Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2305 ggr
martinrosen
2020-02-26 09:37

Hur ofta rengör man pumpfiltret?

Jag byter vatten (50%) varje vecka. 

Hur ofta är bra att rengöra pumpfiltret? Och i så fall hur väl rengör man det? 
Krama ur under rinnande vatten och skölja ur själva pumpen?

Det är ju i pumpen som bakterierna sitter… blir man inte av med sina bra bakterier i viss mån då?

Annons:
5ara
2020-02-26 09:47
#1

Jag rengör pumpar och filter när flödet börjar bli dåligt. I mina kar innebär det var 6:e - 7:e månad ungefär. Pumparna kan behöva rengöras någon gång extra däremellan och det gör jag om de inte hoppar igång lätt när jag dragit ur sladden och sätter i den igen. När jag tittar på om flödet blivit dåligt så är det mest ytrörelsen det handlar om för min del. Jag har inga fiskar som behöver kraftig cirkulation. Hur ofta pump/filter behöver rengöras varierar beroende på vad det är för typ av filter. Ett stort ytterfilter kan i regel rengöras mer sällan än ett mindre innerfilter men här spelar även mängden och typen av fisk in. Vid rengöring av filtersvamparna så brukar jag ta cirka 15 liter vatten från karet och krama ur svamparna i det. Då klarar sig i regel så mycket bakterier att det inte är någon fara för nitrit och andra otrevligheter. Sköljt under rinnande vatten har jag aldrig gjort.

5ara
2020-02-26 09:53
#2

Själva pumphuvudet rengör jag med en liten ”diskborste” som följer med när man köper Juwel-akvarium. Det går säkert rengöra på annat sätt. Jag brukar ta isär den till viss del och plocka ur impellern, som gärna blir lite smutsig, och rengöra den samt in- och utflöde.

martinrosen
2020-02-26 10:15
#3

#1 Menar du att du kramar ur filtret i 15 liter vatten från karet som du därefter återsätter till vattnet i karet?

Därefter gör du rent filtret?

5ara
2020-02-26 10:26
#4

#3 vattnet som jag kramar ur svamparna i häller jag ut i vasken. Det blir jättesmutsigt. Att krama ur svamparna i vattnet är all rengöring jag gör av dom. De blir inte helt rena men tillräckligt för att flödet ska bli högre igen. Själva filterbehållaren av plast rengör jag inte. I mina Juwel-kar sitter behållaren fast med silikon så det är bara svamparna jag lyfter ur och pumpen när den behöver rengöras.

PeG
2020-02-26 10:26
#5

Jag har mer än ett skumfilter och samt efter dessa biobollar och keramikrör. Jag sköljer mina skumfilter under rinnande ljummet vatten. Jag gör bara rent skumfiltret som sitter först och flyttar sedan övriga ett steg dvs det som är rengjort hamnar sist i ledet. Biobollarna och keramikrören har jag bara skakat runt lite i vattnet där de ligger kanske en gång per år. Jag har inte mätbara koncentrationer av nitrit.

martinrosen
2020-02-26 11:10
#6

Ok. Men jag behöver alla fall inte göra det oftare än en gång i halvåret?

Anledningen att jag frågar är att det far runt massa små partiklar i vattnet som gör att vattnet inte är 100% klart. Det är inte mjölkigt utan har bara mycket smått som far runt… så jag funderade på om det var pumpen som inte rengjorde nog bra eller om det är något annat…

Annons:
5ara
2020-02-26 12:30
#7

#6 Det beror på flödet. Hos mig räcker det med en gång i halvåret ungefär. Om flödet är bra hjälper det nog inte att rengöra filtret för att bli av med partiklarna. Det kan vara så att dina filtersvampar har så pass stora hål att den minsta skiten slinker igenom och åker runt i karet om och om igen. Överst i mina filtermoduler har jag ett lager vadd. Den fångar upp det minsta skräpet och sätts igen ganska fort så den byter jag ut en gång i veckan. En del blir hjälpta av att addera vadd i sitt filter vad gäller mängden partiklar som far runt, men då får man vara extra noggrann med att ha koll på flödet och byta ut vadden om den sätts igen. Den går inte bara skölja ur lika smidigt som med svamparna.

Draken
2020-02-26 12:37
#8

När det börjar bli dåligt flås i utblåset brukar jag "rengöra" filtret.

Oftast kramar jag ur det i en hink med vanligt vatten. Jag rengör aldrig under rinnande vatten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-02-26 16:01
#9

#8 Är det för att det inte skall bli helt rent utan bara bli av med det värsta, men behålla bakterierna?

Draken
2020-02-27 08:32
#10

#9 Ja precis. det är för att få bort det värsta, på så vis tar jag inte bort bra bakterier .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-02-27 19:08
#11

Jag sköljer faktiskt mina filter under rinnande vatten. Knappt så man törs säga det men så har jag alltid gjort.

Aldrig varmt eller iskallt vatten utan försöker hålla ungefär samma temp som i akvariet. Jag sköljer det inte helt rent heller utan bara det värsta. 

Jag har bara innerfilter i mina kar så jag gör rent dem ganska ofta. Ungefär varannan vecka. Själva behållaren sköljer jag bara ur, skrubbar inte.

Draken
2020-02-28 10:27
#12

Jag har också gjort ren innerfiltren under rinnande vatten. Men nu med de större ytterfiltren som jag har använt på sistone, så blev det enklare att krama ur i hinkar med vatten 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-02-28 12:03
#13

Behöver man rengöra ett innerfilter oftare eller är det lite samma princip där, med hur bra/dåligt flödet är?

Jag har en Ehnheim (eller vad det nu heter) för ett 200liters…

Annons:
Lillyrod
2020-02-28 13:57
#14

Hur ofta man behöver göra rent beror på hur stort filter man har och vilken belastning det är i karet. Alltså hur många invånare man har och hur mycket de smutsar ner. Jag har Eheim pickupfilter i olika storlekar i mina kar. Gillar dem men behöver göra rent ganska ofta.

Draken
2020-02-29 12:16
#15

Jag har ett in byggd stödfilter i mitt kar, det drar ca.1150 l/h. Det rengör jag när det börjar bli dåligt flås, men det är inte jätteofta, kanske var 3'dje månad, men då har jag ett FX6 som huvudfilter och det har en väldigt bra filtrering.

Nu när jag dessutom har ganska låg belastning,. så rengörs det filtret kanske var 8'de månad om inte längre imellan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: