Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1493 ggr
johan.1986
2020-02-02 10:20

Val av akvarium samt inredning!

Hej! (ny här)

Skulle vilja ha hjälp av någon vänlig själ, med val av akvarium och inredning,Vill ha mycket växtlighet osv, akvarium storlek runt 450-500L. Vad jag ska ha för bottensub/sand eller vad som är bäst för att ha mkt växtlighet, Om ni ska speca upp lite vad allt kostar också vore toppen =) Hoppas på bra svar ;)

Mvh

Annons:
5ara
2020-02-02 11:35
#1

Åh, vad kul att ha ett så roligt projekt på gång!!! Blir naturligtvis svårt att ge en uppskattning vad gäller kostnad eftersom väldigt mycket beror på hur du vill göra. I ett av mina kar har jag grus och i de två andra är det sand. Jag känner mig nöjd med hur växterna växer men om du ska köra på med CO2 eller göra lite extra för växterna så kan ju soil vara aktuellt. Beror helt på vad du strävar efter. Om du vill hålla nere kostnaderna så finns sand att köpa för en billig peng på Jula och Biltema. Om du skaffar lite vallisneria tar det inte särskilt lång tid innan mycket av karet är grönt så det är mycket svårt att säga utan lite mer specifika önskemål från din sida. Om du exempelvis köper en liten planta i affären får du istället räkna med ungefär 70:-/st och för att få lite grönska på en gång i ett så pass stort kar går det åt ett gäng så här kommer ditt tålamod spela roll för kostnaden också. Vad gäller rötter och stenar kan man köpa det i affärer medans andra plockar själva i naturen och givetvis gör även detta skillnad på vad kostnaden landar på. För själva karet gör det också stor skillnad på kostnaden om du väljer ett begagnat eller om du vill ha ett nytt. Är en av mina långsiktiga planer att dra igång ett kar i den storleken. Låter jättekul!!!

Cecilia.S
2020-02-03 20:38
#2

Välkommen hit! Vilket roligt projekt 😃

Pris är helt omöjligt att säga i dagsläget, det beror helt enkelt på vad du vill ha för någonting. Om du verkligen vill satsa på ett växtakvarium och läsa på ordentligt, köra med trycksatt koldioxid, bra soil, bra ljus och hela den biten så kommer pengarna dra iväg som ett spjut. Med dom delarna kan du dock skapa helt fantastiska akvariemiljöer! Här har du lite bilder, 1, 2, 3
Kräver mycket pengar och är tidskrävande men kan bli en riktig ögonsten. Med trycksatt koldioxid har du dessutom en hel uppsjö av vackra akvarieväxter i alla möjliga färger. Inte bara standard gröna, utan även orangea, röda och rosa m.m.

Någonting annat som kan vara bra att ha i åtanke är vilken typ av fisk du vill ha. 450-500 liter är utmärkt för många arter, men exempelvis en del ciklider är kända för att vara tuffa mot växterna medan malawi tar kål på växterna (kräver dessutom olika typer av vatten). Fundera lite på den fronten! 🙂

Lite exempel på vad saker o ting kan tänka sig kosta:

Växter brukar vanligtvis kosta cirka 49-149 kr styck beroende på storlek på plantan, art osv. Kommer troligtvis gå åt rätt så mycket och köpes i butik. 

Om du funderar på CO2 rekommenderar jag dig att kika in på Aquasabi.com och Greenaqua.hu/en de har både belysning, tillbehör, koldioxidsystem, växter och diverse annat material. Dom är toppenbra men finns i utlandet så frakten kostar en del. Dock pålitliga och med en fantastiskt bra kundservice! Snabb leverans hem till dörren.

Sand kan kosta runt 99 kr säcken för 17 kg. Osäker på hur många som skulle gå åt men kan tänka mig att det blir ett par stycken i alla fall. Jämför du den kostnaden mot exempelvis soil som rekommenderas till akvarium med trycksatt koldioxid kostar en riktigt bra soil runt 400 kr för 9 liter. Det blir tusenlappar för bara bottensubstratet.

Lyse ingår ofta till akvarium, men vill du ha trycksatt koldioxid är det viktigt med ett bra ljus. På den fronten får man absolut inte spara pengar, det kommer bara förstöra i längden. Räkna med runt 7000 kr.

Till ett så stort akvarium kan du behöva ett ytterfilter. Dom brukar klara av volymen lite bättre men är dyrare än vanliga små pumpar till mer standard size-akvarium. Ca 1000-2000 kr om du inte ska ha någonting lyxigt men ändå bra.

Listan går att göra oändlig. Kom gärna med mer frågor när du har funderat lite och är lite mer säker på vad du skulle vilja ha 😊 Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-02-04 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Välkommen hit. Jätteroligt projekt, och du har väldigt mycket möjligheter med den akvarievolymen, förutom de absolut största cikliderna och rovfiskar, så kan du ha det absolut mesta i ditt kar ;)

Sand som bottensubstrat är snyggast (tycker jag) och både växter och flera olika fiskarter vill/måste ha sandbotten för att kunna bibehålla deras naturliga beteende och må bra :)

Jag är Scalaretok, och om jag skulle starta upp ett helt nytt stort akvarium så skulle jag ha:

*En grupp scalarer (ungdjur) på kanske 6-8 stycken och låta dessa para ut naturligt.

*Ett stort stim med någon högryggad tetra (själv har jag Rosentetra och Röd fantomtetra i stim på ca.25 av varje) 

*Ett större stim med Corydoraas, endast en sort.

* Som städpatrull har jag ancistrusmalar.

Uppdatera gärna vad det blir och hur du tänker :) Här har du bra aetiklar när man skall starta upp ett akvarium

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg?articles-2

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?articles-3

Jag har mycket rötter och växter i karet, jag använder profito växtgödning och JBL´s gödningskulor ("sju kuglor")

Mitt akvarium är på ca-650 liter och det ser ut så här ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

johan.1986
2020-02-04 18:18
#4

Kul att folk engagerar sig =) jätte roligt att läsa alla inlägg!får ta till mig allt och tänka lite till på allt! Men hör av mig så fort det blir något köp =) Tack så länge!

Lillyrod
2020-02-04 20:55
#5

#3 68 scalarer i ett akvarium 😮

Cecilia.S
2020-02-04 21:53
#6

#3 #5 😂

#4 Spännande! Ser fram emot det 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Catlady91
2020-02-05 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Om du vill ha mycket växter och köra sandbotten, skulle jag rekommendera soil eller krossad lavasten. Jag har precis gjort en omstart av mig 60l akvarium efter en föreläsning om aquascaping, och hon som höll den älskar växter! 

I akvariet när det gäller fisk skulle jag nog köra på Scalare, dom är fina och finns i många olika fina mönster och färger 😊 sedan ett stim högfenade tetror, och Ancistrus. Så jag håller med Rovfisk mycket där 😊 

När det gäller sand så kör jag på Biltemas sand i mitt 400l och rådasand i mitt 60l. Rådasanden kostade mig 15kr/kg i djuraffären, Biltema tar lite drygt 100kr för 17-18kg sand. Den är dock inte pH-neutral.

För att växterna ska kunna växa till sig och få bra och fina rötter, rekommenderas något som är mindre tätt i botten. Jag kör krossad lavasten längst ner, 3kg i mitt 60l, och sedan 7kg rådasand över det. Det är lite pilligt om man är petig eller som mig lider av lite lätt OCD 😂 jag vill ha stenen under mitt bottensubstrat, osynligt. Men ju mer jag höll på, desto mer sten kom upp på sanden. Så har bråkat en hel del med stenarna, men nu ser allt bra ut 😊 

CO2 är inget måste i mitt tycke när det gäller växter, det tyckte inte hon som föreläste heller. Det viktigaste, absolut viktigaste, är belysningen! Den får man inte snåla på! Den är viktigast för växterna.

Jag köpte som sagt krossad lavasten, men kan även köpa hel lavasten och slå sönder, men det hade jag varken ork eller plats med. 3kg kostade 249kr. Soil är dyrare, och kräver mer förarbete. Soil måste sköljas.  Och sköljas. Och sköljas…. Annars har du svart vatten i flera veckor! Lavastenar behövde inte sköljas, för den ska inte färga vattnet. Jag valde ändå att skölja, och såg då att det kom en hel del färg.

Inredning skulle jag välja någon stor rot, eller flera rötter. Helst en rot som går från ena änden till andra, eller från ytan och ner tvärs över akvariets baksida. Samt mycket höga växter i bakkant, och sten. Gärna så det sluttar lite framåt. Det kan få akvariet att verka djupare än det är 😊 och lägga ner tid på inredningen! Börja med att köpa inredning och allt sådant innan du köper fisk. Låt akvariet stå tomt på sin plats i hemmet där den ska stå, börja inred och titta på långt håll och från alla möjliga håll. T ex, syns det bäst från soffan, hur ser det ut därifrån? Kommer man från hallen och rakt emot akvariet, hur ser det ut från det hållet? Var noga med inredningen! Lägg tid på den! Inred, låt det stå utan vatten och dagen efter kanske du ser att du vill flytta roten eller stenen eller vad det än är åt något håll 😊 när jag inredde mitt 60l akvarium tog det mig 1-2 timmar bara med inredning! Hade jag haft mer tid på mig, hade det nog tagit mig några dagar. Men nu hade jag fiskar som ville ner i akvariet igen, så fick skynda lite. 

Vallisneria är en fin och hög växt. Du har även svärdplanta som blir hög, bra växter för bakgrunden. Vill man ha lite färg finns alternathera, de finns i fina färger. Kolla gärna på zoopet.se, eller i Växtlexikon här på forumet 😊 välj växter med omsorg! I början är det bra med snabbväxande växter, för att minska risken för alger. Om du vill ha en bakgrund till akvariet så är frågan om du vill ha Back to Nature eller plansch. Jag kör på planscher på båda mina, då det är enklast. Måste inte limmas fast, de kan tejpas. Se till att det ligger slätt bara. Bästa är att lägga akvariet med baksidan uppåt på t ex en säng, lägga på bakgrunden och tejpa ena sidan innan man slätar ut till nästa sida. Tejpa hela, runt om! Så gjorde jag med mitt 400l, och det blev bra 😊 bakgrund väljer man utifrån hur fiskarnas naturliga miljö är, om man vill ha ljust eller mörkt akvarium, eller kanske enfärgat? Måste inte vara akvarieplansch, man kan köpa något annat också 😊 dekorplast, kanske? Hört folk som tagit sopsäck och tejpat på baksidan 😊 

Det finns mycket att säga och tipsa om, som sagt. Men jag skulle rekommendera att du fokuserar på inredning. Titta på ditt akvarium när det är tomt, fundera hur du skulle vilja ha det, och kolla gärna på bilder här på forumet eller sök på Google! 

Gud, nu har jag skrivit så mycket så jag knappt kommer ihåg allt jag skrivit, ber om ursäkt om jag upprepat mig 😂

Bifogar bilder på mina två akvarium, så du ser hur de ser ut 😊 kanske kan ge lite inspo? 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-02-05 16:32
#8

#4 Vi vill gärna att våra medlemmar skall trivas hos oss, och att de känner att de får den hjälp och det stöd de behöver, och kanske slipper få "goda råd" av fel personer ;)

Vi tycker det är jätteroligt att både nya och gamla akvarister söker sig hit till oss :)

#5  Obs …😊. Glömde bindestrecket, det skall stå 6-8 😂 Har ändrat i texten 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-02-07 16:26
#9

Om du kör sand som substrat skaffa sandsnäckor. De hjälper till att hålla botten lite mer luftig.

johan.1986
2020-02-10 18:11
#10

Sådär Nu har jag fixat ett akvarium, köpte ett begagnat 720 Liters blev det,

-Gieseman lysarmatur av modell Reflexx T-5 4X80 W inklusive takfästen. -4st back to nature moduler -externt filter Aquael Unimax 700 inklusive UV lampa samt nytt packningsset -2 st prefilter -2st inre filter som sitter bakom modulerna i vardera hörn -2 x Eheim 200W samt 1st Eheim 100W doppvärmare. -osmosfilter av märket waterpure -foderautomater x 4, Eheim, fish mate samt Ferplast -2st syrepumpar Tetra samt Atman

Har ingen aning om hur bra utrustningen är, men tror den är okey!

Skriv gärna om ni vet mer om detta,

Men det ingick en massa andra saker med!

Ska hämta det på fredag så det blir kul =)

Draken
2020-02-10 18:16
#11

Verkar vara bra utrustning som följer med. Så himla kul att det blev ett såpass stort akvarium :D

Gärna bilder när du har fått upp det 😇

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-02-10 18:22
#12

Vad roligt. Ett ordentligt kar du fick tag på. 

Vad det gäller grejerna till så vet jag inte mycket om ytterfilter. Jag har aldrig haft något men jag vet ju att de är väldigt mycket effektivare än innerfilter.

Både Eheim och Aquael är kända märken. Det första något dyrare men behöver inte nödvändigtvis vara bättre för det. 

Foderautomater är inget man egentligen behöver. Åker man iväg och automaten strular blir det inte bra. Man måste ju ändå ha någon som kollar till allt om man inte är hemma på ett tag och då kan den personen mata också.

Osmosfilter har jag aldrig använt men vet att bl a räkodlare har det för att få rätt vatten till räkorna. Någon annan vet säkert om du har nytta av det i ett så stort kar. Beror väl lite på vad som ska i. 

Glöm inte att uppdatera oss när du startar. Gärna med bilder.

Sist men inte minst. Något som akvarister har jätteproblem med. Skynda långsamt!! 😉

5ara
2020-02-10 18:26
#13

#10 Woho! Åh, vad roligt!!! Verkar vara bra grejer tycker jag. Instämmer med föregående skribent; gärna bilder!

Annons:
Cecilia.S
2020-02-10 20:38
#14

Åh så skoj! Ser också gärna bilder sen 😍 Låter som att du har fått tag i ett riktigt bra litet (stort 😉) paket!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

martinrosen
2020-02-12 13:28
#15

Kan inte gå några direkta tips utöver det du redan fått. Vilket är bra tips.

Jag försöker hitta en bra medelväg mellan mycket växter rötter och lagom med fisk. Jag har inrett det som jag ville ha det men med de växter jag lyckas komma över via akvarieväxtforum på facebook… 

Planen är att byta ut växter allt eftersom, för att sålla bort de som enbart är med för att få igång vattenkvalitén. Dessutom inväntar jag att höjden på växterna i bak skall ta till sig och fylla ut baksidan.

Men så här ser mitt 180-liters ut.

Draken
2020-02-12 13:35
#16

#15 Tycker ditt akvarium ser jättesnyggt ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-02-12 13:44
#17

#16 Tack. Mycket rötter ger mycket färgning av vattnet… Jag vet att det hör lite till sydamerikastilen.. men det blir lite mörkt… även för växterna.

Men rötter är ju snyggt

Draken
2020-02-12 15:00
#18

Har bara rötter i mitt akvarium, tycker det ser så naturligt ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Omorika
2020-02-15 10:44
#19

Hej Har bara skummat tråden men gillar du växter, vill ha det lite billigare och klarar av gult vatten så kan jordbottenakvarium va för dig. Det kallas mest jorbotten, low Tech eller walstad. Det som gäller är att ha blommor i botten nått grus eller sand överst. Har du sand är det bra med sandsnäckor som luftar jorden. Det växer så det knakar och gå få riktigt fint. Så här blev mitt senaste som är ett tag sen. https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55a2972bce12c449d80014ae-nytt-low-tech-kar?participating-1 Jag använder jorden lite som soil och placerar den inte under stenar och rötter. Lycka till

Draken
2020-02-20 21:45
#20

Walstadakvarium är riktigt snygga.men jag har inte det tålamodet som krävs för att få det riktigt ordentligt med scapen 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: