Annons:
Etikettallmänt
Läst 419 ggr
[Ancitrus]
2/12/20, 6:14 PM

Stör sig fiskar på om man lägger nått på akvarium

Hejsan! Jag har tänkt på detta och hittar inget svar Stör sig fiskarna på om man ställer saker på akvariumet? Jag personligen låter ingen lägga något på för vill ej störa dem.. Sedan ser jag dem som har akvarie som soffbord.. (inbyggt) Har jag rätt när jag säger att jag tror fiskarna störs av det? Mvh William

Annons:
Lillyrod
2/12/20, 6:20 PM
#1

De känner av rörelser runt dem helt klart. Det blir ju vibrationer. Saker som står stilla på ett akvarium har de förmodligen ingen aning om.

Catlady91
2/12/20, 6:40 PM
#2

Min katt brukar ligga på mitt ena akvarium, och hoppa upp och sätta sig på det andra. Mina fiskar blir inte rädda eller stressade, de simmar snarare upp till ytan och kollar lite efter mat 😊 så jag tror inte dom stör sig så mycket på det, men det handlar lite om vilka fiskar det är och vana

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2/12/20, 6:41 PM
#3

Jag tror även jag att fiskar i viss mån vänjer sig vid sin omgivning; vilka ljud och rörelser som är ofarliga men allt som sker plötsligt med en högre ljudstyrka tycker jag de verkar reagera de på. Ett exempel: Min hund hoppar gärna upp i soffan och härjar runt med en leksak. Soffan står emot akvariemöbeln så det vibrerar en del ihop med att han gärna morrar och ”pratar”. Det bryr sig fiskarna i regel inte om. Om han däremot börjar skälla för att han vaktar så reagerar de och blir på sin vakt. Busar i soffan gör han varje dag och skäller för att han vaktar gör han ett par gånger i veckan ungefär. Att något låter på locket ibland för att någon lägger något där tror jag att fiskarna kan haja till för men inte i så stor grad att de blir allvarligt skrämda men sen har jag mest scalarer som alltid vill vara med och är nyfikna så det kan säkert spela roll vilken sorts fisk det är också. Jag skulle i alla fall inte ha några större problem med ifall någon lade något uppe på något av mina kar så länge det inte är för tungt och riskerar att ta sönder något. Men detta är så klart bara min personliga uppfattning.

[Ancitrus]
2/12/20, 6:45 PM
#4

Tackar för det! Det är 150l Platy, Gurami, botia, ancitrusar..

Maleficum
2/12/20, 6:51 PM
#5

Jag använde ofta mina akvarieramper som jäs plats när jag bakade (blir tyvärr inte så mycket bakande just nu), brukar även använda dem för att torka saker på.

Har aldrig märkt att fiskarna skulle bry sig om att jag lägger saker ovanpå ramperna. De undrar nog mest om det är mat på gång!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cecilia.S
2/12/20, 8:22 PM
#6

Skulle nog vilja påstå att det är helt okej att ställa någonting ovanpå akvariet, såvida det inte kan smälta av akvariebelysningen (som blir varm) eller skada fiskarna genom att t.ex. falla ner i akvariet. Sedan, som många andra redan har skrivit, kan fiskar såklart reagera på vibrationer, hastiga rörelser och ljud som resulterar i vibrationer, men i regel brukar det gå bra såvida det inte är allt för ofta.

Här hemma ställde vi exempelvis en julblomma ovanpå akvariet i vardagsrummet nu runt jul och nyår. Det gick superbra 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
piggelina123
2/13/20, 5:58 AM
#7

På tal om ljud och vibrationer, mina fiskar var väldigt lättskrämda, alla slags ljud och vibrationer gjorde att de studsade till och gömde sig. Så jag tänkte, att jag skulle lära dem att ljud och vibrationer inte är farligt. Jag matade dem med flingfoder, en nypa mat i akvariet, knack knack knack på glaset. De for iväg i panik av mina lösa knackningar, en av dem for uppåt och fick en foderflinga framför näsan…. MAT! Han skyndade sig att äta, nån till fisk såg attdet fanns mat. Några vågade sig fram och andra inte. Dag två, samma grej, mat, knack, knack, knack… Några modiga började äta, så småningon hade de flesta fått nån liten tugga. Dag tre…samma grej… Mat, knack, knack, knack… Alla fiskar simmar till yta och äter… Dag fyra… Håller på med något annat, råkar stöta till glaset… Alla fiskar simmar upp till ytan… Vart är maten?! Jag skrattar för mig själv, lättlärda fiskar… 3 dagar tog det att lära mina fiskar ett nytt beteende… Alltså, är de nästan mer snabblärda än hunden 😂 hunden behöver fler upprepningar än 3 stycken för att lära sig nått nytt, jag också…

Cecilia.S
2/13/20, 8:44 AM
#8

#7 Intressant! Kul att du delar med dig 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/13/20, 3:23 PM
#9

Jag har byttorna med insekter till reptilerna stående uppepå ramparna, billigaste sättet att få till den värme som behövs ;)

Jag har inte märkt att fiskarna har stört sig speciellt mycket på det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: