Annons:
Etikettväxter
Läst 954 ggr
martinrosen
1/26/20, 9:10 PM

Jag får inte växter att trivas

Jag har nu haft mitt kar i 5 veckor. 

Växterna verkar inte trivas alls. 

Anubias har först fått bruna prickar, och därefter gröna algliknande prickar

Bacopan växer på höjden men får blekare blad på de nyväxta och bruna blad längre ner. Andra växter har fått bruna fläckar som inte går att gnugga bort. 

Jag har tillsatt PMDD, och fiskarna har funnits där sedan dag 1. 

Ingen av växterna verkar vilja behålla den riktigt gröna färg de hade när jag skaffade dom. Vad kan jag göra?

  • Nytt ljus?

  • Mer näring (hur i så fall)

  • Koldioxid (är det ett måste i det här läget?)

  • Ge det mer tid?

De växter som fått bruna prickar kommer ju inte bli av med dom. Frågan är om det är värt att låta dom hållas eller om man skall kasta dom.

Annons:
Lillyrod
1/26/20, 9:24 PM
#1

Om karet bara har varit igång i 5 veckor så måste man nog ha lite mer tålamod 😉 Det som akvarister har så gott om. 

Jag kan tyvärr inte klicka upp bilden och få den större, måste påpeka detta då jag inte gillar det, så jag ser inte riktigt vilka växter du har. 

Anubias växer väääldigt långsamt så det blir nästan alltid alger på den. Inget konstigt.  Bacopa är jag inte bekant med men den ska ju växa ganska snabbt. 

Att man får alger i uppstarten är mer regel än undantag. De bruna kiselalgerna kommer och lägger sig som en hinna över allting och man vill bara gråta. Det gör faktiskt inget för de försvinner efter ett tag. Annars kan några Otocinclus eller posthornssnäckor göra underverk med dem. 

De gröna algerna försvinner de också när balansen kommer och akvariet börjar leva sitt eget liv. Som en liten sjö.

Man behöver ganska mycket av snabbväxande växter i början. Alla kanske man inte vill ha sen men då kan man göra sig av med dem. De hjälper stort i början. Man kan säga att det är bara att knöla ner allt man kan få tag i. Sen väntar man. Väntar lite till. 

Helt plötsligt vänder allt och karet börjar se ut som man vill. Det tar lite tid. Några månader till får du ge dig till tåls. Man bygger inte en sjö på en dag 😃

Jag är ingen förespråkare för PMDD. Jag har aldrig kunnat dosera det så det har blivit rätt. Det växer bra till en början och sen får man alger så det står härliga till. Jag kör Easylife Profito enbart och är nöjd med det. Växterna mår bra och inga alginvasioner. 

Det här blev en novell men återigen, tålamod. Det kommer att bli bra 👍

Cecilia.S
1/26/20, 9:27 PM
#2

Hur länge lyser det i karet?

Når solljus in?

Om du drar upp en växt, hur ser rötterna ut? Har den vita och fina rötter, eller är de bruna? (Misstänker nämligen att gruset kan ha mosat rötterna - därav har de svårt att få i sig näring)

Hur ofta gör du vattenbyten och hur stora?

Hur mycket pmdd ger du? Vad säger instruktionerna att du ska ge?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

martinrosen
1/27/20, 7:24 AM
#3

#2 De växter som har tjocka rötter har nog fått lite skador i planteringen. 
De som har tunnare rötter har vita fina rötter och många. 
Jag ser stor skillnad på de växter som är tunna och buskiga med små blad. De verkar klara sig bätter. Anubias och någon annan med långa gräsliknande blad verkar inte tycka det är så kul. 

Jag tror ljustiden är lite väl lång så det blir en timer i veckan.

#1 PMDD satte jag i enligt anvisning. då kom det alger.. vilket inte är så konstigt. 
Därefter har jag gjort 2 vattenbyten och så PMDD i en minidos en gång till. 

Men som alla säger. Tid behövs för att stabilisera karet. 
Jag skall se om jag får tag i fler snabbväxande växter i lite större mängd. 

Inte helt lätt där jag bor. Har fått en buske av en lokal person, men det behövs nog mer för att ta över karet.

Draken
1/27/20, 1:08 PM
#4

De flesta djurbutiker brukar kunna ta hem det man vill ha. Sen är det ju frågan var du bor någonstans, bor du i närheten av Sundsvall så kan du komma hit och hämta ;) Det växer som ogräs i mitt kar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: