Annons:
Etikettväxter
Läst 1467 ggr
5ara
2020-01-27 18:43

Klorin och sköljning mot skräpsnäckor och andmat

Har nu på kvällen ägnat mig åt att bada mina nyinköpta musselblommor i klorin blandat med vatten (1:19) i 2 minuter och sedan sköljt dem väldigt noga under rinnande vatten. Anledningen är att hon som jag köpte dom av har skräpsnäckor och någon mini-sort av andmat i karet som musselblommorna fanns i. Inget av dessa vill jag ha i mina kar därför gör jag nu ett litet expriment. Klorinbadet är gjort  med förhoppningen att skräpsnäckorna inte ska klara sig och den noggranna sköljningen för att få bort alla små spår av det som jag tror är andmat. 

Fula blad plockades bort innan klorinbadet

Rötter som lossnat från musselblommorna och "mini-andmat"

Klorinbadade och sköljda musselblommor

Vad tror ni; hur kommer det gå?

Annons:
molam
2020-01-27 18:50
#1

Jag är rädd att andmaten kommer vara det enda som överlever xD inget kan ha ihjäl andmat 😮😂

Men hoppas att bara musselblommorna klarar sig 🙂

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
2020-01-27 18:54
#2

Hahaha det var min tanke också. Andmat får man plocka bort. Och plocka. Och plocka i alla evinnerlighet. Jag köper aldrig något om jag ser att det är andmat i karet där det jag ska köpa finns.

Jag hade nog inte vågat använda Klorin till något jag ska stoppa ner i akvariumet.

5ara
2020-01-27 19:00
#3

Jag är inne på erat spår jag med. Har svårt att tro att det inte skulle slinka med något rackarns litet andmats-blad. Klorinet känner jag mig däremot inte särskilt oroad över. Har badat andra växter jag köpt i det utan problem. På vallisnerian märktes inget och den tog sig direkt.

Lillyrod
2020-01-27 19:04
#4

Jag tänkte mer på att andra invånare inte skulle gilla klorinet.

5ara
2020-01-27 19:18
#5

#4 ja, jag har full förståelse för om man inte vill riskera något med ett liknande förfarande. Min sköljningsprocess är dock ganska omfattande där ett steg består av bad i vatten med hög dosering av Aqua-safe och sen ytterligare tre sköljningar under rinnande vatten. Skulle aldrig få för mig att stoppa det i karen om jag trodde det kunde finnas skadliga halter kvar av klorinet. Antar att det är kemisten i mig som inte riktigt kan låta bli att greja och undersöka…

Lillyrod
2020-01-27 19:33
#6

Själv är jag väldigt misstänksam mot kemi och har varit ända sedan skolan…

Annons:
5ara
2020-01-27 20:23
#7

Där ser man! Jag tyckte det var intressant redan när jag var liten och gick sen kemi-inriktat på gymnasiet. Så olika det kan vara!

Lillyrod
2020-01-27 20:32
#8

Jag är fruktansvärt dålig i matte och då faller kemi och fysik också tyvärr 🙂

Draken
2020-01-28 08:55
#9

Andmaten kommer att överleva, andmat och kackerlackor är det enda som kommer överleva ett kärnvapenkrig 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-28 11:19
#10

Klorin funkar även bra mot alger har jag märkt. Brukar bada diffusorn i det med jämna mellanrum (till min trycksatta co2) och den blir som ny efteråt! Med noggrann sköljning borde det gå bra, så länge de inte är i klorinen för länge. Då kan jag tänka mig att växterna kanske suger upp klorinet?

Hur som helst, hoppas att det fungerar 😃 Kul med en röstning!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-28 13:04
#11

#10 ja, jag har läst att det ska funka bra mot i stort sett alla sorts alger, till och med envisa tofsalger. Eftersom klorin är vattenlösligt känner jag att noggrann sköljning omöjligt ska kunna innebära någon fara för de som bor i akvariet. Som du säger, så länge växterna inte ligger i för länge och börjar ta upp det, så ska det gå att skölja bort. Lite samma tänker jag om diskmedel som många är rädda för. Jag är den som är övertygad om att det går att skölja bort eftersom det gärna binder till vatten så som experiment rengjorde jag mitt lilla extrakar med diskmedel. Efteråt sköljde jag givetvis väldigt noggrant och det var inga som helst problem efteråt. Det var rosentetror som fick bo i karet några månader och jag kunde inte se att det orsakade några problem. De var pigga, med god aptit och inga dödsfall. Här resonerar jag likadant som med klorinet. Så länge inte materialet har några porösa egenskaper och kan ta upp kemikalien så är det ingen fara om man sköljer noga och får bort alla rester. En rot till exempel skulle jag inte våga använda varken klorin eller diskmedel på på grund av dess förmåga att absorbera vätskor. Däremot sten, något av plast eller av glas har jag inga särskilda betänkligheter kring. Sån är jag… Det här innebär dock inte att jag rekommenderar någon att rengöra massa akvarietillbehör med klorin och/eller diskmedel. Ämnena är direkt skadliga för akvatiskt liv och det krävs en mycket noggrann sköljning för att det inte ska utgöra någon risk.

piggelina123
2020-01-28 15:02
#12

Finns det andra sätt att rengöra växter mm innan man stoppar ner det i akvariet, för att undvika att få in alger, oönskade smådjur mm?

5ara
2020-01-28 15:33
#13

#12 kokande vatten tar också död på det mesta som är oönskat. När det till exempel blir mycket cyano på rötterna i min systers kar tar jag ur dom och så värmer jag upp någon liter vatten i vattenkokaren och häller över dom. Cyanon ändrar färg och dör direkt.

Annons:
Lillyrod
2020-01-28 19:27
#14

Alger är svårt men snäckor kan man få bort genom att skölja det man ska ha ner i karet med kolsyrat vatten. Tydligen tål de inte kolsyran. Om det tar äggen också kommer jag inte ihåg just nu.

Jag har inte provat det själv.

Draken
2020-01-30 11:21
#15

Jag har kolsyrat växter, och de fungerar jättebra mot både ägg och levande snäckor. Däremot så tror jag inte det hjälper mot alger.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-01-31 08:23
#16

#15 jaså, funkar kolsyra mot äggen med?! Då känns mitt klorin-bad en aning overkill… Jättebra att veta 👍🙂

Lillyrod
2020-01-31 09:01
#17

Jag tror nog klorinen är skarpare mot snäckor och ägg än kolsyra men det är många som använder det och säger att det funkar.

5ara
2020-01-31 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Nu har det inte gått många dagar men jag gör ändå en liten uppdatering. Än så länge har varken snäckor eller andmat synts till. Musselblommorna har definitivt tagit en del stryk av klorinbehandlingen men nya blad ser ut att växa som dom ska. Kanterna på gamla blad har gulnat och det lossnar en hel del rötter men för övrigt verkar de faktiskt rätt okej.

Draken
2020-02-01 11:32
#19

Ser bra ut trots klorinbehandling tycker jag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-05 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Dags för en liten uppdatering igen; varken snäckor eller andmat syns fortfarande inte till. Kan det sluta så väl? Musselblommorna får fler och fler nya rötter och de unga bladen ser fina ut. Ni får försöka se bortom kalkfläckarna på glaset men på den i mitten ser man flera nya rötter som är på gång. De verkar tåliga de där musselblommorna 🙂

Annons:
Lillyrod
2020-02-05 19:20
#21

Musselblommor klarar det mesta utom full fart i vattnet. Mina har råkat åka runt lite för mycket när jag rensade ur i 152-liters karet så de hamnade under ytan bitvis. Det blir inte bra alls.

piggelina123
2020-02-06 00:37
#22

Jag måste vara extremt dålig på växtskötsel. Jag har lyckats utrota andmaten i mitt kar fast att jag ville ha den till yngelburken. Så jag tar alltså ihjäl en odödlig växt, när jag desdutom är den enda som verkligen vill ha kvar den. Nån som vill skänka mig andmat eller annat "ogräs"?

Maleficum
2020-02-06 12:30
#23

#22 Vet inte var du bor men har en 2liters glassburk nästan full av andmat i kylen just nu och behöver rensa ut mer ur mitt ena akvarium :P

Har du fiskar som äter andmaten? Jag har lyckats bli av med andmat i vissa akvarium när jag hade fiskar som åt det samt i ett annat akvarium då jag haft en annan flytväxt som lyckats konkurrera ut andmaten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-02-06 13:54
#24

Tycker det är lite intressant med andmat; hur den trivs i vissa kar och inte i andra. Har läst om flera stycken där andmaten frodas i en del kar men inte i andra där samma personer har akvarier av båda slagen. Överlag tycker jag det verkar som att den trivs lite sämre i kar där mycket vatten byts men det stämmer långt ifrån i alla fall. Akvarier är så komplexa system; fascinerande och gör även att man emellanåt bara vill sluta sitt hår för att man inte får kläm på vad som ställer till det.

Maleficum
2020-02-06 14:06
#25

#24 Gäller fler växter! Har just nu fyra akvarium igång och i ett av dem trivs min andra flytväxt men den tynar bort när jag försöker utöka till de andra tre akvarierna! Däremot trivs inte min mossa (tynar bort) i det akvariet där flytväxten trivs men exploderar i två av dem andra akvarierna (och överlever i det tredje men växer rätt långsamt där).

Så även om jag startat med exakt samma växter i alla akvarium så slutar det alltid med att de ser olika ut för att växterna trivs så olika i dem! Har liknande invånare i alla akvarium och haft samma typ av lysrör i alla. Tror mycket är formen på akvariet som avgör vilka växter som trivs var hos mig (mest skillnad märks på mina två ca 200 liters kar där ena är djupare än vad det är högt medan det andra är typ dubbelt så högt som det är djupt, det låga akvariet funkar utan problem att köra utan filter men det höga fick total alg invasion när jag försökte).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-02-06 14:41
#26

#25 Nä, unikt för andmat är det inte. Bara i mina två yngelkar märks det skillnad på vilka växter som trivs trots att förutsättningarna är i stort sett exakt samma. I 240 liters karet trivs exempelvis tiger-vallisnerian ypperligt och jätte-vallisnerian något sämre. I 120:an är det precis tvärtom. Att jag tycker andmat är lite speciell beror nog på dess förmåga att föröka sig så explosionsartat och att den kan vara väldigt svår att bli av med.

Draken
2020-02-07 09:50
#27

Jag har aldrig lyckats med andmaten, delvis har vissa av fiskarna tuggat i sig den, och delvis har det nog varit för strömt i karen.

Musselblommor och flytormbunke har jag lyckats bättre med, men inte så de har exploderat eller förökat sig massor ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-02-10 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Dags för ännu en uppdatering. Skräpsnäckor och andmat lyser med sin frånvaro. Musselblommorna växer så det knakar och verkar trivas. Nya rötter har vuxit ut och mängder av sidoskott är på gång. Måste säga att mitt lilla experiment gick bättre än vad jag trodde att det skulle göra.

Lillyrod
2020-02-10 17:05
#29

De ser jättefina ut. Jag plockar bort de som blir sådär stora för de tar för mycket ljus för växterna under. Just nu är mina riktigt dåliga pga för mycket ytrörelse i karet där de vistas. Jag har fått ta bort några och lägga i ett annat kar för att säkra så de inte dör för mej.

5ara
2020-02-10 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Eftersom alla mina kar är täckta med svart plast var det mest musselblommornas vackra rötter jag var ute efter och nu när det gått ett par veckor tycker jag att de börjar bli riktigt fina.

5ara
2020-02-10 17:08
#31

#29 Tack för tipset! Har just insett att det inte kommer ta lång tid för dom att täcka hela ytan… så du rensar bort de lite större? Då kör jag nog på samma taktik.

Lillyrod
2020-02-10 17:08
#32

De är jättefina. Yngel brukar älska att busa i de där rötterna.

5ara
2020-02-10 17:11
#33

#29 Så det går att få dom att inte trivas?! Skämt åsido. Just nu känns de dock odödliga med tanke på hur bra de klarat ”misshandeln” men jag har inte så väldigt strömt på ytan så de får aldrig något stänk med vatten utan glider bara omkring lite i ytrörelsen.

Lillyrod
2020-02-10 17:20
#34

Då trivs de. Mina fick sån fart att de åkte ner under varandra i hörnen. Det gillar de inte

Annons:
5ara
2020-02-10 17:22
#35

#34 Aha, du har så pass strömt. Nä, att hamna under andra ska visst inte vara så uppskattat av flytväxter utifrån vad jag förstått. Smart att lägga undan några så att ditt bestånd blir säkrat!

Maleficum
2020-02-10 17:27
#36

Saknar mina musselblommor (dem är superfina) Men precis som med min nuvarande flytväxt så trivdes den enbart i mitt ena akvarium men, tror det var efter flytten som de helt dog ut hos mig tyvärr och har aldrig blivit av att skaffa nya.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-02-10 18:43
#37

Musselblommorna ser jättefina ut, trots misshandeln. jag skulle vilja ha sånna jag med, men det är för strömt i mitt kar, så de skulle flänga runt som tättingar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2021-03-12 17:06
#38

Vilken bra tråd! Jag har köpt hornsäv 'foxtail' och precis när jag hade sköljt en liten del och skulle stoppa ner i akvariet så såg jag en Physasnäcka. Fullt med physor är det och jag har låtit växten ligga i kolsyrat vatten hela dagen. Har fyllt på nytt en gång. Funderar på om klorinbehandling också kan vara aktuellt. Jag vill inte ha physor! Jag har redan skivsnäckor och lersnäckor så det räcker liksom. Det som är bra är att denna växt inte har några rötter, om jag nu vill att den inte ska ta upp klorinet.

Om jag inte väljer klorin, hur gör jag en bra kolsyrevattenbehandling i så fall?

5ara
2021-03-13 09:57
#39

Kolsyrat vatten funkar fint på snäckor men tyvärr inte deras ägg. Jag kör numera oftast på väteperoxid som jag blandar till en 0,75%ig lösning av och låter växterna ligga i den i 20 min.

Enligt vad jag läst på internet är det inte alltid säkert att klorin tar snäckägg men å andra sidan har jag inte fått in några oönskade snäckor när jag har använt det.

Väteperoxid och hornsärv är dock svårt. Det mesta dog av behandlingen och den poppade som popcorn. En kvist klarade sig dock så ibland har man lite tur.

När jag vill få bort levande snäckor med kolsyrat vatten använder jag min sodastream och kolsyrar det så mycket som det bara går.

Upp till toppen
Annons: