Annons:
Etikettallmänt
Läst 845 ggr
godishanna
2020-02-13 12:13

Sugen på större kar men håller golvet?

Drömmer om större kar, kanske 700-liter eller så men problemet är att jag inte tror golven i huset klarar det. Torpargrund med träbjälklag borde det vara och parkett på det. Finns ingen möjlighet att komma in under för att staga upp heller. Mitt 130-liters svajar lite om man gör typ knäböj framför… 🙈 Frågan är om det finns något man kan göra, eller är det bara att riva upp golvet och gjuta? 😁

Annons:
PeG
2020-02-13 12:49
#1

Utan att lova något…. en solid platt skiva ovanpå det befintliga golv kommer att hjälpa till att fördela vikten åtminstone så att den inte hamnar bara där benen eller kanterna på ställningen är. Frågan är vad som svajar. Parketten, golvet eller bjälklaget. Så länge det inte är bjälklaget så säger svajningarna inget om hållbarheten.

5ara
2020-02-13 12:50
#2

Oj, vad svårt! Jag bor själv i ett gammalt hus med svajigt golv. Var nervös över att ställa in mina relativt små kar och läste runt som bara den på internet för att se vad folk sa. Slutsatsen jag drog var att det inte borde vara någon större fara för jag tror inte jag hittade ett enda konkret exempel på något golv som faktiskt hade gett vika. Dock fanns det flertal exempel på ställningar till alukar som sjunkit ner en del och gjort djupa märken i golvet. Detta var dock helt oberoende av vilken bärande konstruktion som låg under. Om man vill vara ännu mer på den säkra sidan kan man försöka ta reda på vilket håll de bärande reglarna går på och ställa karet så det bärs upp av flera. Jag vågar dock varken säga bu eller bä utan det beslutet är upp till dig men jag vågar i alla fall ha 360 liter ganska nära varandra och kommer nog ställa dit något mer kar framöver.

Draken
2020-02-13 15:17
#3

Jag har alltid bärande bjälkar under benen på akvariumet.  En bastant skiva eller något som kan hålla bra vikt skulle jag rekommendera :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2020-02-13 19:39
#4

Hm ja detta tål att tänkas på. Kanske golvet skulle överleva men hur skulle karet må av att svaja? 🙈 Har redan förbjudit barnen att hoppa framför 130-karet 🤣 Får försöka ta reda på hur bjälklaget går, det var en bra ide 👍

Draken
2020-02-13 20:15
#5

Karet mår inte bra av att svaja. är det heölglas, så kan det dessutom spricka, och det är inte så eftersträvansvärt :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2020-02-14 08:53
#6

Nä hu 😱

Annons:
PeG
2020-02-14 09:33
#7

Å andra sidan så kommer det sannolikt att sluta svaja om bjälklaget är stabilt. Drygt ett ton akvarium lär trycka ner alla rörliga delar stabilt mot bjälklaget. Gäller dock att bjälkarna håller. Nu har jag betongplatta not mark under mitt akvarium men jag hade en viss oro när jag fyllde ett stort akvarium några trappor upp i ett tidigare boende. Jag såg framför mig hur golvet gav vika och de möjliga konsekvenserna flera våningar nedåt…. Vi kollade att försäkringen skulle täcks och sedan testade vi och det blev aldrig några problem.

Draken
2020-02-14 10:54
#8

#7 Jo, det vill ju till att bjälkarna håller, men det kan man väl kolla upp har jag för mig ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-02-14 18:26
#9

Det kan man säkert. Jag kontrollerade som sagt istället att försäkringen skulle täcka alla skador och sedan prövade jag. Det enda som inte skulle ersättas var kostnaden för fiskar och växter i akvariet.

5ara
2020-02-14 19:28
#10

Jag gjorde samma som PeG, kollade så försäkringarna täckte om något skulle hända och sen chansar jag. Mina kar svajar en del här hemma men jag vill inte vara utan så jag tar helt enkelt den risken.

godishanna
2020-02-19 06:27
#11

Jag vet att bjälklaget är ganska nytt i ett annat rum, dock med trägolv så det är ju också rörligt. Men kanske där hade varit säkrare. Tyvärr ett mer svårmöblerat rum och ingen naturlig plats för ett akvarium… Rumsavdelare kanske? Annars kanske jag få ha karet i badrummet eller köket där golvet är gjutet 😁

Draken
2020-02-19 16:09
#12

Det är lite jobbigt när man inte vet om golvet håller. Huset jag bor i är ganska nytt och jag bor dessutom på nedre botten, så här är golvet tillräckligt starkt. Men orolig är man ju iaf, eftersom man inte vet säkert. Min försäkring täcker i varje fall om något händer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: