Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 886 ggr
Catlady91
1/31/20, 7:14 PM

NO3mg/l ppm, vad är det?

Kollade värden i ett av mina akvarium, och då visade den att jag hade ett värde på 100 på NO3mg/l ppm. Vad är det, och vad gör jag för att sänka det?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
1/31/20, 7:17 PM
#1

Nitrat kommer av mat och näring till ditt akvarium. Växterna hinner inte ta upp allt som tillsätts så då blir det ett överskott. 

Mindre mat till fiskarna och eventuellt mindre växtnäring tills värdena är stabila 🙂

5ara
1/31/20, 7:25 PM
#2

NO3 är den kemiska beteckningen för nitrat. Det mest effektiva man kan göra för att sänka nivån är att byta vatten, förutsatt att man inte har egen brunn med skyhöga nivåer. På längre sikt kan även växter hjälpa till att hålla nitratnivån nere då de tar upp det som näring. Personligen håller jag det helst mellan 15 och 20 mg/l. För människor anses vattnet som otjänligt med en halt på 50 eller mer.

5ara
1/31/20, 7:27 PM
#3

Och som Lillyrod skriver; det är sista steget i nitrifikationscykeln och det mesta kommer från fiskarnas avföring förutsatt att de äter upp maten de får. Ammonium —> nitrit —> nitrat

Catlady91
1/31/20, 7:30 PM
#4

Vattenbyte är planerat imorgon. Har tyvärr inte mycket växter då firrarna tuggar på växterna 😕 har en javaormbunke och en liten svärdplanta(inte den vanliga gröna, utan en lägre brun). Funderar på att köpa mer plantor imorgon.

Tillsatte snäckskal i filtret idag, runt kl 14, kan det ha med saken att göra?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
1/31/20, 7:38 PM
#5

Är det i Malawi-karet? Då blir det förstås svårt med växter… vattenbyten är väl det man kan göra då. Mig veterligen ska inte snäckskal påverka nitrat-halten men det är också mycket jag inte vet.

Catlady91
1/31/20, 7:54 PM
#6

Ja, det är malawi i karet. Har inte gjort vattenbyte på länge, då de fick ett nytt akvarium att leva i i mitten av december ungefär. Så jag ville avvakta med vattenbyte tills alla bakterier ”lagt sig”, så att säga..

Räcker det med ett 30% vattenbyte, eller bör jag byta mer? Kanske tillsätta lite ektozonsalt och aquasafe?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
1/31/20, 9:38 PM
#7

Om fiskarna verkar må bra så skulle inte jag hälla i något. Varken ektozon eller aquasafe gör någon skillnad på nitrathalten så byt vatten imorgon och håll sen koll på nitratet, tycker jag 🙂

PeG
2/1/20, 11:15 AM
#8

Om du har vatten utan nitrat och nitrit så kommer ett 30% vattenbyte sänka halten med just 30%. Eftersom du ligger på 100 ppm så bör du efter vattenbytet hamna på runt 70ppm.

PeG
2/1/20, 11:22 AM
#9

Min rekommendation att nya mer än 30%. Om du gör traditionella vattenbyten dvs ut med vatten och sedan i med vatten så skulle jag byta 50% och sedan upprepa detta relativt tätt tills nitrithalten är där du vill ha den. Detta förutsätter att mätningarna är korrekta. Generellt är stickor inte särskilt bra medans dropptester brukar ge resultat som är hyfsat rätt.

Draken
2/1/20, 11:37 AM
#10

Vattenbyte, mer växter , mindre mat och mindre växtgödning. Men, som skrivet ovan, är det i malawikaret, så kan det ju bli problem med växter i karet 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2/1/20, 4:36 PM
#11

Eller ingen/nästan ingen växtgödning, få växter och tätare vattenbyten. Har man många alternativt stora och glupska fiskar kan man t.o.m. behöva byta vatten mer än en gång per vecka

Draken
2/4/20, 9:39 AM
#12

Hur har det gått ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2/4/20, 12:26 PM
#13

Har gjort vattenbyte, men inte kollat värdena. Ska göra det idag. Vill inte kolla värdena direkt efter byte, då det känns som att jag får ett missvisande svar då

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2/4/20, 3:03 PM
#14

Jag kollar aldrig värdena samma dag som jag gör vattenbyte. Jag kan göra det, men endast om fiskarna visar upp symptom för dåligt mående. Annars brukar jag vänta minst 1, oftast 2, dygn efter bytet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2/4/20, 6:45 PM
#15

Jag också, vill ha så bra svar som möjligt. Hade dock otur med vattenpåfyllningen, så det nog blev för kallt vatten. Så fiskarna hamnade på sidan och verkade döda. Fick skynda mig i med varmare vatten, då piggnade de på sig tillslut. Förutom två Praktbotia som tyvärr avled 😭

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2/5/20, 4:04 PM
#16

Praktbotia, eller botia överlag egentligen, är jättekänslig för om vattnet blir för kallt.

Men skönt att du var snabb i reaktionerna så det redde upp sig rätt snabbt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2/5/20, 6:15 PM
#17

Ja, men inte tillräckligt snabb 😕 får alltid pangets och mår dåligt när något av mina djur far illa! Då kommer tankarna direkt.. ”du ska inte ha akvariefiskar, du bara dödar dom!” ”Vad kommer alla på forumet tycka nu?! Djurmördare!” Och sådant 😕 lider är depression och ångest, med hemska tankar som är nedlåtande.. 

men nu verkar allt vara bra. På lördag tänkte jag kolla värdena, då har det gått en vecka sedan jag gjorde vb. Slammade dock inte botten, det är lite svårt då akvariet är så högt, så jag måste stå på en stege för att nå ner till botten.  Akvarium med bänk är 138cm högt, jag är 158cm lång 🙈 ska kolla värdena på lördag som sagt, är värdena lika så får jag slamma botten 😊 

Någon som har tips på hur jag skulle kunna göra rent botten på lämpligt sätt, och helst slippa springa upp och ner på en stege? 😊 akvariet är ca 60cm högt

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

piggelina123
2/5/20, 6:33 PM
#18

Slanga ur en tredjedel och hoppa i själv 😂 Skämt åsido, du behöver inte känna så över dina döda fiskar, det är bra att du delar med dig, så kan andra lära sig av ditt misstag genom att läsa här. Finns väl ingen med akvarium som aldrig haft en död fisk. En sak kan man vara säker på, alla fiskar dör förr eller senare. Några dör av våra misstag, några dör av sjukdomar eller skador, några dör av följderna av stress, några lever länge, andra lever kort, huvudsaken är att vi ger dem ett bra liv, och avslutar deras liv om de lider. Att inte kunna prata, gnälla, pipa, skrika, titta på oss med ledsna ögon eller visa oss miner och ansiktsuttryck, gör att fiskarna har svårare att tala om när något är fel. När jag tänker på alla fiskar i sjöar och hav, som fiskas upp med en krok genom munnen, eller pressas ihop med tusentals andra i ett nät, för att sedan kvävas till döds, då brukar jag tänka… : Tänk om fiskar kunde skrika… Må inte dåligt över det som hänt, men sörj om det behövs. Ingen här tycker något illa om dig, tvärtom är du modig som delar med dig.

Catlady91
2/5/20, 6:41 PM
#19

#18 tack, det värmer ❤️

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2/5/20, 7:01 PM
#20

#18 jättefint skrivet! 🙂 stämmer så väl! Man får göra sitt bästa helt enkelt. Tyvärr har jag ingen bra lösning på vattenbytes-problematiken jag heller…

Annons:
PeG
2/5/20, 7:22 PM
#21

Varför måste du slamma botten? Ligger det en massa skräp där? Jag har jula sand, sandsnäckor och hyfsad men inte kraftig cirkulation av vattnet och gör i praktiken aldrig rent botten. Då har jag också relativt glupska fiskar och matar med en del saker som skräpar ner ordentligt.

Catlady91
2/5/20, 8:01 PM
#22

Verkar vara mycket avföring..? Jag vet inte, kanske in behöver slamma botten 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2/7/20, 9:32 AM
#23

#18 Fint skrivet, håller med helt och hållet :)

Jag slammar sällan och aldrig botten i akvariet. Men jag har, som PeG, sand och sandsnäckor som vänder sanden. Tacksam för det är jag iaf. Jag är 173 cm, och jag när inte ner i botten på mitt akvarium 😊😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: