Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2632 ggr
Sandra_fred
1/28/20, 7:34 PM

Torpedsjuka, smitta, hur gör jag nu?

Hej! Min dotter har ett litet akvarium med platys, neontetror och en mal. Tyvärr gjorde hon (vi) misstaget att lägga till två (vackra) guppysar för ett par tre veckor sen. Antagligen hade de med sig nån smitta för nu dör alla platys av torpedsjuka. Vi har saltat karet, men det tyckte inte den lilla malen (någon icke-mal på O..) så han gick hädan, även den stora växten tog stryk och barrar som en julgran. Kvar är en tjock platyhona, ett större yngel och två mindre yngel samt tetrorna. Är det kört? När vet vi om faran är över? Vi vill ju inte köpa nya växter och fiskar om smittan lever kvar i akvariet. Hur hade ni gjort? Tacksam för alla svar och tips!

Annons:
Lillyrod
1/28/20, 7:48 PM
#1

Det där är jättesvårt att svara på. Hur stort är karet till att börja med? En bild så man får en uppfattning om hur det ser ut är alltid bra.

Om både växten och kan det vara Otocinclus dog av saltet så undrar jag hur mycket ni saltade? De brukar inte dö av en normal saltning nämligen 🙂

En bild och lite uppgifter om karet så ska vi se om ni kan få lite hjälp här.

Sandra_fred
1/28/20, 7:57 PM
#2

Ja så hette den lilla malen! 1/2 dl salt, utan jod. Läste att man skulle ha 1 dl/100 L vatten 😬 Men jag kanske har fattat fel och saltade ihjäl dem 🙈 54l vatten (eller 56). Ingen problem innan guppysarna. Platysarna har fått många yngel, alla har dock inte överlevt (tack å lov, då hade hon haft 100 fiskar nu). Tetrorna ser helt friska ut, ingen av dem har dött. Bara platys, lilla malen och växten.

Sandra_fred
1/28/20, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Oj vad det var svårt att ta bilder nu på kvällen 🙈 Akvariet ser för sorgligt ut 😕

Lillyrod
1/28/20, 8:02 PM
#4

Karet är lite litet till antalet fiskar och det kan göra att de lättare drabbas av sjukdomar. Kanske hade guppysarna med sig något som de andra inte klarade av. 

Hittade en guppysida som beskriver lite av sjukdomen, hur man behandlar och hur den uppkommer. Ni är på bra väg med saltet enligt den sidan. Här kan ni läsa lite:

http://www.guppys.se/sjukdomar.html

Sandra_fred
1/28/20, 8:02 PM
#5

Den döda växten var väldigt stor för ett kort tag sen.

Sandra_fred
1/28/20, 8:04 PM
#6

Tack 👍 Där har jag varit inne och kikat.

Annons:
Lillyrod
1/28/20, 8:06 PM
#7

Lite fler växter som hjälper till med vattenkemin i karet tror jag skulle bli bra. Dessutom gillar fiskarna att kunna gömma sig och få vara ifred ett tag. Precis som vi. 

Tetror brukar tycka om att busa runt i täta växtbuskage också. Fortsätt du med saltet ett tag och sen införskaffa lite nya växter.

PeG
1/28/20, 8:07 PM
#8

Jag skulle vänta åtminstone några veckor innan du tillsätter mer fisk. Ny växt är ok så snart du gjort vattenbyte så att salthalten går ner. Enda risken är om sjukdomen kommer tillbaks och du vill starta från 0.

Sandra_fred
1/28/20, 8:12 PM
#9

Men kan smittan sitta i inredning, grus och filter? 😬

Lillyrod
1/28/20, 8:15 PM
#10

Det beror lite på varför de fick den. Det stod ju några orsaker där på guppysidan. 

Jag är ganska förskonad från sjukdomar så den här har jag inte råkat på.

Draken
1/30/20, 12:23 PM
#11

Jag vet heller inte mycket om just torpedsjukan, enda jag vet med säkerhet är att det är, oftast, levandefödare som åker på den.

Vad jag har förstått så smittar den inte av sig på inredning och växter, men däremot på andra levandefödare som finns i karet. Ytterst sällan på andra invånare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: