Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 687 ggr
Just for me
2/11/20, 2:27 PM

Hjälp mig välja invånare

Hej! Ny här, men inte ny i akavrium världen. Jag har haft akvarium sedan barndomen. Men på grundav flytt och för mycket annan aktivitet på sommaren gav jag upp det. Men nu har jag köpte mig en 30 liters kub och funderar lite på vad jag vill ha i den. Är helt med på noterna över att de är litet och kanske inte till för alla fiskar. Så här tänker jag: 1.Tänker först på räkor, vanliga körsbärsräkor, men i djuraffärer där jag bor finns de även gula som jag inte minns vad dom heter. 2.Har även fundering på snäckor. Vilken sort är bäst? Vill ha nån som syns bra och är lite större och kanske inte ynglar av sig i raket fart. 3. En Kampfisk eller nån annan liten fisk? 4. Finns det nån liten mal som kan bo i 30 liter? Vill ha nåt mer än räkorna å snäckorna som går på botten. Bomba mig med förslag och gärna bilder

Annons:
Lillyrod
2/11/20, 2:37 PM
#1

Den enda fisk som kan gå i 30 liter är just kampfisken. De flesta kampfiskar är ju ensamvargar som inte ens vill ha sällskap av snäckor men det finns de som funkar också. 

Att bara ha snäckor skulle jag tycka vore tråkigt.

Räkor däremot är kul. Det finns många sorter att välja mellan men de vanligaste är Neocaridina (den vanliga körsbärsräkan) och Caridina.  Neon är den enklaste och finns i många olika färger.

Någon mal som passar för 30 liter finns tyvärr inte. 

Googla lite på olika räkor och se om det är någon som faller dig i smaken. Räkor och snäckor passar sen utmärkt ihop. Ett Snäcklexikon finns på sajten där du hittar några av alla som finns.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/590c27adce12c440ab000da0-snacklexikon?articles-1

Välkommen hit ska jag ju säga också!

PeG
2/11/20, 4:10 PM
#2

dvärgrasbora skulle kanske fungera. 30 liter är på gränsen. Mitt förslag skulle dock vara 1-2 arter av räkor, om du tar två så ta olika släkten så att de inte korsar sig, och några snygga snäckor

5ara
2/11/20, 5:01 PM
#3

Personligen är ett litet kar med fina räkor och snäckor ett av mina framtidsprojekt så jag röstar helt klart på det 🙂

Catlady91
2/11/20, 7:03 PM
#4

Lavasnäcka, absolut! De är snygga, ganska stora, och syns hela tiden! Jag kan väl inte tycka att de gör rent så bra, för jag har två och de gjorde inte rent mycket. Militärhjälmsnäcka är däremot grymma på att rengöra, men syns sällan i mitt kar.. Fisk skulle jag rekommendera Kampfisk. Tror inte den bryr sig om snäckor och räkor. Men varför inte ha ett kar med lite olika sorters räkor och några snäckor? 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2/11/20, 10:16 PM
#5

Välkommen hit. Hoppas du skall trivas här med oss :)

Räkor och snäckor röstar jag på. Skulle du tycka det är tråkigt, så kan du ha en Kampfisk, och kanske nån snäcka som städare. 

Räkor och Kampfisk tror jag inte på, då räkorna lätt kan bli mat åt kampfisken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/20/20, 9:36 PM
#6

#0 Kom du fram till hur du ville ha det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Just for me
2/22/20, 10:57 PM
#7

Har gula räkor i just nu sen blir de nån snäcka i. I djuraffären sa dom att jag kunde ha några galaxy rasboras tillsammans med dom så går i lite små tankar och funderingar. Försöker läsa på så mkt som möjligt

Cecilia.S
2/23/20, 8:48 AM
#8

Välkommen, kul att du hittade hit till oss 🌺

Låter som ett kul projekt! En liten nanokub på 30 liter går att få riktigt mysig med snygg inredning och glada invånare. Frågan är väl egentligen vad mer du kan ha än gula körsbärsräkor och snäckor eftersom karet är så litet.

Galaxy rasbora går bra att ha i ett litet nanoakvarium. De borde fungera bra tillsammans med gula körsbärsräkor och snäckor så det är en trevlig idé 🙂Däremot är frågan om akvariet är anpassat för en stimfisk…?

Grejen med nanoakvarium är att de tyvärr oftast är formade som standardkitten från Aquael: korta och kompakta, men lite högre istället. Det är toppen för räkor och snäckor eftersom du kan bygga upp rötter och växter på höjden (vilket kan bli grymt snyggt! Se exempelvis här), men är inte lika smidigt för den som vill satsa på fiskar istället. En kampfiskhane skulle absolut kunna gå i den sizen av akvarium men äter räkor/snäckor till mellanmål, medan mindre stimfiskar som går bra ihop med den typen av sällskap inte funkar lika bra i akvariet. En stimfisk som exempelvis Galaxy rasbora vill nämligen ha lite mer simyta - vilket innebär att dom begränsas väldigt mycket i ett nanoakvarium som är byggt på höjden.

Om du inte redan har köpt hem akvariet skulle jag vilja tipsa dig till att kika efter ett avlångt 30-liters akvarium istället för standardvarianten. Det avlånga akvariet ger nämligen betydligt mer simyta (se bilden).

Stort lycka till 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/23/20, 12:15 PM
#9

Visa gärna bild när det är klart 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Just for me
3/3/20, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Inte klart på långa vägar men just nu bor det 8 Gula körsbärsräkor (köpte 10 sammanlagt 2 dog) , 1 stor dammsnäcka (som jag misstänker glider runt och lägger ägg i hörnen för får små vita prickar i hörnen jag tror fiskarna äter upp äggen dock),3 st snäckor som jag inte vet namnet på ser ut som små kanelbullar dom är svåra att fota för som är så små, 5 Galaxy rasboras (köpte 6 men en va så liten och smal så den dog samma dag som den kom hem. Letar just nu runt där jag bor efter andra snäckor som inte bara glider runt på glaset.

Just for me
3/3/20, 11:45 PM
#11

Vattnet lite grumligt, foto taget efter ett del vattenbyte 😅

Draken
3/4/20, 10:53 AM
#12

Tror det kan bli snyggt när det har klarnat upp :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/4/20, 5:31 PM
#13

Det ser bra ut. Om det inte vill klarna riktigt så kan man stoppa lite vadd i filtret. Det tar även de minsta partiklarna : )

Annons:
Just for me
3/18/20, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nedan kommer några foton på invånare😀😀. Är det Skivsnäcka och dammsnäcka? Har även sett att några skivsnäckor ser blåa ut?? 1 dammsnäcka och kanske 4-6 st skivsnäckor. Sen undrar jag vad den där kläsen är för något som bara dykt upp ser ut som mögel.

Just for me
3/18/20, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Just for me
3/18/20, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Vad är det föt Klasse som hänger där å ser möglig ut?

Draken
3/18/20, 5:18 PM
#17

Tror det är skivsnäckor (kanelbullar) och Physa du har i karet.

Klasen kan vara snäckägg

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/18/20, 5:47 PM
#18

Det ser inte ut som en physa utan mer som en dammsnäcka. Kanelbullen som ser lite blå ut är nog ett posthorn. De kan vara väldigt lika som små.

Det vita som hänger gissar jag är ett skal efter en räka som ömsat. Om man får se det direkt så tror man att det är en död räka för de kryper oftast ur skalet helt intakt. Det smälter fort och räkorna äter det gärna. Du kan låta det vara kvar.

Upp till toppen
Annons: