Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 900 ggr
Jrjocke
2020-02-20 15:56

Kampfisk tappat fjäll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj! Jag har ett nystartat 30l akvarium enligt konstens alla regler. Jag har en Ancistrus mal, två Helena sniglar samt en Kampfisk. Efter några dagar har kampfisken tappat fjäll och jag funderar på vad det kan bero på… Akvariet har varit igång totalt i 7 veckor. Jag har mätt vattenkvalitet regelbundet från start och värdena är stabila och inom rekommenderad nivå. Jag har inget vasst i akvariet och matar den med Kampfisk pellets. Har haft i vattenberedningsmedel, bakteriekultur, filtermedia och något salt som skall förebygga olika sjukdomar (glömt bort vad det heter). Har ni några idéer på vad detta är och kan hjälpa mig? Mvh

Annons:
Jrjocke
2020-02-20 15:57
#1

Ps. För övrigt så är fisken pigg och visar inga tecken på att må dåligt. Samt så har den aptit och äter som den skall.

Catlady91
2020-02-20 21:36
#2

Testat ektozonsalt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-02-20 21:42
#3

Är kampfisken nyss inflyttad i karet eller har du haft den där i en längre tid?

Draken
2020-02-20 22:32
#4

Det ser ut som den har skrapat upp sig på något. Finns det något i karet som skulle kunna skrapa fjällen ?

En bild på hela karet skulle underlätta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Jrjocke
2020-02-21 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Hej och tack för alla svar! Det är ektozon som jag har men glömt namnet på. Kampfisken är nyinflyttad, idag har han bott här i 8 dagar. Vi upptäckte det i måndags (var lite sen att posta på forumet). Bifogar bild på hela akvariet, det enda vassa är väl draksten men har lite svårt att tro att fisken skrapar sig på den? Jag tycker att fjällen börjar läka, bifogar ny bild. Tack ännu en gång för alla svar Mvh

5ara
2020-02-21 11:00
#8

Jag håller med om att det ser bättre ut och undrar om han kanske utforskat sitt nya kar lite intensivt och skadat sig. Bra med saltet! Hjälper till med läkningen och förebygger svamp. Skönt att det ser bättre ut!

Draken
2020-02-21 13:02
#9

Han kan ha skrapat sig både på stenen och på roten, det behöver inte vara särskillt vassa kanter för att de skall skrapa fjällen :)Han ser redan mycket bättre ut :)

Ha salt i beredskap om det händer igen, så blir det hur bra som helst :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jrjocke
2020-02-21 14:02
#10

Okej trodde inte dom kunde skada sig så på sten eller rot men då man ska ju lära sig något varje dag :-) Nu kan jag andas ut och vara lugn, stort tack för hjälpen!

molam
2020-02-23 08:44
#11

Håll lite koll på malen, dom kan vara ena jävlar, och nu ser det inte ut som malskador men, den kan ju ha blivit lite arg om kampisen kommit in på dens revir.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: