Annons:
Etikettallmänt
Läst 432 ggr
Sandiy
1/22/20, 12:01 PM

Nytt filter?

Ska starta upp mitt Nano Akvarium idag o kom o tänka på filtret, de är ju sånt räksäkert filter, behöver jag köpa nytt eller kan ja köra med det gamla? Se länk för hur filtret ser ut. https://www.shrimps.se/sv/filter-pumpar/54-aquael-pat-mini-filter-5905546061339.html

Annons:
Maleficum
1/22/20, 12:29 PM
#1

Det filtret du länkar till funkar med räkor. Har själv flera av den sorten som jag använt både som enda filter i mindre akvarium (med bla räkor) och även som cirkulationspump i mina större akvarium (som har både räkor och yngel).

Däremot kan man få anpassa flödet på dem för de kan ha ganska bra tryck i sig :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cecilia.S
1/22/20, 5:39 PM
#2

Absolut, det går bra! Om jag inte missminner mig går det även att ändra flödet på den pumpen så det är toppenbra. Men den kan vara lite stark för Kampfisk t.ex.

Vad ska du ha i karet? 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sandiy
1/22/20, 6:05 PM
#3

Jag har redan den pumpen 🙈 men har kvar de gamla filtret så undrar om ja kan köra på samma:) Blir bara räkor o posthorn! O massa växter såklart😍

Lillyrod
1/22/20, 6:41 PM
#4

Jag skulle köpa ny filterpatron om det har legat oanvänt länge.

Själv kasserade jag det filtret som följde till mitt 30-liters för det gick ju inte att få "skiten" med upp när man skulle göra rent. Allt åkte av i karet igen plus att jag tyckte inte det gjorde så stor nytta. 

Jag köpte storleken större istället och sätter en nylonstrumpa över gallerbiten. Aldrig haft en räka som kommit in i den pumpen.

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/aquael/aquael-fan-mini-innerfilter.html

Cecilia.S
1/22/20, 10:00 PM
#5

Spännande! Du får gärna visa bilder sen 😍

Kan dock hålla med Lillyrod om att den pumpen kanske inte är marknadens bästa. Den kan vara lite klurig och hjälper inte sådär jättebra, men absolut, syre och flöde fixar den i alla fall. ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sandiy
1/23/20, 9:37 AM
#6

Jasså tycker ni inte den är så bra? :o minns att jag tyckte den gjorde ett väldigt bra jobb🤔 snarare ibland jobbig o göra rent då allt fastna som berget haha! Men kan erkänna att ja sällan gjorde rent akvariumet, fyllde bara på med vatten när det avdunstat. Funkade så bra i flera år :) hade då soil o mängder med växter 😅 räkorna föröka sig bra osv, däremot dog alla räkor under den super varma sommaren vi hade, blev så himla varmt inne o vatten tempen steg för mkt för dom räkorna :( även om de stod på nätet att de ska klara högre temp så har ja nu i efterhand läst av privatpersoner att de absolut inte stämmer. Om man bara visste de då så man kunde åtgärdat de:/

Annons:
Draken
1/23/20, 6:58 PM
#7

Just det filtret du har kanske är lite för klent så storleken större skulle nog kunna bli bra.

Beroende på hur länge filtret har legat och torkat, så kanske du kan använda samma filter i kombination med ett nytt filter, på så vis kanske bakterierna balanseras upp snabbare är om du använder bara ett nytt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/23/20, 7:51 PM
#8

Har du mängder med växter och soil så filtreras vattnet ofta bra naturligt, så det är en smart lösning med lite low-tec vibe 😃 Kul att det hade fungerat för dig tidigare.

Ang. filtret har du bra svar i #7

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: