Annons:
Etikettfoder
Läst 810 ggr
FarbrorNöjd
2020-01-24 18:33

Landlevande snäckor till fahaka

Funkar det med landlevande snäckor som foder till en fahaka puffer eller måste det vara vattenlevande snäckor. Dum fråga kanske men.. 😅

Annons:
Lillyrod
2020-01-24 18:36
#1

Ingen aning. Jag har aldrig hört att någon har provat med landlevande snäckor. 

Får se om någon som har en puffer kan svara på det ; )

Det känns som att landlevande snäckor är bra mycket större än de som finns i sötvatten. Kan ha fel där 🤔

FarbrorNöjd
2020-01-24 18:51
#2

Ja, dom blir ju ganska stora men tänkte man kan ju ta bebisarna. Innan dom blivit stora. 😅 Det är så många som säger att dom ynglar av sig så lätt så känns som att det är lättare att få fram sådana än vattenlevande snäckor då våra snäckor inte ynglar av sig spec mkt.

Lillyrod
2020-01-24 19:01
#3

Vad har du för snäckor i dina kar då? Jag har posthorn, physa och malaysiska sandsnäckor och de blir väldigt många väldigt fort. 

Jag lämnade nog ett 50-tal posthorn till akvarieaffären sist. De blir så många att de ger sig på mina växter och det vill jag inte.

FarbrorNöjd
2020-01-24 19:25
#4

Jag har sandsnäckor, dock bor dom med en panterkrabba som tycker dom är mums. Sen har sambon endel som jag inte vet exakt vad det är. Dom ynglar ju av sig men inte i den takt som det känns som att det skulle behövas! 😅🙈

5ara
2020-01-24 19:32
#5

Vet inget om huruvida landlevande snäckor funkar som mat ville bara säga att det var spännande att du har en Fahaka! Har inte ens sett någon live. Intressant fiskval!

Lillyrod
2020-01-24 19:33
#6

Intressant. Hoppas någon som vet hoppar in och ger dig ett svar om de landlevande.

Annons:
FarbrorNöjd
2020-01-24 19:38
#7

#5 Jag har ingen fahaka, jag ska köpa en! 🙂 #6 Ja, jag hoppas nån vet! 🙂

5ara
2020-01-24 19:56
#8

#7 aha, jag förstår! Tog för givet att du hade en av någon anledning. Står ju faktiskt inte att du har det. Hoppas att du får svar av någon som vet!

Draken
2020-01-24 23:46
#9

Landlevande snäckor kan du inte använda för att mata en Fahaka.

Fahakan vill ha maten "färsk" och det är oerhört svårt att få dem att ta dött. Om du släpper ner en landlevande i vatten, så drunknar den ganska omedelbart.

Fahakan kan även rata dem totalt. Jag har haft fahaka och mina har totalratat landlevande, eftersom de drunknar ganska så snabbt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

FarbrorNöjd
2020-01-25 14:38
#10

#9 Aha, okej! Det var ju skit.. 😐 Får försöka odla lite snäckor i akvariet då.. 😃 Vill ju gärna ha ett litet lager innan jag tar hem fahakan.

Lillyrod
2020-01-25 14:51
#11

Det brukar gå ganska fort att få ihop ett gäng 😃

Draken
2020-01-25 19:58
#12

#10 Köp ett tiotal posthornsnäckor och övermata karet de bor i, då har du snart ett hundratal 😃😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2020-01-26 16:00
#13

Är den hungrig och inte så kinkig på maten  så fahakan tar den snabbt så funkar det, MEN när jag hade kulor, så tittade jag på Fahakan, och dom tipsade om att kolla åt ett annat håll, för om vanliga Kulor är Kinkiga i maten,så ska fahakan vara 10 gånger värre minst xD

Så som rovfisk säger så kommer det troligtvis inte gå, bättre att ha ett eget lite kar med, snäckodling  eller snäckodling med fahakan MEN maten kan dock ta slut innan det blir nytt, det är nått du måste tänka på om du ska ha snäckodlingen Med puffern xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: