Annons:
Etikettmalar
Läst 781 ggr
Tessos
1/21/20, 7:22 PM

Vilka sorts malar är detta? Är den ena sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har nyligen köpt ett 240L akvarium där två malar ingick. Jag gissar att det är två Ancistrus? Men de ser ganska olika ut. Någon som vet? Undrar också över den större som är alldeles vit fram på munnen, är detta svamp? Eller något annat som behöver behandlas? Tacksam för hjälp!

Annons:
Tessos
1/21/20, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bättre bilder:

Tessos
1/21/20, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Tessos
1/21/20, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Lillyrod
1/21/20, 7:26 PM
#4

Det ser ut som Ancistrus. De kan vara ganska olika i färgen. De ändrar sig allteftersom tycker jag. 

Det kan vara svampangrepp. Förmodligen pga dåligt vatten. De som säljer är ofta trötta på sitt kar och har kanske inte skött det riktigt senaste tiden. Den ser ganska tunn ut med så lite god mat gör nog susen.

Draken
1/21/20, 7:35 PM
#5

Ancistrus, undernärd och troligt svampangrepp runt munnen. Vad bra att de har kommit till någon (dig) som bryr sig om dem :)

Svampangrepp kommer gärna, som skrivet här ovan, ofta av smutsigt vatten med dåliga värden. Ge det en chans med regelbundna vattenbyten och håll koll på Nitrit, Nitrat och Ph värde. Jag brukar normalt avråda från att mata i uppstartsskedet, eftersom det då lätt kommer nitrit i vattnet, men dessa två (Troligen hane och hona f.ö) behöver mat. Så mata väldigt sparsamt, gärna med algtabletter med bra proteinhalt och gärna grönsaker :)

Ser ut som det kan vara en torpedbarb som sticker fram huvudet i nederkant av bilderna ? Den blir ganska stora och är en mycket aktiv stimfisk. De skulle nog behöva  större akvarium än det du har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tessos
1/21/20, 8:02 PM
#6

Tack för svar! Vi ger algtabletter och har även provat med gurka & zucchini och det försvinner fort, problemet är bara att den mindre, hanen, jagar bort honan så fort hon närmar sig maten. Har testat att lägga två tabletter / grönsaker samtidigt i olika delar av akvariet nu. Misstänkte att tidigare ägare inte riktigt skött karet. Hon bytte vatten var 6:e vecka tex, vi byter lite varje vecka. Ja, tre torpedbarber fick vi med också, de är ca 10 cm, okej då ska jag se till att de får komma till ett större kar.

Annons:
Lillyrod
1/21/20, 8:09 PM
#7

Om inte svampen vill ge med sig efter lite god omvårdnad så kan du testa att salta lite i karet. Om alla de andra invånarna tål det. Salt kan hjälpa till med läkningen.

Du kan mata på flera ställen så hinner han inte vakta alla samtidigt. Gärna efter att du har släkt på kvällen så hinner alla med att äta 🙂

Cecilia.S
1/21/20, 8:18 PM
#8

Du har fått bra svar från både Lillyrod och Rovfisk. Stort lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/21/20, 10:42 PM
#9

Lycka till. Jag tror det kommer ordna sig, och karet kommer bli snyggt med lite kärlek och omvårdnad :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
1/22/20, 12:03 PM
#10

DEfinitivt Ancistrus, honan har nått bakterie runt munnen kan vara svampangrepp kolla görna så att det inte är att hanen eller nån annan mal tuggat/sugit på henne bara, för det ser även lite ut som skador gjorda efter en annan mal, i många fall andra ancistrusar, en hona jag hade skadade Alltid andra malar på det där sättet, iof var det över hela kroppen, men aa håll lite koll iaf

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: