Annons:
Etikettväxter
Läst 481 ggr
Cecilia.S
2020-01-21 17:49

Identifiera växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Halloj på er alla!
Här hemma i 240 litern växer en oidentifierad växt som bara den. Jag är dock lite nyfiken på vilken art det skulle kunna tänkas vara… Minns nämligen inte varifrån den kommer eller när den planterades för första gången, men den är ganska så snygg och verkar vara otroligt snabbväxt och enkel att hålla.
Kan inte hitta den i sajtens Växtlexikon.

Varmt tips till dig som ska starta upp ett nytt kar - bara jag vet vilken art det är 😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
2020-01-21 18:19
#1

Jag vet vad den heter. Namnet vill bara inte komma fram just nu. Förmodligen kommer jag på det kl 2 i natt 😴

Draken
2020-01-21 18:24
#2

Ska jag dömma efter hur bladen ser ut, så skulle jag tippa på nån sorts Cryptocoryne, eller Mikrosorum men varken Crypto eller Mikrosorum är, vad jag vet, inte snabbväxande.

Tänkte typ som denna ?

https://godhemszoo.se/produkt/microsorum-pteropus-narrow/

Eller denna:

https://www.hanaquatics.com/microsorum-sp-lanjak-entimau/

Kan även vara nån udda form av ciklidgräs kanske ?

Är bladen hårda eller är de mjuka ?

Den var riktigt snygg, skulle kunna tänka mig att köpa en bunt om  du säljer och kan skicka :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 18:32
#3

#1 Haha, ja så brukar det vara 😉 Härligt att du känner igen den i alla fall.

#2 Hmm okej. Är faktiskt väldigt osäker! De du länkade ser ut att vara ganska så grova och går som enstaka blad från rötterna ända ut i spetsarna. Denna har som en lite tjockare, helt rund, "stam" med massvis med små tunna och långa blad åt sidorna. Vita undertill med lite lila-aktigt sken i vissa ljus.

Bladen är mjuka, väldigt formbara. De rör sig med strömmarna, som slingrande ormar.

Har slarvat massor med växtnäring i det här karet så just nu är de lite porösa, men med lite kärlek så kan jag nog få fram ett gäng fina 😃 Började med växtnäring igen för några veckor sedan och har gjort ett schema för att inte glömma i fortsättningen. Jag är så glömsk haha.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2020-01-21 18:34
#4

Det är ingen crypto. Inte den andra heller. Man brukar förväxla den med Heteranthea Zosterifolia. 

Den du har är lite tunnare blad. Det kommer så småningom 🤔

Draken
2020-01-21 18:35
#5

Jo jag kände igen utseendet. men är det mjuka blad så är det inte Crypto eller microsorum, de har väldigt hårda blad. Ciklidgräs kan ha mjukare blad, men inte som du beskriver.

jag försök gärna få fram en bunt, jag köper gärna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 18:36
#6

#4 Tja, jag har ingen brådska. Vore mest kul att veta vilken det är! Hoppas att det ploppar upp snart, blir så jobbigt för en när man har något i bakhuvudet utan att riktigt minnas vad det är. Som om det ligger på tungan men vägrar komma ut 😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2020-01-21 18:39
#7

#4 Håller tummarna :D, du brukar ha bra koll på växterna 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-21 18:49
#8

Pogostemun Octopus!!

Cecilia.S
2020-01-21 18:57
#9

Där satt den ! Tack Lilly 😍😊🥳
Pogostemon Octopus är det ju såklart! Borde egentligen ha kunnat lista ut Pogostemon-delen själv med tanke på att den är ganska så lik min Pogostemon Erectus i bladen, men tydligen inte.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-21 19:10
#10

Snyggt Lillyrod!!! Verkligen fin växt! När du får fart på den Cecilia.S köper jag gärna lite jag med 🙂

Lillyrod
2020-01-21 19:22
#11

Det är hemskt när man vet och det inte vill komma fram. Jag satte mej och tittade på bilder på växter och då ploppade det fram 😃

Draken
2020-01-21 19:26
#12

#8 Snyggt jobbat 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 20:14
#13

#10 Absolut haha! Bara jag förstår hur jag ska skicka dom 😉 Har aldrig sålt något akvarierelaterat genom tiderna. Misstänker att de packas in i en upplåst påse, lindas in i tidningspapper, läggs i paket, skickas med snabb post. Men jag har säkert fel 😂 Vågar dock inte skicka något när det är så kallt!

#11 Verkligen snyggt jobbat! 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
2020-01-21 20:18
#14

Jag sveper in växterna i en något fuktad tvättlapp. Lägger i en plastpåse som jag sedan slår in i tidningspapper. Det isolerar både mot kyla och värme. Sen har jag köpt brevkartonger som går in i brevinkast så då räknas de som brev när det gäller porto. Lite dyrare men säkrare. Jag har aldrig haft problem med att växterna har frusit eller så om man bara inte låter dem ligga i postlådan i flera timmar. 

Det går säkert bra med någon annan liten kartong. T ex minsta storleken från Apotea : )

Cecilia.S
2020-01-21 20:20
#15

Tackar och bockar 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: