Annons:
Etikettfoder
Läst 1357 ggr
piggelina123
1/28/20, 2:48 PM

Fiskfoder, vad rekommenderar ni?

Önskar rekommendationer på fiskfoder. Vad är det som ger bäst kvalitet i foder? Mängd protein? Vitaminer? Annat? Något märke som är bättre? Önskar alla tips ni har! Oavsett fisk och akvarium storlek! Vad matar ni med? Vad ger mest färg? Vad ger friskaste fiskarna? Vad ger längst livslängd? Vad ger flest avkommor? Skillnad på dyra/billiga? Fördelar/nackdelar pellets, flingor, tabletter, fryst osv? Hoppas på många svar! Kanske kan det bli en sammanställning till en artikel av era tips.

Annons:
5ara
1/28/20, 6:09 PM
#1

Kan passa på att tipsa om de här två artiklarna: https://akvariefisk.ifokus.se/articles/535dc30d8e0e7406ca00019b-fiskarnas-foder?articles-3 https://akvariefisk.ifokus.se/articles/58e8b2518e0e747786000617-fiskarnas-foder-del-2-torrfoder?articles-3 Jag ger i huvudsak mina fiskar följande: Tetra Pro Energy Tropical Krill Flake Tropical Green Algae Wafers Hikari Sinking Wafers Fryst artemia Ärtor Broccoli Hemmagjord räkmix ibland Små yngel får nykläckt artemia Förvarar all mat i frysen för att bevara näringsämnena så gott det går och tar bara fram lite åt gången. Känner mig hittills nöjd med det. Har inte haft akvarier så länge och därför kan jag inte säga hur de verkar på längre sikt.

Lillyrod
1/28/20, 7:30 PM
#2

Jag har Krill-granulat som huvudfoder. 

Sen ger jag frysta mygglarver, levande ibland på sommaren, frystorkad tubifex eller artemia, hemgjord räkmix och grönsaker. Använder aldrig flingfoder. 

Jag köper mitt foder i min akvarieaffär eller handlar på nätet om det inte finns i affären. Vanligaste är Fiskfoder.se eller Akvarieimporten.se

En och annan avlivad fluga eller mygga åker ner där ibland också 😃

PeG
1/28/20, 7:51 PM
#3

Jag ger Fryst vuxen artemia Fryst mysis Frysta vita mygg, svarta mygg verkar skräpa mycket och jag undviker röda. Organix pellets NLS cichlid pellets Ärtor Broccoli Sallad Alger och akvarieväxter Mer sällan Levande mygglarver Tubifex Daggmask Annat frysfoder Andra grönsaker eller frukt

Draken
1/30/20, 12:14 PM
#4

Jag har krillgranulat som huvudfoder. Men sen varierar jag fiskarnas diet med olika andra foder. Dock aldrig flingfoder.

*Krillgranulat
*Fryst krill
*Frysta mygglarver (svarta och vita)
*Algaewafer mix
*Algtabletter
*Hikari ciklidpellets, små flytande.

Jag ger också både levande när det är säsong för det, hemmagjord räkmix samt grönsaker.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: