Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 809 ggr
MabelTaurus
2/24/20, 7:24 PM

Scalarhane - märkligt beteende

Hej! Vi har två scalarer som går i ett Juwel 180 liters kar, en hona och en hane. Dom har nyligen lagt sin andra kull rom (första blev ej lyckad), ynglena kläcktes i förrgår. Hanen vaktar ungarna väldigt intensivt, och låter inte ens honan komma i närheten av ungarna om akvariet är tänt - är akvariet släckt har han inga problem med att hon hjälper till. Har någon en teori om varför hanen uppvisar ett sådant beteende? Vi har valt att hålla akvariet släckt, då ljuset verkar stressa hanen. Scalarparet la rom för första gången för någon vecka sedan, men åt då upp äggen/ungarna när vi tände lampan. Lite bakgrund: Hanen har tidigare parat ihop sig med en annan hona, och då var dom väldigt taskiga mot övriga scalarer. Nu dog honan för några månader sedan och hanen har lugnat ner sig något, men han kan fortfarande picka på sin nya hona. Därför blev jag väldigt överraskad när jag såg att dom hade lagt rom.

Annons:
Draken
2/24/20, 10:20 PM
#1

Det kan finnas många orsaker, men jag tror att jag vill satsa på att detta beteende tyder på stress, framförallt hos hanen, men även honan kan vara stressad, även fast hon kanske inte visar det lika tydligt som hanen.

Om jag vore du, så skulle jag skilja på dem, risken är stor att hanen slår ihjäl honan eller vice versa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: