Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 715 ggr
piggelina123
1/24/20, 9:06 PM

Fiskhållning utomlands

Kom att tänka på, när jag var ute och reste förra året, hamnade jag på en fiskodling vars vattenbyte system var inbyggt i ett naturligt vattenfall som rann genom anläggningen. Gillade det jag såg, ända tills jag gick förbi deras prydnad, ett akvarium som var ingjutet i vattenfallet. Där i bodde en fisk som var kanske 50 cm lång, men akvariet var bara 40 cm långt. Fisken stod på diagonalen av akvariet för att rymmas och kunde inte röra sig ens 5 cm. Det var de ledsnaste fiskögon jag någonsin sett. Vad för fiskhållning har ni sett utomlands?

Annons:
Lillyrod
1/24/20, 9:13 PM
#1

Vilket land var det du besökte? De flesta länder har inget skydd för fiskar överhuvudtaget. Man får väl vara glad över att de finns med i djurskyddslagen här.

piggelina123
1/24/20, 9:16 PM
#2

Det var på Madeira.

Draken
1/24/20, 11:51 PM
#3

Fiskhållningen utanför norden är under all kritik skulle jag vilja säga. De har inte samma djurskyddslagar och regler som vi har här uppe.

Kollade på en video på youtube för nåt år sedan. Det var en Arowana, större modell. Den var väl kring 50-60 cm skulle jag tippa på. Den gick i ett akvarium där det endast var vatten och pump, tillsammans med andra lika stora fiskar.

Tror det var i USA, men är lite osäker där

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
1/25/20, 11:47 AM
#4

Fiskhållningen är annorlunda än här. Ibland som i de exempel som givits i den här tråden är det uppenbart inte bra. Jag har också sett framförallt levandefödare som vinster i lotterier på tivoli. Vinsten är tex en liten Svärdbärare eller Platy i en liten plastpåse. Många av dessa hamnar sedan i ett större glas eller en liten burk där de sedan lever ett kort liv. I andra fall är det mindre uppenbart.

5ara
1/25/20, 11:57 AM
#5

Hu, vilka historier! Jag har varit en del utomlands men kan inte komma på att jag stött på något liknande som det ni berättar om. Antagligen har jag bara missat det. Mitt intresse för akvariefiskar är ganska nytt så konstigheter har säkert funnits där men jag har inte tänkt på det. När jag tog dykcertifikat, och när jag har dykt efter det, så har jag givetvis sett massa fisk men de var ju så klart i det vilda…

Cecilia.S
1/25/20, 7:06 PM
#6

Usch så hemskt :(

Har sett liknande men på YouTube. Den var helt enorm och bodde i källaren hos en kille, kunde inte vända sig och hade inte kunnat det på flera år. Dom gånger som den försökte skadade den sig, så den hade ärr över hela kroppen. Under videons gång blev den räddad och flyttades till ett akvarium på flera tusen liter 🤗

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
PeG
1/25/20, 7:11 PM
#7

I USA är det också relativt vanligt förekommande att man håller påfågelciklider ensamma som husdjur där de umgås och leker med sina ägare. Oftast i stora akvarier så det är inte uppenbart att de lider av det även om det är ovanligt här att de en ciklid rulla runt eller bolla med en pingisboll.

Draken
1/25/20, 9:00 PM
#8

#7 Har också sett sådana videor från USA. jag kan väl inte påstå att jag tycker om det.

Akvariefiskar är som reptiler, man ska inte klappa, gosa eller leka med dem. De trivs bäst i sina akvarium och terrarium. Och där är de också snyggast.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: