Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 938 ggr
Tessos
1/29/20, 5:08 PM

Hur ser man kön på fjärilsciklider ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ni hjälpa mig könsbestämma mina nya fjärilsciklider. Butiken trodde att det var en hona och hane men kunde ej garantera.

Annons:
Tessos
1/29/20, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fisk 1.

Tessos
1/29/20, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fisk 2.

Lillyrod
1/29/20, 5:28 PM
#3

Det är svårt med fjärilar tycker jag. De där har ju en odlad blå färg också, mycket fin, men då klarar inte jag att säga vad det är. 

Jag har aldrig haft fjärilar själv men det finns säkert någon här som kan hjälpa dig 🙂

Cecilia.S
1/29/20, 7:01 PM
#4

Jag skulle nog vilja säga att bägge två är hanar med tanke på bukens form och avsaknaden av rodnad. Ska försöka leta upp några bilder på mina gamla fjärilar så kan jag visa skillnaden!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/29/20, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här har du en väldigt tydlig hona. Du ser rodnaden på buken.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/29/20, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En hona. Det här är en annan färgvariant, som är lite klurigare precis som dina. Rodnaden syns inte lika tydligt, men den syns lite svagt och även formen på buken avslöjar att det här är en hona.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
1/29/20, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är en hane av samma färgvariant. Ser du skillnaden?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/29/20, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här har du en hane.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/29/20, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En hona av samma färgvariant som dina. Electric blue. Du ser den rundade buken som är typisk för honorna. Man kan även skymta en svag rodnad.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/29/20, 7:11 PM
#10

Som synes i #5 kan även honor ha den lite mer typiska bukformen för hanar, men där ser man en tydlig rodnad så då vet jag att det är en hona ändå. Dina två saknar rodnad och har ganska lika form på buken. Fisk 2 är dock något rundare och kortare, lite mer i typen av en hona, och har dessutom inte lika höga fenstrålar framtill vid ryggfenan som hanar brukar ha.

Fisk 1 är högst troligt en hane. Först tänkte jag detsamma med fisk 2, men nu vid närmare eftertanke och jämförelse med mina egna är jag lite osäker. Låt den ta lite tid på sig så kanske den färgar ut en rodnad vid buken. Men det kan hända att du har två hanar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tessos
1/30/20, 9:01 AM
#11

Tack för alla svar! Fick höra att min variant - electric Blue inte får någon rodnad? Men vi får avakta, tänkte nog oavsett köpa 1-2 honor till, ifall det är två hanar så får de annat att tänka på :) Dock simmar de ständigt ihop, men har ju bara haft de någon dag!

Cecilia.S
1/30/20, 10:20 AM
#12

Låter bra det 👍 Man kan skymta en väldigt svag rodnad i #9, men som du skriver syns det inte lika mycket hos electric blue. Du får helt enkelt avvakta och se 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/30/20, 12:37 PM
#13

Tror det kan vara en av varje. Dels så har fisk 1 högre fenstrålar och är längre i kroppen med mer utdragna fenor. Fisk 2 är kortare och rundare i kroppen och har kortare, mer rundade, fenor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: