Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (12) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Växter

Moss identifiering

2020-01-26 11:41 #0 av: Maleficum

Har senaste tiden sett att jag verkar ha två olika typer av mossa i mina akvarium men har ingen aning om vad någon av dem är då jag fått dem och inte själv köpt dem.

Någon som kan göra en gissning? (Tänkte lägga ut lite olika bilder i kommande inlägg). Kan inte direkt beskriva hur de växer då de växer ihop en ända härva just nu. Ena sorten är tunn och spretig och den andra är tjockare och mer kompakt.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-01-26 11:45 #1 av: Maleficum

I två av mina akvarium verkar det växa riktigt fort men i övriga två växer det väldigt segt eller inte alls. Bilden med nästan ingen mossa är tagen i mars förra året och den med massa mossa är tagen för någon vecka sedan.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-26 11:47 #2 av: Maleficum

Exakt ett år mellan dessa bilder.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-26 11:48 #3 av: Maleficum

Den tunnare varianten.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-26 11:49 #4 av: Maleficum

Och den tjockare (inge vidare på att få bilder på dem).

Den tjockare varianten har nästan konstant "frökapslar" också.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-26 11:52 #5 av: Maleficum

Behövs andra typer av bilder för identifikation säg till så ska jag försöka få till det.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-26 12:09 #6 av: Maleficum

Tog en stor tuss från sovrummet och la ner i vardagsrummet (där mossen inte trivts förut) till siamesernas stora glädje! Får se om mossan kan trivas där denna gång.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-26 12:19 #7 av: Rovfisk

Tycker det ser ut som Javamossa, men jag törs inte gå ed på det. Hoppas någon annan som är bättre på växter kikar in så du kan få bättre svar Förlägen

*Sajtvärd på Akvariefisk,,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-01-26 12:24 #8 av: Maleficum

#7 Har gissat på att den tunnar kan vara java, men tycker inte den tjockare varianten ser ut som javamossa när jag kikat på bilder på det.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-26 14:02 #9 av: Lillyrod

Mossa är bland det värsta att identifiera. Javamossa brukar rymma. Den släpper små bitar och etablerar sig någon annanstans i karet där man inte vill ha den. Den är nog den tunnaste av dem.

Kan det vara Spiky moss? 

https://www.hanaquatics.com/spiky-moss/

Anmäl
2020-01-26 15:43 #10 av: molam

Mossor är verkligen jättejobbigt att identifiera, många ser så lika ut :p HAde dom inte varit så "långa" hade jag gissat på att den bredare varianten kanske kan vara Weeping moss, men har för mig att den sorten inte blir så lång? :p Spiky Moss eller Java är nog det troligaste =) Kanske båda, om det var 2 olika tjocklekar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus och Autism ifokus

Anmäl
2020-01-26 16:24 #11 av: Lillyrod

Ja jag menade att den lite tjockare kunde vara Spiky och den tunnare Java. Det skrev jag inte men det var så jag tänkte Skrattar

Smiter den tunnare är det definitivt Java.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.