Annons:
Etikettmalar
Läst 958 ggr
piggelina123
2/3/20, 11:44 PM

Vad hände med min mal?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad hände med min mal? Jag tittade på fiskarna, den levde, sen helt plötsligt la den sig på rygg. Jag tänkte, dog den? Nån minut senare simmade den runt igen. 5 minuter senare låg den uppochner igen, rörde fortfarande på munnen och gälarna. 10 min senare låg den fortfarande uppochner så jag tog håven och närmade mig utan reaktion från den. Vände försiktigt på den. Men den rörde sig inte. Eftersom jag precis skulle byta vatten så flyttade jag över den i karantän burken. Lämnade den ifred, den såg död ut. Tillbaka 10 min senare ryckte den snabbt med alla fenor under nån minut. Jag täckte över burken så den fick mörkt. Tittade nu och kan inte se någon rörelse alls. Den har dock sina mörka färger kvar och öppna ögon. Är den död? Vad hände? Ingen av de andra fiskarna har reagerat alls. Akvariet blev ju omstartat för en vecka sedan. Små snäckorna dog efter det,men det var dagen efter. Har ingen nitrit, inga konstiga värden. Har nu efter vattenbyte ikväll gett vattenberedningsmedel ifall nått är på tok. Övriga ser pigga ut. Hur vet jag om ancistrusen är död? Ligger nu helt stilla i karantän burken, men magen nedåt. Döda fiskar brukar ju blekna och flyta upp till ytan. Vad tror ni?

Annons:
PeG
2/4/20, 10:57 AM
#1

Jag skulle gissa på att den är död eller i alla fall förlamad. Andas den? Det låter som att den skadat sig internt på något sätt.

5ara
2/4/20, 11:16 AM
#2

Ja, det låter ju som att det var malens sista minuter du fick bevittna och som PeG säger; inte alls omöjligt att den skadat sig på något sätt. När fiskar dör så sjunker de först, de flyter i regel inte upp till ytan förrän efter ett tag när gaser bildas på grund av nedbrytningsprocesser. Det är ganska vanligt att man inte ens ser döda fiskar för att övriga invånare i karet äter upp den döda fisken innan den flyter upp och blir synlig för ägaren. Men hur har det gått; lever den än?

piggelina123
2/4/20, 1:27 PM
#3

Den har inte rört sig sedan igår, så jag får nog dödförklara den. Övriga fiskar verkar pigga, så dödsorsaken blir nog okänd. Om Ancistrus egentligen vill bo större än 65 liter, vad är lämpligt att ersätta den med, en algätare som kan bo permanent i 65 liter?

Draken
2/4/20, 1:32 PM
#4

Den är förmodligen död.

Ottocinklus är lämpligare för ett mindre akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/4/20, 8:53 PM
#5

Jag säger också Otocinclus. Finns flera sorter. Det är en stimfisk så minst 6 stycken. Den behöver stödmatas med grönsaker och algtabletter för den överlever sällan på bara alger. 

En pigg och rolig liten fisk 👍

piggelina123
2/4/20, 11:43 PM
#6

Då ska jag läsa på om dem, tack för tips!

Annons:
Upp till toppen
Annons: