Annons:
Etikettallmänt
Läst 692 ggr
Catlady91
1/26/20, 8:24 PM

Akvariefix & hjälp med tips

Idag tog jag äntligen fingrarna ur och gjorde om i mina två akvarium..

Har dock en liten fundering..

I mitt malawikar har jag ett pH på 6,8 nu, och vill ha 7,5. I mitt lilla kar har jag ett pH på 6,4 och vill ha upp det till 7 helst. 

Hur höjer jag pH-värdet i mina kar, på ett så billigt sätt som möjligt, men stabilt? Vill inte riskera några liv i mina kar, men har inte råd med några dyra lösningar..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
1/26/20, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Första akvariumet

60l. Här i går Guppy, kuhliiål samt små ancistrusar som ska få flytta sedan 😊 

Här tog jag ut min mangrove-rot som färgat vattnet till en färg jag inte ville ha. Är absolut inte nöjd med hur det blev, men energin tog slut och även fantasin..

I malawikaret hade jag två svärdplantor som fiskarna tuggat sönder. På bild ser ni vad som är kvar efter dom två. Det är alltså två plantor som jag satt ihop. Två plantor som var ca 45 cm höga, är nu alltså ca 15cm höga.. Känns ju kul..

Ja, det är min katt man ser i bakgrunden 😃 hon älskar detta akvarium!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
1/26/20, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Andra karet

400l, här går malawiciklider tillsammans med två ancistrusar samt fyra Praktbotia. Siktar på ett pH på 7,5, så alla fiskar trivs.

Här tog jag ut två svärdplantor, som jag då flyttade till mitt lilla kar och de blev som sagt mycket lägre. Satte in en javaormbunke, samt satte in en till mindre svärdplanta för att få lite mer växtlighet då jag börjat få alger. Såg också här i att grottan min ancistrushane gjort under en sten rasat, och nu hittar jag honom inte! Så jag hoppas för guds skull att han inte skadats eller

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
1/26/20, 10:50 PM
#3

Jag har väldigt mjukt vatten och har kalkkross i mina kar för att inte pH:t ska börja svaja. KH ligger ungefär på 2 och kalket får upp det till mellan 3 och 4. Vad gäller pH så landar det på ungefär 7,5 så kalkkross kanske kunde vara något… jag köpte 12 kg på Granngården för typ 80:- har jag för mig. Jag föredrar helt enkelt ett stabilt vatten framför vad som kan betraktas som perfekt pH. Sen finns bikarbonat förstås men det höjer pH:t mycket snabbare, vilket kan bli för snabbt för fiskarna, och man får mäta för att hamna rätt. Har för mig att pH stannar på lite drygt 8 om man häller i så att vattnet blir mättat men det har jag inte stenkoll på. I och med att pH-skalan är logaritmisk så är en enhet tio gånger skillnad. Exempelvis är ett pH på 6 tio gånger surare än när pH ligger på 7 vilket gör att snabba ändringar kan bli farligt för fiskarna.

Catlady91
1/27/20, 12:59 AM
#4

Jo, jag har koll på hur pH-skalan funkar 😊 jobbar som instruktör i om lokalvård 😊 La du kalkkrosswt på botten eller hur gjorde du med det?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
1/27/20, 10:09 AM
#5

Ja, då förstår jag att du har koll på det 🙂 Jag har bara Juwel-kar så jag har löst det genom att ha kalket i en avklippt och ihopknuten nylonstrumpa överst i filtermodulen. Det är bra om kalket utsätts för en del cirkulation har jag läst. Sen behöver det även sköljas av innan det hamnar i karet för annars blir vattnet väldigt dimmigt så även i det fallet är strumpan praktisk. Fördelen med kross gentemot en större sten är att det inte lika lätt blir en hinna som gör att kalket slutar lösas i vattnet.

5ara
1/27/20, 10:12 AM
#6

Kalket jag köpte är till för gräsmattor och det fanns bara en sort som var helt fri från näring och liknande så kolla noga att det är fritt från tillsatser.

Annons:
Draken
1/27/20, 1:00 PM
#7

Snäckkros kan höja Ph, precis som skrivs här ovan. Fast jag köper det som är till höns 😉

Man kan också använda bikarbonat för att buffra Ph. Då använder man en koncentration på 1 tsk. bikarbonat pr. 50 Liter vatten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
1/27/20, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Ok, får testa det. Med tanke på min senaste upptäckt, kan jag inte ha få dåligt värde i karet 😊 hittade ett yngel!! 😁 Undra vilken fisk den är ifrån… Den är väldigt brun, liknar min okkre-hona..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2/9/20, 11:34 AM
#9

Vilken sötnos 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: