Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 959 ggr
martinrosen
2020-02-10 08:03

Vilken snäcka har jag fått i akvariet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Har börjat se en del små snäckor glida omkring på rötter, växter och glas. Antagligen fått med dom i växter jag fått hem. 

Vet ni vilken sort det är? (De är ca 5 mm i diameter)
Äter dessa blad? (har en del skador på bladen)
Skall jag bort med dessa och i så fall hur?

Annons:
Lillyrod
2020-02-10 08:45
#1

Det är en Skivsnäcka aka kanelbulle. De hjälper till med renhållningen och om du inte matar för mycket så håller de sig på en bra nivå. Mina har tom dött ut på nåt konstigt vis. De äter inte friska blad på växter utan bara sådana som redan börjat vissna. Jag skulle inte bry mej om dem.

Jag bytte ut bilden till en av våra egna bilder. Det är nästan alltid olagligt att ta bilder från nätet utan fotografens tillstånd, därför gjorde jag så.

Alla ord som blir understrukna i en text är klickbara. Då kommer man till lexikonet där man kan läsa lite om arten man klickat på 😉

martinrosen
2020-02-10 08:56
#2

Tack för det. 

Äter dom på växternas blad eller äter dom mest "sopor" och överbliven mat?
Har nöjt mig med att plocka upp de jag kan få tag på lätt och krossa dom och så slänga tillbaka dom i vattnet som fiskmat.

Lillyrod
2020-02-10 08:59
#3

De äter sånt som du vill bli av med. Matrester och vissna växtrester. Som de flesta snäckor är de nyttiga men kanske inte så kul om de blir för många. 

Att mata fiskarna med dem går utmärkt. De brukar bli så glada då. Fiskarna alltså 😃

Cecilia.S
2020-02-10 08:59
#4

#2 Som Lilly skrev äter de växtbladen också, men bara om bladen är döende. De äter alltså inte friska växter så det behöver du inte vara orolig för🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-02-10 19:02
#5

Blir det för många så kan man mosa dem mot glasrutan, fiskarna blir överlyckliga då :)

Annars gör de faktiskt en hel del nytta i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-02-11 16:13
#6

Blir de för många så betyder det att de har för mycket att äta dvs att du matar för mycket eller har för mycket dött marerial i akvariet som de kan äta av.

Annons:
Draken
2020-02-11 21:18
#7

Mata sparsamt och se till att det inte finns massa gotta i karet, så kommer du ha stor nytta av dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kralendijk
2020-02-16 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Helt plötsligt hittar jag en hel drös med små snäckor i akvariet. Jag gissar att de varken bits eller är farliga på annat sätt, men någon får gärna bekräfta. Som jag skrivit tidigare var det åratal sedan det var sötvatten här hemma.

Lillyrod
2020-02-16 10:22
#9

Det är ett blått posthorn. Leopardfläckarna brukar försvinna när snäckan blir äldre. 

Den bits inte och är inte farlig på något sätt. Den käkar alger och vissnande växter plus överbliven mat. Ge den en liten bit kokt broccoli en gång ibland så blir den glad 🙂

Det är också ett bra sätt att samla ihop dem på om man tycker de börjar bli för många.

Draken
2020-02-16 11:33
#10

Posthornsnäcka. Det är snäckor man faktiskt vill ha i akvarium ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kralendijk
2020-02-17 16:14
#11

Tackar. Blir de för många får de bli fiskmat. Hittills har det kommit fram både räka och sniglar från växtköpet. Nu väntar jag bara på att en enhörning i guld ska komma simmande.

Cecilia.S
2020-02-17 16:18
#12

Haha, det vore väl trevligt? 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-02-20 21:53
#13

#11 du får dela med dig av enhörningens magi om den kommer fram 😃😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2020-02-21 20:40
#14

Håller med Rovfisk 😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: