Annons:
Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 556 ggr
Wacklin
2020-02-11 18:39

Akvarieaffär utbud

Hej!

Har en godvän som ska starta upp en ny akvarieaffär och tänkte höra med er vilket utbud ni skulle önska att en välsorterad akvarieaffär ska ha.

Skriv gärna tips önskemål ,inriktinig, produkter.

Finns det något som saknas i handeln idag som han ska satsa på.

Tacksam för svar

Annons:
Catlady91
2020-02-11 18:53
#1

Växter! Mycket olika växter! Dekorationer, bra filter och pumpar.. Sådant som inte finns annars i butikerna tycker jag han ska satsa på 😊 då får han fler kunder! Och viktigaste frågan av allt, var kommer butiken öppna och när? 😃

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2020-02-11 19:34
#2

När det gäller levande djur så är mina råd att inrikta sig på något kringliggande butiker inte har och helst något han är intresserad av. Dekorationer, stenar, rötter, pumpar mm är enklare eftersom de inte kostar att ha i butiken mer än utrymme. Bra kvalitetsfoder, gärna levande foder skulle locka in mig och finns inte alltid i många butiker. Tror dock att det mesta av pengarna att tjäna ligger i större djur som katter och hundar dvs samma sak som alla andra har och som jag inte är så intresserad av. Att ha några snygga akvarier är alltid bra. Akvariekällaren i Stockholm är ett bra exempel på en butik som är lite dyrare än övriga men som ändå drar kunder på sitt utbud, sin kompetens och att det är en bra butik att bara gå in och titta i (oftast blir det att jag köper något ändå. Åtminstone lite foder)

Lillyrod
2020-02-11 19:37
#3

Levandefoder är svårt sa de i min butik. Man måste tydligen beställa en ganska ansenlig mängd och de klarar sig ju inte i evighet tyvärr. Det blir ganska mycket svinn på den typen av foder. Att se corydoras jaga levande är en upplevelse : )

Cecilia.S
2020-02-11 20:44
#4

Har jobbat en del i zooaffärer med akvaristik och har därför en liten inblick i vad som faktiskt brukar finnas i lagret, och vad som brukar kunna gå åt. Självklart är det fiskar och växter som säljer bäst, men här har du en lite enklare lista på vilken typ av produkter som är bra att ha:

  • Filtrationspumpar med filtermassa respektive biomassa. Både de som hålls i akvariet, hänger på akvariekanten och ytterfilter i blandade storlekar. Även syrepump/luftpump.
    Aquael, Eheim, Juwel, JBL och Fluval är vanliga.

  • Filtermassa (även biologiskt) som matchar till de olika märkena och de olika filtrationspumparna som finns inom handeln. Även filtermassor som t.ex. aktivt kol.

  • Medicinering. Bland annat ektozonsalt och Sera Nematol.

  • Vattenberedningsmedel. AquaSafe är superduper-populärt. Även dropptester och stickprov för att testa vattnet hemma, men dropptester är bäst.

  • Växtnäring. När det gäller flytande växtnäring föredrar jag personligen EasyLife Profito men HappyLife är också vanliga på marknaden. Tänk på att flytande kol och andra tillskott också är bra att ha. Sedan finns även näringskulor som stoppas ner i bottensubstratet för att ge näring till växtrötterna.

  • CO2-system. Färdiga system är relativt populära men det vanligaste valet hos kunden är att bygga ihop ett eget system, så då gäller det att ha de olika delarna. CO2-tuber är toppenbra att ha på lager (jag har en på 12 kg medan andra föredrar mindre). Det gäller att läsa på lite om den här utrustningen och lära sig vad som behövs, finns toppenbra info hos b.l.a. Cyber Zoo. Men exempelvis: Diffusor (glas) i olika storlekar, diffusor som kopplas direkt till ett ytterfilter som är bättre för större akvarium, regulator (gärna med inbyggd bubbelräknare, backventil, precisionsventil, tryckindikator och en solenoid/magnetventil), solenoid/magnetventil till de regulatorer som saknar en sådan, slangar som klarar av ett arbetstryck på 10 bar. Gärna 6/4 mm i diameter (ytter-/innermått) och genomskinnliga.

  • Doppvärmare. Olika typer av doppvärmare är alltid bra att ha.

  • Akvariebelysning. Här gäller det att läsa på ordentligt och vara öppen för ett stort utbud eftersom olika akvarium kräver olika belysning. Allra bäst är nog att beställa hem de allra mest basic ljusramperna och lysrören (Juwel och JBL är viktigt!) och sedan vara villig att ta hem specialbeställningar om någon frågar efter det. Exempelvis växtakvarium med CO2 är mer krävande när det gäller ljusramper medan vanliga sällskapsakvarium oftast fungerar bra med medföljande lysrör. Reflektorer är också viktigt.

  • Färdiga akvariekit och ensamma akvarium. Alltid bra om man kan specialbygga efter beställning.

  • Bottensubstrat. Amazonia aquasoil är världsledande på marknaden när det gäller soil. För övrigt: olika typer av grus och sten, sand med olika kornstorlekar och färger.

  • Tonvis av rötter (mangrove och redmoor) och olika typer av stenar. Bland annat lavastenar, dragonstones och skiffer är vanligt på marknaden.

  • Andra tillbehör. Kan vara fiskhåvar, slamsugare, algskrapor, foderautomater, aquascaping-verktyg (saxar, pincetter m.m.)… Listan kan göras lång.

  • Foder. Frysfoder, levandefoder och torrfoder.

  • Dekorationer. Både låtsas-växter, låtsas-rötter och diverse figurer är populärt.

  • Fiskar - desto bättre gener desto nöjdare kunder! Har din vän möjlighet att beställa hem från akvarielagret i bromma skulle jag absolut vilja rekommendera dom. Dock dyrare fiskar, men absolut prisvärda. Å andra sidan är det kanske bättre att satsa på den här typen av fisk när butiken är i en tryggare zone ekonomiskt, till en början får man kanske nöja sig med massodlarna (grossisterna) och deras leverantörer.

  • Akvarieväxter. Desto fler desto bättre. Rekommenderar mycket snabbväxande växter eftersom de är populära och dessutom enkla att hålla fina. 1-2-GROW är väldigt poppis hos de som är intresserade av CO2.

  • Räkor och snäckor av olika arter.

  • Akvariebakgrunder. De som går att klistra på (dubbel- och enkelsidiga) och Back To Nature (3D-bakgrunder).

  • Hinkar och handdukar är faktiskt bra. Det används mycket när man ska göra vattenbyten m.m. men säljs (av konstig anledning) inte i akvariebutiker särskilt ofta. Betydligt enklare att köpa samtidigt som allt annat istället för att åka till typ ÖoB på hemvägen!

    M.m…. Listan kan göras hur lång som helst men det här var det jag kom på bara sådär på rak arm. Vad som saknas inom handeln är väl egentligen kunskap. Hos majoriteten av de butiker som säljer akvariefisk och tillbehör saknas kunskap och erfarenhet inom ämnet vilket leder till att fiskar (levande djur!) hamnar i helt fel hem, i alldeles för små akvarium, dåligt foder och med en heltokig skötsel. Satsa på utbildning! Ett hett tips är att klistra fast info-lappar från Zoopet under varje art.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2020-02-11 20:45
#5

För övrigt, får man fråga inom vilket område denna butik planeras startas upp? Vore kul att veta! 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-02-11 22:10
#6

Inriktning på arter och utbud på, växter,fisk,inredning,foder etc. som inte finns i närliggande butiker. Det skulle locka in mig i varje fall.

Är också nyfiken på var och när denna butik kommer öppnas ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: