Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 773 ggr
Roslagen.
2020-02-20 16:01

Tips på fiskar till 220 l

Inskaffat mig ett 220 l akvarium, från början tänkte jag på Malawi ciklider men funderar nu på några mindre fiskar. Någon som har några tips?

Annons:
5ara
2020-02-20 18:44
#1

Är det någon särskild storlek du tänker? Vill du helst ha ciklider eller hur tänker du med det? Kul med nytt akvarium oavsett vilka fiskar du bestämmer dig för 🙂

Draken
2020-02-20 22:30
#2

Har du någon tanke om vilja fiskar du är sugen på att ha ? Blöir lite lättare att komma med tips då :) Tänk bata på att du välöjer ett huvudnummer och bygger upp resten kring det :)

Bestämmer du dig för malawi, så måste du tänka på att du kan inte ha andra fiskar med Malawiciklider. de skall gå själva

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Roslagen.
2020-02-21 17:16
#3

Jag tänkte på Malawi från början, men nu funderar jag på ett gäng tetror.

Draken
2020-02-21 17:21
#4

Det skulle bli jättesnyggt, och kanske en lite större art som du kan ha som huvudnummer :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Roslagen.
2020-02-21 17:24
#5

Jag letar även någon snygg bakgrund funderar även på hur jag gömmer bäst pumpen.

Catlady91
2020-02-21 17:26
#6

Vad har du för filter?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-02-21 17:29
#7

Gällande bakgrund kan man vara lite kreativ. Karets baksida går att måla på utsidan, man kan sätta dit ett tyg eller kanske en sopsäck kan bli bra om det monteras snyggt. Om du däremot menar typ BTN som bakgrund så funkar ju inte mina enkla förslag så klart. Om du inte ska köra Malawi så kan du plantera lite högre växter framför pumpen, då tar den mycket mindre uppmärksamhet. En personlig favorit hos mig, bland de lite större tetrorna, är Kongotetra. Väldigt vacker i mina ögon och med så pass stort kar kan du ha ett lite större gäng 🙂

Cecilia.S
2020-02-21 21:01
#8

Angående bakgrund har du ett jättebra svar från 5ara. BTN är ett otroligt snyggt alternativ men kräver lite jobb för att passa in och är dessutom lite dyrare. Att måla bakgrunden eller klistra fast någonting kan också ge en snygg look - men det täcker inte pumpen någonting. Ett tips, om du skippar idén med malawi och väljer sötvatten istället, är att exempelvis plantera vallisineria framför pumpen. Det är en snabbväxande och tålig växt med utlöpare som gärna sprider sig… Fungerar toppenbra om man vill dölja någonting!

För övrigt finns det många snygga stimfiskar att välja mellan. Läser att du är intresserad av tetror, men finns det en specifik art som du har kikat lite extra på? Här kommer lite tips på snygga stimfiskar (inte bara tetror):

  • Neontetra

  • Kardinaltetra

  • Rödmunstetra

  • Svart / Röd fantomtetra

  • Koppartetra

  • Leoparddanio

  • Zebrafisk

  • Glasmal

  • Kilfläcksrasbora

  • Kopparbarb

  • Tigerbarb

  • M.fl… Finns tonvis!

Är det någon som du gillar lite extra? Det allra bästa är att hitta en art som du verkligen fastnar för. Därefter kan du bygga upp akvariet och allt utefter den arten - både vattenvärden, sällskap, inredning och vattenflöde. 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2020-02-21 22:13
#9

Mitt tips är att gå in på Zoopet.se och läsa på om fiskar där. Och även gå i lite djuraffären och titta på fiskar. Hittar du en fisk som du fastnar extra för, läs då om fisken på zoopet. Den infon är 99% sanningsenlig. De är lite snåla på akvariemått ibland, men det är allt 😊 vissa fiskar måste man vara guldmedlem för att kunna läsa om, men det kostar inte mycket 😊 samt kolla här med kunniga akvarister om du hittar olika arter som du vill ha, om de kan gå ihop. Det värsta jag vet är fisksoppa. Har inget emot om någon annan har det, om personen vill ha det. Men jag fick en fisksoppa, och jag tyckte inte jag hade någon koll alls på något. Så försök inrikta dig på en världsdel, och håll dig till den 😊 t ex Asien, Sydamerika, Nordamerika, Afrika.

Men för att hitta ”huvudnumret”, kolla i djuraffärer. Huvudnumret i mitt ena kar är Guppy, och i det andra är det malawi 😊 med guppyna håller jag öven khuliiålar, snäckor, otosinclius och små ancistrusbebisar som sedan flyttar till malawikaret. I malawikaret har jag malawi, en regnbågshaj, Ancistrus, dvärgsynodontis samt Panda Garra. Får du tag i Panda Garra, köp dom! Otroligt vackra fiskar, som syns väldigt mycket jämfört med andra malar i mitt tycke, och de är ganska roliga att titta på då de är livliga 😊 och de är duktiga städare 😊 lite dyrare, då de inte är så vanliga i handeln. Men helt klart värt pengarna 😊 de är stimfiskar, så vill helst vara minst 5. Jag har två nu, ska köpa fler så snart jag har råd. Men nu har mina pengar gått till annat 😫

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

molam
2020-02-23 08:40
#10

#0 vad bra att du tänkt om med Malawi, 220l är egentligen för litet för Malawi, och kommer köra mycket slagsmål och mycket skygga fiskar =)

Om du vill köra stim så kör på kanske 2, max tre jättestim av nått (om du vill ha mer stim) ist för typ 10individer av 17 olika arter, blir mycket snyggare då, men tänk på att Stimmen gärna stimmar ihop sig även om det är olika arter, dom kan även stimma väldigt "fult" om där inte finns nått hot

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: