Annons:
Etikettväxter
Läst 806 ggr
piggelina123
1/22/20, 5:10 PM

Ta bort vadd och kruka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Vad innehåller vadden som rötterna sitter i, i krukan från djuraffären? Måste jag ta bort den? Kan jag låta krukorna stå som de gör? Syftet var att minska nitrat i vattnet, kommer möblera om där i snart, och tänkte vänta tills dess med att plantera, är det dumt?

Annons:
5ara
1/22/20, 5:41 PM
#1

Vad roligt med nya växter! Kommer bli jättefint 🙂 Det vanligaste är att växterna har sina rötter i stenull när man köper dom. På grund av att växterna odlas med massa näringsämnen i vattnet (med bladen ovan vattenytan) är det bästa att försöka få bort så mycket av stenullen som möjligt. Det finns nog till och med risk för att det kan höja kvävehalten i ditt kar om du lämnar det som det är nu. Jag skulle med andra ord försöka ta bort ullen så fort som möjligt. Genom att försiktigt ta bort ullen under rinnande vatten brukar rötterna klara sig hyfsat bra.

piggelina123
1/22/20, 5:45 PM
#2

Det är som några slags bruna trådar, liknar det yttersta på kokosnötter. Det är lindat runt stjälkarna, och det finns knappt en enda rot på nån av dem. Går det att sätta fast stjälkarna i något, tills de har fått rötter?

Cecilia.S
1/22/20, 5:47 PM
#3

5ara har gett ett väldigt bra svar 👍
Plantera ner stjälkarna som de är i akvariegruset. De flesta arterna brukar gå bra att knipsa av på stammen när de behöver trimmas.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
1/22/20, 6:05 PM
#4

Aha, då är det kokosfiber runt rötterna, det är också vanligt. Samma gäller för den men den brukar mer vara rullad i en spiral så då får man ta bort den genom att rulla upp den. Funkar i stort sett likadant i övrigt. Ibland har de dåligt med rötter när man köper dom så man får klura lite för att få dom att hålla sig på bottnen och eventuellt sätta dom där de inte utsätts för den starkaste cirkulationen. Rötterna kommer ganska snabbt så det kan räcka med att bara bygga upp lite extra med bottensubstratet längst ner så länge.

Lillyrod
1/22/20, 6:40 PM
#5

De allra flesta växter är bara att trycka ner i gruset/sanden så får de rötter efter bara en knapp vecka. Så gör man ju när man förökar stängelväxter. Bara knipsa av och sätta ner : )

piggelina123
1/22/20, 10:35 PM
#6

Okej, tack så mycket. Läste nånstans om lim… Superlim mot sten eller rot, tål fiskarna det? Eller har jag missuppfattat? Ska försöka få ner de små stänglarna i gruset om det går, utan lim, annars blir det plan B…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
5ara
1/22/20, 10:48 PM
#8

Superlim funkar fint i akvarium! Kolla för säkerhets skull att det är cyanoakrylat bara. Etylcyanoakrylat är i stort sett samma sak så det går lika bra det med. Om jag inte orkar ta upp det jag vill limma på tar jag istället bara lite lim på växten/mossan och trycker sen dit det där jag vill ha det under vattnet. Jag föredrar gel-varianten av superlim, tycker den är lite mer medgörlig men givetvis hamnar en del av limmet på fingrarna ändå.

Draken
1/23/20, 7:03 PM
#9

Du har fått jättebra svar här ovan, och jag säger samma sak. Ta bort vadd och kruka så snart som möjligt. Sätt ner växterna direkt i gruset och lägg runt lite extra grus där du sätter växterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: