Annons:
Etikettövrigt
Läst 938 ggr
Chocopops
2020-02-03 13:20

Channa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länge sedan man va inne här 😂, mycket har hänt å mycket ändringar 😂, förut hade jag ett 300l kar med en fruktan ärd fisksoppa 🙈, men de karet sprang läck så nu kör jag ett 270l med scalarer 😍, å ett 120l med Platy 😂, Men nu nu ska jag få ta över maken 450l kar 😍😍, å har nu suttit å läst å googlat å sökt å kommit fram till att jag vill ha channor 😍, min fiskbutik har en grupp på 5 st nu å jag villhöver, men de är långt tills de går att flytta ner några djur i de nya karet, då i dagsläget går marina fiskar i som ska säljas 🙈, Nu funderar jag på inredningen, vet att de behövs massa växter å gömslen, men klurar mest på bottensubstratet 🤔 vad kan passa bäst, å går de att ha någon stimmande fisk med dom eller räcker de med malar? Vet inte om jag lägger inlägget rätt 😂

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
5ara
2020-02-03 16:42
#1

Så spännande med ormhuvuden!!! Om jag förstått det hela rätt är det viktigt med ett helt tätt lock på akvariet då den vanligaste dödsorsaken verkar vara att de tar sig ut och torkar ihjäl. Vad gäller sällskapet beror det väl till stor del på vilken sort du tänkt dig. Flera av de lite större går bara ha med andra större fiskar på grund av att mindre gärna blir mat istället. Sen finns ju aspekten med att vissa har tendens att vara aggressiva; både mot individer av samma art och av andra. Detta kommer väl främst fram då de blir könsmogna och vill ha revir. Överlag har jag uppfattningen av att sand rekommenderas som bottensubstrat till channor.

Lillyrod
2020-02-03 17:24
#2

Har inte Rovfisk haft channor? Hon kan säkert tala om lite hur de vill ha det och hur de är.

Draken
2020-02-04 13:21
#3

#0 Ser ut som en Channa Bleheri på bilden :)

Jo jag har haft Channor i flera år, har just nu inga.

Channa vill och bör ha sand som substrat, de kan leta i gruset/sanden efter kvarglömda godbitar, och de kan få in stenar i munnen och då kvävs den. Så sand på botten ;)

Temperatur beror på om de är Tropiska eller Subtropiska. Tropiska vill ha ungefär 27-28 grader och subtropiska mellan 23-26 grader.

Mycket växtlighet och gömställen har du redan koll på :)

Vad gäller sällskap så bör du ha fiskar som är  lika stora eller större. Mindre fiskar kommer, förr eller senare, bli ett skrovmål.

Är det mer du behöver veta, så fråga gärna igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2020-02-05 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 jo de är sådana 😍 går en grupp på 5 i min favo fisk butik 😂, å jag tycker dom har sådan personlighet 😁, ja växter å gömen har jag förstått att dom ska ha, sand typ julas eller någon annan fin sand då, Så ett stpr stim med tetror kanske inte funkar 🤔 om jag matar ordenligt 😂😂, Tänker cirulaton, som jag förstått så vill dom ha rätt så stilla vatten å inte allt för ljust, Allt i hjärnan snurrar ru t å jag vill dra igång redan nu, men svårt när de går salt fiskar i nu 😂😂, tanken är att jag ska använda slumpen å refugen som är, å även vatten påfyllnibgen 😂

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Draken
2020-02-05 16:38
#5

#4 Njae det beror lite på. Är Channorna fortfarande små och du har Kejsartetra eller kanske Kongotetra, så kan det fungera. jag säger inte ATT det fungerar, bara att det kan fungera ;)

Om du har plats och vill ha Channorna redan nu, så går det med ett mindre akvarium tillfälligt. Jag har haft mina små i ett 100-150 liters tills de har vuxit till sig och börjat äta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2020-02-06 18:29
#6

#5 nja just nu är dom karen jag har fulla, vill inte riskera mina scalarer :P, men kan man ha ett gäng pansarmalar ihop med dom ? har 6 st som går i mitt 120 kar nu, å känner att dom behöver mer simyta nu, å kan inte stoppa ner dom i 270L då där gå albino å vill inte korsa :P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Draken
2020-02-07 10:02
#7

Vad jag har märkt, när jag har haft rovfiskar och större ciklider är att de inte gärna ger sig på Corydoras. Jag har haft både Channor och Påfåglar med Corydoras. Varför vet jag faktiskt inte riktigt säkert.

Jag kan inte säga att det går hur bra som helst, det är en risktagning, men det kan fungera.

Men jag ser att du bor i Trollhättan ? Hart du varit in till Marlenes Zookällare ?  Fråga henne om hon vet ? Hon är kunnig, och kan inte hon så skickar hon frågan vidare :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2020-02-08 00:30
#8

#7 får testa helt enkelt :).. Hahha varför tror du jag har en favoritbutiken 🙈🙈, alla mina fiskar växter mm kommer från henne 😂😂, der r man hänger när man har tråkigt lixom 😂, så klart jag kan fråga henne men vill ha lite fler att bolla med 😂

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Draken
2020-02-08 15:32
#9

#8 Misstänkte nästan det ;) Fast man vet ju aldrig :) 

Förmodar att de går i Marlenes butik, hon brukar ha otroligt snygga och välmående Channor inne 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2020-02-08 18:28
#10

#9 japp de gör dom allt 😂de är den ena på kortet 😍, Men nu börjar de hända saker här henne, 450l karet är nu tömt å nästa helg blir de ev att börja fylla med sand växter å bakterier 😁

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2020-02-08 18:33
#11

Roligt. Det vill vi gärna hänga med på.

5ara
2020-02-08 19:15
#12

#10 Låter jättekul! Säger som #11; det följer vi gärna!

Cecilia.S
2020-02-09 09:27
#13

Sätter gärna en fena i den tråd som du kommer uppdatera i. Alltid kul att följa 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2020-02-09 11:11
#14

#10 Vill också vara med på det 👍 Starta gärna en tråd där du uppdaterar 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2020-02-10 22:33
#15

En ny tråd kommer Att komma så fort jag drar igång allt 🙈, nu har vi precis blivit av med saltdjuren mm så nu börjar jag å. Maken grunna på filtrering 🤔 är de viktigt att biobollarna kommer efter filter median eller spelar de ingen roll 🙈 alla säger så olika 🤔🤔, dock kommer inget komma igång denna veckan då jag har fullt upp att hjälpa en vän med inspelning av sofias änglar 🙈🙈

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Upp till toppen
Annons: