Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 347 ggr
Fislisa
2/22/20, 11:11 AM

Fråga om torv

Hej Har köpt Black Peat Pearls som jag tänkt lägga i ytterfiltret. Jag vet dock inte hur mycket jag ska lägga i. Det är en fx5a och karet är 1000L. Målrt är att sänka ph en aning. Ligger på strax över 7 nu och vill hamna strax under Någon som vet? Mvh

Annons:
Cecilia.S
2/22/20, 11:35 AM
#1

Har inte hört talas om Black Peat Pearls tidigare. Verkar inte finnas särskilt mycket instruktioner på nätet heller, men undrar om det inte borde finnas en tabell eller liknande på baksidan av förpackningen? Det brukar finnas :)

Verkar även som att du kommer få lite svartvatten-effekt av den.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fislisa
2/22/20, 11:57 AM
#2

Det står tyvärr ingenting på förpackningen 🙄 Ja precis, vill ha lite mörkare vatten också 👍

5ara
2/22/20, 12:08 PM
#3

Om jag fattat rätt är det små bollar av torv. I så fall kanske det inte är så konstigt att det inte finns någon tabell eller liknande. Hur mycket pH ändras beror på vad det är från början och hur stort karet är samt vilket KH man har. Det enda du kan göra är att mäta och om du vill sänka pH ytterligare lägger du i mer. Sen är det också så att torven slutar verka efter ett tag, den försurande effekten avtar, och då behöver den bytas ut… För diskusarnas skull tror jag att ett pH strax över 7 funkar bra. Tror det snarare är över 8 som det kan bli problem med att odla ifall det är vad ni vill. Vad har de gått i för vatten tidigare?

Draken
2/23/20, 12:29 PM
#4

Jag har ingen erfarenhet av just torv för att få svartvatten. Däremot så har jag använt mangroverötter, alkottar och eklöv för att få ner Ph.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: