Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1704 ggr
martinrosen
1/22/20, 11:47 AM

Segelfensmolly står bara i ytan

Hej
Mina segelfensmolly står i ytan hela tiden. Gärna ovanför pumpen. 
Övriga fiskar verkar må bra och beter sig sundare. Mollyfiskarna äter när jag matar fiskarna men i övrigt är dom enbart i ytan.

Vad kan detta bero på?

  • syrebrist

  • vattenkvalitet/värde

  • vattentemp

  • normalt beteende för Segelfensmolly

  • Annat?

Annons:
molam
1/22/20, 11:53 AM
#1

Du säger ovanför pumpen? har du inte pumpenn uppe vid ytan så det vblir ytrörelse? isåfall kan det vara syrebrist

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

martinrosen
1/22/20, 12:06 PM
#2

Pumpen ligger strax under med en liten luftslang som går upp över ytan. 

jag funderar på syrebrist eller nitrit

PeG
1/22/20, 3:24 PM
#3

Om övriga fiskar beter sig normalt och inte hänger vid ytan så skulle jag gissa att någon är elak mot dem eller att de är rädda för något annat. Av någon anledning så känner de sig tryggare där de är. Vad har du för fiskar i akvariet? Fiskar med långa fenor kan ibland locka andra till att göra dumheter

Cecilia.S
1/22/20, 5:42 PM
#4

Om du har luftslang och de andra inte reagerar så tror jag nog inte att det beror på syrebrist. Är snarare inne på samma spår som PeG. Vilka andra fiskar har du där i, hur stort är karet och hur mycket gömställen har du? En bild säger mer än tusen ord (särskilt när det gäller akvarium) så du får jättegärna ladda upp en sådan här i tråden 😃

Kan tänka mig att det är någon som jagar. Segelfensmolly har stora fenor så det är inte helt otroligt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

martinrosen
1/23/20, 7:22 AM
#5

Nja. det finns ingen fisk som är på dom. Tetrorna är ofarliga. Apistogamma-cikliderna sköter sitt i grottorna och är mindre än mollysarna. I såna fall så är dom rädda för något annat tex oss när vi är framme vid akvariet. Dock äter dom med god aptit. Kan vara ett trist molly-beteende att hänga i ytan och vara tråkiga. 

Därav att jag gillar ciklider mer. Dom har ett lite mer naturligt och spännande levnadsmönster. 

Jag gjorde oavsett ett vattenbyte igår och tyckte dom blev piggare. Men det får visa sig om Nitritet är högt. skall testa vattnet på fredag och hämta lite pump-filter-guck från zoobutiken och tillsätta.

5ara
1/23/20, 8:34 AM
#6

#5 vad bra att du provade med ett vattenbyte! Att de blev piggare skulle kunna tyda på att det finns lite nitrit. Kanske det är i sådan mängd att bara Molly reagerar på det i nuläget. Har inte haft Molly, eller andra levandefödare, själv så deras beteende kan jag inte mycket om alls. Jättebra att testa vattnet och om du får tag på pump-filter-guck från ett inkört kar tar det inte lång tid innan nitritet försvinner, ifall det skulle finnas sånt. Bra åtgärdsplan helt enkelt 👍

Annons:
PeG
1/23/20, 11:53 AM
#7

bra att det verkar ha varit relativt enkelt. Även om ditt problem i bästa fall är löst så kan tetror vara elaka. Kanske inte neontetror men tex sorgmanteltetror är en helt annan sak. Jag har skivtetror i mitt stora akvarium hemma och i sin normala miljö så hänger de tillsammans med pirayor under sin uppväxt. När det gäller val av fisk så jag också nästan alltid haft någon typ av ciklid som huvudnummer.

martinrosen
1/23/20, 12:46 PM
#8

Jag har neontetror som inte gör något annat än att simma i ett stim och se korkade ut. Cikliderna lever sitt eget liv nere bland grottorna. Mina segelfensmollys har ett ganska torftigt beteendemönster…. 
Får se om det har med vattnet att göra eller om dom helt enkelt är trista fiskar som ligger i ytan och letar mat. Deras mun är ju uppåtriktad så det är stor chans att det är så dom är byggda.

Nästa del är som sagt att testa vattnet och hälla i guck.

Lillyrod
1/23/20, 6:14 PM
#9

Som sagt tidigare så kan det vara något som bara mollyn har ont av. Byt gärna lite vatten varje dag, behöver inte vara många liter, om de verkar piggare av det.

Du är helt klart på rätt väg 👍

Draken
1/23/20, 6:54 PM
#10

Eftersom den blev piggare av ett vattenbyte, så indikerar ju det att det är något tok i vattnet. Vad har du för vattenförsörjning ? Kommunalt eller egen brunn, tillsatser i vattnet såsom Klor t.ex ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/23/20, 7:49 PM
#11

Precis som Rovfisk skriver indikerar pigghet efter vattenbyte på att något kanske är tok med vattnet, men iofs undrar jag om inte fler än en enstaka Molly skulle reagera då.

Du tror inte att hon (?) är med yngel?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

martinrosen
1/23/20, 8:09 PM
#12

Jag har en hane och en hona av segelfensmolly. 

VI har egen brunn och jag vet att det i orginalutförande finns nitrit i vattnet men att vi har avhärdare vilket normaliserat det. Jag utgår från att nitritet är högre nu. Så jag satsar på att hämta bakterier från ett annat akvarium och göra några vattenbyten till. 

Mollyfiskarna rör mycket på sig och äter, men här vid ytan nästan hela tiden. 

Så dom verkar inte slöa.

Cecilia.S
1/23/20, 8:16 PM
#13

Det låter som att du har en bra plan. Stort lycka till! Uppdatera gärna om hur det utvecklar sig 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
martinrosen
1/28/20, 7:29 AM
#14

Det verkar som trivseln har ökat senaste dagarna. Mer tid spenderas i de lägre regionerna av karet och ett idogt uppvaktande har påbörjats av den svarta dalmatinerhanen..

Draken
1/28/20, 9:01 AM
#15

Ser bra ut det där :) Hoppas det håller sig nu då :)

Lycka till 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/28/20, 11:21 AM
#16

Där har du en glad tjej 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
1/28/20, 12:33 PM
#17

Med det beteendet så trivs de troligtvis bra numera. Härligt!

martinrosen
1/30/20, 10:20 PM
#18

Ett mer livligt beteende, men idag efter en ombyggnation av akvariet så ser jag vita prickar på den gula honan. Troligen led hon av växlingen med att bli flyttad från akvariet till en mindre behållare några timmar.

Tyvärr blir jag bortrest några dagar och kan inte handla medicin. Vi får se vad som händer. 

Vet inte om jag kan sätta i salt eller om det bara är placebo. Om ett vattenbyte spelar så stor roll.. har ju just bytt vattnet.

PeG
1/31/20, 5:57 PM
#19

Vattenbyte är alltid bra.

Lillyrod
1/31/20, 6:26 PM
#20

Att göra en ombyggnation av karet så snart efter att det varit problem skapar nog tyvärr mer problem. 

Jag gissar att de vita prickarna är just vita prick pga för mycket stress och annan sjukdom. Om det är så kommer du att mötas av döda fiskar vid din hemkomst. Vita pricksjuka kräver snabb behandling annars dör alla. 

Hoppas att det var något annat.

Annons:
Draken
2/1/20, 11:31 AM
#21

Hoppas att det var något annat, men det låter som vita prick, eftersom det dessutom kom i direkt anknytning till ändringar i karet :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2/3/20, 8:09 AM
#22

Tillbaka nu efter 3 dagar på resa. 
Fiskarna lever men var sega. Ser mer ut som svamp. Men jag vet inte.

Efter lite diskussion med bra personal i Uppsala så är troliga faktorer: Stress, för kallt vatten efter ombyggnationen, och så nitrit förstås.

lösning (om än inte 100%-ig men försök i alla fall)
- Nytt vattenbyte med bättre temp
- höj grundtempen
- nitriveck
- snabbväxande stamväxter som jobbar med kvävebalansen

gjorde ett vattenbyte när jag kom hem igår och fiskarna piggnade till direkt. Så det blir nog lite mer täta vattenbyten framöver samt en ny doppvärmare då min nuvarande inte orkar upp till 28 grader vilket behövs.

5ara
2/3/20, 11:25 AM
#23

Hoppas att fiskarna piggnar till nu då! Väldigt mycket lindrigare med svamp än vita prick i alla fall.

Draken
2/4/20, 9:55 AM
#24

Svamp är helt klart att föredra framför vita prick. Håller tummarna att du får ordning på karet nu.

Håll oss gärna underrättad hur det går 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: