Annons:
Etikettallmänt
Läst 777 ggr
Catlady91
2/18/20, 9:45 AM

Akvarium kanske läker

Mitt 60l akvarium verkar läka vatten, såg det nu på morgonen! 😭 Finns det någon tillfällig lösning på problemet, tills jag kan hitta ett nytt??

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Wizbot
2/18/20, 9:46 AM
#1

Är du norrländsk? 😂 Men som svar på din fråga så borde silikon hjälpa. Men det bör vara torrt innan du applicerar så kan du ha fiskarna i en hink eller dyl medans?

PeG
2/18/20, 10:00 AM
#2

Det behöver vara torrt och rent för att sätta på silicon. Min erfarenhet är att det kan vara svårt att få det tätt om man inte skär bort hela sidan och sätter på nytt silicon. Det är inte så svårt att göra på ett mindre akvarium. Å andra sidan brukar 60 liters akvariet inte vara dyra begagnade så snabbast och enklast är sannolikt att byta ut det.

Draken
2/18/20, 10:09 AM
#3

Håller med #2. Det är inte så dyrt att köpa nytt komplett, kolla med Micke på Arken , han kan säkert hjälpa dig :)

När jag har fått läckage på mina mindre akvarium, har jag alltid köppt helt nytt, eller kollat efter ett begagnat på blocket eller liknande. Visst kan man försöka silikona, men det tar ganska mycket tid och det är inte säkert du får det tät.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/18/20, 10:15 AM
#4

Nej, vad tråkigt! Håller med övriga. Så pass små kar med standardmått kostar inte många kronor; varken som nytt eller begagnat så jag skulle också försöka inskaffa ett annat. Sen när du flyttat över till det nya kan du ju silikona om det som läcker i lugn och ro om du känner för det.

Catlady91
2/18/20, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det blev ett nytt. Ett Classica, aldrig hört talas om märket innan. 63l, 795kr 😊 följde endast med pump, men jag kör med gamla ändå 😊 men nu efter byte av akvarium är man ganska slut, kan jag säga…

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2/18/20, 5:51 PM
#6

Så skönt att det löste sig med ett nytt Kampfisk! Det ser fint ut 😍

Nu är du välförtjänt lite vila! Akvariearbete tar verkligen tid.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Catlady91
2/18/20, 6:28 PM
#7

Ja gud ja! Planerade middagen imorse, men det blev hämtmat som mamma och pappa hämtade hit åt mig. Är inte helt klar, det är lite finlir kvar. Men det är ingen panik. Men jag gillar det nya karet, det är högre 😊 och det gillar jag! Men frågan är hur mycket vatten jag vågar hälla i.. Nu syns vattenlinjen, och sådant stör mig något så grönjävligt! Funderar på om jag kan fylla i mer vatten, eller om jag kanske ska dra en rand med eltejp på kortsidorna och framsidan 🤔 detta är något som kommer störa mig varje dag, varje gång jag ser det. Vilket är ofta…..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2/18/20, 6:36 PM
#8

Kan även meddela att jag klarade mig ifrån vattenskador, förutom på bänken! Väggar lch lister var torra. Golvet var lite blött, men det är matta så det gick bra. Bänken däremot fick en liten vattenskada i form av svullnad bakom på ena skåpdelen, men inget som stör funktionen. Så jag klarade mig undan bra! Och det var tur att jag såg det, för jag tittade dit bara för att det kändes som att jag borde göra det. Och då såg jag allt vatten. De måste ha börjat läka/läcka under natten. Hade en jävla tur! Och att det inte var mitt 400l kar!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2/18/20, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Vågar jag fylla mer vatten? Är så nojig nu när ett akvarium gått sönder! Men jag stör mig verkligen på vattenlinjen! Mina ålar är ganska bleka, beror det på stress tro? I detta kar bor 15st Guppy, fyra khuliiålar, tre små anvustrusbebisar, två lavasnäckor, en militärhjälmssnäcka samt två ottosar. Jag funderar på att köpa minst två ottosar till, eftersom de vill vara fler. Det bör väl funka? Vill gärna att fiskarna ska må bra, alltså att de är rätt antal 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2/18/20, 7:58 PM
#10

Jag hade nog kört på eltejp. Tror det är lite väl modigt att ha vattenytan ännu närmare lysrören som redan är väldigt tätt inpå…

För övrigt är fiskantalet helt okej, men akta dig för att få fler Guppy. Det är redan en hel del där i och karet är ändå inte sådär jättestort 😉 Dessutom extra viktigt med vattenbyten nu (gärna oftare än vanligt) eftersom akvariet är som nystartat med bakteriekulturen o.s.v. Ottosarna vill gärna vara fler så det har du helt rätt i!

Kuhliålarna däremot. Undrar om inte dom är lite missnöjda? Delvis är det inte en särskilt finkornig och lätt sand så de har svårt att gräva runt i den, vilket är ett naturligt beteende. Dessutom är bottenytan rätt så öppen så det finns inte allt för många gömställen i akvariet. Jag tror att de är lite stressade.
Ge dom några dagar - det kan vara så enkelt som att dom är mer lättpåtagliga vad gäller stress från bytet av akvariet eftersom det är en stor procedur. Om de inte har lugnat ner sig, färgat ut igen och verkar mer framme så hade jag nog funderat över fler rötter, kanske lite blad på botten och framför allt sand.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/19/20, 4:15 PM
#11

Finns det inte en markering på insidan där det står Max el Min ? Jag har det på mitt kar, så jag brukar fylla till maxstrecket, och då syns inte vattenlinjen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2/19/20, 5:15 PM
#12

#10 sanden är finkornig rådasand, men ska fylla på mer. Gömställen har dom, de håller alla till vid stenen som är något ihålig. Den älskar dom, de slåss om håligheterna. Ottosar blev jag rådd av min akvariumbutik att vänta med tills nästa vecka, så akvariet blivit mer stabilt. Och det är inte lysrör, det är en ledramp 😊 #11 jag hittar ingen markering, därför är jag osäker. Men jag vågar nog inte ha i mer vatten..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2/19/20, 7:08 PM
#13

#12 Låter bra. Angående ledrampen spelar det ingen roll. Lysrör som ramp - ingen av dom tål vatten och bör hållas ett visst avstånd från vattenytan. Min ledramp får t.ex. inte hållas närmare än 8 cm från vattenytan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
5ara
2/19/20, 7:18 PM
#14

Vad fint det blev med det nya karet! Bra att du kunde lösa det så snabbt! Jag avskyr också när det blir en sån kant. På mitt extrakar blir det också så. Nu används det väldigt sällan men förstår verkligen att du inte vill ha det så. Jag tycker att en svart remsa runtom, såsom eltejp, låter som en smart idé.

Lillyrod
2/19/20, 7:28 PM
#15

Det syns nog mer när man har lock. Jag som har ramp på mina mindre kar tänker inte på var vattenytan är på samma sätt. Locket jag hade på 54-liters karet åkte av för jag blev tokig på det. Lampa rakt i ögonen varje gång man lyfte på locket för att göra något 🙂

Catlady91
2/19/20, 7:49 PM
#16

#10 & #14 jag är lite rädd att det kommer så dåligt ut. Jag är sämst på att tejpa rakt! Jag kan inte ens ställa en bil rakt i en parkering 😂 min kompis, som inte ens hans körkort, brukar kommentera att jag parkerar snett 😋

#15 jag måste tyvärr ha lock, då jag har katt som älskar mitt lilla akvarium och gärna ligger uppe på det och går runt det. Nu kommer hon inte runt helt, så hon får hoppa upp på locket för att komma tillbaka till andra sidan 😋 så tyvärr är lock ett måste för mig..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2/19/20, 10:09 PM
#17

Jag skulle heller inte chansa om det inte finns markering på vattennivån.

Använd en linjal när du tejpar ;) Jag har den turen att jag har en dotter som har OCD, så hon brukar få fixa sånna smådetaljer åt mig 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2/21/20, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Nu har jag tejpat! Passade på innan jobbet 😊 vad tycker ni?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2/21/20, 11:03 AM
#19

Jag tycker det ser rakt och snyggt ut! Bra jobbat!

Draken
2/21/20, 1:04 PM
#20

Det där blev ju bra  👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2/21/20, 8:49 PM
#21

Snyggt! Tycker det ser lite häftigt ut måste jag säga 😊

Verkar kuhliålarna ha lugnat ner sig nu?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2/21/20, 8:54 PM
#22

#21 ja, de mår bättre! Det är någon som är lite blek ännu, men färgen är nästan tillbaka på den med 😊 tror det blev mycket att bli jagad, och dessutom nytt kar.. Försökte inreda akvariet precis så som det var innan. Dels för fiskarnas skull, men även för min. Jag älskade hur jag hade innan 😋 men jag har inte haft ett enda dödsfall, alla fiskar mår bra. Har inte vågat mata så mycket ännu, är lite rädd för att något ska gå fel.. Dåliga värden eller så.. Ska vänta lite med att köpa ottosar också, dels för att få mer balans i akvariet men även pga ekonomin. Om det blir fler fiskar, måste verkligen strama åt utgifterna nu 🙈

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2/21/20, 9:02 PM
#23

#22 Så härligt att de mår bättre nu! Hoppas att det fortsätter så 😊

Låter som att du sköter allt väldigt bra! Keep on going, du gör ett bra jobb Kampfisk!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2/21/20, 10:04 PM
#24

Tack, jag gör så gott jag kan! 😊 vill att djuren ska må bra, därför blir jag frustrerad när jag får problem och inte kan lösa dom. Antingen pga okunskap eller ekonomi

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2/22/20, 9:55 PM
#25

Nör kan jag göra första vattenbytet? Är det för tidigt imorgon? Karet har stått sedan i tisdags, inga dödsfall eller konstigheter. Har till och med hittat ett yngel!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2/23/20, 7:39 AM
#26

Sköt karet precis som vanligt. Vattenbyte varje vecka gör väl de flesta 🙂

Catlady91
2/23/20, 9:16 AM
#27

Ja jag brukar köra en gång i veckan på detta kar, ibland varannan. Beroende på hur det ser ut, vill säga

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
2/23/20, 9:28 AM
#28

Nu i början kan det nog vara klokt att göra det varje vecka : )

5ara
2/23/20, 10:54 AM
#29

Instämmer med Lillyrod; inte dumt att byta vatten som vanligt varje vecka. Hur gjorde du med filtret? Flyttade du över det gamla eller kör du med ett nytt som följde med karet? Tänker på om det kan vara aktuellt att hålla lite koll på nitriten men eftersom du flyttat över ”inkörd” inredning och om du även tagit med lite filterbakterier så borde du slippa någon nitritspik.

Draken
2/23/20, 1:08 PM
#30

Byt vatten varje vecka, åtminstone nu i början :)

Vad skönt att Khuliålarna börjar lugna ner sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2/23/20, 2:23 PM
#31

Jag tog över all bottensubstrat samt använder gamla filtret som låg i vatten medan jag körde igång detta 😊 

Okej, då kan jag köra ett vattenbyte ikväll då 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2/23/20, 3:11 PM
#32

Då har du gott om bra bakterier i karet.

Draken
2/23/20, 6:05 PM
#33

Du kan tryggt köra ett vattenbyte :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: