Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1045 ggr
martinrosen
2020-02-17 07:43

Könsbestämma Apistogramma cacatuoides

Har 2 st par med Apistogramma cacatuoides.

När vi fick hem det sista paret nu i dagarna så blir jag lite misstänksam mot den individ som skall vara en hona. Jag tycker hon (?) har en del färgningar i fenorna som påminner om hanens utseende. Det som inte syns på bilderna är att det även framträder små prickar på stjärtfenan som även är lite ojämnt format så som hanen har. 

Är det någon som kan se om det är en hona eller en mycket ugn hane? 

Ursäkta för dåliga bilder.. men jag får ingen bra bild i mitt akvarium med alla bra gömställen som finns.

Annons:
Lillyrod
2020-02-17 08:01
#1

Om du bifogar bilderna istället för att infoga dem så blir de klickbara och går att förstora. Då är det enklare att se. 

Om det är rött på ryggfenan som det ser ut som är det en hane. Honor har inget rött där. 

Apistogramma är jätteroliga fiskar men jag hade inte vågat ha fler än ett par. Mina har varit väääälidigt ilskna 😃

martinrosen
2020-02-17 08:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Testar att bifoga.

Än så länge har dom inte vart speciellt kaxiga mot varandra. Hanarna (de jag vet är hanar) visar upp sig en del för varandra och spänner upp fenorna. 

Är det nu så att jag råkar ha för mycket hanfisk så får jag väl komplettera med lite fler honor.

Lillyrod
2020-02-17 08:13
#3

I mitt fall har det varit honorna som har varit för jävliga rent ut sagt. En tog kål på två hanar när hon hade yngel. Det var just regnbågar. Jag har bara haft ett par när jag har haft Apistogramma. Till dem har jag haft sk störfisk som de kan ta ut sin vrede på t ex tetror som snabbt kommer undan 🙂 Sen beror det naturligtvis på hur stort kar man har osv.

Jag tror som sagt att det är en hane pga det röda i ryggfenan men jag kan ha fel.

martinrosen
2020-02-17 08:38
#4

Jo den mindre och tidigare honan har surat en del på den nya honan/hanen.

Jag har 16 neontetror… men dom befinner sig oftast högre upp i akvariet. Apristogrammorna arbetar oftast nere vid botten kring grottor och rötter. Jag har så pass mycket gömställen och tät växtlighet i undervegetationen att det nog finns ett tiotal bra platser att välja för revir eller gömsle. 

Akvariet är 180 liter… så jag chansade på att 2 st par skulle fungera. Vi får se hur det går med det. 

Kanske utvecklas den här oklara individen framöver och då kan jag kanske bättre göra en könsbestämning. Har jag extra hanar så blir det väl att ge bort den och skaffa fler honor istället.

martinrosen
2020-02-17 09:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Hanarna jag har är ju ganska lätta att se skillnad på. De bråkar inte men visar upp sig och mäter lite storlek. Men på ett fredligt sätt.. Fina är dom dessutom.

Återigen ful bildkvalitet…

Lillyrod
2020-02-17 09:35
#6

Visst är de vackra.

Annons:
5ara
2020-02-17 09:51
#7

Jättefina fiskar!!! Könsbestämningen vågar jag dock inte ge mig in på. Svårt fall tycker jag.

martinrosen
2020-02-17 14:02
#8

Googlade lite och hittade en bild som kanske hjälper lite. 
Här ser man honan som klart mindre än hanen men med orange täckning på ryggfenan. 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Apistogramma_Cacatuoides_Male_and_Female.jpg/636px-Apistogramma_Cacatuoides_Male_and_Female.jpg

Jag vet att vi inte skall ta bilder från internet…  nu är det i alla fall en adress…
Jag får väl ge credit till: Wikimedia

Lillyrod
2020-02-17 14:08
#9

Ja minsann. Där är en hona med rött i ryggfenan. Jag gick igenom hela Nordiska ciklidsällskapets sida med apisto men hittade ingen. Jag har inte sett någon själv heller men som sagt det betyder ju inte att de inte finns 👍

Då håller vi tummarna för att det är en hona du har där.

martinrosen
2020-02-17 14:14
#10

Tills motsatsen är bevisad så är det en hona… :)

Draken
2020-02-17 15:43
#11

Osäker på könsbestämningen, men jag tycker mig se att de 3 första fenstrålarna i ryggfenan är mer utdragen och framträdande, så det kan mycket väl vara en ung hane. Men jag vågar inte gå ed på att det är det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2020-02-18 14:25
#12

Det är 2 solklara honor skulle jag säga utan att vara nära till tveksam.

Den som det gissas på ska vara en ung hane måste vara betydligt yngre än dina övriga vilket jag har svårt  att tänka mig att den är om de är köpta i en djuraffär.

Draken
2020-02-20 21:56
#13

#12 jag är inte så säker på att det är honor, inte den större i varje fall. Om man kollar fenstrålarna främst på ryggfenan, så är de tre första längre och mer utdragna.,

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
martinrosen
2020-02-21 07:10
#14

Bilderna är på samma fisk. (förutom de bilderna som är på solklara hanar som bråkar).

Jag är inte helt säker heller. 

Jag har en solklar hona i karet. Skillnaden är inte så stor på dom. Storleken är nästan den samma. Men denna individ har orange markering hela vägen på ryggfenan och de 3 första strålarna på ryggfenen är spetsiga och lite längre.
Stjärtfenan har små tendenser till prickar.

Men å andra sidan, min solklara hona har en tunn röd linje på ryggfenan hon också… Så jag vet helt enkelt inte. 

Den som är en solklar hona jagar denna oklara individ väldigt mycket men bryr sig inte om hanarna. 

Nu har även hanarna börjat bråka mer och den nya hanen jagar bort den gamla till "sämre" platser i karet.  Dock finns så pass mycket gömställen och grottor att det inte är något problem att ha sin egen del av karet ifred.

Draken
2020-02-21 09:49
#15

Jo, jag är lite osäker jag också. Just fenstrålarna är typiskt hane.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2020-02-21 10:22
#16

#13 Fenstrålarna säger man ju är ett säkert sätt att se kön på fjärilar och det stämmer ju inte så jag skulle inte lita för mycket på fenstrålarna här heller.

Då det ju verkar som att vi inte helt vågar säkerställa då det ju som jag skrev kan vara en betydligt yngre individ än de övriga 3.

martinrosen
2020-02-21 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#17

Jag har försökt att fotografera lite nu. Som vanligt är bilderna usla från mobilen. Men nu har jag fotat alla fyra individer. 2 vuxna hanar. 1 hona och en oklar. 

  • Bild 1 - Den oklara individen

  • Bild 2 - Den oklara individen igen

  • Bild 3 - Vuxen hane

  • Bild 4 - Hona

  • Bild 5 - Vuxen hane nr 2

Draken
2020-02-21 13:21
#18

Jag tror fortfarande att den oklara individen kan vara en ung hane. Den har högre fenstrålar än den säkra honan, och då verkar den dessutom vara mindre/yngre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-02-21 13:34
#19

Det som talar för en betydligt yngre individ är storleken på ögonen jämfört med kroppsstorleken. Den säkra honan har mindre ögon jämfört med sin kropp.

Den här oklara individen har större ögon i relation till kroppsstorlek. 
Den är i liknande storlek som honan… möjligen liiite större.

Lillyrod
2020-02-21 17:36
#20

Det ska bli spännande att se vad det blir av den lilla. Det är ju jättesvårt att säga med säkerhet.

Annons:
5ara
2020-02-21 17:59
#21

Ja, det blir intressant! Jag vågar inte yttra mig om vad det kan vara för något, har alldeles för dålig koll för det.

Upp till toppen
Annons: