Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 780 ggr
EmiliaLeander
2/8/20, 7:37 PM

Konstig utväxt på Guppy?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vår Guppyhane har fått två konstiga orangea utväxter på fenorna. (Ena syns på bilden och den andra sitter på stjärtfenan). Hittar verkligen ingen bra förklaring till detta så jag skulle bli så glad om ni har några ideér om vad det är för fel… Tack på förhand! / Emilia

Annons:
Cecilia.S
2/9/20, 9:16 AM
#1

Jag har faktiskt aldrig sett något liknande tidigare. Frågan är om det möjligtvis kan vara rom/ägg som har lossnat och sedan satt sig på guppyns fenor… Eller om det kan vara en tumör? 

Finns det liknande rom/ägg någon annan stans i akvariet? Vilka andra arter har du där i?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

EmiliaLeander
2/9/20, 9:54 AM
#2

Hmm.. Tror inte det kan vara rom. Vi har platys, guppys, kardinaltetror leopard-pansarmalar, en ung Ancistrus och några räkor.  Kan det vara någon slags parasit?

Lillyrod
2/9/20, 11:01 AM
#3

Jag tror inte på parasit. De brukar inte sätta sig så vad jag vet. Tror mer på tumörteorin där men är inte alls säker.

Parasiter sitter oftast inuti fisken eller vid gälarna kan jag googla mej till. Flagellater syns inte på samma sätt.

Draken
2/9/20, 11:37 AM
#4

Går nog på Tumör jag också, men svårt att säga.

Hur beter den sig i övrigt ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/9/20, 1:17 PM
#5

Nu har jag ägnat en stund åt att försöka hitta något svar på vad det kan vara genom att googla på engelska. Tyvärr hittar jag inget direkt svar men överlag verkar fiskar med lite längre och böljande fenor ha benägenhet att drabbas av cystor/tumörer som ser ut som de du har på din fisk. Fiskarna det ofta verkar handla om är Guppy, Kampfisk och Slöjstjärt. Folk verkar prova hela arsenaler av mediciner utan större effekt och de drar i flera fall slutsatsen att det inte går att behandla och så länge fisken mår bra så får det vara som det är.

EmiliaLeander
2/9/20, 1:33 PM
#6

Okej! Han mår bra i övrigt, beter sig som vanligt. Då avvaktar jag. Tack för svar!

Annons:
Draken
2/9/20, 1:35 PM
#7

Avvakta och se hur det blir. Dessa "tumörer/cystor" brukar sällan ställa till några problem för fiskarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/9/20, 1:36 PM
#8

#6 Utifrån vad jag har fått fram så tror jag att det är ett bra val, håll lite koll på det bara 🙂 det borde inte vara något smittsamt eller något som han lider av.

piggelina123
2/9/20, 4:34 PM
#9

Måste bara säga att du har väldigt vackra Guppy :)

Upp till toppen
Annons: