Annons:
Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 1663 ggr
martinrosen
2020-01-29 11:04

Köpa akvariefisk utanför butik

Jag befinner mig i Jämtland och har insett att utbudet på akvariefiskar, växter mm är näst intill obefintligt. VI har 1 butik i området, men i min mening är kvalitén ganska låg på de levande produkterna. 

Jag har för avsikt att komplettera med mer fiskar till mitt akvarium, men utbudet på fisk är väldigt dåligt och framförallt ser jag, i butiken att mängden död fisk eller fisk i dålig kondition är väldigt stor. Jag blir inte direkt sugen på att köpa fisk eller sätta in fisk i mitt kar som håller dålig kondition eller är sjuk. 

så frågan är finns det något bra sätt att köpa fisk vi andra kanaler? Jag åker ogärna 3 timmar bil enkel resa till Sundsvall för att köpa fisk som sen skall ligga i påse många timmar tillbaka. 
Kan man köpa från privat marknad och i så fall finns en sådan marknad i Jämtland?

Jag vill komplettera med sydamerikanska dvärgciklider samt  mal/algätare.

Annons:
5ara
2020-01-29 11:36
#1

Ja, det lät ju inte riktigt lockande att köpa därifrån måste jag säga och tyvärr har jag inte heller något rakt svar på din fråga. Det jag i första hand kan tipsa om är väl Facebook men Jämtland har jag ju dålig koll på som boende i Småland. I gruppen Fiskakuten dyker det upp omplaceringar över i stort sett hela landet men där ska man ju ha en del tur för att hitta det man söker i närheten. Eftersom försäljning av djur inte är tillåtet på FB kompliceras det hela men i min lokala akvariegrupp tas inte annonser bort av admin så där går det sälja om inte FBs bot fångar upp det. Kanske det finns någon liknande grupp för Jämtland? I så fall kan du ju lägga ut en köpes-annons och se om du får några napp. På Blocket finns också lite fisk men inte i så stor omfattning. Hoppas någon annan kan hoppa in och ge lite mer konkreta tips.

martinrosen
2020-01-29 11:49
#2

Det finns en Akvarieförening i Östersund som jag ställer min förhoppning till. 
I övrigt så ser jag inga bra lösningar. Hade en önskan om att komplettera mitt kar med Palettciklider och Apistogramma samt lite siamesiska algätare. 

Men med tanke på mängden döda fiskar i akvarierna så tappar jag lusten.

5ara
2020-01-29 12:10
#3

Åh, en akvarieförening! Det borde ju vara perfekt! Har svårt att tro att de inte skulle ha någon idé om vad du kan göra, alternativt att någon har vad du söker. Akvarieförening tänkte jag inte på. Antar att det beror på att det inte finns någon här så det alternativet fanns inte i min lilla hjärna.

martinrosen
2020-01-29 14:07
#4

Problemet med akvarieföreningen på FB är att man inte få köpa/sälja levande djur där heller. Och inget annat forum används i föreningen.

5ara
2020-01-29 14:20
#5

Det råkar inte vara någon som försöker visa upp sina yngel eller liknande? Inte alls omöjligt att ett PM till den personen skulle kunna vara en möjlighet att få köpa i så fall. Alternativt kanske du kan lägga ut en lite allmän fråga ifall någon vet var sydamerikanska ciklider finns att få tag på. Inte omöjligt att du då kan bli kontaktad via PM av någon som har. Förhoppningsvis finns det fler idéer bland medlemmarna här på forumet…

martinrosen
2020-01-29 14:53
#6

Jo jag har gjort det. 
vi får se om någon svarar. 

Jag märker att det är många på forumet som delar min uppfattning om vår enda zoobutik i stan.  Så det är nog många med liknande problem.

Annons:
piggelina123
2020-01-29 18:22
#7

Jag bor också i Jämtland och upplever exakt samma som du gör. Blev knäckt när jag bläddrade i recensioner från "akvariebutiker vi besökt". En recension 2012 beskriver exakt samma problem. Gå gärna in och läs där. Inget har hänt på 8 år, redan då skrevs om akvarier med döda fiskar, inga alternativ. Så jag ställer samma fråga som dig, Martin.

Lillyrod
2020-01-29 19:05
#8

Vad jag känner mej privilegierad som har en bra akvarieaffär som dessutom skickar ut mail varannan vecka på hela inköpslistan med priser. 

Bara att maila tillbaka så kommer det med bil från Tyskland veckan därpå. Att de inte slussas genom t ex Imazo känns väldigt bra. 

Jag känner verkligen med er som inte har ett bra eller ens halvbra ställe att handla på.

Draken
2020-01-30 12:31
#9

Om du kan tänka dig åka 3 timmar med bil till Sundsvall, så kan jag varmt rekomendera Arken i Birsta syd, den ligger bredvid Mediamarkt. det finns en till ( Birsta Öst) den ligger bredvid Ica Maxi, men den rekomenderar jag absolut inte.

Sedan Tommy Wikander, som startade föreningen i Östersund, avled förra våren, så har det stått ganska stilla. Jag har förstått det så att det finns ingen med de rätta kunskaperna som vill ta över, varför vet jag inte.

Det blir akvarieträff med auktion och bordsförsäljning i April här i Sundsvall. jag har hoppat av, men hon jag startade med håller i det själv.

Där kan du också träffa Marlene från Trollhättan (Marlenes zookällare). Hon tar upp beställningar inför auktionen.

https://www.facebook.com/groups/2381897145197184/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-01-30 12:33
#10

Det finns många bra forum och auktioner, men så fort man säger Jämtland så försvinner alternativen. Inte så mycket att göra åt det.

Draken
2020-01-30 12:49
#11

Det beror nog förmodligen på att det inte finns så mycket i just Jämtland. Mycket av akvariehobbyn försvann tyvärr med Tommy.

Men lägg upp en fråga om kanske samåkning till auktionen, jag vet att det finns många i och kring Jämtland som brukar åka ner varje år :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2020-01-30 18:21
#12

Säger man att man ska åka långt så brukar akvariebutikerna här i kring kunna Göra frakten trevligare med exempelvis större påsar, och i vissa fall även Syretabletter, så har du en friggolåda, så tror jag inte att fisken kommer ta nån direkt skada av en tre timmars åktur, har haft fisk som fått resa i 10 timmar utan problem så att =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: