Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 379 ggr
piggelina123
2/3/20, 2:51 PM

Frågor om mitt 65 liters

Mitt 65 liters akvarium begränsar mina val av fiskar. Har insett att jag ska skaffa något större, bor dock på 25 kvadrat så jag är aningen begränsad. Jag har förstått att många arter har högre krav på storlek än vad jag visste från när jag var liten. Till och med Ancistrus ska tydligen ha större än 65 liter. Om jag skulle vilja testa några arter, skulle jag kunna skaffa yngel av dessa, och ha dem i mitt akvarium, tills de vuxit upp och sen ge dom ett hem i ett större akvarium, antingen om jag skaffar något, eller om jag ger dem till någon annan. Är sugen på att testa tex corydoras, kanske nån Gurami art, nån ciklid art, nån Diskus art. Har sett på djuraffären, som jag av princip dock inte vill handla på, men där har de haft diskusar, corys och guramis som varit ca 3-5 cm stora, antar att detta är yngel. Vad säger ni om detta? Önskar annars tips på vilka sorters fiskar som kan bo i ett 65 liters. Levandefödare och mindre terror misstänker jag svaret blir. Vad finns det mer? Specificera gärna arter, och finns det någon mer exotisk eller färgglad fisk som kan bo där vill jag gärna veta det.

Annons:
5ara
2/3/20, 4:56 PM
#1

Ja, med ett kar på 65 liter blir det ett ganska begränsat urval att välja på. Att skaffa en fisk som blir stor kan lätt bli knepigt, tror jag, då de ofta växer ganska fort. Mina scalare-yngel skulle exempelvis inte kunna bo länge i ett så pass litet kar men här får gärna någon annan komma med mer input. Diskus som du nämner kan vara lite knepiga och många behöver hålla relativt hög temperatur i sina kar för att de ska må bra och detta i kombination med att byta mycket vatten. Skulle nog vilja påstå att det kan vara en lite svår fisk att ge sig på i början och mest troligt är det inte lämpligt att ha dem i bara 65 liter förutom när de är väldigt små. Eftersom mitt minsta kar är på 120 liter har jag dessvärre inte särskilt bra koll på vad som kan passa men rent hypotetiskt tycker jag att det borde kunna finnas någon corydoras som skulle kunna funka. Då får man ju dock tänka på att sand är bäst som bottensubstrat. Hoppas någon annan kan hoppa in och fylla på med mer tankar och förhoppningsvis mer konkreta förslag på vad som skulle passa 🙂 Kul att du tycker det är så pass roligt att du funderar på vad du vill ha framåt!

5ara
2/3/20, 5:12 PM
#2

Kom att tänka på Dvärggurami och Honungsgurami. De kräver inte så stora volymer men då ska det ju klaffa med övriga invånare. Fjärilsciklider finns ju med, väldigt vackra men kan hävda revir i ganska hög grad tror jag. Kan ju vara värt att kolla upp kanske och eventuellt kan du få input av de mer kunniga här på forumet som har direkt erfarenhet av akvarier i den storlek som du har.

PeG
2/3/20, 5:31 PM
#3

Läs gärna på om de fiskar du tycker är fina innan du handlar. Zoopet är ett bra ställe att starta på. För Diskus rekommenderar de minst 250 liter och det är snarare i underkant i vad jag skulle rekommendera.

Lillyrod
2/3/20, 5:31 PM
#4

En mindre sort Apistogramma kan man ha i 65 liter. Det viktiga då är att ha ordentligt med gömställen så de kan komma ifrån varandra och någon störfisk, typ liten tetra, som de kan avreagera sig på. Det låter väldigt elakt men de agerar sällan mot andra fiskar utan just varandra. Mina Baenschi var väldigt snälla. 

Någon mindre sort Corydoras går också bra. Det finns dvärgcorydoras som man kan ha ett gäng av. Jag har Pygmée och Hastatus. De går i 60 respektive 54 liter. Jag tror att även Panda kan platsa där för de blir inte så stora. Det gäller då att inte ha någon annan fisk som slåss om utrymmet på botten.

Så det finns lite fiskar att välja mellan men man kanske inte ska ha så många olika sorter och tänka sig för hur man väljer så att de funkar ihop. Lycka till med planerna 🙂

Maleficum
2/3/20, 6:06 PM
#5

Någon fisk jag har varit sugen på att testa i något av mina mindre akvarium är någon av de små snäcklekarna, tex Lamprologus similis. Tror väl dock inte man kan ha så mycket andra fiskar i samma akvarium (speciellt inte i ett mindre) så det kanske känns tråkigt med bara en art men de verkar vara fascinerande att titta på. Dem ska, vad jag förstått, vara rätt lätta att få att leka också om man tycker det är intressant att få följa tillväxten. Vet dock inte hur lätt eller svårt det är att sälja eller hitta nya hem för dem däremot.

Annars finns ju som andra nämnt små corydoras arter och små guramisar också.

Vill man ha något färgglatt finns det ju killis också, dem är riktigt snygga, dock ingen erfarenhet själv av såna så vet inte hur enkla/svåra dem är att hålla och om de går att ha med andra fiskar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2/3/20, 6:16 PM
#6

Killis är jättefina fiskar. Jag hade ett par ett tag i mitt 54-liters. De försökte äta allt jag släppte ner där även om fisken var nästan lika stor som de själva. Blev några snabba räddningsaktioner där kan jag säga. 

Ensamma i ett kar är de väldigt vackra. Finns många olika att välja på med 🙂

Annons:
Draken
2/4/20, 1:28 PM
#7

Ett par apistogramma tillsammans med nån liten rasbora eller tetra skulle du kunna ha.

Killies är också lämpligt för ett mindre akvarium, sen finns ju olika sorters Dvärggurami. Endlers kan man också ha :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: