Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 460 ggr
Draken
1/21/20, 4:21 PM

Vad vill ni se

aktiviteten på siten är på uppåtgåendse. och det blir vi (sitevärd och medarbetare) jätteglada för.

Vi tänkte se till att aktivitetsindex håller sig uppe, så vi tänkte kolla med er medlemmar vad ni gärna vill se 🙂

Det är lite småsaker (en artikel och evt en kluring) på g nu. Men kom gärna med förslag vad ni vill ha.

Fototävling, månadens fisk, artiklar, lekar etc.

Bomba oss med förslag, så hjälps vi alla åt att se till att aktiviteten håller sig uppe :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
piggelina123
1/22/20, 5:34 PM
#1

En lista över lämpliga arter utifrån akvariestorlek. Så att man lätt kan läsa under sin egen storlek. Kanske också några råd längst ner vad man har för alternativ om ens egna bor för trångt.

Cecilia.S
1/22/20, 5:48 PM
#2

Spännande idé 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
1/22/20, 5:54 PM
#3

Eftersom att vanligaste svaret på nybörjarfrågor oftast innehåller "du har för mycket fisk" eller "de fiskarna vill bo större" Vanligaste nybörjarproblemen beror oftast på för mycket fisk, som ger dåligt vatten, som ger alla slags problem… Det är min egen slutsats efter att som nybörjare här bläddrat runt och läst alla era kloka svar.

Lillyrod
1/22/20, 6:36 PM
#4

Det är förmodligen den vägen vi alla har vandrat 😃 

I lexikonet kan man ju klicka sig runt och där står minsta storlek på kar som är lämpligt. Idén är jättebra men jag undrar hur man ska få in det på en bra plats med de möjligheter som finns på sajten. 

Vi får fundera på det.

5ara
1/23/20, 9:36 AM
#5

Tänkte att jag kunde passa på att tipsa om en funktion som finns på Zoopet. Där kan man få fram vilka fiskar som passar baserat på akvariets längd. Överlag tycker jag Zoopet kan vara lite snåla med antalet liter fiskarna behöver men längden på akvarierna ger en något bättre bild. Vad gäller Odessabarber till exempel så är Zoopets rekommendation 90 liter, vilket jag tycker känns snålt med tanke på hur livliga de är. Om man istället kollar på karets längd så rekommenderas 80 cm vilket jag däremot kan känna att de möjligtvis skulle kunna funka i. Mig veterligen är det ovanligt med ett kar som är 80 cm långt och bara rymmer 90 liter. Tror ett vanligt mått är 80cm * 35cm * 40cm (längd * djup * höjd) vilket ger 112 liter. Fortfarande i minsta laget men åtminstone 25% mer än de 90 liter som är omnämnda. Så innan vi har kommit på något smart får vi kanske hänvisa till denna funktion hos Zoopet.

Maleficum
1/23/20, 11:11 AM
#6

#5 Brukar vara inne på Zoopet och kika, men har alltid funderat över om liter talet avser en individ eller hur det funkar när det kommer till stimfiskar för det är ju ganska stor skillnad att ha en fisk i Odessabarbens storlek i 90 liters kar men är det stimfiskar bör de vara minst 6 stycken (helst fler) och då blir det ju genast mer problematiskt (och man skulle vilja ha nån form av "tabell" över hur många extra liter per individ man ska satsa på).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
1/23/20, 11:31 AM
#7

#6 jag tar för givet att om det är en stimfisk så är siffran tänkt att passa runt 10 st individer. Färre kallar jag snarare en grupp men detta är bara mina egna spekulationer. Hade ju varit grymt med ett förtydligande kring det här för det finns mängder av sätt att tolka det på. Som du säger hade det dessutom varit riktigt bra med hur många liter extra som är lämpligt per ytterligare fisk som adderas. Men som sagt; literantalet och akvariestorlek är, som det ser ut nu, ofta i minsta laget på Zoopet tycker jag.

Draken
1/23/20, 4:03 PM
#8

på 80 talet (när jag började) hade man måttskala på 1 fisk pr.10 liter på visa arter, men  det blir ju helt fel.

Det bästa här är att kolla artbeskrivningarna och "månadens fisk" i lexikonet och under artiklar. Där står det alltid vilken volym som är lämplig för olika fiskar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/23/20, 6:20 PM
#9

När jag kollar på Zoopet brukar jag läsa antal liter. Inte att det är storleken på karet. Om det står 60 liter måste du ju ha minst ett 70 liters för det försvinner ju mycket vatten med inredning. 

Så tänker man att det antalet liter ska finnas att simma i så stämmer det bättre än om man tänker liter och storlek på kar.

Draken
1/23/20, 7:17 PM
#10

#9 jag brukar också räkna på 10 eller 20 liter extra på de kar jag har.

Måtten på stora karet är 160x60x75, det blir alltså 720 liter, men jag räknar på en vattenvolym på mellan 600 och 630 liter :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: