Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 849 ggr
[Ancitrus]
2020-02-07 20:12

Platina Gurami happar efter luft..

Hej! Har en Platina Gurami som happar efter luft och går upp till ytan ibland… Sitter mycket vid pumpen blir jagad av den andra Platina Guramin mycket.. Ser nästan lite utmattad ut… Pumpen är igång, bra med växter, lite luftbubblor finns samt inga andra fisk har samma sympton… Tackar redan hemskt mycket för svar..

Annons:
Lillyrod
2020-02-07 20:50
#1

Gurami är ju en labyrintfisk som andas syre likadant som vi. Det är därför de går upp till ytan och liksom lapar i sig luft ibland.

Gurami är i mitt tycke en lite elak fisk. Särskilt mot sina artfränder. Det är länge sen jag hade någon men det finns säkert någon annan som kan svara på vad du kan göra för att de ska hålla bättre sams.

5ara
2020-02-07 22:18
#2

Hur stort är ditt akvarium? I början hade jag ett par Gurami (en blå och en guld). Hanen döpte jag t.o.m. till Hitler för han var en stökig typ som jagade andra fiskar. Jag omplacerade dem efter ett tag men han var inte alltid snäll mot honan. Det kändes ändå som att det funkade tack vare att akvariet var så pass stort att hon kunde komma undan när han blev dum. Som Lillyrod skriver har Gurami ett särskilt organ som gör att de kan tillgodogöra sig syre ifrån luften så om det inte är extremt mycket den håller sig vid ytan så skulle jag inte oroa mig.

[Ancitrus]
2020-02-08 06:26
#3

Nej men den happar mycket i vattnet också vilket ingen annan fisk gör.. Det är 150L är det och finns bra gömställe och komma undan ställen

5ara
2020-02-08 09:19
#4

#3 hur är det med din Gurami? Andas den häftigt idag med?

Draken
2020-02-08 15:29
#5

Gurami är en ganska elak fisk, så som de flesta labyrintfiskar är. har du kollat om du har nitrit i vattnet ? Det låter inte som det, eftersom de andra beter sig normalt, men jag skulle kolla för säkerhets skull. Fiskar reagerar redan på mycket små halter av nitrit.

Storleken på akvariumet är inga problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Ancitrus]
2020-02-09 18:51
#6

Nitrit allt är bra! Och Guramin har slutat och beter sig vanligt.. Blev nog ba lite orolig.. Tackar för hjälpen! Riktigt kul att man återkommer och frågar om hur fisken mår! Mvh William

Annons:
Draken
2020-02-09 19:33
#7

Vad bra att nitriten var ok. Förmodligen kan det ha varit revirstrid, om den beter sig normalt idag. Den var troligast den förlorande parten ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: