Annons:
Etikettväxter
Läst 527 ggr
Catlady91
2/11/20, 7:31 PM

Vad heter växten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte nya växter idag. Var till djuraffären i tankarna att inte handla, men två växter ropade på mig 😂 en växt framförallt ropade på mig. Direkt bör jag såg den blev jag kär och tänkte ”den ska jag ha!”. Frågade killen i affären, som är otroligt duktig på akvaristik, vad växten hette. Tyvärr mindes han inte namnet, men sa att den växer snabbt och högt. Så därför frågar jag er, vad heter växten? Och vad kan ni om den? 😊 funderar på att köpa fler, för den var så snygg och passade perfekt i mitt akvarium!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
2/11/20, 7:36 PM
#1

Någon typ av Pogostemon gissar jag på. Finns flera olika som är ganska lika varandra.

Catlady91
2/11/20, 7:38 PM
#2

Kan man plantera dom tätt med varandra? Funderar på att köpa minst en till och sätta med denna, så det blir lite bredd på den 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2/11/20, 7:43 PM
#3

Så länge ljuset når de nedersta bladen. Blir det för mörkt brukar de tappa bladen längst ner och det är ju lite tråkigt.

Inga växter gillar att stå för tätt egentligen.

Draken
2/11/20, 10:04 PM
#4

Håller med ovanstående jag skulle inte sätta någon växt för tätt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2/12/20, 12:26 PM
#5

Nej nej, inte för tätt. Absolut inte. Men kanske 3cm ifrån? Eller är det för tätt?

Köpte en till idag, blev så jävla kär i denna växt!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2/12/20, 3:03 PM
#6

Jag brukar se till att det finns ett spann på ca 3-4 cm mellan växterna, vissa har jag även såpass mycket som 5 cm imellan. Men det är mesta Svärdsplanta och andra växter som är mer näringskrävande och får otroligt kraftiga/stora rotsystem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2/13/20, 10:17 AM
#7

Tror det är Pogostemon H'Ra. Det är en riktigt snygg växt, har haft ögonen på den ett tag faktiskt 😍 Klarar sig inte så bra om fiskarna är för på den eftersom bladen är så tunna, men om den får vara ifred brukar den växa på bra och har god potential till att bli riktigt snygg. Det är bara att knipsa av toppskotten och plantera om dom, så den är enkel att ha att göra med på det sättet också!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2/13/20, 10:52 AM
#8

Jättefin växt! #7 Menar du Rotala H’ra? Googlade lite snabbt av ren nyfikenhet och hittade ingen Pogostemon H’ra men däremot Rotala H’ra. Tycker det ser ut att kunna vara den växten. Bra jobbat!

Joline
2/13/20, 11:33 PM
#9

Så snyggt !!! Vad är det för lila till vänster i bild?

Catlady91
2/14/20, 11:37 AM
#10

#9 det är en plastväxt 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: