja ändå bara och skäller på altandörren för att få gå in). Satt upp två enklare gömslen åt dem också så de förhoppningsvis ska kunna känna sig lite mer trygga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2021-06-03 06:59
#300

Hurra Grönan har öppnar!

När lyckas vi få Draken att åka Monstret?

Annons:
Draken
2021-06-04 11:33
#301

#297: OJ snacka om hjärtinfarkt DeLuxe. Stackars kaninerna, hur rädda måtte inte de ha blivit 😢
Tur att det gick bra.

#300 😲Du vill ge mig hjärtinfakt. Jag med min höjdrädsla. Undrar hur det skulle gå 🥴

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-06-04 11:35
#302

#301: Bättre med bebis istället 😁

Draken
2021-06-04 11:36
#303

#302: 🤣 Skulle inte tro det 😜

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-06-04 11:39
#304

#303: Om du måste välja heldag på grönan eller trillingar. 😎

Maleficum
2021-06-04 11:53
#305

#301: De var lite mer nervösa än vanligt den dagen och lite igår men idag verkar de vara tillbaka till det normala!

Grannen har haft lite bättre koll på Maja också och tagit in henne så fort hon vill ställa sig och skälla på kaninerna så tror det hjälper.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-06-04 11:57
#306

#304: Jag är duktig på att slingra mig 😁

#305 Vad skönt. Hoppas grannen håller bättre koll på Maja i fortsättningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-06-04 12:35
#307

#306: Heelt hopplös 😁

Annons:
Draken
2021-06-04 12:53
#308

#307: Japp, alltid 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-06-10 09:29
#309

#308: Glöm allt jag har sagt om trillingar.

Nu får ni satsa på tilingar.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/kvinna-fran-sydafrika-fodde-tilingar

SVT:s nyhetstjänst med nyheter från hela Sverige och världen inom kultur, sport, opinion och väder.
Draken
2021-06-10 11:16
#310

#309: Ja det kommer ju säkert att hända 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2021-06-10 11:25
#311

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: