Annons:
Etikettväxter
Läst 738 ggr
piggelina123
2/11/20, 11:58 PM

Göda med vad? Nystartat + Näringsbrist + nitritspik + snabbväxande...

Göda med vad? Nystartat + Näringsbrist + nitritspik + snabbväxande… Hjälp mig innan de dör…! Många av de snabbväxande arterna verkar dö om det är för lite näring. Jag undrar vad man ska ge för typ av näring för att få just näringsrikt vatten. Läst om kol, mikro, järn, koldioxid osv. Nystartat akvarium med pågående nitritspik. Vattenbytena minskar ju både nitriten och nitraten. Mina växter dör snart, hornsärv, guppygräs, andmat, sötvattentång… Jag försöker hålla dem vid liv, men nitraten har i princip varit 0 i 3 veckor sedan start, pga vattenbyten när nitriten stiger. Lyckats döda hornsärven och andmaten (!,) en omgång pga nitratbrist. De klarade flytten, men inte nitrat=0 i 3 veckor. Vilket ämne ska jag ge växterna så att de överlever tills nitrit problemet lagt sig? Kol, Järn, Mikro, pmdd, kända märken osv, vad fattas hos växten, varför ger man kol och järn, när näring=nitrat? Finns gödning med nitrat? Ska beställa online snarast, men vad? Använder happylife startbakterier, happylife flytande filtermedia på kranvatten som står över natten innan jag byter vatten försiktigt 20-50% nästan varje dag vid behov, tillsätter bakterier så fort nitriten går upp. Följer alla anvisningar på flaskorna. Tipsa mig om vad jag ska beställa, vill få hem det så snart som möjligt så de inte hinner dö… Vill bara, snarast få veta, vad jag ska beställa, rekommendera gärna märke/produkt.

Annons:
martinrosen
2/12/20, 7:32 AM
#1

Jag är ingen expert (det finns många såna här)

Men jag har ett ganska nystartat akvarium (sedan nyår) och jag har i alla fall bra tillväxt på mina växter.

180 liter stort

16 neontetror, 2 st segelfensmolly, 2 st apistogramma. 

Jag köpte PMDD på nätet. Blandade ut i petflaskor. Jag tillsätter enligt medföljande schema 10 ml färdigblandat av varje sort efter varje vattenbyte. 

Jag byter vatten 1-2 ggr per vecka. Städar inte bottnen med hävert. och har inte städat pumpen än. Jag vill få igång mina bakterier.

Jag har nu efter 1,5 månad fått ner mitt nitrit till nästan noll… Växterna kom igång på allvar för 2 veckor sedan men fullkomligt skjuter iväg nu senaste veckan. 

Dock har jag lite problem med bruna kanter på bladen på en sort av växterna, men resten verkar köra på hårt. 

Som sagt, jag är inget proffs men PMDD har i alla fall givit resultat.

5ara
2/12/20, 7:59 AM
#2

Precis som #1 säger är PMDD en heltäckande typ av näring där man även tillsätter makrogödning i form av nitrat och fosfat. Kol behöver alla växter och allra helst i form av koldioxid. De övriga ämnena du nämner är så kallade mikrogödnings-ämnen som växterna inte kan få från fiskbajs och liknande. I många fall kan man klara sig med bara mikrogödning men om man byter mycket vatten och/eller ha få fiskar kan man behöva tillsätta även makrogödning. Om du använder vattenberedningsmedel kan det ställa till det med bland annat metallerna, exempelvis järn, i mikrogödningen då medlet binder dessa ämnen och gör dom otillgängliga för växter. Eftersom du låter vattnet stå över natten med vattenberedningsmedel så är det möjligt att det kan gå bra ändå. Medlet kan ha hunnit verka klart innan det kommer i karet . Kort sammanfattat; om du vill ha nitrat att tillsätta är det PMDD som gäller.

martinrosen
2/12/20, 8:05 AM
#3

Det tips jag fick på en bra akvariebutik i Uppsala var att skaffa två plantor av Limnophilia Sessiliflora. Byta vatten  och tillsätta PMDD efter varje vattenbyte. 

LS skall enligt den som tipsade hjälpa till med att få igång cykeln med kväve. 

Sen är det bara att vänta. Flytande filtermedia är kanske bra tillfälligt mot Nitritet, men jäklar vad det stökar till i vattnet. Det kraschar alla andra bra ämnen också. 

Jag har flytande carbone (kol) men vet inte om det ger något.

5ara
2/12/20, 8:07 AM
#4

Kan även tillägga att senast jag beställde PMDD gjorde jag det från aquawarehouse.se. Det kom ganska snabbt och om jag inte missminner mig har de färdiga startpaket där det är uppmätt och anpassat för vad som ska blandas i flaskor med en halvliter vatten. Det blir totalt 4 stycken flaskor om man inte har sulfat och mikro i samma, då blir det helt enkelt 3 istället.

martinrosen
2/12/20, 8:49 AM
#5

#4  Jag fick färdiga påsar som jag bara hällde i 0,5 liter vatten per påse. Mycket enkelt att blanda och hantera.

5ara
2/12/20, 8:58 AM
#6

#5 Beställde du också därifrån? Jag köper större påsar för det går åt när det är 600 liter vatten som ska gödas varje vecka och med de större påsarna får man mäta upp själv med typ tesked. ..

Annons:
Draken
2/12/20, 3:14 PM
#7

Jag använder Profito växtnäring i min burk. Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag har ingen egen erfarmenhet, men det sägs att PMDD är det absolut ultimata växtgödningsmedel man kan använda.

Så har du mycket snabbväxande växter och kör PMDD så borde nitrit och nitrat ge upp kampen ganska snabbt. Se till att inte övermata och belasta karet för mycket, utan mata sparsamt ett bra tag framöver, så tror jag nog att du skall få bra balans i karet ganska snart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/12/20, 4:58 PM
#8

Jag använder också Profito. 

Har kört med PMDD i flera omgångar men jag tycker det är svårt. I början växer det som tusan och allt ser jättebra ut. Sen kommer algerna. Jag är ganska övertygad om att jag fick mina svävalger av PMDD. Har inte haft några sen jag slutade med det. Inga andra alger heller faktiskt. 

Jag tror man har svårt att dosera så det blir bra även om man köper färdiga påsar som man bara blandar med vatten, vilket jag gjorde. Jag har inte kunnat få ordning på kar med den gödningen.

5ara
2/12/20, 5:45 PM
#9

Om du vill köra med samma märke som Rovfisk och Lillyrod pratar om; Easy-Life, som tillverkar Profito så har de ett tillskott som heter Nitro. Om jag förstått det rätt är det kaliumnitrat, precis som det som är del av PMDD. Profito innehåller ingen kvävekälla i sig utan det är mer eller mindre motsvarigheten till PMDDs mikrogödning. För att göra det tydligt: Easy-Life har fyra produkter som jag har förstått att de tillsammans blir ungefär det samma som de fyra beståndsdelarna i PMDD. De heter då Profito (mikro), Fosfo (kaliumfosfat), Nitro (kaliumnitrat). Kalium (kaliumsulfat). Rätta mig dock gärna om jag har fel. Det inom parentes är vad ämnena heter om man kör PMDD. Så om man är nöjd med Profito är det nog inte jättestor skillnad mot att bara köra mikrogödningen i PMDD. Men detta är bara min hypotes. Jag tycker att PMDD funkar bra och kan inte påstå att jag upplever några större problem med alger. I mitt morgonakvarium finns knappt något alls och de andra två är också bra. En del tofsalger i 120:an men inte extremt mycket. Jag använder dock nästan inget fosfat. I de två yngelkaren med mycket hög fisklast tillsätter jag inte nitrat heller utan bara mikro och kaliumsulfat.

5ara
2/12/20, 5:53 PM
#10

Kom att tänka på mina svärdplantor. Ofta pratar man om att de gärna behöver näring nere vid rötterna. Med PMDD tycker jag inte att det behövs utan näringen verkar vara så pass lättillgänglig att svärdplantorna kan tillgodogöra sig den ändå. Jag får väl dock tillägga att jag aldrig provat Profito eller något annat från Easy-Life, det kanske funkar lika bra men PMDD är så pass mycket billigare att jag kör på det.

Lillyrod
2/12/20, 6:19 PM
#11

Priset bidrog till att jag provade PMDD. Jag tyckte också det var toppen till att börja med. På något sätt känns det som att det är känsligare för hur man doserar än andra gödningar. Jag har försökt på lite olika vis med mer eller mindre än anvisningar och försökt läsa mig till ljus och annat i kombination men har inte lyckats fullt ut där. 

Det kan absolut bero på mej också 😃

5ara
2/12/20, 6:30 PM
#12

#11 har du provat att bara använda mikro och sulfat? Har så svårt att föreställa mig att det skulle ge problem men vad vet jag. Tänker bara eftersom du tycker att Profito funkar bra som är utan nitrat och fosfat så kanske det vore en variant. Men förstår verkligen om du inte är sugen om det har strulat tidigare…

Lillyrod
2/12/20, 6:47 PM
#13

När det gäller PMDD har jag använt samtliga påsar 😃

Profito har jag använt tillsammans med Easy Carbo med bra resultat också. Nu funkar det här så jag vill inte störa ordningen.

Annons:
5ara
2/12/20, 6:59 PM
#14

#13 nä, ett vinnande koncept är väl dumt att ändra på! Anledningen till att jag undrar är för att jag tror att om man inte gör de 50%iga vattenbytena, en gång i veckan, som det rekommenderas att man ska göra med PMDD, så blir det gärna för mycket av makrogödningen (nitrat och fosfat). Om en mikrogödningen (typ Profito) räcker i vanliga fall gör man kanske bäst i att skippa dom helt eller åtminstone hålla sig till ganska låga nivåer. Men det är bara mina tankar och hur jag resonerar kring doseringarna i mina kar.

Lillyrod
2/12/20, 7:04 PM
#15

Alla tankar är välkomna. Jag har hela tiden sagt att jag inte får till doserna bra så det ligger helt klart något i det 👍

martinrosen
2/13/20, 7:31 AM
#16

#6 Jag beställde färdiga PMDD-påsar på fiskfoder.se. Vet inte varför det blev där men jag fick hem grejorna. Jag blandade ut det i petflaskor och märkte upp dessa. Skakar dom innan användning. 

Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt och fel. Jag har använt det för kort tid. Jag byter vatten 50% 1 gång i veckan och har därefter i PMDD. 18 ml på 180 liter vatten enligt beskrivning. 

I början hade jag blå/grön/cyan-alger på stenar och rötter. Men nu har de plötsligt försvunnit. Jag har dock lite mer brunaktiga hinnor på glaset nere vid substratet.  Vi får se vad som händer där. Jag försöker dock ha ett ganska högt växt-tryck om man nu får kalla det så… istället för fisktryck. Förhoppningen är att växterna skall vara så pass många att alger inte orkar hänga med. Men det får visa sig. 

Jag har väldigt få mätinstrument så jag går mycket på känn… Och jag är inte i fas än. Växterna, växer enormt fort just nu… nästan alla… flera cm per dag på vissa.  Dock så är inte hela balansen bra. Vi får se. Jag är inte missnöjd med PMDD (än)…

Upp till toppen
Annons: