Annons:
Etikettallmänt
Läst 780 ggr
Larrssoon
2020-01-26 18:50

Kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjenna! Behöver lite tips och råd, jag har ett akvarie med följande fiskar -kongotetra -dalmatin Guppy -red ruby -black Molly -kampfisk Igår köpte jag två nya fiskar enligt bifogad bild. Allting har funkat jätte bra fram tills igår, nu gömmer sig kampfisken hela tiden, har knappt sett honom sen igår. Är det så att han är ”rädd” för dem nya? Är han sjuk? Eller är detta helt normalt?

Annons:
Lillyrod
2020-01-26 19:02
#1

Kampfisk är en firre som bör hållas helt ensam. Han har inte behov av sällskap och lever i förhållanden som inte passar de flesta andra fiskar. 

Han har helt enkelt inte i det karet att göra. 

Red ruby vet jag inte vad det är för fisk. Namnet är inte sökbart.

Ja det är normalt. Han vill inte leva tillsammans med de andra. Han vill ha det varmt och med stilla vatten. Utan sällskap. 

Det gäller att läsa på lite innan man köper fiskar så man vet att de passar ihop osv. 

De du har hittills utan kampfisken då ser ut att kunna leva tillsammans. Vad nu Red ruby är för något. 

Kampfisken vill ha ett eget kar och leva i stillhet för sig själv 🙂

Cecilia.S
2020-01-26 19:10
#2

Hej Larrssoon!

Kampfiskhanar är ett lite speciellt fall. Dom har andra krav jämfört med andra fiskar, ofta en väldigt speciell personlighet och är annorlunda överlag. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att inte låta hård, men jag gör ett försök:

Kampfiskhanar ska helst gå ensamma. Det här är en art som vill ha väldigt varmt och tropiskt vatten, stilla utan någon större vattencirkulation. De har dessutom en aggressiv personlighet (ofta) och långa fenor som ser mumsiga ut för andra fiskar. Alla dessa faktorer tillsammans med många fler leder till den enkla slutsatsen att kampfiskhanar inte passar in i sällskapsakvarium.

Det beror på:

  • Ofta fel vattenvärden.
  • Oftast för stark vattencirkulation för kampfisken, alternativt för svag vattencirkulation för övriga fiskar. Det är sällan som alla arter vill ha samma som kampfisken.
  • Kampfisken blir fenbiten eller fenbiter andra. Eftersom fenorna är långa ser de väldigt goda och mumsiga ut. Det här leder till stress, trasiga fenor, sår och ibland död.
  • M.m. Listan går att göra lång.

Kontentan är väl egentligen att dina två nya fiskar, två Mosaikgurami (hona+hane, vill för övrigt gärna vara flera om du har ett tillräckligt stort akvarium), troligtvis stressar din Kampfisk. Om jag vore du skulle jag fundera över möjligheten att starta upp ett nanoakvarium vid sidan om, exempelvis ett 30-liters akvarium, där du kan ha din Kampfisk ensam och fortfarande behålla alla andra fiskar i det större akvariet.
Även om det har fungerat hittills betyder det inte att det är något att satsa på igen. Försök hellre sära på dom då, eller ge bort/sälja kampfisken om du inte har möjlighet att starta upp ett nanoakvarium. Han kommer nämligen begränsa dig väldigt mycket annars, samtidigt som han kommer leva oetiskt och troligtvis i fel miljö.

Hoppas att du förstår 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-27 12:56
#3

Det är normalt att kampfisken gömmer sig, eftersom den inte vill ha sällskap. Den vill gå alldeles själv (  i princip) med stillastående vatten  och ganska hög temperatur.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: